Info voor beginnende Drive-In

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

t kan toch dat de drive-in zelf Buma/Stemra wil betalen, erg dom, maar de mogelijkheid is er [^]

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

t kan toch dat de drive-in zelf Buma/Stemra wil betalen, erg dom, maar de mogelijkheid is er [^]
      Ja, inderdaad de mogelijkheid is er !
      maar zoals ik " als vennoot van SABAM " ( auteursrechten in Belgie ) ken ik de wetten [8D]
      Die ga ik hier niet omschrijven , daar is het te ingewikkeld voor !
      Het komt er op neer dat de uitbater een bijdrage betaald voor een gans jaar , afhankelijk van de oppervlakte en het aantal personen die hij of zij in het desbetreffende jaar over de vloer krijgt.
      maw. als hij of zij een bijdrage " rechten dus " vraagt aan de besbetreffende DJ of band ben je genaaid
      De rechten en plichten kan je trouwens nalezen op de websites !
      sis

Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Michel_G
        • Dec 2003
        • 376

citaat:Geplaatst door sis

sis
        Ik had eigenlijk nog iets van een woordgrap willen maken met SABAM (denkend aan een of andere man die in Irak uit een hol onder de grond vandaan werd gevist), maar ik kon er niks echt grappigs van maken (gelukkig).

En over de rechten en plichten, die staan inderdaad zeel uitgebreid uitgelegt op de Site van BUMA/STEMRA. (en nog maakte ik een fout [:I])
        Is weer terug !

Comment

• rene.derksen
          • Feb 2004
          • 649

IK vind het maar een wazige boel, die hele Buma Stemra. Misschien moeten ze aankomen met een regelement wat voor iedereen begrijpbaar is
          Licht is altijd zwaar.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Op de site vertellen ze het zo mooi, dat het bijna lijkt alsof het vrijwillig is om te betalen [)]

Comment

• joorisss
              • May 2004
              • 1

Heey ik raad je in ieder geval aan van begin af aan goede geluidsapparatuur te kopen en niet denken van ik begin er nu pas mee en heb nog geen goede stuff nodig. Meteen van begin af aan goed beginnen. mushrooms zijn idd een goed(koop) effect en meer lichteffecten kun je in het begin huren.

Comment

• dj ThunderXplosion
                • Apr 2004
                • 82

citaat:Geplaatst door sis
                Kan je hier een link van opzetten. Ben al dikwijls op de site van SABAM gaan zoeken maar vind ze nergers.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

als je ergens geboekt wordt: geen noodzaak om in NL buma-stemra te betalen.
                  Jouw opdrachtgever betaald hiervoor...

Je kunt dit opnemen in je contract. Is niet ongebruikelijk.

oja: link naar SABAM: www.sabam.be kijk even bij de download sectie en pak het document dat bij jouw profiel past. Dat was echt lastig zoeken he!!!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• john1968
                    • Aug 2004
                    • 46

Hebben jullie ook een soort standaard contract, waarin deze dingen staan en zaken zoals de buma geregeld worden, dat de opdrachtgever deze betaald??

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Ik denk dat meerdere mensen op dit forum zo'n contract hebben.
                      Hoe het zit met de rechten betalen:
                      de DJ schrijft alle nummers op die hij draait (lees: ter gehoren laat brengen) en overhandigd deze lijst aan de opdrachtgever.
                      De opdrachtgever moet dan vervolgens naar de Buma/Stemra om de rechten te betalen...

Van te voren kun je dit afspreken met de opdrachtgever, want als hij er geen waarde aan hecht bespaart dat een hoop schrijfwerk.
                      Daarnaast kun je in je contract opnemen dat de opdrachtgever hier toch verantwoordelijk voor blijft, als er toevallig wordt gecontroleerd en ze dwingen je om te stoppen, dan krijg je toch je centjes...

Comment

• john1968
                        • Aug 2004
                        • 46

Misschien heeft iemand een link of de text ergens??

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3150

t kan (lijkt me) geen kwaad om zelf een beetje daarover na te denken...

Maargoed... uit mijn contract:
                          citaat:Vergunningen, Premies, Rechten
                          *** gaat zonder andersluidende afspraken uit van een optreden van een besloten bijeenkomst.
                          De Opdrachtgever zal verantwoordelijk zijn voor het verkrijgen van eventuele noodzakelijke vergunningen, eventuele afdracht van sociale premies en eventuele (Buma/Stemra) rechten.
                          Bij eventuele gedwongen voortijdige beƫindiging van het optreden blijft de volledige overeengekomen vergoeding verschuldigd.
                          (de naam van mijn drive-in show is vervangen door ***)

Comment

• xsystems
                            • Jun 2004
                            • 72

Ik denk dat meerdere mensen op dit forum zo'n contract hebben.
                            Hoe het zit met de rechten betalen:
                            de DJ schrijft alle nummers op die hij draait (lees: ter gehoren laat brengen) en overhandigd deze lijst aan de opdrachtgever.
                            De opdrachtgever moet dan vervolgens naar de Buma/Stemra om de rechten te betalen...
                            Heb het ook in het contract staan, maar alle nummers opschrijven heb ik nou nog nooit gedaan... Het gaat d8 ik niet om het aantal nummers maar eerder om het aantal bezoekers. Voor 600 man moet je meer afdragen als voor 200. Verder is het geen heel contract dat de meeste drive-in shows hebben maar gewoon 1 regel in de voorwaarden, bij mij is deze hetvolgende:

Opdrachtgever is ten alle tijde volledig verantwoordelijk voor het afdragen van BUMA/STEMRA.
                            ...:: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ::...

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

Het gaat idd ook om het aantal bezoekers. Verder heb ik ook nooit nummers op hoeven schrijven.

Maar het gaat wel degelijk ook om de muziek. Op de site van de buma/stemra kun je invullijsten downloaden waar je als DJ de nummers op kan schrijven. Deze moet worden ingeleverd bij Buma/Stemra en dan kunnen de rechten worden betaald. (details op http://www.buma.nl )

Comment

• john1968
                                • Aug 2004
                                • 46

Maar heeft iemand nu een voorbeeld contract??

Comment

Working...