J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 3 van de 8 Eerste 1 2 3 4 5 6 7 ... Laatste

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Poelmans
    Hier 10 meter vandaan weet ik een aardlek van 400A zitten... En die reageert ook op 300mA verliesstroom... (das instelbaar op die dingen overigens)

Maar dat neemt niet weg dat de kortsluit of overstroom volledig ondermaats beveiligd is....
    ja, ken ze ook nog zwaarder, en desnoods in 20kV, maar das geen normale gang van zaken. lol

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

das een hele leuke.
    de aardverspeidingsweerstand moet dusdanig laag zijn dat bij een foutstroom van x mA de spanning op het geaardeaanrakingsoppervlak nooit hoger mag zijn dan 50V..

heb n onlangs nog voorgedaan hier, ergens, maar okee.

stel de aardweerstand = 1 ohm. 50 V = I x 1,ohm, de aardlek mag dan op 50 A staan. Of wel : 30mA bij 50 V levert en maximale aarde op van 50/30mA= 1666 ohm.. veiligheishalve ( dan schakelt de aardlek pas na een seconde uit!! gaan de energiebedrijven op 167 ohm zitten,

zelfs zonder aardlek, maar een erg lage weerstand ( neem s 0,001 ohm) kun je dan een kortsluitstroom van 50V / 0,001= 50kA aan, zonder dat er 50V op je tafeltje komt te staan. En bij het gelukkige toeval dat 125A zekeringen meestal ptc's zijn ( smeltpartoondraadje krijgt meer weerstand als er meer stroom loopt) kan dat soms net goedgaan, of net niet...

maar dit terzijde....
    Laatst gewijzigd door Gast1401081; 29-03-07 om 20:39.

Ingeschreven
    Sep 2004

Standaard

Als installatie verantwoordelijke is het mijn taak ervoor te zorgen dat de elektrische installatie deugdelijk en bedrijfzeker is. Als je als "gast" op het vaste bedrijfsnet inprikt zal je je aan de geldende normen moeten houden. Dus als een schuko geschikt is tot 10A lijkt het mij logisch dat hij onder geen voorwaarde direct op een 32A afgezekerde groep aangesloten wordt. Ik begrijp ook wel dat niet alles te controleren valt maar met een paar kleine controle's krijg je veelal wel een goed beeld van de situatie.

In het begin van dit topic verbaaste ik me over de volgende uitspraak:

"Ik kan in het theater geen krachtstroomverdeling leveren, het spijt me. Als je met een tour met veel eigen apparatuur bezig bent, dan ga ik er ook wel van uit dat je krachtstroomverdeling bij je hebt. 125A, 63A, 32A, je mag het allemaal inprikken, alleen mijn mening is dat de verdere verdeling naar jouw apparatuur een eigen zorg is, niet die van mij als theater zijnde."

Ik begrijp de uitspraak en je hebt natuurlijk wel gelijk maar het blijft ook jouw zorg. Jij verkoopt als "veilig" theater toch die kaartjes. Ik wil wel eens zien of je alles gaat afgelasten, als de tijd gaat dringen en je op een zondagmiddag geen elektroboer meer kunt bereiken om de situatie op tijd te corriceren zoals je voorstelde.
    Voor het komende publiek en ter eigen beveiliging lijkt het mij toch beter hier over na te denken en voor de toekomst een standaard oplossing voor te hebben.

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

Wat heeft aardlek en verspreidingsweerstand met dit alles van doen?
    De inhoud van dat "aardverhaal" is overigens ook niet geheel correct, en een smeltpatroon heeft ook geen PTC eigenschappen.
    Of je moet bedoelen dat door temp. toename de R hoger wordt maar dat is met alle geleiders zo en is hier niet relevant.
    Een aardlekschak. van 400 ampere met een lekstroom van 300 mA??...
    .
    Laten we ophouden met roepen in de ruimte en weer terug gaan naar het onderwerp. En daar zijn door diverse personen alle juiste antwoorden al op gegeven. GvH-E

Standaard

@ GvH-E: Ik heb nog niet veel gelul in de ruimte gehoord.
    Bij tijdelijke installaties is het heel gebruikelijk om verdeelinstallaties met zulke aardlekschakelaars te beveiligen. Misschien niet in één unit, maar als een add-on voor de Compact NS serie van Merlin-Gerin bijvoorbeeld. In Europa is het verplicht om voor een eindgebruiker een aardlek van 30 mA toe te passen, bij een onderverdeling volstaat een 300mA (of hoger; zie uitleg van Mac). Een dimmerrack bv. valt hier weer onder een verdeling, omdat daar per dimmerbroodje een eigen beveiliging in zit met aardlek op 30 mA (als het goed is... ).

Nu on topic: ik had het gezelschap idd het nummer van een lokale leverancier gegeven met de vermelding: "bestellen, of cancellen". Heel simpel. En misschien een mailtje naar het bedrijf die de apparatuur levert voor de tour.
    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rock On
    @

Nu on topic: ik had het gezelschap idd het nummer van een lokale leverancier gegeven met de vermelding: "bestellen, of cancellen". Heel simpel. En misschien een mailtje naar het bedrijf die de apparatuur levert voor de tour.
    Precies wat ik bedoel! Er is geen extern bedrijf betrokken die de apparatuur levert. Deze band is een VOF en heeft alles zelf gekocht en in eigen beheer dus. Inclusief truck+trailer etc etc

Standaard

ff heellullig als ik in het theater iets wil ophangen zonder een degelijke beugel of beveiliging word het geweigerd door het theaterpersoneel.
    lijkt het me ook logisch dat als ik van meer dan 16a ongezekerd naar shucko wil dat dat ook geweigerd word
    zou niet weten waarom er 2 maatstaven zouden moeten zijn
    theater is gelukkig nog een heilig huisje waar iedereen zich wel aan de regels kan houden en er ook controle is.
    dus gewoon weigeren los het maar op, als jij het moet oplossen worden de kosten doorberekend!!

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GvH-E
    Wat heeft aardlek en verspreidingsweerstand met dit alles van doen?
    De inhoud van dat "aardverhaal" is overigens ook niet geheel correct, en een smeltpatroon heeft ook geen PTC eigenschappen.
    Of je moet bedoelen dat door temp. toename de R hoger wordt maar dat is met alle geleiders zo en is hier niet relevant.
    Een aardlekschak. van 400 ampere met een lekstroom van 300 mA??...
    .
    Laten we ophouden met roepen in de ruimte en weer terug gaan naar het onderwerp. En daar zijn door diverse personen alle juiste antwoorden al op gegeven. GvH-E

een smeltpatroon heeft geen ptc-eigenschappen?? kijk je kortsluitcurves s goed na, en vergelijk ze met de automaat....

Maar als je t beter weet moet je ff met feiten komen. Of solliciteren als mod.

aardweerstand= laag genoeg : geen aardlek nodig. wegens hierboven aangetekende regelgeving. Dis desnoods bij een 125A voeding veilg zou KUNNEN zijn, maar dan wel eerst ff uitgebreid meten. En omdat bij een 125A een nogel vette nkabel zit, met een veel lagere aardweerstand dan nrmaal, en meestal rechtstreeks van de trafo komt..

stel jezelf s ff voor, ik word hier een beetje moe van
    Laatst gewijzigd door Gast1401081; 31-03-07 om 04:00.

Standaard

citaat:"DIT TOPIC GAAT NIET OVER DE GRONINGSE BAND 'DIEP TRIEST' !!!!"

@kokkie: jawel daar gaat het in dit geval wel over. misschien iets minder uitroep tekens en wast kleinere letters gebruiken bij een veronderstelling

Helaas ben ik het in wat minder ernstige vorm ook tegengekomen bij andere clubs.

Vind dat er interessante dingen boven komen in de discussie!
    @GvH-e: weerstand die hoger wordt met de temperatuur? dat is voor mij en andere natuurkundigen interessant nieuws...... als dat zo zou zijn. Tot die tijd blijft de informatie die besproken wordt ook voor jou interessant lijkt me
    Robski

my password keeps me newbie forever

Forum Rechten