Theater 't Speelhuis, Helmond door brand verwoest
Collapse
X
-
Uitschakelen of niet van rookmelders, is mits het een goed gekeurde installatie betreft niet nodig !!!
Meeste zalen hebben verschillende type melders om rook / hitte te detecteren afhankelijk van de toepassing van een ruimte aan te passen.
Zelfde geld ook voor doormelding via brandmeldpaneel, zit bij 90% een zoemer uit knop ( tegenwoordig: zoemer afstel knop ( niewe nen 2535 eis ))
Melding richting centrale van de brandweer via contactpersoon van de zaal is voldoende om niet per direct een uitruk teweeg te brengen bij melding, maar door eerst contact met persoon van locatie op te lossen tenzij er meerdere snel opvolgende logische meldingen binnenkomen.
Verders allemaal zeer vervelend maar denk toch echt dat een onderzoek moet uitwijzen hoe en wat, blijft verders gissen zo.
Maar keuren van kabels is officieel verplicht, maar hoeveel van de bedrijven houdt zich hier aan ? Net als met de hijs en hefmiddellen.
WEINIG !
Kost allemaal, en moet verdient, en ach....er gebeurd toch NOOIT wat !!!
Zouden eigenlijk keurmeesters voor weekend vermaak moeten komen, net als bouwinspecteurs.
Leggen die de evenementen plat als het er niet deugdelijk aan toe gaat, of als er ongekeurd materiaal gebruikt wordt eventueel boetes uitdelen.
Zijn de slechte bedrijven meteen uitgekakt en kan een ander die de zaakjes op orde heeft weer een knaak verdienen.
Ook alle leraren kunnen dan ff omgeschoold en blijven ambtenaar.your light !Comment
-
Het is natuurlijk heel jammer van die karakteristieke lokatie,
ook al was het natuurlijk een van de vele horror-gedachtenkronkels van een architect.
Ik meen me te herinneren dat er nog wel het een en ander aan al die 45 graden wanden enz
voor het nodige aan techniek en logistiek 'kwa handig en efficient' een handicap kon vormen.
En er zou na een verherverbouwing een wat ruimere toneeltoren door niemand betreurd worden.
Dit soort van gebouwen (zeker de woningen) zijn voor de brandweer natuurlijk ook een horror:
door de vormgeving zorgen ze voor hun eigen onbelemmerde zuurstofaanvoer,
en tegelijk een slechte bereikbaarheid vanaf de grond.
En dan nog een opmerking in het algemeen:
"Maar keuren van kabels is officieel verplicht, maar hoeveel van de bedrijven houdt zich hier aan ? Net als met de hijs en hefmiddellen."
Keuren van kabels verplicht? Keuren van hijs- en hefmiddelen verplicht?
Wat bedoel je precies met 'keuren'?
Door wie moet dat dan gebeuren volgens jou? Een NoBo, een BoBo of een HoBo?
En in welke Wet, Besluit of Reglement kan ik dat voor die beide zaken dan terugvinden?
Of valt dat onder dezelfde regels als voor de auto's die verplicht een APK moeten hebben?
(Zelfs de nieuwbouw wordt niet meer 'gekeurd' door een bouw-keur-meester,
en ik begreep dat zelfs de brandweer niet meer toekomt aan keuren van alle nieuwbouw, laat staan 'oudbouw'.
Hoewel ze tegenwoordig het wel weer met de nieuwbouw zouden moeten kunnen bijbenen.)een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Nou keuren ( inspectie ), net als gereedschap en ander elektrisch gereedschap !!! Net als in de bouw, de kracht kabels en paddestoeltjes gekeurd worden door een bevoegd persoon !!!
Identificatie label ( uniek ) aan ieder contactdoosje, krachtkabel, enz. tegenwoordig net als bij de hond of kat met een klein chipje welke je erin / erop plakt.
Inclusie de meetgegevens in een rapportje vastgelegd wat of de waardes zijn.
Net als iedere nieuwbouw woning wordt gemeten op aardweerstand, enz.
http://www.euronorm.net/content/temp...php?itemID=612, http://www.euronorm.net/content/temp...hp?itemID=1708,
Oh, en deze http://www.dilago.nl/include/service...stermijnen.pdf
En wat betreft keuring vanuit brandweer, hebben wij het dagelijks druk met: haast, spoed en andere brandmelpanelen die echt moeten hangen omdat anders de gebruiksvergunning voor gebouwen niet wordt afgegeven.
Kom uit de bouw als elctricien ( honden baan vond ik dat ), en ben inmiddels CAD tekenaar van brandmeldpanelen ( warm en droog ) dus ja heb bepaalde dingen ooit meegekregen en zie, maak mee dat dit gekeurd wordt omdat het moet.
Vooral bij kortsluiting, brand, enz een stok tussen de deur om aan te tonen dat het materiaal voldeed aan eisen en volgens normen.
Hobby wat bij in het licht / geluid, maar zie hier om mij heen echt wel verschillen tussen een bedrijf wat keurt en wat niet keurt.
Zijn ook hele verschillende bedrijven qua bedrijfsvoering en klanten kring maar weet wel hoe IK ook mijn zaak het liefst voor de dag zie komen.
Ga zo eens ff kijken bij een akkefietje van een concullega die ik waarschijnlijk ook wel ga plaatsen, maar dat komt dan wel in een ander topicyour light !Comment
-
En ik meen zeker te weten dat er geen periodieke keuringseisen te vinden zijn voor een mengtafel ( en zeker niet een uitgevoerd met een losse Shuko kabel)
of een equalizer of een galmpje of een CD speler of een Compressor of wat je nog meer kunt vinden op een geluidseiland in een theater.
En DAAR ging het hier toch over? Niet over paddestoelen, 63A CEE krachtkabels enz.
Laat me graag verwijzen naar de voorschriften voor dergelijk laagspanningsapparaten............!
Wie?
PaulGeluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
Zelfs niet voor eindversterkers.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de fout aan de FOH zelf gevonden zal worden.
Misschien hoogstens aan de elektrische kabels achteraan in de stadge racken om de modules van stroom te voorzien.Comment
-
En ik meen zeker te weten dat er geen periodieke keuringseisen te vinden zijn voor een mengtafel ( en zeker niet een uitgevoerd met een losse Shuko kabel)
of een equalizer of een galmpje of een CD speler of een Compressor of wat je nog meer kunt vinden op een geluidseiland in een theater.
En DAAR ging het hier toch over? Niet over paddestoelen, 63A CEE krachtkabels enz.
Laat me graag verwijzen naar de voorschriften voor dergelijk laagspanningsapparaten............!
Wie?
Paul
Maar goed, ging dus ook over de paddestoelen, enz en het feit dat er maar weinig bedrijven met gekeurd materiaal op rit zijn.
Grotendeels door de onkosten en drukte op de markt van verhuur. Oftewel minder kosten en meer winst ?
En ook dat ik het eigenlijk niet aannemelijk vindt dat het in een mixer is ontstaan.
Ja, daar heb ik ook een sappig verhaal over liggen....... komt erop neer dat bij de volgende batch er gewoon een stempel extra wordt gezet op het product.your light !Comment
-
Wie?
Paul
verder arbowetgeving: middels de omgekeerde bewijslast ( je baas moet er voor zorgen dat jij veilig kunt werken, en moet dat dan ook aan kunnen tonen) moet alles regelmatig ff gechecked worden.Comment
-
Dank je wel MAC,
maar een norm (zoals 3140) is nog geen wet.
En 'keuren', 'checken', 'controleren' en 'inspecteren' zijn allemaal heel slecht beschreven in de NL-wetgeving.
En al helemaal niet dat dat door SGS, TuV, DNV, ABOMA, AIB-Vinçotte, KOMO, KEMA, HEMA, of de WIBRA zou moeten gebeuren...
Kun je ook prima zelf doen - mits je die 'conkeurspectie'-gegevens maar op papier vastlegt.
Wat is veilig?
1) Dijken (of huizen?) voor een storm die ééns per 500 jaar voorkomt of ééntje van 1x / 1000 jaar?
2) Een regering die de banken de vrijheid geeft om vrijuit aan te klooien (= ongebreidelde risico's nemen ten bate van de eigen bonussen)
of
ééntje die in de gaten heeft dat voor allerlei (risicovolle!) zaken nu eenmaal regels zullen moeten gelden?
(En die dat soort regels daarna ook handhaaft, en niet alleen denkt aan de eigen -vette- baan ná de politiek.)
een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Meen je dat of weet je dat zeker? Contradictio in terminis!
Ik vraag me overigens wel af waarom er zo weinig van de schilderingen is overgebleven. Voor zover ik weet was het direct op het beton aangebracht en je zou dus verwachten dat er nog sporen van te zien zouden moeten zijn.
@lexHet is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
2 @lex,
niet alles was beton hoor.
Ook die kubushuizen waren niet helemaal van beton.
Er zijn ook allerlei panelen / schuine wanden in hout uitgevoerd geweest.
Plus:
als het maar heet genoeg is, is zelfs de verf op de muur een vorm van brandbaar product...
En daarna doen de stralen van de brandspuiten de rest.
En als de rook/brand-melders echt uitstonden is dit nog een leuke voor de verzekeraars en advocaten.
Want een nieuwe schouwburg (wedden dat ie een grotere/betere toneeltoren krijgt?)
is toch effe duurder dan een nieuwe zaaltafel.
Dus niemand in ons land zal dit nog een keertje willen herhalen.
Wat gaan "we" in de sector doen (hoe gaan we om?) met rook/brandmelders - in de zaal?
Dat je hem op het toneel uitzet dat snap ik, maar ook in de zaal?
Een al (ruim?) voor aanvang van de voorstelling?
Ik vermoed dat er weer eens een kalfje verzopen is...Last edited by rinus bakker; 04-01-12, 22:36.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
oh, zeker wel, via de Arbo-wet.
De werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers inzake alle met de arbeid verbonden aspecten en voert daartoe een beleid dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden, waarbij hij, gelet op de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening, het volgende in acht neemt:Last edited by Gast1401081; 05-01-12, 07:42.Comment
-
rinus bakker
Een andere type melder lijkt me dan toch geen gekke oplossing. Maar schijnbaar is rook in het theater nieuw en moet eerst het wiel opnieuw uitgevonden worden!?
Uiteindelijk brand er niet elke week een theater af dus lijkt het me toch een incident. Dat wil niet zeggen dat het niet anders moet maar echt werkbare oplossingen zie ik nog niet op het forum.Last edited by devries; 05-01-12, 10:40.Comment
Comment