Aankoop drive-in systeem HK of DB ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djfred8580
    • Nov 2009
    • 7

Aankoop drive-in systeem HK of DB ?

Beste collega's,

Na de laatste jaren te hebben gedraaid met huurmateriaal (2x opera live 402), wil ik met men drive-in een stapje vooruit gaan en overgaan tot de aankoop van een actieve set; die:

- Niet boven de 2000 euro uitkomt.
    - Licht én klein is (moet in gewone hatchback kunnen).
    - Feesten tot 150 man aankan. (max. 60 man op dansvloer).

Ik heb intussen heel wat zoekwerk verricht, en kom uit op 2 fabrikanten die intussen zijn overgestapt op digitale amps, wat het gewicht ten goede komt. Beide zitten onder de 2000 euro grens:

HK Audio Performer set: Erg klein en snel aan te sluiten ! 900 W RMS totaal. 2 tops van 8" (200WRMS) met 1 sub van 15" (500WRMS). Hoog rendement en ziet er zeer degelijk uit. Ik heb al gespeeld met de Lucas Alpha, en dat was een droomsetup (jammer genoeg niet naar mijn budget ).

DB technologies Entertainer MD: 10" tops en 15" sub. 400 WRMS voor de sub en 2x200 W RMS voor de tops. Ziet er ook mooi uit, en ben best tevreden over DB. Totaal van 800 WRMS.

Qua prijs zitten beide systemen erg dicht bij elkaar. de HK set is nog iets lichter en kleiner, verder zie ik nog weinig verschillen. Ik denk dat qua rendement de HK tops beter presteren dan de DB set (124 db tov 121 db).

Klopt men redenering dat de HK set hier de beste koop is ? Of zijn er betere 'bang for the bucks' te vinden ?

Alvast bedankt !

vrgr.

Djfred
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Het is vooral even luisteren.
    Zelf ben ik geen fan van de klank van HK Audio (in het algemeen) En zelf heb ik dan ook een set van dB. Bestaande uit 2x de sub 05 en F12 topjes. Met jou budget van 2000 euro zul jij zo een dergelijke set ook kunnen aankopen met 1 bas en 2 topjes. De F12 topjes hebben een iets hogere max. dB.
    Bovendien zou je de F12 topjes ook nog een keer fullrange kunnen gebruiken. Iets wat bij de 8" en 10" topjes eigenlijk niet zal gaan lukken..
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Nóg wat langer doorsparen en de RCF 525A toppen gaan beluisteren!
      Herrie zat, laag is ook aanwezig, actief, dus makkelijk aansluiten, en je kan ze later gebruiken als monitoren als je een groter systeem hebt. Ik heb ze meerdere malen gehoord en mee gewerkt, en zowel geluid als gewicht zijn perfect voor die prijs!
      Ze zijn fullrange, dus je zit ook niet meteen met subs enz. en je kan ze stand-alone gebruiken. (dus niet altijd het subje mee omdat daar je amp inzit)

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Beckers Entertainment
        • Dec 2008
        • 650

Maar met slechts 2 van die topjes kun jij geen 150 man bespelen..

Comment

• djfred8580
          • Nov 2009
          • 7

De F12 tops zien er inderdaad prima uit. Is er veel verschil met de opera live 402 series ? Deze zijn een stuk goedkoper.. Qua gewicht zijn ze ongeveer hetzelfde. Wel jammer dat de kablage in deze opstelling iets meer geharrewar is (voeding+signaal voor de sub, en voeding + signaal voor de tops apart). Meer kabels = meer werk en meer kans op breuk

De SUB05 is een prima sub met een aanvaardbaar gewicht. Als ik alles uitreken kom ik inderdaad nét onder de 2000 euro. Alleen wat statiefjes en kabels, maar dat is peanuts.

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Originally posted by djfred8580
            Alleen wat statiefjes en kabels, maar dat is peanuts.

Oja?

2x een fatsoenlijk K&M statief voor je toppen is samen al 100 euri, dan nog kabels etc; zit je op 150/200 euri, is peanuts, 10% van je budget.

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Beckers Entertainment
              • Dec 2008
              • 650

Maar voor een topje van 16 kg hoef je geen tussenstang van 50 euro te hebben..

Het grootste verschil tussen de Flexsys en Opera serie zit hem toch wel in de digitale versterkers.
              Een houten actief kastje met hetzelfde gewicht als een plastic kastje..

Toch zou ik eens kijken voor 'n demo van wat speakers. Misschien zit er in de buurt wel een dB verkoper die ze beide heeft staan. Of een forumgenoot uit de buurt..? (vul je profiel even in)

Voor het probleem met de bekabeling zou je ervoor kunnen kiezen om de sub 15 te kopen. Deze hebben powercon in en uitgangen. Hierbij is een enkele kabel met XLR en stroom voldoende om elke kant aan te sturen.
              Overigens is een verdeeldoosje voor achter je sub in het geld ook nog niet.

Comment

• djfred8580
                • Nov 2009
                • 7

De Opera serie heeft nu ook digitale amps in de OPERA D serie. Vooral de 402D speakers vind ik zeker interessant (400 W RMS voor een gewicht van 14 Kg).

Wat de subs betreft geraak ik er niet uit bij DB. Ik kijk bij de SUB15D (ook digitale amp) en deze is volgens hen 800 WRMS, maar als ik kijk bij hun 'entertainer sets', vb. de entertainer MD, staat deze omschreven als 800 W RMS; en deze bestaat uit:

- 2X 210D tops van elk 200 W RMS
                - 2X SUB15D sub van 800 W RMS

Dit zou dus 1200 W RMS moeten zijn, maar volgens hen is dit slechts 800W RMS ? ? ?

Comment

• djfred8580
                  • Nov 2009
                  • 7

Ola, ik zie net dat deze in mono of stereo kan werken. Dus in mono 800WRMS voor de sub alleen ?

Comment

• djfred8580
                    • Nov 2009
                    • 7

Wat vinden jullie van deze combinatie:

- 2 Tops OPERA LIVE 410D (10") 400 WRMS 10 kg per stuk
                    - 1 SUB15D - 800W RMS 32 kg

Totaalgewicht: 42 Kg

Alleen jammer dat Db niet werkt met wielen voor de SUB, men hernia in spe kan daar moeilijk mee om

Ik merk dat de sub een bandpass enclosure is. Deze gaat waarschijnlijk niet zo laag als de andere basscabinets ?

Comment

• jaksev
                      • Jul 2007
                      • 365

Ik heb bijna alle setjes van HK Audio gehoort. Ik vind ze echt ruig klinke die lucas setjes. Ik sta elke keer nog verbaasd over het volume wat eruit komt. DB kan ik niets over zeggen.

Comment

• Beckers Entertainment
                        • Dec 2008
                        • 650

Originally posted by djfred8580
                        Wat vinden jullie van deze combinatie:

- 2 Tops OPERA LIVE 410D (10") 400 WRMS 10 kg per stuk
                        - 1 SUB15D - 800W RMS 32 kg

Totaalgewicht: 42 Kg

Alleen jammer dat Db niet werkt met wielen voor de SUB, men hernia in spe kan daar moeilijk mee om

Ik merk dat de sub een bandpass enclosure is. Deze gaat waarschijnlijk niet zo laag als de andere basscabinets ?
                        De Sub 15 gaat laag genoeg voor het normale drive-in werk. Heb nog nooit hoeven klagen dat ik te weinig laag had.

Wielen voor onder je sub kun je altijd zelf nog fabriceren. Er is vast wel een manier voor deze te monteren.

Bij 2 van die kastjes is een bassspeaker wel voldoende. Hoewel ik persoonlijk toch voor de 12" versie zou gaan. Die zijn eventueel nog wel te gebruiken als full-range kasten..

Comment

• Dj Gino V
                          • Feb 2009
                          • 237

ik zat met het zelfde probleem wat ga ik kopen en heb uiteindelijk de QSC Hpr 122i gekozen en speel er nu drive in shows mee tot max 150 man zeer goed rendement alleen wat zwaar, ze zijn nog uit hout maar het komt de klank wel weer ten goede en nu heb ik wat verder gespaard en ga nu de bassen 18" van qsc kopen en de verkoper zij dat het een van de beste systemen is en de toppen gebruik ik nu ook als monitor op grotere evenementen

grtz

Comment

• djfred8580
                            • Nov 2009
                            • 7

Zijn er buiten HK en DB nog merken in dezelfde klasse die alternatieven aanbieden ?

En zou de SUB15D van Db effectief 800 W RMS zijn ?

Alvast bedankt voor de reacties !

Comment

• Beckers Entertainment
                              • Dec 2008
                              • 650

De sub 15D is effectief 800 watt, ja..

Je zou eens kunnen kijken naar het eerder aangegeven QSC en eventueel LEM...

Comment

Working...