Aansluiting van je platenspelers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maarten geurts
    • Dec 2004
    • 53

Aansluiting van je platenspelers

Vraagje, ik heb 2 draaitafels in die wil ik samen in 1 kist gaan zetten. Hoe kan ik die het beste aansluiten op mijn mengpaneel met zo min mogelijk XLR kabels. Is het mogelijk om de ground kabel aan te sluiten op de aarde van de stroom, of is dit ten strengste verboden? Mocht dit namelijk gaan dan heb ik aan 2 xlr kabels genoeg. Mag dit niet dan heb ik er 3 of 4 nodig voor de 2 platenspelers. Hoe doen jullie dit?
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

wat is er mis met de rca verbindingen die daar standaard voor gebruikt worden??

Je hebt namelijk ook rca connectoren die je in een plaatje kan monteren...

of wil je toch xlr. Er bestaat ook 5 polig xlr, kan jij ook gebruiken. heb je 2 5polige xlr chassis in je kist zitten en natuurlijk ook op de kist van je mengpaneel...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• maarten geurts
      • Dec 2004
      • 53

Ja rca gaat ook. ik vind het alleen niet uitzien als je alles netjes hebt gemaakt met xlr. Ik heb nu namelijk een hele rits xlr zitten onderin mijn mengpaneelkist. Ik wil alleen weten hoe ik het beste met de middelen die ik heb en met zo weinig mogelijk stekkers 2 platen spelers kan aansluiten. Misschien is inderdaad een 5 polige stekker wel makkelijker. Maar zijn die dan even groot om in een xlr gat te stoppen of zijn deze groter?

Comment

• djmouse
        • Nov 2004
        • 8

zijn evengroot

dj mouse

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

euhm....een 5 polige XLR stekker wordt doorgaans voor DMX signaal gebruikt, 7 polig zie je weer veel bij neon toepassingen.
          Moet wel zeggen dat een 5polige XLR veel dunnere pennen heeft, en bij lekker lomp (stalen neuzen) gebruik zijn ze kwetsbaarder dan een 3polige xlr...

Eerst even kijken of ik goed begrijp wat jij gedaan hebt:
          Jouw draaitafels hebben 2*RCA + aarde stekkertje, dat ga jij verbouwen naar 1*XLR, daarmee ga je naar je mixer, daar wordt dat weer omgezet in 2*RCA+ een aarde draadje.
          Snap ik dat goed?

Comment

• pilot
            • Nov 2003
            • 267

Als ik jou was zou ik elke draaitafel uitvoeren met een xlr 3 polig de aarde aan de massa van het signaal leggen.3 polige xlr's zijn stukken goedkoper als 5-7 polige.Je blijft flexibel als er iets met je draaitafel is is deze eenvoudig uit de kist te halen zonder solderen
            master-qsc en de rest

Comment

• Bastisito
              • Sep 2004
              • 185

5 polige gaat prima! En dat dunne pennetjes verhaal is onzin (vind ik). Koop alles van neutrik, dan gaat het jaren mee.
              Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• maarten geurts
                • Dec 2004
                • 53

citaat:Geplaatst door ralph
                Snap ik dat goed?
                Dat heb je helemaal juist ralph

Comment

• maarten geurts
                  • Dec 2004
                  • 53

Dat heb je helemaal juist ralph
                  [/quote]

Alleen dat aarde draatje moet ik dan apart doen. Maar weet jij misschien of ik dit ook ergens anders aan vast kan maken dan aan mijn mengpaneel?

Comment

• Kevin_DM
                    • May 2003
                    • 577

Onze platendraaiers zijn ook omgebouwd op 1 XLR, waarbij pin 1 massa van de RCA is (L en R samengenomen), pin 2 en 3 is tip van RCA, en het chassis van de XLR is ground cable.
                    Heb ik wel speciale XLR verlengstukjes moeten maken met extra ground aan, aangezien normale XLR slechts 3 pinnen bekabeld zijn. Hiervoor heb ik gewone XLR kabel genomen, en stukje draad bij aangemaakt, die met krimpkous aan originele kabel vastzit. Zo kan je deze kabel ook direct herkennen van de gewone XLR's.
                    --- watt ever you want ---

Comment

• T-Nuzz
                      • Dec 2002
                      • 274

He Maarten,

Ik zou idd ook 5 polige XLR's nemen, gaat prima al zijn ze iid misschien minder hufterproof.
                      Maar aangezien je toch geen losse verhuur doet (?) lijkt me dat geen probleem

gr

Tom
                      Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• PM
                        • Mar 2003
                        • 87

Voor je alles mooi gaat inbouwen met XLRs zou ik even proberen of je niet te veel brom krijgt. Mijn ervaring is dat je vrij snel brom krijgt als je de kabels van phono-signalen gaat verlengen. En daar sta je dan met je dure 5P-XLR's.
                        Ik opteer ook voor 3P stekkers : het zijn er dan wel meer, maar het kost minder, en iedereen heeft standaard kabels met 3P stekkers.

Vraagje : hoelang zou jij je kabels willen maken ?

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 806

Je phono kabel heeft een bepaalde impedantie: dat is geen gewone microfoonkabel. verlengen doe je dus met speciale kabel, en niet met simpele microfoonkabel met 4 aders. (of 2).

Vandaar ook de brom als je je kabels verlengt.

Zowat alle verhuurfirmas die hun PU's in een apparte flightcase hebben steken prikken simpelweg de cinch connectors rechtstreeks op het mengpaneel.

Comment

• maarten geurts
                            • Dec 2004
                            • 53

De kabels worden hooguit een meter. Ik ga ze niet verhuren dus hoeft het ook niet universeel te zijn. Nu heb ik ze ook rechtstreeks aangesloten op mijn mengpaneel. Ik vind dit alleen erg lastig met plaatsen. Weet iemand toevallig of je die ground kabel ook ergens anders aan kunt vastmaken ipv je mengpaneel?

Comment

• Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 806

Nope, moet op het chasis van de mixer... Maar die kabel mag je natuurlijk zo hard verlengen als je wil. Het zijn enkel de signaal kabels die die impedantie hebben.

Stel dat je mixer op een ijzeren rek gevezen is, dan mag je ook je aarding van je pickup aan die ijzeren rek koppelen.

Comment

Working...