BTW en prive feesten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marc
    • Nov 2001
    • 69

BTW en prive feesten

Voor al onze shows rekenen wij zoals het hoort 19% btw door.
    Alle shows staan op papier en wij nemen daarom geen zwarte klussen aan.

Nu kunnen we klussen krijgen via een groot artiesten buro en deze beweren bij hoog en laag dat het voor prive feesten zoals bruiloften, verjaardagen niet gebruikelijk is om btw te berekenen.

Bij de belastingdienst hebben ze mij na een tig-tal te hebben doorverbonden echter verteld dat zij hier nog nooit van hebben gehoord en dat ik gewoon altijd 19% moet blijven rekenen. Ik krijg echter het idee dat ze het zelf niet juist weten.

Wie weet hier meer over?
    Binnenkort weer een nieuwe site....
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

Laat je niks wijs maken. Je bent tenslotte btw plichtig ongeacht je voor een bedrijf, stichting, vereniging of partikulier werkt. En daarbij praktisch gezien; wat moet je met zwart geld ? Je kunt het niet in je onderneming stoppen. Dat gaat ten koste van je omzetcijfers, investeringen, betalingen enz. enz. Daarbij schrijf je dan hoogstwaarschijnlijk geen opdrachtbevestiging uit waardoor je dan ook geen aanspraak kunt maken op je verhuurvoorwaarden. Bijzonder tricky dus.

Een artiestenburo dat doodleuk beweert dat je zonder btw kunt werken, lijkt me trouwens niet echt betrouwbaar...
    Last edited by Rieske; 24-12-07, 16:43.
    Life is what you make it

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Bij 'optredens in de persoonlijke sfeer' (bijvoorbeeld bruiloften) is het podium of de organisator nooit werkgever. je moet de ontvangen gage zelf opgeven aan de belastingdienst.

Nu is het voor een hele hoop DJ´s en artiesten een uit de hand gelopen hobby. Die hebben nog geen KvK inschrijving en werken nog in de marge. En zolang jij nog duizenden euro´s aan apparatuur uitgeeft en slechts honderden euro´s ontvangt ben jij in het geval van bruiloften (een "natuurlijke persoon" handeld met een een "natuurlijke persoon") zeker in staat om zonder belastingverhaal te werken. Zolang jij het extreem goed administreert!

Je hebt volledig gelijk dat jij als bedrijf dit dus niet kan doen.

Boekers die dit soort verhalen foutief lopen te verkondigen moet je even naar een cursus administratie verwijzen. "pop en poen" of zoiets.

oh ja, als iemand dit stuk leest en denkt " hee da´s geinig". Realiseer je dan ook dat als je geen BTW verhaal doet. Dus ook geen BTW kan aftrekken bij je uitgaven!
      Last edited by showband; 23-12-07, 09:51.
      lekker belangrijk!

Comment

• Marc
        • Nov 2001
        • 69

Bedankt voor de reaktie.

Kortom, doorgaan zoals we nu ook bezig zijn.
        Geen gedoe, gewoon alles op papier!
        Binnenkort weer een nieuwe site....

Comment

• sandur
          • Oct 2005
          • 85

Inderdaad dikke onzin! Dat je voor prive feesten minder risico loopt indien je het zwart doet is een feit (er hangen immers geen poster/advertenties etc op openbare lokaties) maar dat is natuurlijk nooit een garantie.

Als je al een eerlijk verhaal hebt (met KvK en BTW nummer) moet je dat zeker blijven doen. Als je dan nog onder de klein ondernemersregeling valt heb je het voordeel van de BTW (ontvangen) ook nog

Comment

• Stage-Q
            • Sep 2007
            • 389

btw voor gewoon verhuur en verkoop van jezelf + apparatuur = 19%

btw voor artiesten die ook daadwerkelijk zelf nummers maken e.d. = 6%
            Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Draad
              • Apr 2001
              • 122

Volgens contract van BVIPM:

"optreden is in de privesfeer, waardoor de opdrachtgever is ontheven van de werkgevers verplichtingen"

Er wordt idd niet over BTW gepraat, maar of dit nu wel of niet in de prijs zit weet ik niet.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

De belastingdienst weet het wel...

Zodra je als bedrijf een BTW nummer hebt, ben je BTW plichtig.

Sommige bedrijven hebben een vrijstelling van de BTW plicht, dat kan om verschillende redenen zo zijn. Die bedrijven brengen dus geen BTW in rekening op de facturen die ze schrijven.
                Andere kant van het verhaal is dat deze bedrijven ook geen BTW kunnen aftrekken van door hen betaalde facturen.

Wat de BVIPM bedoeld is dat er geen sociale lasten dienen te worden voldaan.

Bedrijven die de ene klant wel BTW berekenen en de andere niet, dat zijn zonder uitzondering bedrijven die zich niet aan de wetgeving houden.
                Is best hoog, zo'n boete voor een economisch delict...
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Originally posted by Draad
                  Volgens contract van BVIPM:
                  "optreden is in de privesfeer, waardoor de opdrachtgever is ontheven van de werkgevers verplichtingen"
                  Er wordt idd niet over BTW gepraat, maar of dit nu wel of niet in de prijs zit weet ik niet.

Da´s fijn maar de poster in deze thread is niet de opdrachtgever maar degene die de klus uitvoert.
                  Hoe je het bekijkt is de kern van alle belastingverhalen als volgt:
                  "Als je centjes met je drivein of band verdient dan betaal je daar belasting over"
                  Die particulier die jou huurt is niet in staat jouw loonbelasting en dergelijke af te dragen. (omdat het een natuurlijke persoon is) In dat geval heeft een bedrijf wat aan die persoon levert die verplichting. Net zoals de slager zijn BTW en loonbelasting over jouw karbonaatjes af moet dragen.
                  lekker belangrijk!

Comment

• rick1993
                    • Nov 2007
                    • 209

En hoe zit dat met kinderen onder de 18? Er is toch tot een bepaald bedrag dat je geen BTW hoeft te betalen ofzo?
                    licht dat licht mij wel

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Onder de 18 ben je niet rechtsgeldig in staat een overeenkomst aan te gaan.
                      Je ouders/voogd zijn aansprakelijk.

Als jij op je 15de serieus gaat verdienen/omzetten moet vader of moeder het in de belastingaangifte meenemen. Je mag best wat bijverdienen als minderjarige dus erg hoeft dat niet te zijn. Als 12 jarige mag je gewoon niet werken voor geld en opdrachtgevers.

tussen de 15 en 18 zijn er aanvullende regels maar is het gewoon een baantje.
                      Je valt wel onder alle regels die er voor minderjarigen zijn. Dus je ouders kunnen een prima boete krijgen als je onder de 15 werkt voor loon. En als jij onder de 18 op verkeerde uren/omstandigheden werkt.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Draad
                        • Apr 2001
                        • 122

Originally posted by showband
                        Da´s fijn maar de poster in deze thread is niet de opdrachtgever maar degene die de klus uitvoert.
                        Hoe je het bekijkt is de kern van alle belastingverhalen als volgt:
                        "Als je centjes met je drivein of band verdient dan betaal je daar belasting over"
                        Die particulier die jou huurt is niet in staat jouw loonbelasting en dergelijke af te dragen. (omdat het een natuurlijke persoon is) In dat geval heeft een bedrijf wat aan die persoon levert die verplichting. Net zoals de slager zijn BTW en loonbelasting over jouw karbonaatjes af moet dragen.
                        Uhm, de poster is dus wel de opdrachtgever! (Bruiloft)
                        Wat de band met het boekingsbureau doet qua BTW weet ik niet, weet alleen dat ik het "restbedrag" contant moet afrekenen.
                        Is ook niet echt iets waar ik me druk over ga maken, want dit zal dus wel meer gedaan worden.

Comment

Working...