Verschillende vragen ivm "gecombineerd" geluids systeem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roel K
    • Feb 2008
    • 55

Verschillende vragen ivm "gecombineerd" geluids systeem

Dag beste mensen,

Ik zit met een , voor mij toch', ingewikkelde vraag.
    Ik beheer momenteel een geluidssysteem dat een samenraapsel is van verschillende soorten boxen en versterkers.

even een lijstje

versterker:
    jbsystems ax400 stuurt aan 2x tsx 12 en 2 kleinere DAP monitor boxen
    -hier geen problemen mee alles klinkt goed (jb natuurlijk beter als DAP)

peavey m 2600 zie (Muziekcentrum van Gorp *» Geluid afdeling*» Eindversterker*» Peavey M-2600)
    waar op ingestoken is :

- 2 x Dap ( typenummer onbekend ik vermoed watt + ohm = 350/4ohm)

De dap zijn zoals je van dap kan verwachten maar ik heb woofers + tweeters vervangen door iets beter materiaal. Maar ik blijf een redelijk dof geluid hebben.

- 2 x Zelfbouw ( met beyma woofers en beyma tweeters)
    Deze boxen zijn simpelweg goed een beetje hoog maar dit komt door de redelijk zware tweater die erin zit.

En dan het grote raadsel

Een tijdje terug google'de ik de peavey versterker nog eens en zag dat deze slecht 2x120 watt op 4 ohm gaf.
    Dat verbaasde mij aangezien de zelfbouw boxen die aangesloten zijn op deze versterken redelijk hard gaan. veel harder als de tsx'jes.
    1 zelfbouw gaat harder als de 2 tsx'jes samen !

Heeft iemand hier een verklaring voor ?

De dofheid van de dapjes is ook een probleem. Aangezien de onderdelen kwalitatief nu wel oké is zou dit toch eigenlijk niet mogen zijn.
    De nieuwe onderdelen zijn Eminence woofers + fantsoenlijke piezo tweeters

Ook zie ik dat de boxen niet echt veel "moeite" doen als ze vol open staan.
    De conus beweegt nauwelijks, dit gaf me dus het idee dat de versterker onvoldoende is. ( waarom ik dus ook ging google'n)
    Als alles vol open staat kan ik de versterker ook niet verder 'open' draaien. Hij springt bijna meteen in de clip

De tweede vraag is dus, hoe los ik deze dofheid op en haal ik het meeste uit mijn boxen ?

Mijn idee was een nieuwe versterker + crossover want ik wil de bassweergave ook kunnen verbeteren.
    Als mijn voorstel klopt, wat raden jullie mij dan aan ?

Fotos :

Zelfbouw( onderste boxen)
    dap ( middelste boxen)

klik hier voor meer foto's van deze installatie

Klj Kesselt Verhuur

Mvg,

Roel Kerkhofs
    Last edited by Roel K; 16-03-10, 20:26.
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Ik zit zo je vragen te bekijken.... en ik zie je foto's

het enige wat ik denk is... WOW wat een mooie truss.. Voor de rest vind ik het een beetje rommelig uit zien. Met name de stappeltjes hout aan beide kanten.

Zoals ik kan lezen is je speaker setup niet echt iets spectaculairs. En ik zou hier eerlijk gezegt geen geld meer instoppen om dit te upgrade. Voordat je het weet heb je hier honderde euros aan besteed om er iets uit te krijgen wat naar jou oren goed klinken. Terwijl je misschien beter had kunnen aan een nieuw setjes.

Een crossover en EQ is altijd goed om te gebruiken, immers beter dan niks.

Het enige dat ik nog kan zeggen is:
    Kijk eens of je niet ergens mooie fullrange kasten te koop zijn. Tweede hands dan. En kijk of je de speakers die je nu hebt kunt verkopen. Zodat je een budget krijgt.
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Roel K
      • Feb 2008
      • 55

Ik zie je punt en geloof mij, als het geld er was zou ik meteen investeren in een goed jbl setje, jammer genoeg is dat geld er niet en ben ik dus van plan om wat we hebben op de een of andere manier te verbeteren.

Het verkopen is inderdaad een zeer goed voorstel, maar dat is om vele redenen momenteel geen optie.

Wat in mijn ogen 'correct me if I'm wrong' zijn onze boxen best oké, allemaal samen klinken ze best goed. Ik ben nu alleen op zoek om er nog meer uit te halen. Persoonlijk ben ik dan ook overtuigd dat er MEER inzit.

Ivm dat hout, waar zie jij hout ?

Die foto achter het dj meubel is idd rommelig met de cdj's en die draaitafel, die zijn dan ook niet van ons. Maar van de volgende dj die kwam draaien en ik had dit op voorhand al aangesloten.

Die truss ( 12m + 2 90° hoeken) + 2 statieven 100kg/max + 5 m hoogte waren het koopje van de eeuw 400 euro

Comment

• dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

Originally posted by Roel K
        Ik zie je punt en geloof mij, als het geld er was zou ik meteen investeren in een goed jbl setje, jammer genoeg is dat geld er niet en ben ik dus van plan om wat we hebben op de een of andere manier te verbeteren.

Het verkopen is inderdaad een zeer goed voorstel, maar dat is om vele redenen momenteel geen optie.

Wat in mijn ogen 'correct me if I'm wrong' zijn onze boxen best oké, allemaal samen klinken ze best goed. Ik ben nu alleen op zoek om er nog meer uit te halen. Persoonlijk ben ik dan ook overtuigd dat er MEER inzit.

Ivm dat hout, waar zie jij hout ?

Die foto achter het dj meubel is idd rommelig met de cdj's en die draaitafel, die zijn dan ook niet van ons. Maar van de volgende dj die kwam draaien en ik had dit op voorhand al aangesloten.

Die truss ( 12m + 2 90° hoeken) + 2 statieven 100kg/max + 5 m hoogte waren het koopje van de eeuw 400 euro
        Ik geloof dat als je een fatsoenlijke set tegen een redelijke prijs gehoort hebt, dat je wel over stag gaat. Een set zoals jou is niet bedoeld om zo samengesteld te worden. Vandaar ik denk dat deze niet zo strak klinkt als dat jij beweert. Enigzins niet zoals mijn maatstaven zijn van fatsoenlijk geluid.

Wat betreft een stapel hout. Zo word het wel eens genoemd als er een hoop kasten staan. Met niet al te geweldige specs. Snapje?

Ik ben trouwens ook een voorstander van een wat neutralere uitstraling van het meubel. Ik denk dat het er beter uitziet wanneer je een strak meubel gebruikt. Dus zonder de oldskool platen.

En wat betreft die mooie deal... Als je nog eens iets moois kunt regelen
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Roel K
          • Feb 2008
          • 55

Zelf werk ik ook nog af en toe bij een firma die uitsluitend dynacord setjes hebben en daar is het idd niet mee te vergelijken.
          Alhoewel ik je beloof dat het beter klinkt als dat het uitziet.

Wij doen heel veel 40,50 jarige feesten deze mensen vinden dat dan wel weer leuk. Dat is dan weer een kwestie van smaak. Het word binnenkort wel vervagen door zwarte doek met ons logo + website op.

Is er iemand op dit forum die mij verder kan helpen, ervan uitgaande dat ik GEEN nieuwe set zal kopen ?

Wie durft de "uitdaging" aan ?

PS durft iemand een schatting te maken i.v.m. de kostprijs van simpele zwarte doek van 12mx5m?

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Voor beide versterkers geld dat ze te licht zijn voor de configuratie waarin ze nu gebruikt worden.

De jb amp is ook slechts 200W/4ohm, terwijl de tsx'jes al 200W/8ohm zijn, dan zijn die nog doorgelust (parallel neem ik aan??) aan de monitor boxjes (zet die achter je neer en niet op de rand van het meubel met de achterkant naar het publiek gericht) die waarschijnlijk een Watt of 150-200 zullen zijn ook aan 8 ohm.

De peavey moet met haar schamele 130W/4 ohm, een dap (ik verwacht 8 ohm ipv 4 (maar dat staat vast wel op de achterkant) en een zelfbouw die VEEL te laag staat om iets aan hoge tonen naar het publiek te krijgen, aansturen.

Sluit eens aan elk versterkerkantje 1 speaker aan (dus jb > monitor en jb> tsx, en peavey> dap en peavey > zelfbouw.

Wissel daarna de versterkers om. Klinken sommige speakers dan al veel lekkerder??
            Je kunt niet zomaar allerlei speakers aan elkaar knopen.

Mijn gevoel zegt:
            Dat de zelfbouw de beste speakers zijn die je erbij hebt zitten, de rest is allemaal slaapkamerspul.(gebruik hierbij de versterker waarop deze het lekkerste klinken en zet ze hoog genoeg (lees hier meer over op dit forum))
            monitorspeakers weglaten (op de koptelefoon mixen).
            Dapjes OF TSX-en op de andere versterker verderop in de ruimte als soort van delay (voor de extra spreiding)

Hoe heb je nu alles aangesloten? parallel? lus je door van de ene speaker naar de andere of vanaf de versterker?
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

PS durft iemand een schatting te maken i.v.m. de kostprijs van simpele zwarte doek van 12mx5m?
              Op de markt of een gordijnengroothandel kun je soms leuke stoffen scoren, denk er wel aan om ze brandvertragend te impregneren!

Maar ook hier hebben ze die natuurlijk.

Zoeken - J&H licht-geluid.nl / shop
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Het verschil in geluid en het verschil in rendement in redelijk makkelijk te verklaren.

Door betere woofers en/of tweeters in een kast te steken, wordt het geluid niet beter. Een kast is doorgaans gebouwd aan de hand van de specificaties van de componenten die erin zitten. Eminence woofers in een DAP kast zetten betekend dus absoluut niet dat het beter gaat klinken, in tegendeel.

Idem voor het verschil in rendement. Je zelfbouwkastjes zijn mogelijk goed ontworpen en hebben mede daardoor een hoog rendement. Moet je nagaan wat je daaruit kan halen als je er een fatsoenlijke versterker op zet (1.5x RMS vermogen van de kast). Dat die tsx'en veel minder druk geven ligt mogelijk aan het feit dat het slechtere kwaliteit is, een lager rendement heeft en misschien gewoon in een slecht ontworpen kast zit.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Roel K
                  • Feb 2008
                  • 55

master 1 -> jb amp -> tsx (op 1 kanaal)
                  -> Monitor (op 1 kanaal)

master 2 -> peavy -> zelfbouw (op 1 kanaal)
                  -> Dap (op 1 kanaal)

iedere kabel gaat dus van de versterker rechtstreeks naar de speaker.

De zelfbouw zijn inderdaad de beste boxen eruit.Maar momenteel klinken de tsx'en het beste.
                  Persoonlijk zou ik jb systems niet als slaapkamerspul rangschikken, ze hebben echt prima spul. Maar daar zal'k nu verder niet op in gaan.

Op de dap staat geen enkele informatie meer omdat alles vervangen is door betere componenten.

Wat is jou advies ? Denk jij dat een nieuwe versterker + crossover mijn geluid ten goede komt ?

Comment

• Roel K
                    • Feb 2008
                    • 55

Originally posted by renevanh
                    Het verschil in geluid en het verschil in rendement in redelijk makkelijk te verklaren.

Door betere woofers en/of tweeters in een kast te steken, wordt het geluid niet beter. Een kast is doorgaans gebouwd aan de hand van de specificaties van de componenten die erin zitten. Eminence woofers in een DAP kast zetten betekend dus absoluut niet dat het beter gaat klinken, in tegendeel.

Idem voor het verschil in rendement. Je zelfbouwkastjes zijn mogelijk goed ontworpen en hebben mede daardoor een hoog rendement. Moet je nagaan wat je daaruit kan halen als je er een fatsoenlijke versterker op zet (1.5x RMS vermogen van de kast). Dat die tsx'en veel minder druk geven ligt mogelijk aan het feit dat het slechtere kwaliteit is, een lager rendement heeft en misschien gewoon in een slecht ontworpen kast zit.
                    Bedankt ! dit is precies waar ik op zat te wachten.
                    Wat raad jij aan om toch nog het beste uit mij "dap met nieuwe onderdelen" te halen ?

De tsx'en geven idd VEEL minder druk ( daar zit dan weer het prijsverschil ivm dynacord,jbl) maar het geluid is zeker niet slecht. In ons lokaal gebruiken wij deze dan ook om achtergrondmuziek te verzorgen en af en toe eens open te zetten. Hier zijn ze dan ook meer dan voldoende voor.

Dus om nog eens samen te vatten, zou een betere versterker + crossover mijn geluid verbeteren ?
                    Zo ja, welke versterker ?
                    Last edited by Roel K; 17-03-10, 07:57.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Originally posted by dj-wojcik
                      Ik ben trouwens ook een voorstander van een wat neutralere uitstraling van het meubel. Ik denk dat het er beter uitziet wanneer je een strak meubel gebruikt. Dus zonder de oldskool platen.
                      Ik vind juist dat het meubel met het vinyl erg bijzonder is voor deze tijd. En een leuke jaren 60/70 sfeer geeft.

Ik vind het juist erg jammeer dat alle setups zo erg op elkaar gaan lijken.
                      En uit marktperspectief is dat in het land misschien niet zo erg, maar in de randstad verdrink je in de drivein's van afzetbazen die te goedkoop zijn bij "standaard" sets.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Roel K
                        • Feb 2008
                        • 55

Originally posted by showband
                        Ik vind juist dat het meubel met het vinyl erg bijzonder is voor deze tijd. En een leuke jaren 60/70 sfeer geeft.

Ik vind het juist erg jammeer dat alle setups zo erg op elkaar gaan lijken.
                        En uit marktperspectief is dat in het land misschien niet zo erg, maar in de randstad verdrink je in de drivein's van afzetbazen die te goedkoop zijn bij "standaard" sets.
                        Bedankt !, het leuke aan de vinylplaten is dat het ook allemaal platen zijn uit die tijd. Dus als we op een gelegenheid draaien ( 40,50 jarige feesten) dan kennen die mensen die platen ook. Soms komen ze dan zelf naar de djbar, niet om een nummer aan te vragen maar om de platen te "lezen".

Comment

• Whitefarmer
                          • Oct 2003
                          • 1244

master 1 -> jb amp -> tsx (op 1 kanaal)
                          -> Monitor (op 1 kanaal)

master 2 -> peavy -> zelfbouw (op 1 kanaal)
                          -> Dap (op 1 kanaal)

iedere kabel gaat dus van de versterker rechtstreeks naar de speaker.

De zelfbouw zijn inderdaad de beste boxen eruit.Maar momenteel klinken de tsx'en het beste.
                          Persoonlijk zou ik jb systems niet als slaapkamerspul rangschikken, ze hebben echt prima spul. Maar daar zal'k nu verder niet op in gaan.

Op de dap staat geen enkele informatie meer omdat alles vervangen is door betere componenten.

Wat is jou advies ? Denk jij dat een nieuwe versterker + crossover mijn geluid ten goede komt ?
                          Ik snap nog steeds niet goed hoe je het aanstuurt. Je hebt 2 amps = 4 kantjes, en je hebt 8 speakers. Dus master 1 > jb > 2 * tsx op kanaal 1 en 2* monitor op kanaal 2, master 2 > peavey > 2* DAP op kanaal 1 en 2* zelfbouw op kanaal 2??.

Ik heb niet gezegd dat JB slaapkamerspul is, maar deze speakertjes wel (voor € 80,-/stuk)

Precies welke componenten zitten er nu in de dap?

1 (of 2) zwaardere versterkers zal nut hebben, een X-over niet omdat al je speakers full-range zijn!(minder topjes, en extra baskasten wel)

Je hebt nu gewoon 3 verschillende soorten fullrange kasten op elkaar staan, wellicht dat door faseverschillen de speakers onderling elkaar doven, klinkt het niet veel lekkerder als je 1 of 2 sets UIT laat staan?

Zonder het gehoord te hebben zou ik met je huidige apparatuur:
                          master 1 (links + rechts)> peavey > zelfbouw op kanaal 1(links), zelfbouw op kanaal 2(rechts).
                          evt. master 2 (links + rechts)> jb > tsx OF dap(welke het lekkerste klinkt) op kanaal 1(links), en de ander op kan. 2 (rechts). om verderop in de zaal te zetten(niet op de zelfbouw!) De zelfbouw moeten wel omhoog om zo verder te komen met de hoge-tonen)
                          Bedenk dat je speakers elk slechts zo'n 60-100 Watt krijgen, terwijl ze zo'n 400 Watt kunnen hebben (is tenminste 6 dB minder!!!)

1 van de 2 (dap OF tsx) zal dus niet gebruikt worden.(en die monitors ook niet)

Koop je 1 versterker erbij (+/- 500W/8 ohm per kanaal) dan gaat die op de zelfbouw, en heb je een versterker over voor monitor.

later koop je 1 (liefst 2) passieve subs met interne X-over OF filter en dan kun je de zelfbouw op de bassen zetten en doorlussen vanaf diezelfde baskasten zonder nog een extra versterker te moeten kopen.
                          Groeten John

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Bedankt ! dit is precies waar ik op zat te wachten.
                            Wat raad jij aan om toch nog het beste uit mij "dap met nieuwe onderdelen" te halen ?
                            Dat hangt er vanaf hoe je setup nu is en wat je erin geschroeft hebt.

Sowieso zonder de rest testen en luisteren, en vooral na gaan zoeken of de geplaatste componenten uberhaupt goed kunnen werken in die kast.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Roel K
                              • Feb 2008
                              • 55

Originally posted by Whitefarmer
                              Ik snap nog steeds niet goed hoe je het aanstuurt. Je hebt 2 amps = 4 kantjes, en je hebt 8 speakers. Dus master 1 > jb > 2 * tsx op kanaal 1 en 2* monitor op kanaal 2, master 2 > peavey > 2* DAP op kanaal 1 en 2* zelfbouw op kanaal 2??.

Ik heb niet gezegd dat JB slaapkamerspul is, maar deze speakertjes wel (voor € 80,-/stuk)

Precies welke componenten zitten er nu in de dap?

1 (of 2) zwaardere versterkers zal nut hebben, een X-over niet omdat al je speakers full-range zijn!(minder topjes, en extra baskasten wel)

Je hebt nu gewoon 3 verschillende soorten fullrange kasten op elkaar staan, wellicht dat door faseverschillen de speakers onderling elkaar doven, klinkt het niet veel lekkerder als je 1 of 2 sets UIT laat staan?

Zonder het gehoord te hebben zou ik met je huidige apparatuur:
                              master 1 (links + rechts)> peavey > zelfbouw op kanaal 1(links), zelfbouw op kanaal 2(rechts).
                              evt. master 2 (links + rechts)> jb > tsx OF dap(welke het lekkerste klinkt) op kanaal 1(links), en de ander op kan. 2 (rechts). om verderop in de zaal te zetten(niet op de zelfbouw!) De zelfbouw moeten wel omhoog om zo verder te komen met de hoge-tonen)
                              Bedenk dat je speakers elk slechts zo'n 60-100 Watt krijgen, terwijl ze zo'n 400 Watt kunnen hebben (is tenminste 6 dB minder!!!)

1 van de 2 (dap OF tsx) zal dus niet gebruikt worden.(en die monitors ook niet)

Koop je 1 versterker erbij (+/- 500W/8 ohm per kanaal) dan gaat die op de zelfbouw, en heb je een versterker over voor monitor.

later koop je 1 (liefst 2) passieve subs met interne X-over OF filter en dan kun je de zelfbouw op de bassen zetten en doorlussen vanaf diezelfde baskasten zonder nog een extra versterker te moeten kopen.
                              1kzal proberen je vragen 1 voor 1 te beantwoorden :

1. hoe aangestuurd ?
                              Er zitten inderdaad 4 boxen/ versterker
                              jb systems versterker krijgt zijn signaal van master 1 binnen en stuurt op zijn beurt 2 monitorboxen aan en de 2 tsx'en
                              Peavey versterker krijgt zijn signaal van master 2 vinnen en stuurt op zijn beurt 2 zelfbouw en 2 dap aan.

2. componenten DAP
                              Na navraag bij een licht en geluidswinkel heb ik in de dap 2x eminence woofer (Deze) + deftige high frequency piezo drivers ( die op de hoorn geschroefd zijn)+ ingebouwde crossover ( orgineel)

Mijn vragen :

1. Een versterker heeft 4 uitgangen, maar als'k het dus eigenlijk goed begrijp moet je kiezen welke je gebruikt op 1 versterker eigenlijk maar 1 paar boxen. klopt dit ?

2. Waar ik naar op zoek ben is dus 1 goede versterker waar ik de zelfbouw op kan zetten + dan nog eventueel in de toekomst 1 subwoofer.De Dap en peavey versterker worden dan verkocht. klopt dit ?

3. Waarom zeg ik 1 subwoofer? Omdat er versterkers zijn met 1 extra subwoofer kanaal, zo moet ik geen extra versterker hebben voor deze sub. Maar kan'k alles op 1 versterker houden (deze nieuwe). Jij zeg zoiets in je laatste regel maar dit is voor mij niet helemaal duidelijk, mss dat je dit nog wilt uitleggen, hoe dat dan in zijn werk zou gaan met die interne X-over ?

4. Het hele doel van de geluidsset is zoveel mogelijk geluid maken. Met een zo goed mogelijke klank. Als'k dus de dap eruit haal en zorg dat de zelfbouw betere versterking krijg zal dit wel in orde komen ?

5.Een lid van onze jeugdvereniging heeft een rcf versterker met 2x 500 watt ik ga de zelfbouw daar dan eens op testen.
                              Als een versterker te zwaar belast word gaat die clippen. Maar als een versterker een box te zwaar belast, clipt die dan ook ? ( de versterker wel te verstaan)

6. ALS er subwoofer(s) bij komen, zou een crossover dan geen optie zijn. Zodat ik de lage tonen in de toppen ( die dan zouden bestaan uit de tsx'en en de zelfbouw) uit kan zetten/verminderen, en de subwoofer de rest laat afhandelen ?

7. Dit zou dan ook een vermogenswinst in mijn toppen opleveren niet ?
                              Last edited by Roel K; 17-03-10, 12:30.

Comment

Working...