Geloofwaardig?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

En ik maar denken dat de geluidsdruk belangrijk is en dat we het liefst zoveel mogelijk druk willen halen met zo weinig mogelijk energieverbruik.
    Sterker nog, daar blijf ik bij.
    Daarbij ben ik ook nog eens geïntereseerd in de grote van de zaal/tent/noem maar op.

Hoorde laatst weer iemand over een nieuw systheem in nederland "Coda". Hoorde het in een klein zaaltje en het klonk niet gek.De bediener wilde me wijs maken dat hij met een enkel frontloaded setje een bereik haalde van 40 meter.Dit zal ook wel in de reclame folder gestaan hebben.

On topic.
    Ga uit van de geluidsdruk die je beoogd te moeten halen.En ben er van bewust dat je voor live versterken meer nodig bent dan voor het draaien van cd's.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Dan moet je denken aan een paard over laten..Er bestaan systemen van 150 watt, waarmee je 500 man draaid...
      Sorry ik vat het eerste deel van de zin niet helemaal[:I] Maar 150 watt en dan 500 man. Geef mij zo'n systeem dan hoef ik ook geen nieuwe dure versterker aan te schaffen. Hebben we het soms over nexo?
      M.v.g. Sander
      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

citaat:Hebben we het soms over nexo?
        Nee, een systeem van voor jou tijd.. Peavey SP1

citaat:Sorry ik vat het eerste deel van de zin niet helemaal
        Een paard heeft een groter hoofd dan jou... Is een uitdrukking...Geen school gehad??
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Croock
          • Mar 2004
          • 29

berekening van geluid is eigenlijk relatief simpel.

Ga uit van de SPL op 1 meter/1 watt.
          Iedere verdubbeling van de afstand gaat er 6 dB af
          Iedere verdubbeling van het vermogen komt er 3 dB bij

als je hier van uit gaat kan je dat makkelijk uitrekenen.

Ik ga hier wel uit van een ideale situatie. Je hebt natuurlijk altijd last van reflecties en dempingen. Maar globaal gezien kan je hier het beste van uit gaan.

Comment

• Croock
            • Mar 2004
            • 29

Om nog even terug te komen op mijn vorige bewering.

bij de set van behringer gaat deze berekening als volgt.

de top van 150 watt (RMS) geeft 96 dB op 1 watt/1 meter

Stel ik ga er 16 meter van af staan, heb ik 4 keer een verdubbeling, dus 4x6 dB er af. kom ik uit op 72 dB.

Als ik dan het vermogen op ga voeren naar 100 watt, heb ik 10 dB winst, dus 84 dB

Maar ja, dat is natuurlijk wel theorie

Comment

• timmel
              • Sep 2004
              • 111

theorie? euhh???? 4 keer een verdubbeling is 4 x 6 dB eraf.

96 dB - 24 dB = 72 dB
              niet genoten is altijd mis

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

citaat:Geplaatst door Croock

berekening van geluid is eigenlijk relatief simpel.

Ga uit van de SPL op 1 meter/1 watt.
                Iedere verdubbeling van de afstand gaat er 6 dB af
                Iedere verdubbeling van het vermogen komt er 3 dB bij

als je hier van uit gaat kan je dat makkelijk uitrekenen.

Ik ga hier wel uit van een ideale situatie. Je hebt natuurlijk altijd last van reflecties en dempingen. Maar globaal gezien kan je hier het beste van uit gaan.
                Helaas zegt dit nog niets over de trow, van het systheem.

Comment

• Speakertje
                  • Mar 2005
                  • 462

Een paard heeft een groter hoofd dan jou... Is een uitdrukking...Geen school gehad??
                  Uiteraard wel natuurlijk, ben zelfs nog bezig, maar gelukkig krijgen we daar andere dingen dan de nederlandse taal

2jans: wat is trow??
                  M.v.g. Sander

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

citaat:Geplaatst door Speakertje

Uiteraard wel natuurlijk, ben zelfs nog bezig, maar gelukkig krijgen we daar andere dingen dan de nederlandse taal

2jans: wat is trow??
                    Of je merkt terecht op dat ik de h vergeten bent of je weet het niet. In dat geval
                    Je hebt verschillende systemen, shortthrow, mediumthrow, longthrow.
                    Dit zegt iets over de afstand die je kunt overbruggen met het systeem en is afhankelijk van de contructie van het luidsprekersyteem, de manier waarop je het systeem stackt. Met een shortthrow syteem kun geen tenten van 40 meter diep van geluid voorzien. Hier zet je nadere sytemen in.

Comment

• Speakertje
                      • Mar 2005
                      • 462

Dit was geen opmerking dat je de h vergeten was Ik wist het echt niet, maar nu dus wel een stukje wijzer.
                      M.v.g. Sander

Comment

• Robert
                        • Aug 2000
                        • 630

citaat:Geplaatst door gaffer

Ik houd meestal aan als stel regel:

2 watt per kop.

Maar er is ook nog een verschil of behringer beweerd dat ze 300 watt zijn of dat bijv. JBL dat doet.
                        Watt is een ruim begrip in dit soort setjes.
                        100 echte watts gaat namelijk al best hard maar dat kunnen goed 300 behringer watts zijn.
                        Maar met 2 watt per kop zit je volgens mij bij behringer ook wel redelijk goed.

Greetz Gaffer
                        Zoals al vaker is gezegd: dit soort vuistregels zijn in de praktijk niet bruikbaar. Ik wilde hier toch even op reageren, omdat ik deze vuistregel in geen enkele situatie realistisch vind. Voorbeeldje:

Per kant een 1200 watt amp op de sub en 800 watt op de top (redelijk standaard set). Dit geeft dus 4000 watt. Dit kan je toch nooit neerzetten voor 2000 mensen?

Of wat dacht je van een zaal met 150 mensen... ga je dat doen met twee keer 150 watt?

Als je dan toch een vuistregel wil gebruiken zou ik eerder denken aan 10 watt per persoon, dan kom je vaak wat dichter in de buurt.

Comment

• DJ Crazy Sound
                          • Jan 2005
                          • 63

Ik denk dat het wel aardig klopt. Bedrijf wil natuurlijk altijd iets opscheppen dus iets minder kan ook wel. Bovendien zou Behringer een slechte(re) reputatie krijgen als ze iets beloven aan een klant en het dan niet waarmaken.

Comment

Working...