2 merken boxen bij elkaar ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eddyt
    • Apr 2008
    • 8

2 merken boxen bij elkaar ?

Hallo,

Ik heb een vraag over 2 verschillende series van hetzelfde merk boxen of deze te combineren zijn.

Ik heb op dit moment

2x EV Force I-25 met een DAP Palladium 2000 versterker.
    36-
    Aangezien het gaat om 2 fullrange luidsprekers wil ik er graag nog basboxen bij aanschaffen. Echter in de Force I serie van EV heb ik het idee dat de basbox niet het vermogen levert dat ik ik mijn gedachten heb.
    De frequency response van deze basbox (EV Force-i SUB) is -3db 36-210Hz

Ik wilde graag een van de volgende basboxen erbij plaatsen

-Electro Voice Eliminator KW
    Frequency response -3db 40-300Hz
    -DAP X18-B
    Frequency response +3db 38-160Hz
    -DAP RS-218B
    Frequency response 35-300Hz

Tusen deze 3 ben ik aan het twijfelen maar er is ook een verschil in frequency response bij -3DB mijn vragen zijn nu dan ook:

-Welke zouden jullie aanraden (of eventueel in delfde pricerange welk ander merk)
    -Maak de frequency response verschil (meestal het verschil is maar enkele hertz)

Alvast bedankt

Edwin Terlouw
    Last edited by eddyt; 20-04-08, 12:24.
  • stefan90kauw
    • Jun 2005
    • 189

-Welke zouden jullie aanraden (of eventueel in delfde pricerange welk ander merk)

Ik zou lekker de EV pakken. EV heeft wel beetje aggressief geluid vind ik zelf. Maar EV is hoe dan ook beter dan DAP.
    De Frequency Response is meer dan groot zat voor die subkist.
    36Hz is behoorlijk laag. Ik zou zelf vanaf 40Hz de boel een beetje afkappen.

Over je subs zou ik sturen: 40 - 100 Hz
    Over je tops: 100Hz - 20 kHz

Onder de 40Hz is een beetje nutteloos om te versterken in mijn ogen. Puur omdat dat de lelijkere basstonen zijn.

-Maak de frequency response verschil (meestal het verschil is maar enkele hertz)

Jahzeker, dat maakt zeker uit, maar bij de subs die je heb neergezet in je post maakt het niet onwijs veel uit. Behalve dan dan die X18-B tot 160 Hz maximaal gaat.
    Die andere 2 gaan tot 300, en de Force-i SUB gaat tot 210.. Das meer dan zat.

Comment

• jaksev
      • Jul 2007
      • 365

ik zou ook de EV pakken, betere kwaliteit, eliminator klinkt zowiezo lekker vind ik zelf.

Ik zou persoonlijk de passen tot 125Hz of iets hoger laten werken, kun je denk ik iets meer uit je setje halen.

Comment

• Dirk Wijnen
        • Dec 2006
        • 189

Originally posted by stefan90kauw

Ik zou lekker de EV pakken. EV heeft wel beetje aggressief geluid vind ik zelf. Maar EV is hoe dan ook beter dan DAP.

Onder de 40Hz is een beetje nutteloos om te versterken in mijn ogen. Puur omdat dat de lelijkere basstonen zijn.

Jahzeker, dat maakt zeker uit, maar bij de subs die je heb neergezet in je post maakt het niet onwijs veel uit. Behalve dan dan die X18-B tot 160 Hz maximaal gaat.

Even over EV ik vind dat totaal niet schel klinken, mischien heb je de SX serie in je hoofd, dat klinkt inderdaad redelijk schel.

Maar die andere series van EV bijvoorbeeld die RX of die Phoenix reeks klinkt niet schel. Mits je alles natuurlijk goed in gesteld hebt.

Maar die Eliminator I is waar ik enigzins een klein beetje ervaring mee heb toch een budget serie van EV. Maar de prijs is er ook naar.

Maar even on-topic

Ik zou de inderdaad de bassen rond de 125/ 135 hz over crossen naar het mid-hoog. Tevens dit kun je doen op smaak, als jij wil dat je meer sub-laag wilt dan zou ik ze eerder crossen naar je toppen.

Maar btw je moet dan wel weer een losse cross-over bij kopen wat ook weer geld kost, maar je hebt natuurlijk verschillende prijs klasses, of je wilt Behringer wat je net 100 euro kost of een DBX koopt wat natuurlijk duurder is.. Of je gaat achter in je bassen de crossover om solderen maar dat raad ik je ten strengste af..
        Last edited by Dirk Wijnen; 20-04-08, 20:39.
        Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• JustME125
          • Jun 2006
          • 297

Ik heb als lichtnicht al een aantal jaren te maken met EV (wij zijn als firma volledig overgestapt op EV). Sinds een jaar ongeveer gebruiken wij de Phoenix serie van EV ook. Deze klinkt waanzinnig lekker. Lekker makkelijk in het gebruik (moet er wel bij zeggen dat er een leuke KT processor bij ligt). De SX serie van EV is inderdaad wel vrij schel (tis ook maar een 12" in een plastic kastje, in het geval de SX300). Met een beetje EQ'en kinkt de SX overigens ook lekker. Je kunt ook eens kijken naar de ZX serie van EV. Zx-5 is een lekker topkastje om erbij de hebben. Subs van EV zijn allemaal wel lekker te combineren maar sommige combi's zijn nu eenmaal idealer.

Wat ik zelf merk is dat met name de RX-sub (1x 18") eigenlijk overal wel bij te zetten valt.Het maakt trouwens een enorm verschil uit of je EV versterkers op een EV kast zet of een ander merk versterker gebruikt. Nogmaal....ik ben maar een lichtnicht maar ik word er toch altijd wel vrolijk van als ik EV zie verschijnen op klus.

Mzzls
          Correct me if I'm wrong

Comment

• Bastisito
            • Sep 2004
            • 185

Originally posted by stefan90kauw

- EV hoe dan ook beter dan DAP? Hoezo generaliserend? Ik kan zo een aantal DAP producten opnoemen die ik zou verkiezen boven EV producten.

- Onder 40 Hz lelijkere bastonen? Niks lelijks aan, vind een 30 Hz basje wel lekker voelen, alleen het punt is dat deze subjes die tonen niet kunnen weergeven. Dus om je speakers te sparen en je versterkervermogen niet zinloos te hoeven aanspreken zit op de meeste PA's een low-cut op 40Hz.

- Sowieso zou ik niet verschillende sub's (of verschillende top's) bij elkaar gaan plaatsen. Niet zozeer vanwege de freq. response, maar meer om de verschillende sweet spots, uitdovingen, verschillende soorten drivers etc.
            Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Reactie van de plaatser van het onderwerp?
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...