ShowTec PSA-3212S krachtstroom verdeler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
    Pardon?! Mag ik je erop wijzen dat je levensgevaarlijk bezig bent, en bovendien dat je nu strafbaar bent? Je brengt mensenlevens in gevaar op deze manier!
    mhm... even denken.... wat kan er nu in hemelsnaam voor levensgevaar bestaan, aan een niet geaarde, VOLLEDIG kunstoffen, behuizing van een voeding????

kijk, ik weet waarom een laptopvoeding een aarde heeft tegenwoordig, maar dat is zeker niet om aanrakingsgevaar van vreemd geleidende delen te beperken/voorkomen....

het is niet goed om de aarde af te plakken, maar het wèrkt wel!
    ...wat is er nu het probleem dan??

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Originally posted by koentjes
      mhm... even denken.... wat kan er nu in hemelsnaam voor levensgevaar bestaan, aan een niet geaarde, VOLLEDIG kunstoffen, behuizing van een voeding????
      Normaal gesproken zou ik Mark inderdaad gelijk geven, die aarding zit er niet voor Jan Snot aan, dus aftapen is dan ook out of the question.

...Maar bij een laptop? Buiten het feit dat laptops voor zover ik weet altijd uit kunstof gemaakt zijn, vraag ik me zelfs af of de aarding vanuit de voeding überhaupt wel doorloopt naar de computer zelf.
      Van een levensgevaarlijke situatie lijkt me daarom ook geen sprake.

Netjes? Nee dat niet.
      In een noodsituatie? Lijkt mij een prima oplossing.

Wil je het goed: DI box ertussen flikkeren.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

Ik reageer hier op het idee van het afplakken van aarde. Of dit nou op een laptopvoeding is ja of nee, maakt niet uit. Afplakken is gewoon onzinnig!

Excuses voor mijn reactie, maar ik heb het meerdere malen meegemaakt, en ook een keer een tik mogen incasseren door afgeplakte aarde...
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

nou, het gaat me niet zozeer expliciet om jouw reactie, maar ik lees steeds weer in verschillende topics over de "gevaren" van het weglaten van aarde op een laptop, wat de grootste kolder is. (mbt. veiligheid van personen, ik heb het niet over de werking op interne componenten)

Betreft andere situaties heb je gelijk; alle apparaten anders dan klasse 2 moeten geaard zijn, en dat is niet voor niks.
          (klasse 2 apparaten herken je aan die twee vierkantjes in elkaar, zoals bijvoorbeeld hieronder.)

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by hugovanmeijeren
            ...Maar bij een laptop? Buiten het feit dat laptops voor zover ik weet altijd uit kunstof gemaakt zijn, vraag ik me zelfs af of de aarding vanuit de voeding überhaupt wel doorloopt naar de computer zelf.
            Van een levensgevaarlijke situatie lijkt me daarom ook geen sprake.
            Nee, de aarde loopt niet door naar de laptop zelf. Die krijgt gewoon netjes 19V of 24V DC binnen. De 'rommel' die van een laptopvoeding komt is dan ook afkomstig van de rimpel op die DC spanning, en die is een stuk meer als je de batterij erin hebt zitten (omdat dan het laadcircuit constant aan het druppelladen is). De batterij eruit halen scheelt al een hoop, en je kan nog een partij troep afvangen door bijvoorbeeld een USB-geluidskaart te gebruiken met eigen adapter. Er zijn overigens ook laptopvoedingen die een Euro-stekker hebben, veelal oudere modellen laptops, maar daar krijg je de rommel op je geluid vaak niet mee weg.

Originally posted by koentjes
            Betreft andere situaties heb je gelijk; alle apparaten anders dan klasse 2 moeten geaard zijn, en dat is niet voor niks.
            (klasse 2 apparaten herken je aan die twee vierkantjes in elkaar, zoals bijvoorbeeld hieronder.)
            Volgens mij zijn 99,9% van de laptopvoedingen toch netjes dubbel geisoleerd en dus klasse 2. Waarom ze dan een randaarde hebben ontgaat mij vaak ook, misschien is het meer om stroomsnoeren te kunnen standaardiseren (en dus weer nieuwe, duurdere, laptop-stroomsnoeren te kunnen verpatsen).

Wil je het goed: DI box ertussen flikkeren.

Groeten Hugo
            QFT!
            Last edited by Stoney3K; 07-10-08, 23:37.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Nee, de aarde loopt niet door naar de laptop zelf. Die krijgt gewoon netjes 19V of 24V DC binnen. De 'rommel' die van een laptopvoeding komt is dan ook afkomstig van de rimpel op die DC spanning, en die is een stuk meer als je de batterij erin hebt zitten (omdat dan het laadcircuit constant aan het druppelladen is). De batterij eruit halen scheelt al een hoop, en je kan nog een partij troep afvangen door bijvoorbeeld een USB-geluidskaart te gebruiken met eigen adapter. Er zijn overigens ook laptopvoedingen die een Euro-stekker hebben, veelal oudere modellen laptops, maar daar krijg je de rommel op je geluid vaak niet mee weg.
              Heel veel onzin in dit blokje tekst:
              - Ten eerste wordt de aarding WEL meestal doorgelust naar de negatieve van de uitgangsspanning!
              - Ten tweede is het voedingsblok wel dubbel geïsoleerd maar aan de laptop zitten wel naakte metalen delen (de connecties voor tweede scherm, parallel, serieel, ...!!!) dus er is wel degelijk een mogelijk gevaar!
              - De rommel is NIET afkomstig van de rimpel want die is praktisch nihil en in ieder geval van een veel te hoge frequentie om hoorbaar te zijn! Het is een combinatie van een aardlus met afvoer van storingen van het netfilter dat aan het begin van de voeding zit en dat via twee condensatoren naar aarde die storingen laat wegvloeien.
              - USB geluidskaart met eigen adaptor is dus ook geen oplossing wanneer de overdracht van data niet optisch gescheiden wordt, wat door geen enkele standaard verplicht wordt. Het kan dus zijn dat bepaalde types dit doen en het probleem oplossen maar andere niet...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by laserguy
                Heel veel onzin in dit blokje tekst:
                - Ten eerste wordt de aarding WEL meestal doorgelust naar de negatieve van de uitgangsspanning!
                De randaarde toch niet? Bij een switchmode voeding zit de DC-min toch (hoop ik) aan de nuldraad en niet aan de aardedraad verbonden. En je gaat me niet vertellen dat die aan elkaar zitten!

- Ten tweede is het voedingsblok wel dubbel geïsoleerd maar aan de laptop zitten wel naakte metalen delen (de connecties voor tweede scherm, parallel, serieel, ...!!!) dus er is wel degelijk een mogelijk gevaar!
                Verrek, my bad. De flaptop is inderdaad niet galvanisch gescheiden van het net (switchmode adapter) dus dan valt ie inderdaad weer onder klasse 1.

- De rommel is NIET afkomstig van de rimpel want die is praktisch nihil en in ieder geval van een veel te hoge frequentie om hoorbaar te zijn! Het is een combinatie van een aardlus met afvoer van storingen van het netfilter dat aan het begin van de voeding zit en dat via twee condensatoren naar aarde die storingen laat wegvloeien.
                Kun je mij dan uitleggen waarom ik totaal geen storingen hoor als de laptop uitsluitend op accu draait, en ook als ik op het net draai zonder accu aan boord? Bovendien hoor ik vaak genoeg de harde schijf, muis en andere randapparatuur erdoorheen 'ratelen', dus er lekt wel degelijk ergens troep weg naar de audio-lijn. Of dat nou via de (USB-)voeding is weet ik niet 100% zeker, maar een powered USB-hub tussen geluidskaart en laptop lost bij mij het probleem vaak op. Het bijgeluid zit in mijn geval dan ook rond de 2-3kHz, niet op de 50Hz die je van een aardlus verwacht.

- USB geluidskaart met eigen adaptor is dus ook geen oplossing wanneer de overdracht van data niet optisch gescheiden wordt, wat door geen enkele standaard verplicht wordt. Het kan dus zijn dat bepaalde types dit doen en het probleem oplossen maar andere niet...
                De datalijnen hebben er niet zo veel last van, de voedingslijnen (die ook de DAC's en opamps van je geluidskaart van spanning voorzien) zijn veel gevoeliger voor spanningsrimpel. Als er immers storing op de USB-datalijnen zou zitten dan zouden er eerder software-fouten optreden. (Met S/PDIF is dat overigens een ander verhaal)

Maar volgens mij dwalen we hier wel helemaal mee af, het topic ging over krachtstroomverdelers, niet over laptopadapters en resulterende geluidstroep
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• relax
                  • Aug 2007
                  • 106

En toch is dit wel zeer exact wat ik op wil lossen!!!!

Dat vreemde ratelen is er heel vaak niet, maar soms kom ik er enkel vanaf door de voeding los te halen. Ratelen, knetteren, piepjes, net alsof je het werken van de harde schijven en alle andere onderdelen hoort.

Ik heb wel een USB geluidskaartje, misschien moet ik dat eens testen, maar daar moet dus weer een powered hub tussen...

Ik ben wel erg blij met alle info, alleen het spanningstechnische deel snap ik niet, dus ga ik ook niet rommelen met plakkertjes (oja, mijn stekker van de laptop heeft enkel 2 pinnetjes en geen aarde - dus al zou ik willen ).

Originally posted by Stoney3K

Kun je mij dan uitleggen waarom ik totaal geen storingen hoor als de laptop uitsluitend op accu draait, en ook als ik op het net draai zonder accu aan boord? Bovendien hoor ik vaak genoeg de harde schijf, muis en andere randapparatuur erdoorheen 'ratelen', dus er lekt wel degelijk ergens troep weg naar de audio-lijn. Of dat nou via de (USB-)voeding is weet ik niet 100% zeker, maar een powered USB-hub tussen geluidskaart en laptop lost bij mij het probleem vaak op. Het bijgeluid zit in mijn geval dan ook rond de 2-3kHz, niet op de 50Hz die je van een aardlus verwacht.

aar volgens mij dwalen we hier wel helemaal mee af, het topic ging over krachtstroomverdelers, niet over laptopadapters en resulterende geluidstroep

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Dan valt er gelukkig geen aarde af te plakken

Tot zover dan ook de aarde-afplak kwestie, iedereen denkt er anders over, uiteraard (moet ook natuurlijk)
                    Bij mij is het zo: zie ik een personeelslid van mij, aarde manipuleren op een een of andere manier, volgt zwaar gesprek met mogelijk ontslag.
                    Zoiets wil ik niet hebben!
                    [/Einde boze bui Mark]

Krachtverdelers: zoals eerder gezegt, prima verdeler voor het geld. Ik heb zelf betere ervaringen met verdelers zonder display. En anders werk ik het liefste met analoge displays (draaistroommeters en dergelijke).

Veel succes met je keuze!
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

Working...