Gezocht: tips voor bouw klankset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Ik heb de afgelopen 2 jaar zn 150-200 klussen schat ik voorzien met dvx D12 kasten, als pa set. Van enkel kastje per kant, tot 2 kasten gevlogen met 3 18" kasten eronder.

Als fullrange kast is hij net niet vol genoeg onderin, spraak en omroep en achtergrond muziek is prima te doen, als bass top combi toch wel erg prettig, top en 2 18" kastjes eronder als volwaardige PA prima te doen. Doe daar zaaltjes met zn 200 bezoekers mee.

Ik en mijn klanten, muzikanten, DJ's, cafe eigenaren enz hebben het nooit als scherp ervaren.

je spreekt over 4 S10 kasten per kant met slechts 4 T4 kastjes?? Dat is compleet uit verhouding... 3 T4kastjes prop je op een S10 bass. 6tot 8 kastjes met 2 S10 bassen. eventueel 3 bassen per kant wanneer je flink laag wilt of echt ver moet wapperen.
    Ik denk met een goede opstelling van je laagkasten dat je met 6 S10 bassen ook wel 20 kastjes kunt aanvullen. (10 per kant)
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• RenéE
      • Oct 2006
      • 291

Heb je de Driverack PX er altijd al tussen gehad? En wat zijn de instellingen hiervan? Zo'n RTA functie is natuurlijk niet blindelings te vertrouwen.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Als budget geen probleem is?

Ga eens luisteren dan naar een Cadenbach set, aangestuurd met
        MC
        2.

Wat verder ook onbekend is, maar echt supers klinkt is Sivian.

Cadenbach (Duits) ken ik van mee opbouwen en aanhoren.
        Op Sivian (Nederland!) heb ik dit jaar div. keren gemixt.

Ik lees zo weinig over Adamson, bestaat dit nog?
        Vroeger was ik hier behoorlijk positief over.

grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Stefaanv
          • Oct 2009
          • 24

Originally posted by RenéE
          Heb je de Driverack PX er altijd al tussen gehad? En wat zijn de instellingen hiervan? Zo'n RTA functie is natuurlijk niet blindelings te vertrouwen.
          Ik heb inderdaad de PX er steeds tussengehad, en steeds de setup wizard laten uitvoeren, met auto EQ met RTA, waarna ik het volume van hoog via de driverack een stukje verminder en die van de subs verhoog. Toch vind ik niet, en ik heb toch al op verschillende plaatsen met dat set gedraaid dat de bas erg punchy is, en bij luidere volumes gaat het rommelen en klinkt het wel degelijk ietwat schel. Ik wil vooral ook bij luidere volumes de boel samen kunnen houden en warmte behouden.
          Zonder de driverack PX klonk de boel nog rommeliger vond ik. Maar kan misschien aan de ruimte gelegen zijn, zal het nog eens laten draaien zonder PX, rechtstreeks uit het mengpaneel. Zijn er andere opties dan de PX als processor te overwegen bij actieve sets?

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Laat je set eens inregelen met Smaart of een ander meetprogramma, krijg de indruk dat er dan een wereld voor je open zal gaan.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

Originally posted by Stefaanv
              Ik heb inderdaad de PX er steeds tussengehad, en steeds de setup wizard laten uitvoeren, met auto EQ met RTA, waarna ik het volume van hoog via de driverack een stukje verminder en die van de subs verhoog. Toch vind ik niet, en ik heb toch al op verschillende plaatsen met dat set gedraaid dat de bas erg punchy is, en bij luidere volumes gaat het rommelen en klinkt het wel degelijk ietwat schel. Ik wil vooral ook bij luidere volumes de boel samen kunnen houden en warmte behouden.
              Zonder de driverack PX klonk de boel nog rommeliger vond ik. Maar kan misschien aan de ruimte gelegen zijn, zal het nog eens laten draaien zonder PX, rechtstreeks uit het mengpaneel. Zijn er andere opties dan de PX als processor te overwegen bij actieve sets?
              Even nog een vraagje om beter begip voor je precieze probleem te krijgen; Hou je rekening met de plaatsing van de stack??? Je kunt door bijv.de stacks wat meer naar de hoeken te plaatsen al een verbetering krijgen van bijv. de bassen. Natuurlijk is dat niet altijd mogelijk, maar daar is ook wel wat rendement te halen.

Verder zeg je dat je het rommelig vond klinken en wil je, volgens mij, dat je set vol en warm klinkt. Vol en warm betekent meestal een overmaat aan (sub)laag, vertaal ik dit goed???

Met Smart zul je meer naar het optimale gaan om uit je set te halen, maar ik denk toch dat je met je oren en een processor ook een eind zou moeten komen, en dan Smart wel eens een brug te ver zou kunnen zijn.

Comment

• Stefaanv
                • Oct 2009
                • 24

Gisteren gaan luisteren naar SRX725 en SRX728S met 2x XTI 6000.
                De XTI6000 waren door JBL getuned voor de boxen als demo set.
                Klank was in mijn ogen fris en vol, klonk wat mij betreft (op 1m) zeer goed. Goeie punchy bas en verschillende genres van eigen muziek getest via DJM800 en CDJ900. Dit is ongeveer de klank die ik verwacht, mss nog iets meer mid, maar op dat uurtje had ik er alvast niet erg veel op aan te merken en een zeer groot verschil tegenover 1 xS10 van dbt per kant met een DVX D12.

Maar wat een grote kasten zeg! Form factor lijkt me toch ook enigszins belangrijk...

Wat smaart betreft, kan ik dat zelf doen? (waarschijnlijk niet )
                Wat processor betreft: tips voor type?

Groetjes, en alvast thx voor de opvolging.
                Last edited by Stefaanv; 14-10-10, 17:55.

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

2de hands is mogelijks wel een optie, hoewel ik eerder naar nieuw neig.
                  Welke leuke opties had je anders in gedachten?
                  Ga zelf eens kijken zou ik zeggen?

Bijvoorbeeld een JBL set met dezelfde subs die je zelf gehoord hebt, alleen dan in combinatie met een enorm dikke top uit de 'neusje van de zalm' lijn van JBL. Dat is dus een 3-weg top met 4x10" op het mid-laag. En-of daar mid uit komt

Zeker het overwegen waard wat mij betreft.

Wat ook een optie zou kunnen zijn is een combinatie tussen tweedehands én nieuw. Bijvoorbeeld speakers tweedehands en de versterkers nieuw. Mede omdat er aan speakers -relatief gezien- minder mis kan gaan. Versterkers zijn uiteraard ingewikkelde stukjes elektronica waar veel gevoelige componenten in zitten.

Maar als ik jouw was zou ik me zeker niet dood gaan staren op één merk. Even een beetje verder kijken dan je neus lang is, de keuze is groot zat met dit budget. Je zegt bijv. zelf dat Martin Audio in de buurt zit. Die moeten toch zeker wel wat te bieden hebben voor je?

Mvg,

Teun
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Stefaanv
                    • Oct 2009
                    • 24

Inderdaad, ik staar me zeker niet blind op één merk, en houd rekening met de diverse factoren zoals service achteraf en mogelijkheden tot bijhuren in de buurt. Iemand een idee waar je Martin Audio kan kopen in de buurt van Lokeren? Distri in de buurt?

Comment

• Stefaanv
                      • Oct 2009
                      • 24

Originally posted by 4AC
                      Ga zelf eens kijken zou ik zeggen?

Bijvoorbeeld een JBL set met dezelfde subs die je zelf gehoord hebt, alleen dan in combinatie met een enorm dikke top uit de 'neusje van de zalm' lijn van JBL. Dat is dus een 3-weg top met 4x10" op het mid-laag. En-of daar mid uit komt
                      Welk model had jij in gedachten?

Comment

• seppe30
                        • Dec 2007
                        • 248

weet niet direct rond lokeren
                        wel wie er verhuurd
                        anders mail eens naar martin zij zullen je wel adressen geven

Comment

• 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

Welk model had jij in gedachten?
                          Nogmaals: ga dan ook even zelf kijken op marktplaats.
                          Betreft een complete JBL/Crown set met...
                          1x Professioneel sound system 19"rack (200 euro)
                          1X equalizer DBX type driverack 260 (1100 euro)
                          1X versterker CROWN type CTS 1200 (1200 euro)
                          2X versterker CROWN type CTS 3000 (6000 euro)
                          2X Professionele speakers JBL Professional type AM6340/64 afmeting 55x110x65 cm (hxbxd) (12.000)
                          2X Subwoofer JBL type SRX700 (5000)
                          2X Monitor speaker JBL type AC2212/00 (2200)
                          Nieuwprijs ruim 27000 euro
                          Er staar overigens ZAT te koop tweedehands dat aan je behoeften kan voldoen. Je zult echter zelf maar op onderzoek uit moeten.
                          Dat kan op marktplaats, maar ga ook de bedrijven bij je in de buurt langs met de vraag of ze toevallig nog wat hebben, en wat ze nieuw voor je adviseren.

Mvg,

Teun
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• seppe30
                            • Dec 2007
                            • 248

en stefaan ben je er al uit wat het gaat worden

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 650

Dat kan op marktplaats, maar ga ook de bedrijven bij je in de buurt langs met de vraag of ze toevallig nog wat hebben, en wat ze nieuw voor je adviseren.

Mvg,

Teun
                              Soms staan er gewoon bij bedrijven hele leuke inruilsets voor een prima prijs te koop, je staat echt (in positieve zin) verbaasd van sommige prijzen.

Comment

• frederic
                                • Jan 2006
                                • 3511

Originally posted by HR Soundproductions
                                Soms staan er gewoon bij bedrijven hele leuke inruilsets voor een prima prijs te koop, je staat echt (in positieve zin) verbaasd van sommige prijzen.
                                [FONT=Verdana]De meeste inruilsets die je tegenkomt betaal je nog een te hoge prijs voor, ofwel zijn ze afgeleefd. [/FONT]
                                [FONT=Verdana]Dat is mijn ervaring bij tweedehands aanbiedingen van verhuurbedrijven.[/FONT]

Als je een lage prijs betaald, en je mag de helft van de speakers laten reconen, filters vervangen en eventueel kasten herspuiten om ze weer toonbaar te krijgen (want met vodden op een mooie klus staan heeft geen zicht) zou je al eens snel in de buurt van een goede nieuwe zelfbouwset kunnen komen.
                                Snel even rekenen

[FONT=Verdana]Bouw sub en top kastjes [/FONT](ontwerp B&C)[FONT=Verdana] hout, CNC freeswerk warnex en rooster)[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Dit is de prijs die ik heb gekregen van een bekend forumlid hier.[/FONT]

[FONT=Verdana]- Top: 12" mid + 1.4" hoorn 250€/ stuk[/FONT]
                                [FONT=Verdana]- Sub: BR118 250€/ stuk[/FONT]

[FONT=Verdana]Drivers TOP:[/FONT]
                                [FONT=Verdana]B&C 12NW76: 174/ stuk[/FONT]
                                B&C DE900: 488/ stuk
                                B&C hoorn: ME90: 89€/ stuk
                                Speakonplaatje met speakonplug: 7.99/ stuk
                                Drivers Sub
                                B&C 18nw100: 308€/ stuk
                                [FONT=Calibri]Dus zelfbouw +/- 3150€ volledige set.[/FONT]
                                Last edited by frederic; 03-01-11, 12:07.

Comment

Working...