ShowTec PSA-3212S krachtstroom verdeler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

ShowTec PSA-3212S krachtstroom verdeler

Beste mensen,

Ten eerste excuses dat ik niet zo thuis ben in stroomvoorziening.

Wat ik wel weet is dat ik mijn stroom beter op orde wil hebben dan verschillende 16A groepen bij elkaar zoeken, zonder te weten of er nog iets anders tussen is geknoopt op de locatie.

Hiervoor wil ik een ShowTec PSA-3212S aanschaffen.

Specs die ik kon vinden:
    Distributes 3x 32Amps to 12 groups (3x4)
    12 automatic-fuses
    3 Volt- and 3 Amp-meter
    12 Schuko-connectors (3 groups of 4 connectors) each group can load max 32 Amps totally (see drawing A).

Residential current circuit breaker
    Extra Schuko-connector.
    1 meter cable and a 3x32A connector.

Wat ik er op aan ga sluiten:
    GROEP 1 - Licht: 8 x ledpar 56, 8 of 10 stuks 250 watt scans
    GROEP 2 - Geluid: 8 KW subs
    GROEP 3 - 6 KW toppen, CD spelers, mengtafel, randapparatuur, lichttafel, laptop

Vragen die ik heb:
    Heel soms heb ik weleens brom via de voeding van de laptop. Ik heb het idee dat iedere groep waar ik de voeding bijprik, dat daar de brom op zit.
    Is met deze verdeler dan nog een netfilter noodzakelijk? Of is er een handigere indeling zodat het brommen opgelost zou zijn?

Als ik het goed begrijp zijn er 3 groepen van 32A die per groep 4 connectoren hebben. Per connector is er waarschijnlijk een stop van 16A, dus totaal is het mogelijk om 4 x 16A per groep op de connectoren te gebruiken. De schuko stoppen zullen dan niet omklappen, maar de hoofdstop van die groep wel (als mijn berekening klopt).

De PSA 321 heeft 2 connectoren per groep en is qua totale belasting dus wat 'eerlijker' (geen idee of dat een zinvolle benaming is).

Is dit vanuit de praktijk een oplossing om zekerder te zijn dat er geen frietpannen of wasmachines 'per ongeluk' toch op de 'vrije' groep(pen) zit die je hebt gekregen?

Tips en tricks zijn van harte welkom
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

De verdeler levert per fase dus 4 groepen. Feitelijk zijn dat er 2 te veel, óf de groepen moeten afzonderlijk lager afgezekerd zijn. Per fase kun je immers 32A (~8kW) trekken. De meeste huis-tuin-en-keuken automaten schakelen bij 16A af. Eigenlijk hadden er dus per fase 2 groepen moeten zijn!

Een eigen krachtstroomaansluiting is vaak beter om controle te houden over je stroomvoorziening, maar ook de krachtgroepen kunnen gedeeld zijn met bv. de horeca. Hou daar rekening mee.

Tot slot: Je zult nooit je installatie met de vermogens die je hier hebt staan op 3x32A vollast kunnen laten draaien, je zit net op het randje. Als je alles met 2,5 kwadraat bekabelt en het goed over de connectors verdeeld zal het net goed gaan denk ik, maar let er wel op dat als de krachtstroomgroep klapt je ver van huis bent!

Ik zou eens kijken naar een 63A verdeler, eventueel met afgezekerde 32A doorprik. Die zijn immers ook voor kleinere locaties op 32A of 16A aansluitingen te gebruiken, uiteraard op lager vermogen.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• relax
      • Aug 2007
      • 106

Hebben die extra connectoren dan eigenlijk wel zin??
      Een extra stroompuntje is altijd wel handig... scheelt weer verdeeldozen dacht ik.. Maar misschien is de praktijk toch weer anders.

Oei, maar misschien heb ik het over andere vermogens??

Ik kijk enkel naar het aantal watt dat de versterker in totaal op 2 ohm geeft (en dat is bij dubbele laagkasten).

Qua lampen kijk ik naar het wattage van de lamp, en dat is dan 250 watt.

Het lijkt mij eigenlijk zo veel, terwijl we nu met de halve set (dus half 4kw sub en 3kw top) en 2 scannertjes + 8 ledparren soms met 1 x 16A groep nog wel aardig kunnen draaien (idd.... niet voluit). Met 2 x 16A groepen red ik het dan eigenlijk zonder problemen.

Omdat ik idd niet zo handig ben en niet zo goed kan inschatten wat nou het echte verbruik is, dacht ik dat die metertjes indicatief handig konden zijn om zo heel globaal te kunnen zien welke groep zwaarder wordt belast dan andere (om het zo eventueel beter te verdelen).

Erg veel uitbreiding verwacht ik niet... (euuhh... dat hoor ik mezelf vaker zeggen...)....

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Een 32ACEE stekker geeft nog geen zekerheid over de wijze waarop een krachtstroomvoorziening is afgezekerd.
        Niet zelden is dat 25A per fase.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by moderator
          Een 32ACEE stekker geeft nog geen zekerheid over de wijze waarop een krachtstroomvoorziening is afgezekerd.
          Niet zelden is dat 25A per fase.
          Net zoals een Schuko contact geen 16A garandeert.

Maar het is wel zo dat een 32A CEE niet op méér dan 32A afgezekerd mag zijn. (Daarom mag je ook niet zomaar van 63 naar 32 verlopen)

Comment

• relax
            • Aug 2007
            • 106

Kijk :-), dat zijn al zeer bruikbare praktische tips!

Heeft dat lager afzekeren een bepaalde reden?
            32A heb je volgens mij juist voor het zwaardere verbruik ?

Het zal toch wat zijn als ik met mijn discootje 63A nodig heb..

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Originally posted by relax

32A heb je volgens mij juist voor het zwaardere verbruik ?

Het zal toch wat zijn als ik met mijn discootje 63A nodig heb..
              Nou ja... discootje met 16 KW aan geluid...??
              Dynamo Open Air deed het in het begin met 100KW (met 75.000 bezoekers)

Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by relax

Vaak om praktisch oogpunt: Omdat er nou eenmaal vaker 25A zekeringen voorhanden zijn dan 32A. Plus het feit dat er nogal eens dunnere kabel dan voorschrift gebruikt kan worden.

Comment

• Leks
                  • Oct 2007
                  • 330

even iets handigs voor de TS

een amp /aktieve sub oid met 2KW Rms output vermogen @ 2ohm heeft geen 2kw @230v nodig hoor

koop maar eens een simpele " huis-wattage-meter" bij de gamma oid.

dat is een makkelijke manier om even snel vermogens te bekijken voordat je TE ruim gaat bemeten ( als dat al kan)

leks
                  Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• BlackLight_Frank
                    • Feb 2004
                    • 143

Die brom van je voeding komt van de aarde. Als je 2 smalle stukjes gaffa neemt en de aarde stripjes aan de zijkant van je net-stekker van de voeding afplakt is de brom weg.
                    Het zal vast wel op een betere manier kunnen, maar dit was voor mij wel de oplossing die paar keer dat ik mijn laptop aan het mengpaneel hing met als gevolg een iritante brom.

Als er iemand een nettere oplossing heeft,.....graag.

Frank
                    Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

Comment

• relax
                      • Aug 2007
                      • 106

Dat idee over het verbruik dacht ik ook al, en om een indicatie te krijgen dacht ik dat die metertjes op de verdeler wel erg handig waren.

Mocht ik ooit enkel op 1 of meerdere 16A groepen moeten draaien, dan laat ik denk ik bv de subs of de lampen nog wel via de PSA lopen om te zien wanneer ik ff wat terug moet schuiven.
                      Ik snap dan wel dat je maximaal 1 groep moet gebruiken en niet boven de 16A over het geheel moet uitkomen... het gaat me dan meer om inzichtelijk te krijgen wat de ruimte nog is.

Natuurlijk idd alles onder voorbehoud dat 16A ook 16A is uit de muur, en dat er niets anders bij zit, en dat alles zo ook is afgezekerd.

Even over dat brommen, mijn laptopvoeding heeft geen aardestekker, dus lijkt het me een ander probleempje. Het is er ook vaker niet dan wel hoor. In sommige zalen als het wel zo is, dan krijg ik het ook echt niet eenvoudig weg (voeding ligt dan al zoveel mogelijk weg van alle andere apparatuur).
                      Last edited by relax; 03-10-08, 12:32.

Comment

• eddie
                        • Nov 2004
                        • 169

hallo, Ik gebruik voor een 8kw geluidset 2 kringen van 16A, het grote nadeel
                        van die kastjes en dus ook de reden dat ik ze nog niet gekocht heb is dat ze
                        alleen op 380v+N werken, en 3x220v / 32A kom je hier in belgie nog zeer regelmatig tegen, verder staat op een verdeeldoos met een ingang van 32A
                        ook meestal een 3f. uitgang van 32A om dus een 2de kast aan te sluiten, maar het totaal vermogen mag toch maar 32A zijn, dit wordt dus rekenwerk,
                        Ben dus nog steeds verplicht geweest om mijn verdeelkasten zelf te bouwen,
                        want in de handel vind ik ze niet
                        mvg eddie

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Originally posted by Leks
                          even iets handigs voor de TS

een amp /aktieve sub oid met 2KW Rms output vermogen @ 2ohm heeft geen 2kw @230v nodig hoor
                          Staan wij als AV-technichi tegenwoordig boven de wetten van de fysica en geldt daarom dus de wet van behoud van energie voor ons niet?

Wat je uiteraard bedoelt is, dat je die 2kW sub nagenoeg nooit tot dat vermogen zult belasten. Veelal zul je er een tiende tot een vijfde uit halen, maar mocht er onverhoopt een keer vol gas gegaan worden en hou je daar geen rekening mee, dan zal het ding toch echt 2kW vragen, zegt er een automaat *klik* en is het voor de komende 10 minuten stil cq donker

verder staat op een verdeeldoos met een ingang van 32A
                          ook meestal een 3f. uitgang van 32A om dus een 2de kast aan te sluiten, maar het totaal vermogen mag toch maar 32A zijn, dit wordt dus rekenwerk,
                          Ben dus nog steeds verplicht geweest om mijn verdeelkasten zelf te bouwen
                          Doorprikken en Y-splitkabels zijn niks mis mee! De dikte van de aanvoerende kabel is als alles goed is genoeg om de volledige stroom te vervoeren die uit je aansluiting geleverd kan worden (3x32A). Splits je dat nou af dan kun je natuurlijk in totaal over 1 aansluiting maar 3x32A trekken, maar wie zegt dat je apparaten dat altijd vragen? In dat opzicht is het echt niet anders dan een Schuko-stekkerdoosje hoor

Verlopen naar een lager vermogen CEEform (bv 32->16) is een ander verhaal, omdat een 16A CEEform kabel dunner is en er over de aansluiting nog steeds 32A kan lopen. De kabel is echter maar berekend op 16A, wordt dus warmer en je loopt het risico op brand...

Naar dikkere kabels verlopen (16->32->63->...) mag uiteraard wel, maar dan zit je natuurlijk vast aan het stroomaanbod van de aansluiting waar je hem in prikt... een 63A dimmerpack in een 16A huis-tuin-en-keuken CEEformpje pluggen zal vaak gewoon werken, alleen als je een parretje teveel laat knipperen dan klapt de stop ook door

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                            • Nov 2005
                            • 950

Originally posted by BlackLight_Frank
                            Die brom van je voeding komt van de aarde. Als je 2 smalle stukjes gaffa neemt en de aarde stripjes aan de zijkant van je net-stekker van de voeding afplakt is de brom weg.
                            Het zal vast wel op een betere manier kunnen, maar dit was voor mij wel de oplossing die paar keer dat ik mijn laptop aan het mengpaneel hing met als gevolg een iritante brom.

Als er iemand een nettere oplossing heeft,.....graag.

Frank
                            Pardon?! Mag ik je erop wijzen dat je levensgevaarlijk bezig bent, en bovendien dat je nu strafbaar bent? Je brengt mensenlevens in gevaar op deze manier!

Een nette oplossing is gebruik maken van scheidingstrafo's, met hetzelfde aantal wikkelingen aan de primaire, als de secundaire kant, aangesloten op de + en op de - van het signaal.

Nogmaals: afplakken van (rand)aarde is NO GO mensen!

Veder: De verdeler die de topicstarter aanwijst is een prima verdelertje voor het geld. Zelf gebruik ik een type verdeler zonder displays, ik kijk daar toch nooit op... , maar dat is helemaal persoonlijke voorkeur.
                            Zelf heb ik krachtverdelers met, jawel, B-automaten ipv C. Vele techneuten zullen me hierom vervloeken, maar wist men wel, dat je met een C automaat, je maar 27 meter kabel dr aan mag hebben met 1,5 mm2?
                            Last edited by MEEO Licht en Geluid; 05-10-08, 20:27.
                            MEEO Audio Licht Rigging,
                            Mark van der Werff
                            Groningen

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                              Een nette oplossing is gebruik maken van scheidingstrafo's, met hetzelfde aantal wikkelingen aan de primaire, als de secundaire kant, aangesloten op de + en op de - van het signaal.
                              Een DI met ground-lift werkt overigens ook prima, en is in veel gevallen goedkoper. Zelfde principe, alleen met het geluidssignaal in plaats van de netspanning

Overigens weet ik niet exact wat die scheidingstrafo's kosten, ik weet dat er veiligheidstrafo's zijn voor bv. natte ruimten maar die hebben geloof ik de randaarde doorgekoppeld.
                              Originally posted by eddie
                              hallo, Ik gebruik voor een 8kw geluidset 2 kringen van 16A, het grote nadeel
                              van die kastjes en dus ook de reden dat ik ze nog niet gekocht heb is dat ze
                              alleen op 380v+N werken, en 3x220v / 32A kom je hier in belgie nog zeer regelmatig tegen, verder staat op een verdeeldoos met een ingang van 32A
                              Ben dus nog steeds verplicht geweest om mijn verdeelkasten zelf te bouwen,
                              want in de handel vind ik ze niet
                              mvg eddie
                              Je bedoelt niet toevallig de 220V tussen alle drie de fasen en nul in geval van sterschakeling? Want dan is er ergens iets in de bedrading van die installatie mis, als er 220V fase-fase staat dan er of iets kapot of het is een enorm oude installatie met 220V fase-fase en 127V fase-nul, die niet meer gangbaar zijn. Ik ben dan ook zeker benieuwd naar de aansluiting van zulk soort installaties, als er een 32A of 16A CEEform aan hangt dan heb ik zo mijn twijfels over het functioneren ... er zijn immers normen voor. Zit zo'n installatie dan op een blauwe 3P+N+E CEEform?
                              Last edited by Stoney3K; 05-10-08, 21:42.

Comment

Working...