Keus voor kleine drive-in speakerset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Ed
    • Aug 2009
    • 7

Keus voor kleine drive-in speakerset

[FONT=Arial]Graag koop ik een Speakerset voor mijn hobby DJ activiteiten. Vaak wat gehuurd, en vaak speakers bij mensen thuis gebruikt, maar even vaak is beide niet ideaal. [/FONT]

[FONT=Arial]Met veel plezier heb ik de afgelopen weken op dit forum gelezen over speakers en versterkers en ik ben bijna zover.[/FONT]
    [FONT=Arial]De belangrijkste test heb ik nog niet gedaan: de luistertest (op 1 speaker na). Maar om dat in 1 of 2 sessies te kunnen doen wil ik graag mijn selectie beperken. Liefst wil ik voor zaterdag a.s. al een set in huis hebben voor een feestje waar ik draai. [/FONT]

[FONT=Arial]Ik heb de volgende eisen:[/FONT]
    [FONT=Arial]- Te gebruiken met laptop (met Traktor sw) en USB controller, Sinds een jaartje gaat dat best zonder aparte draaitafels. Scheelt veel gesjouw![/FONT]
    [FONT=Arial]- compact[/FONT]
    [FONT=Arial]- actief (om de installatie makkelijk te maken en eenvoudig uitbreidbaar)[/FONT]
    [FONT=Arial]- voldoende vermogen voor feestjes thuis en in kleine zaaltjes tot 80 man. Meestal rond de 50. Een enkele keer 150. Daarvoor kan ik bijhuren.[/FONT]
    [FONT=Arial]- goed geluid ;-) Dat is natuurlijk persoonlijk. De muziek die ik draai is top40, dance classics en wat dance (house). Ik houd van een warm geluid en heb thuis B&W Hifi speakers.[/FONT]
    [FONT=Arial]- voldoende hard om te knallen indien nodig.[/FONT]
    [FONT=Arial]- Makkelijk uit te breiden met extra sub als er voor meer mensen moet worden gedraaid.[/FONT]

[FONT=Arial]Mijn budget is ongeveer EUR 1000.[/FONT]

[FONT=Arial]- ook inzetbaar als stage PA bij trainingen (spraak en pauzemuziek) zodat ik met verhuur (aan bekenden) snel weer iets terug kan verdienen. Dit laatste is niet het belangrijkste, maar als ik door eenvoudig een microfoon aan te kunnen sluiten dat ook mogelijk maak is het super.[/FONT]

[FONT=Arial]Mijn zoektocht is nu op een punt dat ik denk aan de volgende sets:[/FONT]

[FONT=Arial][FONT=Arial]DB Technologies L600 EUR 939[/FONT]
    [FONT=Arial]Set bestaande uit 2 x Basic 100 en Sub05, evt. up te graden naar 2 x Basic 400[/FONT]
    Voordeel is dat ik de tops ook los kan gebruiken voor een klein feestje en dat het totaal voldoende laag gaat.

[/FONT]
    [FONT=Arial]Yamaha Stagepas 500 - EUR 859[/FONT]
    [FONT=Arial]- Mooi compact, wellicht wat licht. [/FONT]
    [FONT=Arial]- Inclusief mixer en misschien meer wat voor keyboardspelers. Maar de compactheid en compleetheid spreken me erg aan. [/FONT]

[FONT=Arial]RCF Art 310 A x 2 EUR 998[/FONT]
    [FONT=Arial]Mist misschien wat laag omdat dan de sub buiten budget valt, maar die is natuurlijk goed bij te huren.[/FONT]

[FONT=Arial]Mackie SRM450 V2 x2 EUR 998 (speciale aanbieding)[/FONT]
    [FONT=Arial]Technisch gezien top speaker maar toen ik hem ging beluisteren vond ik hem wat schel en miste ik laag. Ik had geen CD bij me en de verkoper had niet echt mijn muziek en kon niks met de equaliser, dus dat was misschien een verkeerde indruk.[/FONT]
    [FONT=Arial]Misschien beter alternatief: Mackie SRM350v2 met een sub erbij. Die is iets compacter maar zonder sub wellicht te licht. Met sub (EUR600?) boven budget. Of heeft iemand misschien nog een suggestie voor een budget sub?[/FONT]

[FONT=Arial]Eerder afgevallen: [/FONT]
    [FONT=Arial]HK Audio Soundhouse One EUR 859[/FONT]
    [FONT=Arial]Groot voordeel - inclusief sub en de satellieten zijn erg compact. Ik vrees alleen dat dat het geluid niet ten goede komt.[/FONT]
    [FONT=Arial]Nadelen: niet te gebruiken zonder sub en geheel kan niet echt hard. Voor kleine feestjes zou het mooi zijn als ik alleen de topspeakers gewoon in de achterbak mee zou kunnen nemen.[/FONT]

[FONT=Arial]DAP vanwege slechte naam en restwaarde, [/FONT]
    [FONT=Arial]JBL vanwege ontbreken compact actief setje[/FONT]
    [FONT=Arial]Behringer - Misschien goed om mee te beginnen?[/FONT]
    [FONT=Arial]Heb ik wat gemist misschien?[/FONT]
    Last edited by DJ Ed; 25-08-09, 16:15.
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Ik heb er nog eentje voor je. Vrij onbekend merk. Maar heb ze toch al een paar keer mogen beluisteren en met plezier.

Proel - Technology as Art

Zeker voor de prijs hoef je het niet achter wege te laten.
    Ik weet alleen niet hoe het met dealership zit in NL. Ik ken zo maar 1 adresje waar ze te krijgen zijn..

Groeten Jasper
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Ze zijn in de Meet Music van deze maand getest en goed bevonden. Ik veronderstel dat je ze wel bij elke dealer kunt krijgen die iets doet met Monacor?
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jaksev
        • Jul 2007
        • 365

[FONT=Arial]DB Technologies L600 EUR 939
        [/FONT][FONT=Arial]Geen ervaring mee

Yamaha Stagepas 500 - EUR 859[/FONT]
        [FONT=Arial]Hiermee ook niet[/FONT]
        [FONT=Arial][/FONT]
        [FONT=Arial]RCF Art 310 A x 2 EUR 998[/FONT]
        [FONT=Arial]Dit zeg je goed ja. Misschien wat weinig laag erbij. Valt inderdaad goed op te lossen met een subje er bij te huren. Als je nu wat meer budget had, had je mooi de ART 212 gekocht met 2 15'' subjes erbij. maar geloof mij maar die 310 is geen slechte keuze, misschien moet je de 112 overwege, 1'' hoog en 12'' laag.[/FONT]

[FONT=Arial]Mackie SRM450 V2 x2 EUR 998 (speciale aanbieding)[/FONT]
        [FONT=Arial]De V2, de mackie die in china wordt gemaakt. Kijk eens voor de eerste SRM450, de mackie die van RCF uit Italie komt, wel is waar 2e hands maarja.[/FONT]

[FONT=Arial]HK Audio Soundhouse One EUR 859[/FONT]
        [FONT=Arial]Leuk beginners setje. Net geen HK-Audio. Laten we eerlijk zijn die Lucas serie van HK klinkt gewoon goed voor kleine feestje, en entertainers. 2 topjes en 1 subje. Ik sta er elke keer nog van te kijken wat voor een bak geluid daaruit komt. en het klinkt toch goed.[/FONT]
        [FONT=Arial]Alleen hebben we hier te maken met Soundhouse. De toch wat budget versie van HK Audio. Ik zou zeggen, ga naar de winkel en luister hem.[/FONT]
        [FONT=Arial][/FONT]
        [FONT=Arial]MIJN KEUZE:[/FONT]
        [FONT=Arial]Als ik zou MOETEN kiezen, zou ik voor de soundhouse gaan. want ja daar zit een subje bij, die heb je toch echt nodig.[/FONT]
        [FONT=Arial]Maar voor de klank zou ik voor de RCF gaan. En dan een subje bij huren.[/FONT]

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Ik ben zelf trouwens wel positief verrast van de DAP K-112 topkastjes. Combineer die met een A-merk versterker en ze kunnen een heel eind komen, en ik denk dat je voor 1000 euro een aardige set inclusief versterker, statieven, bekabeling en flightcase kan krijgen.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• bobkedeba
            • Aug 2009
            • 85

wel , ik kan de soundhouse one eigelijk een beetje afraden, het geluid wat eruit komt is mooi en warm, voor een living ofzo, maar feestjes tot 80 man gaat echt niet, volgens mij is de SPL zelfs onder de 100 db, voor jouw echt af te raden eigelijk, de basic 100 luidsprekers met een 12 inch sub heb ik ook al beluisterd , best wel lekker geluid en heel wat luider dan die HK soundhouse one met een SPL van 124 dB, je moet weten dat een lift van 10 db spl klinkt als het dubbele volume, de DB's hebben dezelfde warme kleur en lekkere klank als de HK soundhouse one, dus ik zou voor de DB set gaan, ik heb hem beluisterd in een ruimte van 500 vierkante meter en hij stond, en speelde de hele zaal vol en dan stond hij nog maar voor 75 procent open.

ik ben de soundhouse one en de DB tech set nog maar net gaan beluisteren, mijn eigen keuze is echter gevallen op 2 dehands bose speakers ( 802 mk2) maar als ik van jouo was zou ik echt wel voor de DB set gaan.
            doe het goed, doe het met martin audio

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

heb zelf twee Mackie srm350 staan (de v1 dan) maar die gaan echt als een trein, klinken stukken beter als de 450 (vooral het hoog), gaan alleen minder hard, maar heb je wel een mooi setje. Een mackie bas vind je overal wel bij iedere oadioboer in de buurt (ofja...bijna iedere dan) als je uitbreiding nodig hebt.
              Heb ook al vaker gehoord dat dj's/verhuurders er dB technologies bassen onder zette, ipv de mackiebassen, misschien een optie? Dan heb je wel een mooi setje. Heb zelf een Mackie SRS1500 bas tot beschikking, maar met de 350 topjes klinkt het totaal beeld toch wel veel beter als de 450 (maar das dan weer pure smaak!) De bas is eigenlijk iets te zwaar tegenover je toppen, maar dan heb je wel genoeg reserve als je eens wat heavy techno ofzo wilt draaien!

Succes!
              Jeroen van Geffen

Comment

• DJ Ed
                • Aug 2009
                • 7

Originally posted by DMiXed
                heb zelf twee Mackie srm350 staan (de v1 dan) maar die gaan echt als een trein, klinken stukken beter als de 450 (vooral het hoog), gaan alleen minder hard, maar heb je wel een mooi setje. Een mackie bas vind je overal wel bij iedere oadioboer in de buurt (ofja...bijna iedere dan) als je uitbreiding nodig hebt.
                Heb ook al vaker gehoord dat dj's/verhuurders er dB technologies bassen onder zette, ipv de mackiebassen, misschien een optie? Dan heb je wel een mooi setje. Heb zelf een Mackie SRS1500 bas tot beschikking, maar met de 350 topjes klinkt het totaal beeld toch wel veel beter als de 450 (maar das dan weer pure smaak!) De bas is eigenlijk iets te zwaar tegenover je toppen, maar dan heb je wel genoeg reserve als je eens wat heavy techno ofzo wilt draaien!

Succes!
                Ik had alleen de Mackie SRM450V2 gehoord, dus ik ga zeker ook even de SRM350 beluisteren. Die is ook heel mooi compact voor het geluid dat eruit komt.

Comment

• DJ Ed
                  • Aug 2009
                  • 7

Originally posted by bobkedeba
                  wel , ik kan de soundhouse one eigelijk een beetje afraden, het geluid wat eruit komt is mooi en warm, voor een living ofzo, maar feestjes tot 80 man gaat echt niet, volgens mij is de SPL zelfs onder de 100 db, voor jouw echt af te raden eigelijk, de basic 100 luidsprekers met een 12 inch sub heb ik ook al beluisterd , best wel lekker geluid en heel wat luider dan die HK soundhouse one met een SPL van 124 dB, je moet weten dat een lift van 10 db spl klinkt als het dubbele volume, de DB's hebben dezelfde warme kleur en lekkere klank als de HK soundhouse one, dus ik zou voor de DB set gaan, ik heb hem beluisterd in een ruimte van 500 vierkante meter en hij stond, en speelde de hele zaal vol en dan stond hij nog maar voor 75 procent open.

ik ben de soundhouse one en de DB tech set nog maar net gaan beluisteren, mijn eigen keuze is echter gevallen op 2 dehands bose speakers ( 802 mk2) maar als ik van jouo was zou ik echt wel voor de DB set gaan.
                  Inderdaad niet gerealiseerd dat 6dB verschil gewoon twee keer zo hard is. Dat moet ik zeker in de vergelijking meenemen.
                  Na de commentaren hier en de onhandigheid dat de tops niet zonder de sub te gebruiken zijn heb ik de HK Audio Soundhouse One set af laten vallen.

Comment

• DJ Ed
                    • Aug 2009
                    • 7

Jasper,
                    Wat betreft de Proel, bedoel je de Flash 12 A speakers?
                    Die zien er qua specificaties erg goed uit:
                    121dB SPL en toch erg compact en ze gaan goed laag - tot 50Hz
                    Vormgeving is netjes/bescheiden (ze hoeven niet echt op te vallen).

Ik lees er echter niet veel over. Ze zijn ook nog maar pas uit natuurlijk. Zijn er andere mensen die ervaring hebben met die speakers?

Comment

• Beckers Entertainment
                      • Dec 2008
                      • 650

Dat zijn inderdaad de speakers die ik bedoel. Ik was aangenaam verrast door de klank en het volume dat het kastje produceerde.
                      Als je niet merk-geil bent is Proel een leuk merk..
                      Maar doe mij toch maar één dB setje..

Over je dB setje. Denk dat je met die opstelling toch wel het laag mist als je zonder sub op stap gaat. Die sub 05 gaat overigens wel als de brandweer en gooi je waar nodig ook nog achter in je kofferbak.

Just my 2 cents..

Grtz!

Comment

• DJ Ed
                        • Aug 2009
                        • 7

Gekocht!

Bedankt voor jullie hulp.
                        Ik ben gaan luisteren en heb uiteindelijk voor een setje RCF 310A's gekozen. Geweldig geluid en heel fijn compact. Ik vond ze persoonlijk lekkerder dan de Mackies, al kon ik voor hetzelfde geld Mackie SRM 450s krijgen.
                        Maar die waren mij te groot voor huiskamer gebruik. De HK Soundhouse vond ik veel minder klinken.
                        Eerste set morgenavond, met een geleende sub en voor het grote feest over twee weken huur ik subs bij. Later koop ik zelf.
                        Ik denk aan de DB Technologies Sub05 om die heel laag kan en toch ook erg compact is. Heeft iemand ervaring met deze combi?

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Ik zou zelf voor iets actiefs van rcf gaan, omdat die ook best compacte kasten hebben die ook erg hard gaan, en omdat rcf waarschijnlijk een subje heeft die door gebruikers is geadviseerd voor bij de 310A(goede keuze trouwens, erg goed geluid!).
                          Natuurlijk duurt dat allemaal nog even en de keuze moet toch door jouw en je oren gemaakt worden!

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Beckers Entertainment
                            • Dec 2008
                            • 650

dB en RCF gaat prima samen.

Heb al enkele keren met sub 05's met een RCF 322 erop gestaan en je hoort echt niet het verschil tussen de merken..

Goeie keuze overigens!

@ Daan,
                            Tuurlijk adviseert RCF een RCF baskist omdat ze er dan zelf ook nog op verdienen..

Groeten Jasper

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Originally posted by Beckers Entertainment

@ Daan,
                              Tuurlijk adviseert RCF een RCF baskist omdat ze er dan zelf ook nog op verdienen..

Groeten Jasper
                              Ik bedoelde meer dat rcf waarschijnlijk bepaalde basjes en topjes op elkaar af hebben gestemd om mooie setjes te vormen, dat rcf zichzelf adviseerd? Zou ik ook doen!

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...