Welke combinatie met EV ZX5?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • neriandy
    • Feb 2009
    • 6

Welke combinatie met EV ZX5?

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb recent twee nieuwe ZX5'jes gekocht voor kleine klussen zoals openingen e.d.
    Deze worden gepowered door een crown xti-4000. Mengpaneel een allen & heath zed 12fx.
    Nu wil ik een combinatie met deze topkasten maken voor een drive-in tot ongeveer 500 personen.

Nu begrijp ik wel dat de ene zaal niet de andere is en dat natuurlijk ook het een en ander afhankelijk is van het soort muziek en niet geheel onbelangrijk wie staat er achter de knoppen en wat hij ermee kan doen.

Zelf ben ik een "gewone" bruiloft- en partijzanger die ook drive-in shows doet en hiermee heb ik al een aantal jaren ervaring.
    Wat ik weet van pro-audio is dus wat ik in de praktijk heb geleerd. Mijn kennis hierover is dus beperkter dan de meeste die hier op het forum komen ik ga mij dus ook niet slimmer voordoen dan ik ben.

Ik ga geen bandjes uitversterken, hooguit tapeartiesten en de "doelgroep" zal bruiloft en partijen zijn.
    Het moet uiteraard mooi klinken en als het nodig is ook nog hard en zuiver kunnen gaan.
    Het liefst wil ik een set waarmee ik dus ook kleine opdrachten kan blijven doen, zoals dus de openingen maar ook de grotere klussen.

Binnenkort wil ik nog twee zx5'jes erbij kopen, zodat ik per kant twee maal zx5 kan zetten. Het liefst wil ik per kant twee ev 118 of twee nieuwe Tour X TX 1181 erbij zetten.
    De laatste hebben mijn voorkeur al zijn ze nog niet leverbaar. Waarmee ik de basjes ga versterken weet ik nog niet. Ik denk ook met een crown xti-4000.
    Overigens wil ik het liefst de topjes stapelen bovenop de twee basjes, dat vind ik er mooier uitzien dan een tussenpaal of standaard.

Mijn dealer adviseerde trouwens de zx5'jes te combineren met een jbl mrx528. Heeft iemand daar ervaring mee.

Mijn budget voor de basjes incl. versterker is ongeveer 3500 euro.

Ik ben heel benieuwd naar mensen die ervaring hebben met combinatiies met de zx5 en hoor graag jullie aanbevelingen.

En over smaak valt natuurlijk te twisten, ik hoor graag liever een objectief advies.

Alvast bedankt!
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Misschien moet je je eerst even de vraag stellen :
    BVB. hoeveel maar per jaar moet je gaan draaien voor 500 personen ?
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

ik weet niet hoor, maar wat bedoel je met een EV 118??? (heb ff gegoogled op EV 118 sub en vond een gladiatorsub, een Force-sub en de RX-118, welke bedoel je precies???) de tour X is kqa specs een prima subje (helaas nog nooit aan het werk gehoord) maar misschien moet je ook eens wat verder kijken dan je EV-neus lang is.
      ik zat laatst te kijken op de site van Kling&Freitag en de SW 118-E-SP zag er kwa specs erg goed uit!!! ik heb hem met carnaval ook gehoord (2 stuks totaal, met 4 wharfedale toppen in een zaaltje van 150/200 man waar ik de dag daarna zelf heb gedraaid(met andermans rcf-setje)) en dat ging best lekker, volgens die lui van de live-act stonden ze nog niet eens voluit, maarja, dat blijven toch maar lui van de live-act, die schaffen zoiets aan, vragen hoe je het aansluit, draaien alle volumeknoppen zover mogelijk open en zeggen dat ze nog harder kunnen(terwijl dat nooit nodig is en ook niet waar is )
      ik denk wel dat K&F een beetje ver boven je budget uitgaat (Price: ON REQUEST )
      idd een keertje je zx5jes meenemen naar de dealer en beluisteren met JBLetjes eronder.

daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• neriandy
        • Feb 2009
        • 6

sorry, ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.
        Ik bedoelde dus of 2 maal rx-118 per kant plus een of twee zx-5'jes of...
        2 maal tour x per kant met een of twee zx-5'jes.
        Ik doe regelmatig bruiloften van zo'n ongeveer 150-200 personen,
        maar wil gewoon genoeg (over) hebben als ik grotere klussen aangeboden krijg.
        Ik zeg niet graag nee begrijp je. Ik wil de spullen daarvoor gewoon in huis hebben.
        En ik wil best verder kijken hoor dan mijn ev-neusje. Sta open voor andere suggesties.
        Maar ik heb nu eenmaal de twee zx5'jes en daar ben ik tevreden over leek mij verstandig alles van hetzelfde merk te kopen. Of ik daar verstandig aan doe, tja,.. daarom kom ik op dit forum.

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

Originally posted by neriandy
          sorry, ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.
          Ik bedoelde dus of 2 maal rx-118 per kant plus een of twee zx-5'jes of...
          2 maal tour x per kant met een of twee zx-5'jes.
          Ik doe regelmatig bruiloften van zo'n ongeveer 150-200 personen,
          maar wil gewoon genoeg (over) hebben als ik grotere klussen aangeboden krijg.
          Ik zeg niet graag nee begrijp je. Ik wil de spullen daarvoor gewoon in huis hebben.
          En ik wil best verder kijken hoor dan mijn ev-neusje. Sta open voor andere suggesties.
          Maar ik heb nu eenmaal de twee zx5'jes en daar ben ik tevreden over leek mij verstandig alles van hetzelfde merk te kopen. Of ik daar verstandig aan doe, tja,.. daarom kom ik op dit forum.
          En dat is NU het probleem , nu spreek je over 150-200 personen.
          In je eerste post sprak je over 500 personen. dat is wel een verschil van formaat , ongeacht de locatie.
          Bruiloften van 150-200 personen zijn zeer zelden , behalve bij de recepties ( wil iedereen wel een bitterbal )
          Nu even serieus , kan je even antwoorden op mijn eerste vraag .
          De ZX5 is een zeer goede keuze, niet mijn ding , maar toch, deze kasten gaan zeer goed...
          Nu nog een Subje er onder en klaar is Kees ...
          sis
          Last edited by sis; 25-02-09, 18:20.

Comment

• neriandy
            • Feb 2009
            • 6

Je hebt helemaal gelijk dat een set voor 500 personen een heel ander setje moet zijn dan voor 150-200 personen. En de term bruiloft mag je ook wel wat ruimer nemen.
            Zelf doe ik de laatste groep het meest. En dan begrijp ik zelf ook wel dat ik met een enkel 18" basje per kant al ver genoeg kom. Maar ik krijg een aantal keren per jaar, zoals nu met carnaval, de kans om wat grotere groepen te doen. Ik wil dan het liefst niet bijhuren.
            Het gaat mij vooral om het gevoel en het gemak dat ik genoeg vermogen heb voor de grotere groepen indien dit op mijn pad komt. Ik wil dus eenmalig een "grote"set aanschaffen waarmee ik alles kan doen-tot de 500 man dan.
            Sorry, duidelijker kan ik het niet maken.
            Ik wil jullie tot nu toe bedanken voor jullie snelle en duidelijke reacties.

Comment

• EST drive in show zwolle
              • Nov 2008
              • 78

ik denk dat je met deze topkasten en 2x mrx528. meer dan genoeg hebt.
              vooral binnen

zet wel de tops op statief niet op de kast zelf.
              e-s-t-drive-in-show-zwolle
              Groot of klein Gezellig dat moet het zijn :D

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Neem maar van mij aan dat het verstandiger is om een enkel 18" sub te kopen. En dan wel vier.
                2 toppen
                2 toppen 1 sub
                2 toppen 2 subs
                2 toppen 4 subs
                De voordelen hiervan stapelen zich op.... (flexibiliteit, gewicht, grootte, etc.)

Overigens zal dit niet de beste oplossing zijn qua budget.
                Stel je neemt 4x tourX enkel 18" (2500 eurie)
                Dan heb je nog 1 mile voor een eindtrap die 2000w & 4ohm kan leveren.
                Dan zit je bij xls5000, rmx5050 en peavey heeft daar ook een oplossing voor.

Voor ietsje boven je budget was ik zeker hier voor gegaan.

Mvg,

Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Originally posted by EST drive in show zwolle
                  vooral binnen

4x JBL MRX528+ampje+ wat je al hebt gaat denk ik wel hard genoeg, als je toppen dan nog niet hoog genoeg staan (en een statief op een 218 of op 2x118=heel lelijk, vindt ik ) kan je er misschien nog een paar mooie houten blokken(hol!!) bij maken, doen ze bij decilux ook, daar draaien ze soms met T-setjes(KS) en dan zetten 2x118A(2x800wattsrms actief) en 2x118P(800 watts rms passief) + 2 topjes neer en dan doen ze houten blokken(bekleed met tapijt) tussen de bassen en toppen, werkt hartstikke goed(zelf verschil gehoord), het kost bijna niks dus DOEN!!!(luister zelf, vooral met publiek erbij, dan merk je dat echt!!!)

daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• neriandy
                    • Feb 2009
                    • 6

Originally posted by EST drive in show zwolle
                    vooral binnen

Ik begin al aardig wat te voelen voor de mrx528. Mijn dealer heeft ze ook onder de ev-zx5 staan. En hij zegt dat ze behoorlijk hard gaan. Maar wat is verstandig?....
                    De opmerking van 4AC over de 4 enkele subjes spreekt mij ook wel aan,
                    heeft me aan het denken gezet; vooral de flexibiliteit die je ermee bereikt. Het zal kwa klank e.d. wel niet zoveel uitmaken tussen 4 x mrx118 of twee mrx528.
                    En 4 x mrx528 lijkt me erg veel in combinatie met maar twee zx-5jes; lijkt mij dat er nog iets aan topjes bij zou moeten, maar zoals ik al zei ga ik me niet slimmer voordoen.
                    In het budget zit zekers nog ruimte, dus alle combo's met de mrx zijn mogelijk.

ER wordt mij in ieder geval genoeg aangedragen waarmee ik verder kan denken. Ik ga binnenkort eerst maar eens luisteren bij de dealer en vraag hem diverse combinaties voor me op te stellen.
                    Zal nog wel een maandje duren want hij zit in een bedrijfsverhuizing.
                    Kom er zeker op terug!

Comment

• Nov 2008
                      • 78

JBL MRX528S

2 x 18inch subwoofer 1000W/4 ohm Artikelnummer:15448Merk:JBL100 Volt:NeeAanbevolen Cross-over Frequentie:80 - 120 HzBi-Amp Schakelbaar:NeeConnector Type:SpeakonCrossover Filter:NeeFrequentie Weergave (Hz):35 tot 250Gevoeligheid dB (1w @ 1m) :97Maximale SPL (dB):139Nominale Impedantie:4 OhmSpreiding (b x h):70° x 70°Vermogen Piek:4000WVermogen Program:2000WVermogen RMS:1000WBreedte (mm):535Gewicht (Kg):55,0Hoogte (mm):1095Lengte / Diepte (mm):700

JBL SRX725

2 x 15inch + 4inch full range luidspreker, 1200W/4 ohm Artikelnummer:15473Merk:JBL

Boven op elkaar een toren van 280 cm
                      geloof me dit drukt lekker

Comment

• sis
                        • Jul 2003
                        • 3305

Ik ben naar een demo geweest van de serie MRX .
                        Met de aller beste wil ter wereld kwam er echt geen laag af van die genoemde subs
                        Toppen best OK , subs doeiiiii
                        sis

Comment

• Nov 2008
                          • 78

Het is natuurlijk wel zo dat ieder zijn eigen ervaring of menig heeft.
                          maar met deze set heb je zowiezo niet het gezijk dat het een instap klasse is. en dat het geen JBL genoemd mag worden

deze set kost 4200 euro. dit weet ik omdat ik dat samen heb gesteld voor mijn eigen drive in show. maar omdat mijn buget dit niet toe laat kan ik dit gedag zeggen.

Ook hebben ze een dap pro Active in de aanbieding
                          4 kasten elk 1x18" geladen 1x 15" top kasten
                          deze set kost 3000 euro.

Je lacht je krom

klinkt best wel goed maar ik zou tog voor de jbl gaan

DAP Active 3 MK-II Audioset

SoundMate Active 3 MK-II Complete Ready-to-Use set 4x Sub, 2 x Top

nogmaals. de keuze licht echt bij je zelf

groeten kor

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Hoe DOM is het nu om met dit soort setjes aan te komen zetten???

De topicstarter heeft toch duidelijk gezegd dat hij 2 toppen (ZX5) en een versterker (i4000) heeft...

Hij is op zoek naar een stel goed bijpassende subs en eventueel wat tips.
                            Kom dan niet aan zetten met een sm3...
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

Waarvan je overig nog zegt
                              "ze zijn leuk"
                              "maar ik zou toch voor de jbl gaan"
                              "de keuze licht (!) bij jou" (ligt)

Daar zal hij erg veel aan hebben, denk je ook niet?
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

Working...