Jbl vrx

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yves Lismond
    • Apr 2010
    • 3

Jbl vrx

Hoihoi,

Ik ben sinds een weekje de trotse bezitter van een JBL VRX setje (2 bas en 2 tops per kant) en moet deze volgend weekend in een spiegeltent opstellen.
    Nu vragen de organisatoren van het feest daar of ik de speakers niet "in vierkant" kan opstellen (zowel bas als top worden gevlogen).
    Ik ben zelf wel al vele jaren met geluid bezig, maar zeker geen geluidstechnieker, ik besef wel dat dit problemen zou kunnen opleveren ivm faseverschillen etc...
    De te bestrijken danspiste is een cirkel van 11 m doorsnede, en de vlieghoogte is max 3.50m... De volledige set gaat draaien op 1 lab gruppen FP10000 met een BBS processor 2/6. Ik kijk uit naar jullie adviezen en reacties....

Grtz
    Yves Lismond
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Hangt een beetje van het idee van het feestje af.

Komt er een bandje, DJ of presentatie vanaf een podium? Of is er een DJ ergens in een hoekje en wordt het alleen een feestavondje?

Bij het eerste gewoon voor een L/R opstelling gaan. Redelijk breed zetten en naar binnen richten.
    In het geval van een verstopte DJ zonder podium kan een in het vierkant (in de rondte) opstelling leuk zijn. Bij niet live/DJ muziek in zo'n tent hoef je je niet al te druk te maken over fase e.d. Je hebt in het midden van de dansvloer gewoon een bonk laag en je hoog is niet overal even mooi.

Zowieso vliegen in een spiegeltent. Je moet het maar durven. De spiegeltenten die ik in Nederland tegenkom zijn allemaal van niet al te degelijke kwaliteit en minder deugdelijk staal.
    d&b Audiotechnik

Comment

• Yves Lismond
      • Apr 2010
      • 3

Het gaat inderdaad een gewoon dj-setje worden, waarbij de dj zelfs een beetje verdoken staat opgesteld... Bij een live optreden had ik zeker geweigerd om vanuit 4 richtingen te spelen, maar nu...
      In hun bestuur heeft er iemand het idee opgevat dat dit het geluid meer "binnen" zal houden, dus wil ik de mogelijkheid wel bekijken...
      Wat gebeurt er als ik bvb telkens 1bas en 1top samen vlieg vanuit 4 richtingen? Gaan de subs elkaar niet tegenwerken dan?

grtz

Comment

• daviddewaard
        • Mar 2008
        • 627

Originally posted by Yves Lismond
        Het gaat inderdaad een gewoon dj-setje worden, waarbij de dj zelfs een beetje verdoken staat opgesteld... Bij een live optreden had ik zeker geweigerd om vanuit 4 richtingen te spelen, maar nu...
        In hun bestuur heeft er iemand het idee opgevat dat dit het geluid meer "binnen" zal houden, dus wil ik de mogelijkheid wel bekijken...
        Wat gebeurt er als ik bvb telkens 1bas en 1top samen vlieg vanuit 4 richtingen? Gaan de subs elkaar niet tegenwerken dan?

grtz
        ik zou in elke ''hoek'' 1 top hangen en de subs alle 4 bijmekaar op 1 plek leggen
        sub vanuit 4 punten lijkt me geen goed idee
        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• Yves Lismond
          • Apr 2010
          • 3

Dat had ik ook al in m'n achterhoofd eigenlijk...
          Denk je dat er op hoog en mid geen faseproblemen zullen opduiken?

Comment

• daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

Originally posted by Yves Lismond
            Dat had ik ook al in m'n achterhoofd eigenlijk...
            Denk je dat er op hoog en mid geen faseproblemen zullen opduiken?
            of er fase problemen zullen optreden kan ik je geen goed onderbouwd antwoord geven.
            wel weet ik uit de praktijk dat dit als je quadraphonisch draait dit best een goed geluidsbeeld kan geven al de afstand tussen de kasten niet groter is dan een meter of 15, dan krijg je te grote looptijd verschillen en dus ook fase verschillen.
            en met quadraphonisch draaien staat je publiek midden in het geluid en hoef je veel minder hard te draaien, en dat kan een afweging zijn tussen fase verschuivingen die eventueel kunnen optreden en een harder volume.
            mocht je een house DJ klusje doen dan zou ik zeker voor harder volume gaan!
            maak eens een virtuele proef opstelling van wat je wil gaan doen in een programma als MAPP online van Meyer o.i.d en kijk wat er gebeurd als je je subs in een mono stack zet om rondom met je toppen meevliegd
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• daviddewaard
              • Mar 2008
              • 627

en houd er rekening mee dat een enkel VRX kastje maar een verticale openingshoek heeft van 15 graden!!!
              dus hang als je 1 top per kantje gaat hangen je toppen niet te hoog!! niet hoger dan metertje als 3 a 4 met een maximale downtilt van 10 a 15 graden

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Opa sis heeft al een 10 tal maal in spiegeltenten gewerkt en gespeeld .
                Dit zijn de meest ondankbare plaatsen die er zijn.
                Het zal nooit goed klinken , geloof me .
                Een ronde tent is één en al miserie en fase problemen , tot en met .
                Vorig jaar stond hier bij ons een spiegeltent.
                6 x NEXO PS 15 en 4 x bijbehorende Subs , volledig aangestuurd door de juiste processing en eindtrappen .
                Awel het was netjes , maar overal waar je in de tent liep, kreeg je een ander geluid , zeer raar en vervelend natuurlijk.
                Enfin, je weet het nu hé .
                Nog een goede raad van sis: nooit vliegen in een spiegeltent, het hout en ijzer gebruik is meestal van bedenkelijke kwaliteit .
                maw als de tent maar recht staat, en daar houd het mee op .
                succes
                sis
                Last edited by sis; 15-04-10, 12:33.
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Tomarito
                  • Apr 2010
                  • 4

Lekker stacken en knallen!

SRX 722/725 topkasten en 728S voor het sublaag erbij een optie misschien......?

Ben bang dat je underpowered ben met 2x 918S en 932LA? Neem aan dat je die bedoeld en geen 915S en 928la.

Bij spraak is je set geen probleem, maar bij een dj mag het wel wat voller.

Comment

Working...