Van hobby naar bedrijf

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extranion
    • Aug 2010
    • 11

Van hobby naar bedrijf

Na 3 jaar hobbymatig bezig geweest, krijgen we het steeds drukker en gaan we steeds grotere klussen aannemen.

Hiermee hebben we klussen waar we met truss werken en in die toekomst ook steeds meer boven het publiek.

Nu vinden wij het tijd worden om een bedrijf te beginnen en ook volgens de regels alles neer te zetten.
    Het risico word groter dus er moet ook gedacht worden aan aansprakelijkheid verzekering voor een bedrijf.

Het volgende wat we nu al doen is:
    - alles wat opgehangen word aan truss gaat safety aan (4-bars vaak zelfs 2 safetys)
    - Nooduitgangen worden vrij gehouden
    - kabels worden weg getaped of rubberen matten overheen gelegd

Wat we willen gaan doen:
    -
    Muziek abonnement nemen zodat alles legaal is (nog tips?)
    - Aansprakelijkheidsverzekering afsluiten (ervaringen? waar op letten?)
    - Rekening houden met wettelijke bepalingen van rigging, ruimtes en andere dingen die wel en niet mogen (kan ik dat ergens vinden?)

Als er verder nog dingen zijn die jullie kunnen aangeven waar ik in de toekomst rekening mee moet houden zou ik dat erg op prijs stellen.
    Ook voorbeelden waar je op moet letten en ervaringen zijn erg welkom!
    Last edited by Extranion; 13-08-10, 23:10.
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Zou ik ook gelijk het bedrijfsplan schrijven

Laat je adviseren door een erkend bedrijf en volg een cursus bedrijfskunde.

De vragen zijn teveel omvattend en complex.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Extranion
      • Aug 2010
      • 11

Ik blijf dit wel naast mijn studie en uiteindelijke werk doen,
      dus de vraag is of de opleiding dan niet een beetje erg duur word...
      al zou ik het best willen.

Wil alleen wat advies en ervaringen om de juiste richting op te gaan.
      Ik kan me zo voorstellen dat er al aardig wat drive-inns zijn geweest die dezelfde vragen heeft gehad.
      Last edited by Extranion; 13-08-10, 23:09.

Comment

• tha_dj
        • Jan 2004
        • 375

Begin eens met een goede investering voor je bedrijf en koop een verband trommel en poederblusser !!!

Een echte musthave voor elke klus !

Verders zou ik ook een rechtbijstandsverzekering nemen voor het geval dat !

En ach......zo kunnen we wel doorgaan met de basics voor een zaak, maar ga toch gewoon eerst even langs de KVK Hebben hele leuke starters mappen.
        your light !

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

Originally posted by tha_dj
          en poederblusser !!!
          ik weet niet of jij het ook weet, maar een poederblusser is maar voor 1 ding goed, ALLE apparatuur slopen...

als je er dan een wilt aanschaffen ga dan voor een CO2 blusser

Comment

• hardstyle
            • Jan 2010
            • 427

Toevallig dat we in (ik dacht) februari een brand hebben gehad in de garage. De auto was alleen al totall loss verklaart, omdat de boel was geblust met poeder. Alle electronica gaat naar de maan door 1 zo'n stomme poederblusser. Je kan beter schuim ofzo nemen.

Comment

• koentjes
              • Dec 2007
              • 333

nee, CO2... elektrabranden blus je met co2, dat is een stuk veiliger (voor je apparatuur dus)

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Leuk, er wordt advies gevraagd hoe te handelen bij het beginnen van een bedrijf en één van de eerste tips is het kopen van een brandblusser.
                Ik heb hier mijn gedachten bij die ik maar niet uit zal spreken, heb namelijk al een flink gat in mijn kop.
                Ga eens naar de KVK daar worden regelmatig seminars georganiseerd voor starters en moet je ook zijn voor je inschrijving.
                Daarnaast moet je inderdaad een bedrijfsplan schrijven, kijken wie je doelgroep is, hoe groot die is, wie je concurrenten zijn, etc. Een investering plan, wanneer je daar vreemd vermogen bij nodig hebt zul je een financier moeten overtuigen.
                Denk verder ook aan een rechtsbijstandsverzekering, briefpapier, huisstijl. etc.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

naast de adviezen van Sander (MusicXtra) op bedrijfskundig gebied misschien op praktisch gebied nog het een en ander.

Wellicht zorgen dat er 1 of meerdere (afhankelijk van het aantal medewerkers) personen de cursus elementaire hijstechnieken volgen.
                  Met een BHV(/EHBO) cursus zijn bovenstaande berichten over brandblussers ook overbodig.

Bovenstaande cursussen zijn ook voor sommige verzekeringen een must omdat ze anders gewoon geen polis bieden.

Comment

• Dimi
                    • Oct 2002
                    • 91

Originally posted by MusicXtra
                    niet uit zal spreken, heb namelijk al een flink gat in mijn kop.
                    Ga eens naar de KVK daar worden regelmatig seminars georganiseerd voor starters en moet je ook zijn voor je inschrijving.
                    Daarnaast moet je inderdaad een bedrijfsplan schrijven, kijken wie je doelgroep is, hoe groot die is, wie je concurrenten zijn, etc. Een investering plan, wanneer je daar vreemd vermogen bij nodig hebt zul je een financier moeten overtuigen.
                    Denk verder ook aan een rechtsbijstandsverzekering, briefpapier, huisstijl. etc.
                    Er is wel een verschil of je je inschrijft bij de kvk voor een hobby-bedrijf of dat het je broodwinning wordt. Daarbij is het schrijven van een bedrijfsplan helemaal niet nodig voor een inschrijving, alleen een investerder/geldverstrekker zal daar om vragen. Doe je dus alles letterlijk op en met eigen vermogen moet je helemaal zelf weten wat jij doet met je geld en hoe dat je denkt te kunnen verdienen. Als de klussen al genoeg binnen komen kent zijn doelgrope hem kennelijk goed genoeg

Bedrijfsaansprakelijkheid heb ik voor 40 tientjes, maar heb ben dan ook bijna geen risico (niks hijsen/hoog werken/ladders enzo).

Comment

• mjanssen78
                      • Dec 2009
                      • 31

Vergeet 1 ding wel niet , je moet een bepaald aantal uur per jaar bezig zijn met je bedrijf. Anders wordt je niet als volwaardig aangezien en heb je geen voordelen. Wel alle lasten. Als je dan 500 euro voor een avond vraagt dan blijft er niet meer veel over ....

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Dimi
                        Er is wel een verschil of je je inschrijft bij de kvk voor een hobby-bedrijf of dat het je broodwinning wordt. Daarbij is het schrijven van een bedrijfsplan helemaal niet nodig voor een inschrijving, alleen een investerder/geldverstrekker zal daar om vragen. Doe je dus alles letterlijk op en met eigen vermogen moet je helemaal zelf weten wat jij doet met je geld en hoe dat je denkt te kunnen verdienen. Als de klussen al genoeg binnen komen kent zijn doelgrope hem kennelijk goed genoeg

Bedrijfsaansprakelijkheid heb ik voor 40 tientjes, maar heb ben dan ook bijna geen risico (niks hijsen/hoog werken/ladders enzo).
                        Waar heb ik dan geschreven dat je voor een KVK inschrijving een bedrijfsplan moet hebben?
                        Een bedrijfsplan is niet alleen voor investeerders interessant maar zeker ook voor jezelf, je kunt zo veel beter monitoren of je niet ergens uit de bocht aan het vliegen bent. Zo lang als ik ondernemer ben werk ik met een plan waardoor ik direct weet wanneer het beter of slechter gaat dan gepland.
                        Last edited by MusicXtra; 14-08-10, 21:11.

Comment

• Extranion
                          • Aug 2010
                          • 11

Bedankt voor jullie reacties!

Originally posted by tha_dj
                          Begin eens met een goede investering voor je bedrijf en koop een verband trommel en poederblusser !!!

Een echte musthave voor elke klus !

Verders zou ik ook een rechtbijstandsverzekering nemen voor het geval dat
                          Verbandtrommel kan nog aangeschaft worden, zelf hebben we momenteel een Halon/Stikstof blusser zodat de apparatuur gespaard blijft.
                          Maar wat ik begrepen heb mag dat niet weet, dus willen we graag overschakelen naar CO2.

Rechtsbijstandsverzekering is erg handig, naast een aansprakelijkheidsverzekering.

Want zover ik nu zie zijn er 3 verzekeringen
                          - rechtsbijstandsverzekering
                          - aansprakelijkheidsverzekering
                          - beroepaansprakelijkheidsverzekering

Aansprakelijkheidsverzekering wil ik afsluiten, maar weet niet in hoeverre rechtsbijstandsverzekering zin heeft.

Originally posted by MusicXtra
                          niet uit zal spreken, heb namelijk al een flink gat in mijn kop.
                          Bedrijfsplan hebben we niet nodig, Zoals Dimi al zei. We investeren alles zelf.Briefpapier, website en huisstijl zijn al voor elkaar.

Originally posted by stainz
                          Wellicht zorgen dat er 1 of meerdere (afhankelijk van het aantal medewerkers) personen de cursus elementaire hijstechnieken volgen.
                          Met een BHV(/EHBO) cursus zijn bovenstaande berichten over brandblussers ook overbodig.
                          Dit is wel interessant, moet wel beetje betaalbaar zijn natuurlijk.
                          Ga daar even naar op zoek.

Mijn collega (we zijn met zijn 2e) heeft wel al een VCA certificaat.

Originally posted by mjanssen78
                          Vergeet 1 ding wel niet , je moet een bepaald aantal uur per jaar bezig zijn met je bedrijf. Anders wordt je niet als volwaardig aangezien en heb je geen voordelen. Wel alle lasten. Als je dan 500 euro voor een avond vraagt dan blijft er niet meer veel over ....
                          We hebben ongeveer zoon 20 klussen al gehad in 2010, is niet heel erg veel maar de grooste reden waarom we een bedrijf willen starten is voor de aansprakelijkheidsverzekering.

Vind het erg belangrijk om een goede verzekering te hebben voor als er iets gebeurd. Moet er niet aan denken als er persoon-schade ontstaat, dat kan niet alleen erg vervelend zijn maar ook erg in de papieren lopen.

Ik wil daarom ook wel verzekerd zijn met gebruik van truss constructies en dergelijke.

Last edited by Extranion; 14-08-10, 23:16.

Comment

• stainz
                            • Sep 2009
                            • 609

uitgaande van 20 klussen betekent dat je iets meer dan 1 klus per 2 weken hebt... wellicht is het wat dat betreft nuttig om even alles door te rekenen wat je kwijt gaat zijn en wat het je op gaat leveren als je van hobby naar bedrijf wil schakelen.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Vergeet niet dat je dan ook BTW aangifte moet doen en een administratie moet voeren, vraag me af of dit rendabel is met zo weinig gigs.
                              Misschien een plan om er een stichting van te maken?
                              Dat bedrijfsplan overigens vooral niet doen hoor, stel je voor dat je weet hoe je bedrijf ervoor staat.

Comment

Working...