J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 8 Eerste 1 2 3 4 5 6 ... Laatste

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

Een theaterbaas of toezichthouder is vrijwel zeker geen laagspanningsdeskundige (heet tegenwoordig install. of/en werk verantwoordelijke) tenzij hij vaktechnisch aan redelijk hoge vakeisen voldoet (zie 3140) en aangesteld is door de eigenaar of directie.
    En dat is zeer onwaarschijnlijk in deze situaties.

De eigenaar is en blijft altijd eindverantwoordelijke die de controle (deels) zal deligeren/uitbesteden aan de theaterbaas of beheerder.
    Maar ook het gezelschap is verantwoordelijk voor eigen apparatuur. Maar in dit duidelijke zichtbare geval van gevaar moet de beheerder het optreden blokkeren. Doet hij dit niet dan is hij medeverantwoordelijk voor eventuele gevolgen.

In de vergunning zal ongetwijfeld e.e.a. aan eisen staan omschreven. Ook de gemeente (brandweer) houdt toezicht op dit soort openbare situaties. Het is goed om voortijdig bij de opdracht aan gezelschappen ook schriftelijke eisen te stellen aan de el. installatie, zoals NEN3140 keuring enz..
    GvH-E

Ingeschreven
    Oct 2004

Standaard 2 kanten

Robski,

De schuldvraag werkt 2 kanten uit. Bij mijn beste weten werkt 2/3 van theater-geluid-nederland op 32A. Als het betreffende gezelschap in de technische lijst heeft staan dat zij 32A nodig hebben voor het geluid dan mag die club er ook wel vanuit gaan dat het theater een 32A levert, afgezekerd op 32A of minder plus verschilstroom-zekering. Dat zijzelf een 63 naar 32 verloop bij zich hebben is op deze manier illegaal maar zou ook eigenlijk overbodig moeten zijn. De koude split van 32 naar 3*16A schuko is natuurlijk wel illegaal., maar kom je helaas nog veel tegen.

Nu is vraag 2: wat heb jij eraan gedaan? Ze wel veilige schuko's aangeleverd?

Ik ben overigens bang dat dit gezelschap een lang verhaal zal blijven, gezien de historie die jij ook wel kent.

S.

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SM
    Robski,

De schuldvraag werkt 2 kanten uit. Bij mijn beste weten werkt 2/3 van theater-geluid-nederland op 32A. Als het betreffende gezelschap in de technische lijst heeft staan dat zij 32A nodig hebben voor het geluid dan mag die club er ook wel vanuit gaan dat het theater een 32A levert, afgezekerd op 32A of minder plus verschilstroom-zekering. Dat zijzelf een 63 naar 32 verloop bij zich hebben is op deze manier illegaal maar zou ook eigenlijk overbodig moeten zijn. De koude split van 32 naar 3*16A schuko is natuurlijk wel illegaal., maar kom je helaas nog veel tegen.

S.
    de schuldvraag is in 1 keer duidelijk, als je inprikt op het net dien je ervoor te zorgen dat jou deel van de installatie deugdelijk is, zo niet : niet inprikken.

Zelfde mag van de voedende kant worden verwacht : regelmatig keuren, aardweerstanden meten, aardleks testen, etc, etc.

Enne, bij calamiteiten dient de netbeheerder, baas, theaterdirecteur oid aan te tonen dat alles eraan gedaan is om het ongeluk te voorkomen.

Standaard

citaat:"Bij mijn beste weten werkt 2/3 van theater-geluid-nederland op 32A."

Er was 2 keer 32A, 4*63 en 4*125, alleen wilden ze 1 32 gebruiken voor een lichtding en hadden ze niet genoeg verlengkabel om de andere 32 te bereiken......

citaat"Nu is vraag 2: wat heb jij eraan gedaan?"

De verantwoordelijke van het gezelschap er op aangesproken, reageerde in de trent van dan kunnen we wel overal rekening mee gaan houden. Vervolgens de verantwoordelijke van het theater erbij gesleept, die keek schaapachtig, door gebrek aan kennis vrees ik. Verder nog de gewone vaste spanningsgroepen aangeboden, maar dat was natuurlijk teveel verlengkabel.

Voor zender/stagebock racken waar een 32A direct ingaat kun je het ook niet ter plekke oplossen zonder het rack uit elkaar te trekken met alle problemen vandien.....

Aangezien ik slechts aanwezig was als overqualified assistentkon ik verder niet ingrijpen, maar dat voelde, en voelt nog steeds, niet goed omdat het signaal absoluut niet opgepikt werd.

Hoe de verantwoordelijkheden liggen in het geval van een ongeval interesseert mij eigenlijk ook maar ten dele. Zeker met de bedragen die er in de theaterwereld omgaan vind ik dat de professionalisering inmiddels wel zo ver moet zijn dat dit soort hobbyisme niet meer moet voorkomen.

Robski
    Robski

my password keeps me newbie forever

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robski
    Zeker met de bedragen die er in de theaterwereld omgaan vind ik dat de professionalisering inmiddels wel zo ver moet zijn dat dit soort hobbyisme niet meer moet voorkomen.

Robski
    ga s lunchen met rinus bakker..lol

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robski
    citaat:"Bij mijn beste weten werkt 2/3 van theater-geluid-nederland op 32A."

Er was 2 keer 32A, 4*63 en 4*125, alleen wilden ze 1 32 gebruiken voor een lichtding en hadden ze niet genoeg verlengkabel om de andere 32 te bereiken......

Aangezien ik slechts aanwezig was als overqualified assistentkon ik verder niet ingrijpen, maar dat voelde, en voelt nog steeds, niet goed omdat het signaal absoluut niet opgepikt werd.

Hoe de verantwoordelijkheden liggen in het geval van een ongeval interesseert mij eigenlijk ook maar ten dele. Zeker met de bedragen die er in de theaterwereld omgaan vind ik dat de professionalisering inmiddels wel zo ver moet zijn dat dit soort hobbyisme niet meer moet voorkomen.

Robski
    Sorry, maar lees ik dit goed! Ze hebben 32A nodig, die uiteindelijk uitkomt op een 125A aansluiting. Dit had je nooit !!!! mogen aanbieden. Zeker daar je wist dat hun 32A niet is afgezekerd, of dit nu naar 1 of 2 shuko's gaat, dat is nog slecht punt twee. Ik vind dat je zelf ook medeverantwoordelijk bent, zeker gezien het feit dat je zelf de kennis hebt.
    Als er wat mis gaat, dan zal de aardlek in dit verband nooit gewerkt hebben. Gevaarlijke boel.

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

aardlek op een 125? lijkt me erg stug....

leuke naam overigens!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door **************
    aardlek op een 125? lijkt me erg stug....

leuke naam overigens!
    Precies! er moet een aardlek aanwezig zijn ergens bij de shuko's en die is er op deze manier niet. Veiligheid!!!
    Of deze is nog mooier: DON'T KILL THE ARTIST (quote by Dave Rat), zou zeggen lees de link:

ProSoundWeb | DON’T KILL THE ARTIST! pg. 1

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M'Elodie
    Precies! er moet een aardlek aanwezig zijn ergens bij de shuko's en die is er op deze manier niet. Veiligheid!!!
    ]
    nou scheelt het dat die 125A met een joekel van een voedingskabel binnenrost, en dus nogal een heftig lage aardverspreidingsweerstand heeft..
    Je zou zelfs kunnen meten dat de aanraakspanning nooit boven de 50V uitkomt.. Maar dan nog, en lekker fikse sluiting, en je gaat erg veel rook zien op t podium.

Forum Rechten