Vleugelmoeren of borgmoeren voor spot-haak-bevestiging, Jan Willempies

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rethep
    • Jan 2010
    • 16

Vleugelmoeren of borgmoeren voor spot-haak-bevestiging, Jan Willempies

Beste collega's naar aanleiding van (ernstige) meningsverschillen met collega's vraag ik jullie:

- Is de verbinding tussen spot en ophanghaak bij jullie theater voorzien van een vleugelmoer of een borgmoer ? Dit i.v.m. focussen. Bij een borgmoer hoef je bijna nooit vast te draaien (helaas draait deze soms toch los, en dan heb je wel weer een ringsleutel nodig). Een vleugelmoer moet je bijna altijd eerst losdraaien en daarna weer vast! Dat is volgens mij een extra handeling bij elke spot.
    - Bij het werken met een grid en steiger/ladder, gebruiken jullie dan Jan Willempies om verlengsnoeren, voor het aansluiten van spots, vast te maken aan de gridbuizen, of draaien jullie de snoeren er dan wat om heen ?

Graag bij jullie reactie vermelden welk (professioneel) theater jullie werken.
    Ik kan helaas mijn (professionele) werkplek niet noemen (uiteraard).
  • vester86
    • Jul 2010
    • 164

borgmoer, zonder uitzondering.
    en dan met een ringetje tussen spot en haak, om het stellen makkelijker te maken en minder beschadiging op de beugel.

Werkplek: reizende nederlandse productie van ca. 100 voorstellingen per jaar

Comment

• mhsounds
      • Sep 2009
      • 933

Borgmoer, voor de kabels netjes tapen, geen kabels eromheen slaan want dat levert weer evt. storingen op...

Heel Nederland maar vooral Rotterdam en zo nu en dan ook het buitenland.
      Freelance Light and Video |
      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

- 2 teflon ringen + borgmoer ( technisch : zelf-borgende moer, met zo'n plastic randje er bovenop)........ >> Anders : dubbel zekeren.
        - alles met klittebandjes / gaffa / etc. Behalve alles korter dan 2 meter, dat vouw je op tot 50 cm, en dan een knup erin.

Comment

• R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

- altijd een borgmoer met een teflon ringetje er tussen. wanneer er een vleugelmoer aanzit (op locatie), dan safe ik de beugel extra aan de trusshaak om te voorkomen dat een profiel bij wijze van spreken aan zijn safety naar beneden bungelt en de lenstube net het voorhoofd van een acteur mee kan pakken

ooit een vrijwilliger gezien die uit de vliegtuigbranche kwam. die had een hele handleiding: beugel van de spot aan de bovenzijde van de bevestiging van de haak, de bout bovenlangs inbrengen, en aan de onderzijde vastdraaien, liefst met klemring en daarna een borgmoer.. in zijn werk was het good practice dat bij eventueel falen niks naar beneden viel..
          jammer dat je de spot niet meer kon draaien ten opzichte van de haak

-qua klussen; door afwezigheid van willemjantes; alles met tape, eventueel bossen maken en in het midden samentapen...wikkelen is echt een drama, als ik dat op locatie tegenkom trek ik eerst het grid leeg.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by Rethep
            Bij een borgmoer hoef je bijna nooit vast te draaien (helaas draait deze soms toch los, en dan heb je wel weer een ringsleutel nodig).
            Zo'n moer met een ingeperste kunststof borging is ook voor éénmalig gebruik, is zo'n moer eenmaal een paar keer verdraait dan moet deze vervangen worden omdat de borging versleten is.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RenéE
              • Oct 2006
              • 291

Originally posted by R. den Ridder
              -qua klussen; door afwezigheid van willemjantes; alles met tape, eventueel bossen maken en in het midden samentapen...wikkelen is echt een drama, als ik dat op locatie tegenkom trek ik eerst het grid leeg.
              Wat ik nog wel eens doe (ooit een keer als tip gekregen):
              - Kabel bij de lamp en uiteinde van de trek vastzetten zodat de kabel al redelijk strak hangt.
              - Er blijft dan altijd wat doorhang over. Vervolgens de kabel in het midden en vastpakken en een aantal keer rond de roede trekken('wikkelen') zodat de doorhang weg is en de kabel strak langs de roede loopt en zet 'm op die plek vast met tape.

Werkt m.i. snel, efficiënt en kost weinig tape. En de wikkel is in dit geval geen probleem.

Comment

• mvdmeulen
                • Aug 2007
                • 137

Voor wat betreft moeren/vleugelmoeren gaat mijn voorkeur uit naar moeren met een zaagsnede aan de zijkant.
                Heeft dezelfde functie als een borgmoer behalve dat het geen kwaad kan als deze een beetje warm gestookt wordt.
                Tape of Jan willempjes is een beetje afhankelijk voor welk bedrijf/theater ik werk
                Ik zit nu op een musical die tot aan mei vast op 1 lokatie zit en daar is alles getaped
                Op andere werkplekken kom ik overwegend Jan willempjes tegen
                Kortom is een beetje verschillend, maar als er dan toch tape gebruikt wordt dan het liefst AT7 tape aangezien deze weinig tot geen plakresten nalaat
                Met vriendelijke groet,
                Mark van der Meulen

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Originally posted by mvdmeulen
                  Voor wat betreft moeren/vleugelmoeren gaat mijn voorkeur uit naar moeren met een zaagsnede aan de zijkant.
                  Heeft dezelfde functie als een borgmoer behalve dat het geen kwaad kan als deze een beetje warm gestookt wordt.
                  Naar mijn weten noemen we dat dan 'kroonmoeren'.
                  Maar die ken ik niet als vleugelmoer.
                  Wat is een 'beetje' warm? Veel spots halen ruim 100-150 graden op de betreffende plaats door de combinatie van warmte-geleiding en -straling.
                  En nylon (dat vast wel de kunststof zal zijn in de zg. 'Ny-Lock' moeren) is als vezel in een hijsmiddel gegarandeerd tot hooguit 100 graden C.
                  We spreken in dat verband dus niet meer van een 'beetje' warm.

2 Rethep
                  Ik denk dat je verder niet hoeft te discuzeuren met de collega's:
                  " weg met die vleugelmoeren! ".
                  Die zijn voor de zeepkist - hobbyist.

En waarom moeten de reacties wel met naam en toenaam en blijf jij lekker (laf en) anoniem..?
                  Hier kan iedereen die reageert toch ook met een fake-naam en fake-lokatie opereren.
                  Of tellen alleen de mensen uit de grote theaters van de 12 provincie hoofdsteden
                  + Stopera en een paar Stageholding-"huizen"?
                  Mvg
                  "Frederic Flybar - Royal Opera House Covent Garden"
                  Last edited by rinus bakker; 24-01-11, 13:12.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• remixed
                    • Mar 2009
                    • 22

Opzich wel interessante discussie, misschien mogelijk om dit uit te breiden met drive-in werk?

Vraag me toch af of dan met vervoer de moeren niet los trillen na verloop van tijd? En het voordeel van de vleugelmoer is dan dat je hem weer even kunt vast draaien. Of kan met een (borg)moer de lamp zeker niet los trillen als die eenmaal vast zit(maar nog wel te draaien is tenopzichte van ze haak)?

Dan nog de vraag: Borgmoer of moer?

Comment

• Rethep
                      • Jan 2010
                      • 16

@ iedereen:

het gaat om een grid waar door meerdere collega's wordt gewerkt! De 1 wil het zo en de ander zo. Die verlengsnoeren moeten dus regelmatig "verplaatst" worden.

@rinus bakker: anoniem omdat het om een beoordeling gaat!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Originally posted by remixed
                        Dan nog de vraag: Borgmoer of moer?
                        Van welke planeet of diepozeebodem kom jij net terug?
                        Begin is het topic vanaf het begin te lezen!

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Originally posted by Rethep
                          @ iedereen:

het gaat om een grid waar door meerdere collega's wordt gewerkt! De 1 wil het zo en de ander zo. Die verlengsnoeren moeten dus regelmatig "verplaatst" worden.

@rinus bakker: anoniem omdat het om een beoordeling gaat!
                          De een wil graag 80, de ander 140...
                          De een wil jam op brood, de ander kaas...
                          De een wil een blondje, de ander een brunette..
                          Maar moet dat in dit forum?
                          Jij wilt duidelijke en met argumenten onderbouwde keuzes, en geen smaakvoorkeuren...
                          WillemJantjes zijn niet (of maar beperkt) veiligheids-relevant.
                          Die moeren-type discussie is dat juist wel.

De beoordeling op basis van wat?
                          Gewogen door wie?
                          Op basis van welke autoriteit/wet/norm/richtlijn/
                          Of gaat het dan weer om de haarkleur - of juist de heoeveelheid haar?
                          (In dat laatste geval kon je vroeger kiezen bij Bobby Farrell:
                          backstage bijna niks op z'n knar (=niks waard!?) en
                          op het podium een 1 m^3 Mega Afro-pruik (=rulez!?)

Analogie:
                          Zolang 'we' maar meten naast een chemische rookwolk in Moerdijk, beoordelen 'we' het als ongevaarlijk.
                          Maar blijven de (laffe) ministers toch - voor de zekerheid - maar in het (afgesloten) busje!
                          Jij zoekt steun - voor jouw zekerheid.
                          Maar je bent geen minister. Toch blijf je in je (anonieme) busje.
                          Wat is ertegen om een mening/standpunt in te nemen en de argumenten erbij aan te dragen om die te verduidelijken?
                          En juist niet (laf) in een achterkamertje te blijven wachten.

Comment

• remixed
                            • Mar 2009
                            • 22

Heb ik gedaan, vandaar mijn vraag.
                            3 reacties ofzo boven het antwoord van de kroonmoer zegt iedereen borgmoer (met ny-lock als ik het dus goed begrijp, ga ik maar even vanuit)

mvdmeulen heeft het dan over de kroonmoer, wat een beter alternatief lijkt, omdat dit tegen de warmte van lampen kan en de borgmoeren(met ny-lock in elk geval) NIET. Waarom gebruikt iedereen deze dan WEL met lampen?

Bedankt voor je vriendelijke reactie, ik had het topic gelezen, misschien dat ik iets niet goed heb begrepen?

Comment

• qvt
                              • Oct 2009
                              • 721

Hier nog een aanhanger van kroonmoeren! De volgorde hier is Bout, stalen ring, beugel van spot, nylon ring, haak, stalen ring(indien mogelijk) en dan een kroonmoer.
                              There is no substitute for imagination

Comment

Working...