decibel meter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lago
    • Aug 2009
    • 10

decibel meter

hallo, ik zoek voor mijn drive in show een db meter, niet te duur maar waar ik eenvoudig geluid mee kan meten. iemand tips? heb bij conrad de Sl50 gezien, is dit wat?

gr dj Lago
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Heb zelf de Voltcraft SL100. Niet een tikkie duurder dan de SL50 volgens mij, maar voldoet prima en tijdens een vergelijking met een hele dure, geijkte meter (weet het merk niet meer) was er geen verschil in het meetresultaat. Nadeel is dat ie naar een minuut of 10 vanzelf uitgaat. Scheelt je batterij, maar betekend bij live toepassingen wel steeds aanzetten.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Stevengos
      • May 2010
      • 106

Ik zou niet die SL50 nemen, aangezien het een afwijking heeft van +-3.5dB (bij 1khz) en dus niet echt nauwkeurig zit!

Ook kan het dingetje niet een A-meting uitvoeren, wat toch wel wordt gebruikt (ook binnen bedrijven) om de geluidsdruk voor het menselijk oor te meten (lijkt me wel handig aangezien je bij jouw drive in show ook wel met mensen te maken hebt, tenzij je andere gasten hebt ). De A-meting heeft een degelijk aantal dB verschil in de metingen ten opzichte van een C-meting.

De SL100 is in dat opzicht een beter keus (link). Er zit een A-meting op en het is een klasse 3 ding, wat al aardig goed is.
      Last edited by Stevengos; 17-05-10, 23:33.
      De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Ik kan die SI50 niet vinden !!

Zelf gebruik ik een SPHYNX sound level meter, kost nog geen € 100,- (in de BTW). (A en C weging, slow en fast)

Ik gebruik hem alleen om het volume 'in de hand te houden'!

Om daadwerkelijke geluidmetingen te verrichten, moet de gemeente meneer maar langskomen!

edit: het is SL50 ipv SI50, en nu dus wel gevonden.
        Last edited by Whitefarmer; 18-05-10, 09:10. Reason: verkeerde typenummer
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• e-sonic
          • Aug 2004
          • 329

dB meter

Hallo, voor een goede aflezing is een analoge meter prima te gebruiken, het werkt een beetje als een VU-meter....

Geluidforum.nl :: Bekijk onderwerp - Demping in Kerkzaal

ik heb in een ander forum het juiste type nr opgezocht, de velleman AVM2050, dit is de bekende tandy/radio shack meter, was ook bij conrad te krijgen, en heeft een A-weging, en een uitgang voor een audio meting, qua prijs rond de 25 euro, ik heb dit type gekocht voor 58 gulden.....

Bij e-bay zijn de eerste pagina's vaak gevuld met alleen deze meter.....

groet van audiopartner e-sonic.
          Last edited by e-sonic; 18-05-10, 09:38. Reason: prijs toegevoegd
          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

download een app op je I-phone...
            lekker belangrijk!

Comment

• lago
              • Aug 2009
              • 10

bedankt voor al jullie tips, het gaat de sl100 worden denk ik

gr dj Lago

Comment

• bvt-events
                • May 2010
                • 5

Originally posted by showband
                download een app op je I-phone...
                oke en hoe weet je of dat de juiste waarde aan geeft ik heb zelf iphone en hij is al 2 keer opgestuurd omdat de mic stuk was.

Comment

• stamgast
                  • Feb 2010
                  • 253

Dat weet je ook niet, lijkt me dat Apple niet de microfoons van iPhones calibreert in overleg met de schrijver van zo'n app. Hoe mooi het spul van Apple ook is.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

de vraag was:
                    "ik zoek voor mijn drive in show een db meter, niet te duur maar waar ik eenvoudig geluid mee kan meten."
                    om goedkoop even te kijken of je drivein niet te hard draait is die app goed genoeg en, indien je in de verkoopspraat van apple getuint bent, erg goedkoop te downloaden.

dat je I-apparaat heel moet zijn lijkt mij zowel duidelijk als niet afwijkend aan de eis die je aan een standalone dBmeter stelt....
                    lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by stamgast
                      Dat weet je ook niet, lijkt me dat Apple niet de microfoons van iPhones calibreert in overleg met de schrijver van zo'n app. Hoe mooi het spul van Apple ook is.
                      Toch klopt die I-phone exact met mijn dB meter.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by http://www.studiosixdigital.com/spl_meter.html
                        [FONT=Verdana]SelectInternal to activate the included compensation filter, which is designed to flatten the frequency response of the built-in or headset mic.[/FONT]

Er wordt dus wel degelijk (door de maker van de software) gefilterd om e.e.a. correct te krijgen.

Overigens verkopen ze ook externe mic-trappen en microfoons, maar die zijn relatief prijzig.

Gebruik het zelf af-en-toe als indicatie. 't gaat je niet redden tegen de ambtenaar, maar als je wilt dat je aan het einde van de avond net zo hard draait als aan het begin werkt het prima. (in geval van ambtenaar neem ik toch een echte meter mee die de hele tijd op de tafel ligt)

It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• stamgast
                          • Feb 2010
                          • 253

Originally posted by MusicXtra
                          In dat geval mag mijn eerdere reactie als kort door de bocht bestempeld worden.

Comment

• Lawaaiige Buur
                            • Jan 2006
                            • 45

Originally posted by MusicXtra
                            Mijn iphone db meter (van studiosix - pro versie) geeft bijna altijd 107 db aan, terwijl ie tot de 130 zou moeten kunnen.. En ik weet zeker dat het soms harder dan 107 db gaat..
                            http://www.licht-geluid.nl/forum

Comment

• e-sonic
                              • Aug 2004
                              • 329

iphone max spl

@ buur

De Iphone kan ca 105 dB geluid aan, ik heb een artikel van Syn-Aud-Con, van Pat Brown, uit 2008, Hij heeft dit getest met een app van faberacoustical

SoundMeter

Als de Iphone gedraaid wordt, gaat het display mee, hiermee blijft de microfoon beter vrij,

Hier schijn je ook mee te kunnen calibreren, blijft er ook nog wat werk over voor mij

PS

Ik moet me behelpen met een E-71 van nokia, iemand daar nog een leuke SPL app voor, ik heb m'n XL2 niet altijd bij me...

groet van audiopartner e-sonic
                              Last edited by e-sonic; 23-05-10, 20:39. Reason: linkje altijd leuk
                              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

Working...