Info voor beginnende Drive-In

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djtobias
    • Sep 2004
    • 15

wat ook erg handig is... werken bij een jongeren centrum en erg handig zijn met elektronica

zo had ik voor een prikkie mijn speakers in elkaar en voor een paar euro een dubbele cd speler.
    een gratis mengpaneel en een pa versterker geruild tegen een ps2

Comment

• Bonding
      • Feb 2006
      • 2

Werk netjes, veilig en investeer slim, TIPS.

Kijken naar wat je uit kan en wil geven is natuurlijk het belangrijkst.

Iedereen wil werken met A-merken maar kun je die betalen en heeft het nut dat is de vraag. Als je het als semi hobby doet, en je staat op de kleinere partijen en feestjes etc. Gaat het er tenslotte om of de gasten het leuk vinden.

Ik zeg altijd maar zorg dat je geluid mooi klinkt, ook al is het systeem een b-merk betekent het niet dat het rot moet klinken. Goed luisteren, soundchecken en instellen is een kunst maar het meer dan waard.

Als je zorgt dat je een nette verzorgde show hebt die er top uit ziet, en je zorgt voor geen scherp en schel geluid...zal je snel merken dat mensen je meer gaan boeken. Wees vriendelijk en correct (dus niet zuipen). Meer boekingen, meer cash, meer moegelijkheden tot investeren in betere spullen.

Tips: [LIST][*]Werk veilig.[*]Goed soundchecken besteed aandacht aan de klank. NIET scherp en schel.[*]Zorg voor een goede eq geen b-merk.[*]Zorg dat alles er top uit ziet, dus koop afrok doek, zwarte gaffa etc.[*]Neem zwarte bekabeling, netter.[*]Zorg dat alles goed en netjes wordt onderhouden, geen stress op locatie. Maak spullen schoon de dag na de show.[*]Bereid alles goed voor en wees zuinig op je spullen, verwacht dat ook van de mensen om je heen.[*]Koop bewust, kijk ook eens naar tweedehands materiaal van een a-merk.[*]Denk vanuit de mensen op je feest, niet vanuit jezelf.[*]En niet onbelangrijk zorg ervoor dat alles op wielen staat en maak of koop flightcases. Spullen en jij zelf gaan een stuk langer mee.[/LIST]

Comment

• Smit-PA
        • Oct 2006
        • 63

Daar ben ik helemaal mee eens.

Draai zelf met 4 18" baskasten en 15" toppen.
        Iedereen weet wat dat weegt en dat dat zonder wielen je rug kost.
        En dan nog niet over het versterkerrack gesproken!!!
        Als je iets voor de hobby doed, ben je verplicht tegen over je werkgeven dat je maandags weer voor hem 100% kunt geven.

En zorg dat je het eenvoudig houd.
        bv.
        - Zorg dat je overgaat in een aansluiting XLR. geen verloop kabels.
        - DJ meubel, bouw netjes een flightcase en zet er een schotel met neutrik d in.
        - Ga niet voor pouwercon, een eurokabel kun je overal kopen!
        - Zorg dat je allees zo eenvoudig mogelijk houd. stem allees op elkaar af. de grootste besparing is tijd. en tijd kun je besparen door eenvoud.

oke, brand maar weer los
        Geluid is een levenswijze.
        Wie niet horen wil moet, maar voelen.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Originally posted by Smit-PA
          1 Zorg dat je overgaat in een aansluiting XLR. geen verloop kabels.
          2 DJ meubel, bouw netjes een flightcase en zet er een schotel met neutrik d in.
          3 Ga niet voor pouwercon, een eurokabel kun je overal kopen!
          1. XLR is mooi, als je een tafel met gebalanceerde outputs hebt, maar anders zit je al aan een jackje vast... En zelfs een Pioneer CDJ-1000 heeft nog tulp/cinch uitgangen, dus een verloopje altijd maar bij je hebben...

2. Mag het dan ook een mooi 19" patchpanel zijn? Schotels zet je in je luidsprekers...

3. Waarom zou je niet voor powercon gaan? Kan 20 Amp op, past netjes in een D gat, van je patchpanel...? Powercon koop je ook bij iedere PA boer.

Goede tip, zorg inderdaad dat je alles netjes in flightcases hebt zitten, geeft een goede uitstraling, of er nou Behringer of Klark Teknik in zit, dat komt later wel...

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• DJ nn
            • Jun 2006
            • 489

1) XLR verloopjes lijken mij de oplossing ...
            2) opgelost
            3) ik zou zorgen dat je zeker verloopjes van powercon (dat in je case zit) naar eurostekker hebt ... nooit problemen dan !!!
            als je meerder fc's hebt kun je ze netjes doorlinken als ze bij elkaar staan, maar anders kun je beter een verloopje gebruiken.

en over die FC's wil ik ook mijn steentje bijdragen:
            alles netjes in een FC is veel netter, handiger en veiliger (voor je apparatuur)
            en dan liefst geen zelfbouw, want ik heb al veel DJ's gezien met een zelfbouw FC van (te) dun MDF met een likje verf. natuurlijk kun je dit niet vergelijken met een echte FC kwa sterkte, dus er komt als snel een barst in bij veel (mobiel) gebruik.

grtzz DJ nn
            ... the sound of silence...

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Originally posted by DJ nn
              en over die FC's wil ik ook mijn steentje bijdragen:
              alles netjes in een FC is veel netter, handiger en veiliger (voor je apparatuur)
              en dan liefst geen zelfbouw, want ik heb al veel DJ's gezien met een zelfbouw FC van (te) dun MDF met een likje verf. natuurlijk kun je dit niet vergelijken met een echte FC kwa sterkte, dus er komt als snel een barst in bij veel (mobiel) gebruik.

grtzz DJ nn
              Laatste is onzin. Je moet gewoon weten wat je bouwt, heb net mijn nieuwe amprack af, stolpcase met binnenrack, natuurlijk wel met degelijk hout (9mm berken met zwarte HPL toplaag).

Mensen die kisten bouwen uit MDF, zonder sluitprofiel en met 'hangslot sluitingen', dat noem ik geen flightcases.

Oftewel gewoon zorgen dat je netjes voor de dag komt, met apparatuur dat werkt, en je niet halverwege de show in de steek laat..!

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

algemeen: Weten waar je mee bezig bent, zowel met het draaien, opbouwen/afbreken als met de aanschaf van apparatuur.

weet je dit donders goed.. kun je een heel eind komen!
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Total Confusion
                  • Jan 2007
                  • 2

Total Confusion

Hey,

Ben je bewust dat er veel komt kijken bij een Drive-in.
                  Veel regels over gebruik van muziek, balasting en KVK.
                  Begin eerst op je kamer, zo begind eidere DJ of zo als mij LJ.
                  Koop goed spul maar vergeet niet goed rond te kijken bij de 2de hands spullen dit scheeld aanzienlijk, Kijk wel goed wat je koopt.
                  Leg goeie contacten bij bedrijven, vriendenprijsjes zijn erg leuk
                  Vergeet niet Huren is er altijd, koop stul dat je altijd of vaak gebruikt.
                  Kijk ook eens naar B-merken ze zijn minder maar somige ook erg goed
                  Ik heb zelf producten van JB-systems (perfect spul ook al zullen hier mensen niet mee eens zijn, btw niet alles). Kijk eens voor Koolsound zelfde alleen 100euro goedkoper. Kwaliteid is belangrijk maar betrouwbaarheid meer. elke DJ wil wel een Pioneer cd-speler maar besteed je 1200euro ergens anders aan. Kijk goed rond ga veel praten bij ervaren mensen en neeeeeeem vooral de tijd.

Succes,

Groeten,
                  LJ-AR
                  Drive-in show Total Confusion.

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Ik ben nu ook al een halfjaartje bezig, en ik heb (met een vriend van mij samen) een set staan en één of twee feestjes gedraaid. Onze set bestaat uit twee PAR56 T-bars op DMX, een Gemini 2x300W versterker en boxen (op statief), plus een DJ-setje.

We zitten op het moment alleen met een véél groter probleem dan het aankopen van gear: Geen boekingen. Feesten zijn veel eerder geneigd om voor de 'grote jongens' te gaan die met een vrachtwagen vol met truss, 8 movingheads en een 10kW ElectroVoice set aan elke kant aan komen zetten, dan voor de kleine hobbyisten die voor de lol draaien en alles wat ze verdienen in nieuwe gear steken.

Wat heb je als drive-in tegenwoordig nodig zodat mensen je vragen voor een klus? Leuk dat je tegenwoordig een paar 1000 euro moet investeren in de apparatuur, om nog even op te houden over de muziek. Maar je wil dat geld er ook weer uit hebben, en adviezen die verwijzen naar de Postkrediet heb ik ook niet zo veel aan.

Ik ben het trouwens met TC eens: Als je serieus wil gaan draaien heb je op zijn minst een KvK inschrijving en een BTW-nummer nodig, vooral als de bedragen niet meer om tientjes per avond gaan.

Eigenlijk moet er een forum of een agency zijn die dit soort dingen voor de kleine drive-inners regelt. Immers voor zover het nu gaat worden de grote 'pro' technici alleen maar groter en worden de kleine amateur-DJ's gewoon uit de markt weggedrukt. En solliciteren bij de pro's gaat net zo moeilijk, want die nemen niemand aan zonder ervaring. (Dit zie je overigens ook bij de muziek- en filmindustrie terugkomen).
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

wat het probleem is met kleine en beginnende drive-in's is vind ik:

ze gaan vaak zo laag qua prijs zitten op de markt; oftewel marktverzieking.
                      Kwalitatief vind ik het met die kleine drive-in's ook vaak een beetje tegenvallen.
                      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by Stage-Q
                        wat het probleem is met kleine en beginnende drive-in's is vind ik:

ze gaan vaak zo laag qua prijs zitten op de markt; oftewel marktverzieking.
                        Kwalitatief vind ik het met die kleine drive-in's ook vaak een beetje tegenvallen.
                        Leuk dat je dat zegt, maar we moeten als kleine drive-in wel onder de reguliere prijs gaan zitten omdat niemand ons anders toch boekt. Ik heb geen zin om op een studentenbudget een tweede hypotheek af te moeten sluiten en voor 2 ton aan apparatuur en rigging te kopen (not to mention ook nog eens een vrachtwagen en een pand) als ik ééns in de zoveel tijd eens een klusje draai.

Qua kwaliteit is het maar net wat je eist. De doorsnee après-ski-DJ doet het bij studentenfeesten toch altijd wel goed, hoewel het niet echt veel DJ-skills vereist. Drive-ins zijn geen mobiele podiums, de meesten van ons doen het voor de fun en niet om er beroemd mee te worden of bakken met geld mee te verdienen.

Dus als jij dat marktverzieking noemt, prima. Maar geef ons dan een beter alternatief om met onze eigen spullen aan de bak te komen zonder eerst de Staatsloterij te hoeven winnen of een toevallige erfenis van een rijke oom.

Comment

• Stage-Q
                          • Sep 2007
                          • 389

't probleem dat je geen boekingen krijgt is omdat er al zo gigantisch veel drive-in's in nederland zijn. Volgens mij is het echt schrikbarend veel.

En de een is groter of goedkoper dan de ander, en de een heeft meer geluk of zit in een betere omgeving dan de ander.

Ik draai nu ook ruim 3 jaar intensief naast m'n werk als geluidstechnicus ( een heerlijke uitlaatklep noem ik het draaien , lekker in discotheken, tentfeesten en cafe's )

En onder DJ versta ik niet alleen het draaien van platen, maar een apres ski dj heeft wel 't lef nodig om de mic. te gebruiken om de zaal op de kop te krijgen. En waarom zou je met Apres Ski geen skills nodig hebben. Net zo goed, ja wat minder dan een populaire house dj... maar een DJ is niet alleen plaatjesdraaier, maar naar mijn mening ook entertainer.

Publiek wil nou eenmaal vermaakt worden, en dat moet je wel kunnen door je mic voor een volle zaal...

en ik heb zoveel drive-in's gezien waar er 2 jongens achter de booth staan, maar niet 1 woord durven te zeggen door de mic.

Dus snap je nou mijn punt van marktverzieking?
                          Het is niet dat ik het niemand gun. Leuk als iemand wat van de grond kan krijgen en t loopt goed.
                          Maar tegenwoordig moet je gewoon aan wat "eisen" voldoen, wil je ertussen komen.
                          Last edited by Stage-Q; 28-09-07, 22:37.

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

't probleem dat je geen boekingen krijgt is omdat er al zo gigantisch veel drive-in's in nederland zijn. Volgens mij is het echt schrikbarend veel.

En de een is groter of goedkoper dan de ander, en de een heeft meer geluk of zit in een betere omgeving dan de ander.

Ik draai nu ook ruim 3 jaar intensief naast m'n werk als geluidstechnicus ( een heerlijke uitlaatklep noem ik het draaien , lekker in discotheken, tentfeesten en cafe's )
                            En zelfs daar kom je er heel moeilijk tussen. Als je pas op je 21'ste je eerste DJ-setje gekocht hebt, vergeet het maar. Je moet al vanaf je 15'de ergens bezig zijn en er in rollen, wil een disco, café of tentfeest je aannemen.

Wij doen het zelfs gratis en dan nog wil niemand ons hebben. Voor ons is het gewoon pure lol trappen en als we er geen cent op verdienen, jammer dan. Inkomen hebben we toch al.

En onder DJ versta ik niet alleen het draaien van platen, maar een apres ski dj heeft wel 't lef nodig om de mic. te gebruiken om de zaal op de kop te krijgen. En waarom zou je met Apres Ski geen skills nodig hebben. Net zo goed, ja wat minder dan een populaire house dj... maar een DJ is niet alleen plaatjesdraaier, maar naar mijn mening ook entertainer.

Publiek wil nou eenmaal vermaakt worden, en dat moet je wel kunnen door je mic voor een volle zaal...
                            Als je een mic nodig hebt om het publiek te entertainen, dan draai je gewoon de verkeerde plaatjes IMO. Ik heb het in de Effenaar gezien, waar ik mee hielp voor Total Music Solutions. Mental Theo stond daar achter de tafel, en kapte plaat na plaat te vroeg af. En dan gaan compenseren door door de mic te gaan kwaken, terwijl onze DJ (die aansluitend draaide) de zaal puur met de muziek zonder problemen plat kreeg.

en ik heb zoveel drive-in's gezien waar er 2 jongens achter de booth staan, maar niet 1 woord durven te zeggen door de mic.
                            Dus snap je nou mijn punt van marktverzieking?
                            Het is niet dat ik het niemand gun. Leuk als iemand wat van de grond kan krijgen en t loopt goed.
                            Maar tegenwoordig moet je gewoon aan wat "eisen" voldoen, wil je ertussen komen.
                            Zoals ik al zeg, de kleine, beginnende DJ's worden door de grote jongens uit de markt gedrukt. Wat het voor ons moeilijk maakt om te beginnen of zelfs bij de grote aan te sluiten, ook als we geen geld vragen krijgen we nog geen boekingen.

Comment

• Stage-Q
                              • Sep 2007
                              • 389

he stoney, ik ben er niet op uit om je af te kraken hoor.

maar m'n setje heb ik wel te danken aan t succes wat ik zonder dat setje ook heb. Ik heb het puur voor thuis, en zo af en toe neem ik het mee on the road als ik weet als er ergens goedkope rotzooi staat.

Je zegt 't zelf ook al: "we doen het zelfs gratis" .... ja dan gaan mensen ook nadenken of het kwalitatief wel oke is.

ik kan naast m'n gewone werk prima genieten van m'n draai klussen a 3x per maand in discotheek / tentfeest / cafe's en 2x per paar een aantal weken in het buitenland.

Zoals ik al zei; ik wil je bedoelingen niet afkraken, maar dit is mij mening over beginnende (maar ook bestaande) drive-in's.

Comment

• Stoney3K
                                • Sep 2007
                                • 1399

he stoney, ik ben er niet op uit om je af te kraken hoor.

maar m'n setje heb ik wel te danken aan t succes wat ik zonder dat setje ook heb. Ik heb het puur voor thuis, en zo af en toe neem ik het mee on the road als ik weet als er ergens goedkope rotzooi staat.

Je zegt 't zelf ook al: "we doen het zelfs gratis" .... ja dan gaan mensen ook nadenken of het kwalitatief wel oke is.

ik kan naast m'n gewone werk prima genieten van m'n draai klussen a 3x per maand in discotheek / tentfeest / cafe's en 2x per paar een aantal weken in het buitenland.

Zoals ik al zei; ik wil je bedoelingen niet afkraken, maar dit is mij mening over beginnende (maar ook bestaande) drive-in's.
                                Het is maar net het netwerk dat je opgebouwd hebt. Goeie apparatuur maakt je nog geen goeie DJ, andersom kan net zo goed waar zijn. Maar er zijn voorlopig nog weinig gelegenheden waar kleine drive-in DJ's de kans krijgen om te laten zien wat ze waard zijn, zowel op licht- als geluidsgebied, omdat DJ contests zich meestal op één soort muziek focussen en het licht en de techniek al helemaal buiten beschouwing laten.

Bottom line is: Heb je het netwerk niet al van begin af aan op weten te bouwen (dus ben je niet al sinds je tienerjaren al actief in het uitgaansleven) dan kom je er moelijk tussen. Ik ben met 24 al een ouwe rot voor veel gelegenheden omdat mijn muzieksmaak al niet meer overeenkomt met het publiek wat je in veel tenten tegenwoordig terugziet. Ik ben zelf nog naar radio aan het kijken, maar ook daar zit je met hetzelfde probleem. AV professionals zijn vaak een grote 'club' waar je als (in hun ogen) newbie moeilijk tussen komt.

Comment

Working...