Dag beste mensen,
Ik zit met een , voor mij toch', ingewikkelde vraag.
Ik beheer momenteel een geluidssysteem dat een samenraapsel is van verschillende soorten boxen en versterkers.
even een lijstje
versterker:
jbsystems ax400 stuurt aan 2x tsx 12 en 2 kleinere DAP monitor boxen
-hier geen problemen mee alles klinkt goed (jb natuurlijk beter als DAP)
peavey m 2600 zie (Muziekcentrum van Gorp *» Geluid afdeling*» Eindversterker*» Peavey M-2600)
waar op ingestoken is :
- 2 x Dap ( typenummer onbekend ik vermoed watt + ohm = 350/4ohm)
De dap zijn zoals je van dap kan verwachten maar ik heb woofers + tweeters vervangen door iets beter materiaal. Maar ik blijf een redelijk dof geluid hebben.
- 2 x Zelfbouw ( met beyma woofers en beyma tweeters)
Deze boxen zijn simpelweg goed een beetje hoog maar dit komt door de redelijk zware tweater die erin zit.
En dan het grote raadsel
Een tijdje terug google'de ik de peavey versterker nog eens en zag dat deze slecht 2x120 watt op 4 ohm gaf.
Dat verbaasde mij aangezien de zelfbouw boxen die aangesloten zijn op deze versterken redelijk hard gaan. veel harder als de tsx'jes.
1 zelfbouw gaat harder als de 2 tsx'jes samen !
Heeft iemand hier een verklaring voor ?
De dofheid van de dapjes is ook een probleem. Aangezien de onderdelen kwalitatief nu wel oké is zou dit toch eigenlijk niet mogen zijn.
De nieuwe onderdelen zijn Eminence woofers + fantsoenlijke piezo tweeters
Ook zie ik dat de boxen niet echt veel "moeite" doen als ze vol open staan.
De conus beweegt nauwelijks, dit gaf me dus het idee dat de versterker onvoldoende is. ( waarom ik dus ook ging google'n)
Als alles vol open staat kan ik de versterker ook niet verder 'open' draaien. Hij springt bijna meteen in de clip
De tweede vraag is dus, hoe los ik deze dofheid op en haal ik het meeste uit mijn boxen ?
Mijn idee was een nieuwe versterker + crossover want ik wil de bassweergave ook kunnen verbeteren.
Als mijn voorstel klopt, wat raden jullie mij dan aan ?
Fotos :

Zelfbouw( onderste boxen)
dap ( middelste boxen)
klik hier voor meer foto's van deze installatie
Klj Kesselt Verhuur
Mvg,
Roel Kerkhofs
Ik zit met een , voor mij toch', ingewikkelde vraag.
Ik beheer momenteel een geluidssysteem dat een samenraapsel is van verschillende soorten boxen en versterkers.
even een lijstje
versterker:
jbsystems ax400 stuurt aan 2x tsx 12 en 2 kleinere DAP monitor boxen
-hier geen problemen mee alles klinkt goed (jb natuurlijk beter als DAP)
peavey m 2600 zie (Muziekcentrum van Gorp *» Geluid afdeling*» Eindversterker*» Peavey M-2600)
waar op ingestoken is :
- 2 x Dap ( typenummer onbekend ik vermoed watt + ohm = 350/4ohm)
De dap zijn zoals je van dap kan verwachten maar ik heb woofers + tweeters vervangen door iets beter materiaal. Maar ik blijf een redelijk dof geluid hebben.
- 2 x Zelfbouw ( met beyma woofers en beyma tweeters)
Deze boxen zijn simpelweg goed een beetje hoog maar dit komt door de redelijk zware tweater die erin zit.
En dan het grote raadsel
Een tijdje terug google'de ik de peavey versterker nog eens en zag dat deze slecht 2x120 watt op 4 ohm gaf.
Dat verbaasde mij aangezien de zelfbouw boxen die aangesloten zijn op deze versterken redelijk hard gaan. veel harder als de tsx'jes.
1 zelfbouw gaat harder als de 2 tsx'jes samen !
Heeft iemand hier een verklaring voor ?
De dofheid van de dapjes is ook een probleem. Aangezien de onderdelen kwalitatief nu wel oké is zou dit toch eigenlijk niet mogen zijn.
De nieuwe onderdelen zijn Eminence woofers + fantsoenlijke piezo tweeters
Ook zie ik dat de boxen niet echt veel "moeite" doen als ze vol open staan.
De conus beweegt nauwelijks, dit gaf me dus het idee dat de versterker onvoldoende is. ( waarom ik dus ook ging google'n)
Als alles vol open staat kan ik de versterker ook niet verder 'open' draaien. Hij springt bijna meteen in de clip
De tweede vraag is dus, hoe los ik deze dofheid op en haal ik het meeste uit mijn boxen ?
Mijn idee was een nieuwe versterker + crossover want ik wil de bassweergave ook kunnen verbeteren.
Als mijn voorstel klopt, wat raden jullie mij dan aan ?
Fotos :

Zelfbouw( onderste boxen)
dap ( middelste boxen)
klik hier voor meer foto's van deze installatie
Klj Kesselt Verhuur
Mvg,
Roel Kerkhofs

wat een mooie truss.. Voor de rest vind ik het een beetje rommelig uit zien. Met name de stappeltjes hout aan beide kanten.

) die waarschijnlijk een Watt of 150-200 zullen zijn ook aan 8 ohm.
.

Comment