Nieuwe monitortafel - welke? ( 9 inears - stereo)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eric185
    • May 2014
    • 8

    Nieuwe monitortafel - welke? ( 9 inears - stereo)

    Ha allemaal,

    zal me even kort voorstellen: Eric, 30, gitarist in een 9mans coverband "Groove Department" en altijd op zoek naar hoe de geluidstechniek onze show weer meer kan helpen, en de geluidsbeleving voor ons muzikanten optimaal wordt. Weet het een en ander van P.A. en recording, maar heb nog een (hoop) vragen. Situatie:

    -met band in 2007 begonnen met 5 monitorgroepen
    -uitgebreid naar 7 groepen in 2008
    -overgeschakeld naar 2 ineargroepen, 5 monitorgroepen
    -overgeschakeld naar 9 ineargroepen in 2011 - te gek!

    Dit laatste feit mede doordat onze technicus zelf schakelde naar de Presonus Studiolive 24.4.2. waardoor er zat auxilaries waren om dit te regelen.
    Ook de switch van de "oude" Sennheiserellende ivm. zenderfrequenties hebben we nu getackeld door over te schakelen naar de huidige EW300. (99% zeker van het model..)

    Maar nu: als ik een studio- of radioklus doe op bv. een Aviom systeem, hebben we ten eerste stereo inears / koptelefoon. Dat werkt m.i. toch wel zoveel lekkerder....zeker omdat we een grote band hebben en niet alle instrumenten dan "door het midden" hoeven waardoor je een veel rustiger geluid krijgt. De studiolive 24.4.2. heeft alleen mono, en is dus zowel de F.O.H. tafel als de inear tafel.


    ->we willen op termijn nu mogelijk naar een losse tafel voor onze oortjes toe, zodat we vrij eenvoudig zelf onze inears kunnen regelen, en ook stereo. Ik hoorde dat er ook tafels op de markt zijn die via een of ander systeem altijd exact de stand van de monitorsettings die je inprogrammeert weer terughaalt bij de volgende klus, via een of andere vca...ondanks volumeverschilen.....hier houdt mijn kennis een beetje op. Heeft iemand een goed idee?? Thanks!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Zo ongeveer iedere digitale tafel heeft een recall functie, alleen bij de Presonus is het lastig vanwege het ontbreken van motorfaders, dus eigenlijk is dat al niet eens meer een zoek criterium.
    Je hebt voor 9 stereo in-ears dus minimaal 18 outputs nodig, liefst allemaal auxen, en ik neem aan dat je voor 9 muzikanten ook heel wat inputs gebruikt.
    De in en outputs wordt dus een belangrijke voor het zoeken naar de juiste tafel, verder is je budget belangrijk.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Ter aanvulling op MusicXtra, er zijn ook rackuitvoeringen (19 inch) van digimixers. Daarbij heeft eenieder bijvoorbeeld de mogelijkheid om via een remote (o.a. Ipad/Iphone) zijn/haar eigen monitorgeluid samen te stellen.
      Losse mixer betekent wil dat je je signalen op de één of andere manier moet splitsen naar FOH en monitordesk.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • Eric185
        • May 2014
        • 8

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Zo ongeveer iedere digitale tafel heeft een recall functie, alleen bij de Presonus is het lastig vanwege het ontbreken van motorfaders, dus eigenlijk is dat al niet eens meer een zoek criterium.
        Je hebt voor 9 stereo in-ears dus minimaal 18 outputs nodig, liefst allemaal auxen, en ik neem aan dat je voor 9 muzikanten ook heel wat inputs gebruikt.
        De in en outputs wordt dus een belangrijke voor het zoeken naar de juiste tafel, verder is je budget belangrijk.
        We hebben 24 kanalen. Wat ik bedoel met de recall functie is dat ik hoorde dat er een tafel scheen te zijn die niet alleen de hoeveelheid v/e bepaald instrument onthoud en dat opslaat (das inderdaad niet echt bijzonder) maar ook echt reageert als bijvoorbeeld mijn gitaar net even harder staat vanuit de bron (versterker) dat ie dan iets minder weergeeft op de oortjes, zodatje toch een gelijke inear mix houd.

        _in de praktijk zal het nooit 100% werken natuurlijk omdat buiten weer totaal anders klinkt dan binnen en je akoestisch ook nog wel een beetje hoort door je doppen heen maar het idee sprak me wel aan...herkent iemand die techniek?_

        Budget: we hebben nog geen flauw idee. Het is niet zo dat het huidige niet goed is, maar we willen er wel op vooruit natuurlijk. Orienterende fase.

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          Ik denk dat de Behringer X32 reeks aardig aan jullie wensen zou gaan voldoen. Een Behringer X32 rack icm een Behringer S16, dan heb je volgens mij 32 ingangen, en 16 uitgangen in 5HE rack space. De X32 rack aansluiten op een WIFI router, muzikanten een ipad/iphone met de behringer app en je zou denk ik klaar zijn. Maar ik kan maar zo een aantal dingen over het hoofd zien..

          Comment

          • Eric185
            • May 2014
            • 8

            #6
            Thanks, ik zal eens gaan googlen....is tegenwoordig nog zo dat Behringer in het straatje "bidden dat het de volgende gig haalt" ligt qua tafels, want dat is wel wat ik met de "oude" reeks vaak ervaarde...? (heb ik het over die mackie klonen waar faders gingen weigeren binnen no time en alle pots kraakten) of is het inmiddels beter....

            Edit: voordat ik ga zoeken; wat zou volgens jullie de beperkende factor zijn als je vergelijkt: aviom stereo inears vs. Presonus mono inears? Ik heb het idee dat via de Aviom het geheel wat minder "gecompressed / opener" klinkt ook maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat niet alles in het midden hoeft te staan qua stereobeeld. Lastige vraag misschien omdat de klank natuurlijk afhangt van de preamps, het wireless inear systeem, de ruimte etc...
            Last edited by Eric185; 02-09-15, 11:03.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              hallo Eric. Hier ook een 9-mansband gitarist

              allereerst zijn er wat principiële zaken te besluiten.
              1) weet je zeker dat alle muzikanten in jouw band kunnen en willen in-ear mixen? Het is heel normaal dat minimaal de helft van de muzikanten totaal a-technisch zijn of gewoon de mixen willen laten doen in plaats van daar zelf aan te draaien.
              Dat maakt dat als je een systeem opzet waarbij iedereen zijn eigen mixje doet, misschien de band daar voor een deel geen goede resultaten mee krijgt. (terwijl een ander deel het enorm naar de zin heeft )

              2) Als je eigen spullen voor een eigen setup doet. Dan is het geen wet dat iets "totall recall" moet zijn. Wij hebben ooit gekozen voor een analoge mixwizzard-monitor met 12 auxen die op het toneel staat. Omdat we een vaste bezetting hebben is EEN instelling in de praktijk hetzelfde als "totall recall". En met een analoge tafel zitten er gewoon fysieke knopjes op die iedereen begrijpt. Het ding is ook 100% totally betrouwbaar zelfs als de netspanning niet goed is. En heeft nul opstarttijd na een brown-out. Oftewel schrijf analoog niet direct af... Wij zitten al een tijdje te g**len op digimixers maar we hebben eigenlijk geen probleem om er mee op te lossen....

              3) "exact de stand van de monitorsettings die je inprogrammeert weer terughaalt bij de volgende klus, via een of andere vca...ondanks volume verschilen" is helaas NIET waar. Volumeverschillen blijven....volumeverschillen. Als jij de ene keer op een 4x12 speelt en de andere keer op een 1x12 met microfoon dan kun je vergeten dat de instellingen altijd goed zijn. Je kan dit wat temperen met een dikke compressor maar dat maakt het niet mooier.
              Ten tweede hoor je ook met in-ear niet altijd de zelfde mix. Bij grote bands zal je snel 3 zangmicrofoons met galm, 5 tot 9 drummicrofoons waaronder een fijn setje overheads en meerdere blazersmicrofoons open hebben staan. Die pikken gewoon omgevingsgeluid op. Dus als je de ene avond buiten op een plein staat dan “verdwijnt je podiumgeluid” toppie demping! De volgende dag sta je op een bruiloft in een serre en reflecteert alles vrolijk je overheads in…..

              conclusie: Monitormixen is met in-ears alleen maar meer een vak geworden!!! Bezuinigen is dus geen goede reden om spulletjes voor in-ear te kopen. Kwaliteitsbeheersing wel.

              4) Ik zou nu wel voor iets digitaals gaan maar daarbij een backup incalculeren. Er zijn nu meerdere rekmount systemen te kopen die voldoen aan wat je wil. Mackie http://mackie.com/products/dl32r , behringer X32R, Presonus rackmount, A&H http://www.allen-heath.com/ahproducts/qu-pac/ en soundcraft http://www.soundcraft.com/products/Si-Performer-1 maar er zijn er meer.


              zaken om op te letten.
              -Sommige digi-mixers werken niet met zowel android als apple telefoons voor de prive-settings. Heeft in jouw band iedereen een apple? (prijsopdrijvend!)


              -reken er op dat je als je een eigen setup maakt dat je splitterboxen in de prijs moet meetellen als jouw band op meerdere PA's moet kunnen inprikken. Er is nog geen standaard voor digiale multikabels. As je altijd met de zelfde PA werkt hoeft dat geen probleem te zijn. Maar anders..... splitterboxen in je rek meenemen!

              -als je de behringer X32 serie te shakey vind kun je hem ook in een "degelijker versie" kopen. Dan heet hij midas. Heeft degelijker componenten en betere preamps en heet M32R http://www.midasconsoles.com/products/index.php?M32R

              -bij behringer is het ook betaalbaar om met stageboxen te werken en met twee core-sytemen een redundant systeem op te zetten. Hoe fanatiek ben je? http://www.behringer.com/EN/Products/X32-CORE.aspx
              Last edited by showband; 02-09-15, 11:10.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Originally posted by Eric185
                ...ook echt reageert als bijvoorbeeld mijn gitaar net even harder staat vanuit de bron (versterker) dat ie dan iets minder weergeeft op de oortjes, zodatje toch een gelijke inear mix houd ... herkent iemand die techniek?
                Dit kan met een compressor. De moderne digitale tafels hebben deze standaard op alle ingangskanalen wel zitten. Kun je per kanaal kiezen of je aldaar wel of geen compressie wilt gebruiken. Is een keer goed proberen en afstellen maar zou in deze situatie kunnen doen wat jij beoogt.

                Originally posted by Eric185
                ....is tegenwoordig nog zo dat Behringer in het straatje "bidden dat het de volgende gig haalt" ligt qua tafels, want dat is wel wat ik met de "oude" reeks vaak ervaarde...?
                Behringer heeft met o.a. deze X-serie mixers zijn slechte naam al aardig achter zich gelaten wat mengtafels betreft in elk geval.

                Originally posted by Eric185
                Een Behringer X32 rack icm een Behringer S16, dan heb je volgens mij 32 ingangen, en 16 uitgangen in 5HE rack space.
                Als je de Aux outputs meetelt (die kun je namelijk ook patchen en zijn ook gebalanceerd maar op jack) heb je totaal 16+6= 22 outputs. De 16 mix bussen leveren 8 stereo IEM op en dan de 9e laten lopen via de Main output welke je patched naar aux-outputs 1 en 2 bijvoorbeeld.

                Originally posted by jakkes72
                muzikanten een ipad/iphone met de behringer app
                Of een Android tablet/phone met de app Mixing Station waarbij men eventueel per mobile device kan toewijzen welke bus deze mag mixen. De muzikant kan dan enkel zijn eigen mix beïnvloeden en niet die van de overige muzikanten.
                Last edited by vasco; 02-09-15, 12:02.

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Er zijn mengtafels zat die dit kunnen.
                  Zoals eerder gezegd je hebt 2 mix/ aux outputs nodig per inear. De gewone Presonus studiolive valt af door geen gemotoriseerde faders.
                  De nieuwe rackversie kan dan weer wel gebruikt worden. Eventueel met de controler die gaat uitkomen.

                  Comment

                  • DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

                    #10
                    Originally posted by showband
                    -bij behringer is het ook betaalbaar om met stageboxen te werken en met twee core-sytemen een redundant systeem op te zetten. Hoe fanatiek ben je? http://www.behringer.com/EN/Products/X32-CORE.aspx
                    Een andere X32 optie is 1x X32 rack daarop een aantal in ears aansluiten, je hebt daarvoor 14 uitgangen (8 XLR, 6 jack). Daarbij een aantal P16 doosjes voor degene die zelf wat aan knopjes willen draaien, en om extra uitgangen te maken. In deze setup heb je 16 XLR mic ingangen + 6 jack ingangen.

                    De P16 is vergelijkbaar met een aviom systeem.

                    Als je nog wat redundantie wilt kun je ook naar 2x X32 rack gaan en die doorlusssen...

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by DJ Antoon
                      In deze setup heb je 16 XLR mic ingangen + 6 jack ingangen.
                      Neem aan dat je uitgangen bedoelt....
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Neem aan dat je uitgangen bedoelt....
                        Nee, hij bedoelt echt *ook* ingangen. ;-)

                        TS zoekt nl. 24 inputs en dat red je met 1x X32R dus net niet.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Originally posted by PvG
                          Nee, hij bedoelt echt *ook* ingangen. ;-)

                          TS zoekt nl. 24 inputs en dat red je met 1x X32R dus net niet.
                          Of je moet nog wat via USB binnen kunnen halen, laptopje of zo, dat kan zomaar tot 32 kanalen extra erbij ...

                          Comment

                          • PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

                            #14
                            Originally posted by DJ Antoon
                            Of je moet nog wat via USB binnen kunnen halen, laptopje of zo, dat kan zomaar tot 32 kanalen extra erbij ...
                            Nah, geklooi met latency en zo. Als je veel inputs wilt, is een S32 + X32core wss het voordeligst.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Extra latency door een USB poort ga je niet willen op je in-ears, daar zit al genoeg latency op.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...