Headsets - welke type?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cees_
    • May 2010
    • 33

Headsets - welke type?

Beste,
    Ben in het proces om extra headsets (alleen mikes; huidkleur; omni; etc.) aan te schaffen voor gebruik in kleine/low budget theater en musical producties. De meeste fabrikanten hebben meerdere types in het assortiment. Ik vraag me nu af wanneer het beste voor een 'single earhook' en wanneer voor een 'double earhook' te kiezen. Ik zie voor- en nadelen voor beide types, maar zou de mening van een meer ervaren collega op prijs stellen.
    C
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 388

Misschien de 'zoek' functie gebruiken. Is al heel wat over geschreven. Rond de 100 / 150 euries heb je leuke sets van oa Samson (SE50 bv).

Zoek eerst eens even rond op het forum en ik denk dat de meeste vragen al voor je benatwoord zijn.
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Cees_
      • May 2010
      • 33

De vraag was niet of ik adviezen over merken kon krijgen, daar is inderdaad meer dan genoeg over te vinden in dit forum en op het internet.

De vraag was specifiek gericht op het gebruik van een headset met een 'single earhook' of 'double earhook' en wat volgens de kenners de voorkeur zou hebben.

maz'zul

Comment

• Hitvision
        • Jun 2003
        • 388

Het ligt een beetje aan de productie die jij wilt draaien. Is het qua actief acteer en danswerk minimaal en is zang (statisch) het belangrijkste of is rustige spraak hetgeen waar je mee aan de slag moet zou ik zeggen kies voor 'single' b.v. de setjes van Samson hebben toch wel een handig systeempje wat goed blijft zitten. (zelfs dans en acteerwerk is tot bepaalde hoogte geen probleem).

Wordt het allemaal wat beweeglijker zou ik zeker gaan voor de 'dubbele'. Een stuk betrouwbaarder qua positionering en blijft beter zitten bij kostuumwisselingen.

Dit zijn mijn ervaringen en voor de klussen die ik doe (amateurtoneel en musical) voldoen de Samsons met single earhook prima.

Succes.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Zelf gebruik ik enkel de dubbele earhook
          headband van DPA.
          Ik krijg daar erg positieve reacties op van
          gebruikers. Gebruikers die ook de enkele aangeboden
          hebben gekregen, - die ook de zware, budget gear kregen etc.

Deze DPA is leker licht, draagt prettig door two ears
          sja, daarnaast klinkt ie geweldig en heb je er als tech
          weinig omkijken naar.

grtz
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Cees_
            • May 2010
            • 33

Een probleempje waar ik regelmatig tegen aan loop is de overgevoeligheid van de beugel (dus niet van de mic). Bijvoorbeeld dames die vrolijk met lange oorbellen tegen de beugel aan tikken tijdens het bewegen/dansen. Is dit een algemeen probleem bij headsets? Of alleen bij de goedkopere types? Is dit mogelijkerwijs op de lossen door een gate/expander te gebruiken?

maz'zul

Comment

• Hitvision
              • Jun 2003
              • 388

Kan hier weinig over zeggen. Heb er zelf nog geen last van gehad van 'tikkende' oorbellen (acteurs droegen wel oorbellen). Een Gate / Expander lijkt mij niet zo heel zinvol omdat je frequenties moet blokken (het 'tikken') die daardoor ook wel wat subtiliteit weghaalt bij zang en spraak.

Heb 1x gewerkt met een Gate voor headset en zo ingeregeld om feedback zoveel mogelijk te voorkomen. Resultaat -> DRAMA. Door te zacht te praten kwam deel van de spraak niet over. Ik moest de frequenties zo ver openschroeven dat er van een gate nauwelijks meer sprake was. Wat mij betreft geen Gate meer op headsets. Voor de rest ook nooit meer nodig gehad bij de headsets die ik gebruik. Voldeden prima. EQ-en blijft wel erg belangrijk!!!

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

zelfs met DPA-headsets wel eens problemen gehad met oorbellen tegen het beugeltje.
                Is helaas niets tegen te doen, eerste keer dat ik het tegenkwam druk aan het zoeken geweest, geluid klonk als dat van een muis op een computer. Dus alle layers doorzocht of ik niet ergens een kanaal open had laten staan o.i.d. maar dat was het niet, bleken de oorbellen de boosdoener.

Comment

• Cees_
                  • May 2010
                  • 33

Heb ivm de financiele situatie gekozen voor de goedkopere Audac headsets (huidkleurig en inc. kabeltjes voor 4 verschillende merken beltpacks). Inmiddels bij 4 shows gebruikt. Kwaliteit t.o.v. DPA is minder (meer EQ nodig) maar werkt verder als een tierelierelom. Zeker aan te raden voor amateurwerk.

Nog 1 domme (?) vraag: kan ik de plopkapjes schoonmaken en achtergebleven resten van schmink/make-up verwijderen?

Comment

• sn-partyservice
                    • Jan 2011
                    • 14

Wij doen hier een pleister over heen.
                    Heb je geen zweet etc meer over.

Dan nog even een gekke vraag.
                    Wij hebben hier vele dpa's en klonen liggen in ons theater.
                    Nu zie ik vaak bij musicals dat ze door het haar zo naar het voorhoofd gaan.
                    hoe doen ze dat? vaak als ik dat probeer zie je het mic draad nog gewoon te goed,
                    En gaat het schuiven bij het bewegen van het hoofd?

Hoe doen jullie dat?
                    Nathan

Comment

• Cees_
                      • May 2010
                      • 33

Eh......pleister? Toch niet over de mike zelf? Ik gebruik wel medicinale tape om de beugel te stabiliseren, maar dat helpt niet om de plopkapjes vrij te houden van schmink en make-up. Weet niet zo goed hoe ik die plopkapjes kan schoonmaken (als dat al kan). Heb het idee dat als ik ze met water schoonmaak en laat drogen dat dan de rek eruit gaat. Zal vast iemand zijn die dit al eens aan de hand gehad heeft.........of uiteindelijk gewoon maar nieuwe kopen?

Mikes op het voorhoofd worden ook gestabiliseerd met een stukkie tape. Wel zorgen dat de mikes niet te laag zitten, dus niet tussen de wenkbrauwen. Draad kun je door de haren naar achter laten lopen. Wel een probleem natuurlijk als je een acteur met een kale knikker hebt . Dan maar beter een beugeltje gebruiken.

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

Vooral letten op de manier waarop haar van nature zit. Maak dan een onnatuurlijke scheiding op een andere plek dan waar de natuurlijke scheiding zit en leg het kabeltje er doorheen. Op voorhoofd plakken evenals onder haarlijn in de nek. Dan haar weer terugleggen naar natuurlijke scheiding.

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...