Tè schuine spijlen in trekligger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Tè schuine spijlen in trekligger

Ik weet dat nogal wat mensen (vooral belichters) klagen over de verticale en schuine 'spijltjes' in de platte vakwerkligger trekroedes.
    Bij een vakwerkligger (dus ook: Ladder-Driehoek-Vierkant-Rechthoek-Trapezium-truss) ontkom je daar niet aan.

Maar in de theaters zijn de 'ophang-buizen' van de trekken nog véél meer uiteenlopend.
    Met soms
    - alléén om de meter maar één verticaal spijltje
    - regelmatig ca. 15cm van de onderbuis geblokkeerd door superschuine spijlen.
    Toch spelen de reizende voorstellingen wel overal in alle theaters, ook al hebben die elk hun eigen 'hijs-handicaps'.

Mijn vragen:
    1) wat (of waar) is nou het ergste met de 'onderbuis-blokkades'?
    2) met welke aanpassingen of trucjes omzeilt men deze hindernis(sen)?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Kilian
    • Dec 2005
    • 179

Originally posted by rinus bakker
    Ik weet dat nogal wat mensen (vooral belichters) klagen over de verticale en schuine 'spijltjes' in de platte vakwerkligger trekroedes.
    Bij een vakwerkligger (dus ook: Ladder-Driehoek-Vierkant-Rechthoek-Trapezium-truss) ontkom je daar niet aan.

2) met welke aanpassingen of trucjes omzeilt men deze hindernis(sen)?

???

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Nee, die bedoel ik niet... teveel gedoe en teveel herrie op dat staal.
      deze trouwens ook niet:
      DeWALT | D28400TP1 | Haakse Slijper set | D28400 + D28139 | 230 mm + 125 mm

Hoewel ik dat wel een keer heb geadviseerd bij een hier-en-daar-een-recht-mini-spijltje trek.
      Maar als je ze al zou willen gebruiken op die 'platliggende' diagonalen,
      zijn er natuurlijk wel "plaatsen, steden, dorpen of vinexen" (en/of trek-ligger-types) aan te geven ...
      waar je dat gereedschap toch meteen na binnenkomst zou wìllen gebruiken.
      Last edited by rinus bakker; 27-11-10, 19:14.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

in mij afdeling van de LG-bussiness worden er voornamelijk PAR-barren aan gehangen, en die kun je best ff iets opschuiven zonder dat het zeer doet aan je ogen.
        Ook een optie : de truss symetrisch bouwen, dwz dat er van het midden uit naar de einden steeds eenzelfde aantal spijltjes / vakwerkliggertussenspansteun / trek-en-duw-kracht-afleiders / miniwindverbandjes ( potje scrabbelen?) tussen mn G-haken zit.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Hoi Mac,

Maar bij trussen wordt dat al gauw lastig omdat je die met goed fatsoen niet meer kunt vervoeren als ze veel langer worden dan 4m.
          Dan moet er haast wel zeker een onderbreking in het vaste patroon komen - overigens zonder dat het een 'standje oorlog' wordt.
          En daar moeten-en-kunnen de L&G mannen in ons vak meestal wel mee leven. Al waren die TAS-stage trussen wel op-het-randje, en zijn de dikke Prolyte SCCS koppelingen ook niet je-van-het.
          MAAR:
          In theaters zijn de trekken vast in huis met lengtes van pakweg 14-15m tot meer dan 20m.
          Alleen blijven die daar echt wel hangen zolang Tsunami's, aardbevingen en cyclonen/orkanen ons gebied zullen blijven mijden.
          Dus daar kun je de patronen van de zigjes-en-zagjes toch echt wel aanpassen aan de behoefte van de gebruikers op toneel.
          Mijn nieuwsgierigheid is vooral naar waar & hoe het bij de trekkenwanden met die blokkades 'over the top' is.
          En hoe dat mogelijk weer is / wordt opgelost.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

yeps, snap ik..
            Trekkenwanden zijn deze week in de aanbieding op het forum...

oh, dit vakwerk bedoelde je?

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

Vroegah had je om de 2,70m-3,60m een obstakel zitten in de vorm van de staalkabel waaraan de enkele trekpijp hing. Nu is alles beter en kom je om de 30 tot 70 cm een obstakel tegen.

V-vormige zeer schuine tralies: voor de smalle ouderwetse G-haken meestal een kwestie van tien centimeter verschuiven, maar op zich nog wel mee te leven. Bij een 6bar kan het zijn dat dan je andere haak precies bij zo'n tralie uitkomt en no weer verder moet schuiven.

Vertikale tralies: net als boven, alleen is de breedte van het probleempunt een stuk kleiner. Hierdoor is veel verder verschuiven niet noodzakelijk. Meestal een paar centimeter. Met een 6bar is het probleem ook al direct een stuk kleiner.

Waar ik graag op wil wijzen is de triggerclamp die naast de truss aangedraaid wordt. Bij gebruik aan bijvoorbeeld een lowhanger (pendule, pendel, extension, of hoe je zo'n ding ook wilt noemen): De lowhanger ligt schuin naar de vloer bij inhangen en de triggerclamp wordt dus niet in definitieve stand vastgedraaid (dus ook niet moervast; hij moet nog draaien als hij onder de trek moet komen te hangen). Als de draaiknop niet parallel maar haaks op de trek wordt gedraaid dan kan deze zo'n tralie beschadigen zodra de trek omhoog gaat en de lowhanger onder de truss komt te hangen.

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

2 @lex
                krèk! Wit dis eksampul joe hit de nail reit on de hèèd.

Maar mijn vraag is dan:
                waar kon je die ergste 'diags' in schuin (of liever "plat") -stand tegen?
                1) En wat doet 'de schouwburg' daaraan?
                Want iedereen die daar met een voorstelling binnenkomt heeft steeds weer hetzelfde soort probleem.
                (Ik hoorde al een suggestie dat er dan weer een 4-5m lange alu-buis met een aantal C-clamps
                onder de onderbuis van de trek zou worden gehangen [=Moe!].
                { ca. 20cm hijshoogte kwijt, X-aantal kilo's extra belasting en ?? sterkte ?? kwijt?? }
                2) Of ben je als reizende techneut erop voorbereid dat jij (en jouw collega's)
                op een aantal plaatsen in het land gewoon jarenlang onhandig (en soms dus ook maar onveilig)
                moet gaan 'aanklooien' omdat er 1x een adviseur en/of installateur zijn hersens niet heeft gebruikt?

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Met barren en parren kom ik meestal wel uit na wat gerommel, maar die enkele keer dat ik MH's inhang met halfcouplers of triggerclamps eraan... man man man...

Dat is ook een partij geklooi met een head van 20kg in je handen (dus ook geen hand vrij om eventjes te pielen), altijd onder de meest rare hoeken er tussen prutsen, meestal net ietsje boven je macht werken...
                  Hopeloos, die schuine spijlen, zeker ook in (driehoek/vierkant)truss.

Maarja... hoe krijg je anders de stevigheid?
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Hoi renevanh
                    Dit is het theater-deel van het forum,
                    dus ik wilde de trussen hierin even laten voor wat ze zijn
                    { Je bent natuurlijk van harte welkom om in een nieuw topic in het rigging-deel
                    jouw ervaring/frustratie/oplossing (hamer?koevoet?haakse-slijper?Semtex?extra buis?) met de diverse soorten truss-diagonalen te melden
                    Maar het afstammen van de slingerapen=> extra=staart of octopussen => 8 armen! is te laat als oplossing. Dan moeten we gewoon gaan
                    (laten) werken aan een "RoboTech". Dat kunnen ze vast wel in India - waar de voorbeelden volop in de Hindoe-tempels te vinden zijn... }.

Hier het graag even tot de trek-roedes beperken.
                    Want tussen de goede voorbeelden zitten natuurlijk ook de kwade (en zéér kwade) versies!
                    En van die laatste zou natuurlijk een veilige oplossing door het theater verwacht mogen worden.
                    Je kunt ook geen stadsbussen verkopen met de mededeling dat er niet meer dan 12 van de 50 stoelen gebruikt mogen worden,
                    en dan is het trekken aanleveren met de beperking dat je lang niet overal iets kunt ophangen op zijn minst wat raar.
                    Last edited by rinus bakker; 28-11-10, 14:18.

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

2 @lex
                      krèk! Wit dis eksampul joe hit de nail reit on de hèèd.

Maar mijn vraag is dan:
                      waar kon je die ergste 'diags' in schuin (of liever "plat") -stand tegen?
                      1) En wat doet 'de schouwburg' daaraan?
                      Want iedereen die daar met een voorstelling binnenkomt heeft steeds weer hetzelfde soort probleem.
                      (Ik hoorde al een suggestie dat er dan weer een 4-5m lange alu-buis met een aantal C-clamps
                      onder de onderbuis van de trek zou worden gehangen [=Moe!].
                      { ca. 20cm hijshoogte kwijt, X-aantal kilo's extra belasting en ?? sterkte ?? kwijt?? }
                      2) Of ben je als reizende techneut erop voorbereid dat jij (en jouw collega's)
                      op een aantal plaatsen in het land gewoon jarenlang onhandig (en soms dus ook maar onveilig)
                      moet gaan 'aanklooien' omdat er 1x een adviseur en/of installateur zijn hersens niet heeft gebruikt?
                      Gelukkig zijn mijn producties van zodanig kleine schaal dat dit nooit een probleem is. Ik heb geen lichtontwerper die onaangekondigd in de voorstelling zit en achteraf gaat lopen zeiken dat het asymmetrisch of ongelijk verdeeld in de kap hing. Ik heb dus ook geen blacklist van theaters waar dit soort problemen zich voordoen. Eigenlijk is het vrij simpel: de problemen doen zich in meer of mindere mate overal voor! En ik denk danook niet dat het een installateur of adviseur is die de fout maakt, maar meer de onmogelijkheid het af te stemmen op bestaande systemen (er is geen norm voor afstanden van g-haken op een headje, er is geen norm voor afstand tussen de g-haken op een 6bar, etc.)

Je hebt alu 4/6bar profielen waarbij de bout in het profiel zit zodat je de lamp vrij eenvoudig kunt verschuiven als de positie je niet zint (lamp moet ipv front/tegen bijvoorbeeld als zijlicht gesteld worden en loopt tegen buurman aan). Ik zie in dat profiel wel een oplossing. Volgens mij heeft de Stopera een railsysteem in de onderste roede van de trek? Als je dat dubbelzijdig uitvoert met de bovenste roede dan zou je de spijlen dus kunnen verschuiven. Doe je dit met moeren/bouten/draadeind dan loop je de kans dat het lostrilt, dus zie niet zo 1-2-3 hoe dat opgelost zou kunnen worden (borgmoer is na vijf keer hew draaien ook wel zijn borgende funktie kwijt...).

Als je vakken van dertig centimeter in de rail zou maken (zodat een verstelde tralie niet meer dan 25cm hew kan schuiven) zou je een relatief slappe pijp aan vrij verschuifbare tralies kunnen ophangen. Maximale overspanning wordt dan in het ongunstige geval 50cm. Dat lijkt me toch geen probleem. Vroegah was die overspanning (zoals gemeld in mijn eerste reactie tussen de 2,70m en 3,60m) Welicht op eind van trek een brede strip oid lassen zodat de onderste roede niet tov de bovenste kan bewegen (dus dat het hartlijnmerk van de bovenste roede niet meer overeenkomt met het merk van de onderste).

Het verschuiven van de tralies zou dan wel een groot aandachtspunt moeten zijn in de gebruiksinstructie/cursus. Bij het aanbrengen van een grote puntlast onder zo'n trek moet er direct naast de puntlast natuurlijk wel een tralie geplaatst worden. Voordeel is dat dit ook altijd kan (tov schuine tralieliggers: daar kan die puntlast precies tussen de tralies terecht komen)

Nu ik er zo over denk kan je de onderste roede meer zien als een losse evenaar dan als onderdeel van de tralieligger.

@lex
                      Last edited by @lex; 28-11-10, 14:27.
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

Vraag me ineens af waarom dit systeem niet onder een trek gemonteerd kan worden:

R1438

Dit is een reeds lang bestaande, genormeerde voorziening. Monteer dit onder de gehele breedte van je trek, voorzie al je lampen van twee bijbehorende sluitingen:

R1434

en je kunt met een interval van plm vijf centimeter overal je lampen ophangen.

Enige probleem: je lampen hangen niet meer stijf aan de trek en bij een profiel en in mindere mate PC/Fresnel (met een verschuifbaar zwaartepunt) is dit iets lastiger stellen. Aan de andere kant: bij het stellen van de laatste profiel in je trek ontstel je zo niet in één klap al de andere profielen...

@lex
                        Last edited by @lex; 28-11-10, 14:41.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Een supersterke variant met die 'vliegstrips' bestaat al in de TotalFabrications 'T2' truss.
                          (Wel nog effe een paar jaar doorsparen!! En dan meteen ook maar voor een grotere trailer!!)
                          Maar dat is dan wel weer een truss - het soort van modulaire aluminium hulpmiddel dat overal en altijd weer passend en desnoods in 3D-vormen gemaakt moet worden.
                          Jouw opmerking over de Stopera klopt - daar is een Helm-rail meegeextrudeerd in de alu-onderbuis van de Protrac. Dat kan ook eigenlijk alleen maar in aluminium.
                          (Ook zeker niet goedkoop - maar in elk geval een roede-systeem waar WEL over is nagedacht ).

De trekken hangen in een theater voor al gauw 15-25 jaar (soms zelfs wel langer)
                          en ook altijd op dezelfde plaats en van dezelfde lengte.

Dus dan kan je daar toch in elk geval als sector ("rollend en staand") een branche-norm /afspraak /richtlijn /regel /aanbeveling voor maken.
                          Waarin wordt vastgelegd dat een "onderbuisophang-blokkering"
                          - niet meer dan een bepaalde breedte mag hebben (< 5cm ?) en
                          - niet meer dan x keer /m mag voorkomen (1 - of hooguit 2 ?) en ook
                          - niet op bepaalde plek (hartlijn toneel=midden trek?) mag zitten....
                          Dan weet elke bouwer (van installatie of voorstelling) waar hij aan toe is.

We hebben (gek genoeg?) wel allemaal stilaan geaccepteerd dat:
                          - er elke 20 a 25 cm een in de kap trek zit
                          - de onderbuis daarvan ca. 48-51mm buitendiameter heeft,
                          - de trek minimaal 300-500kg gelijkmatig verdeelde last moet kunnen dragen,
                          - de staalkabels niet verder dan 3 a 3,5m uit elkaar zitten,
                          - een puntlast van 50kg tussen de buizen toch wel het minimum moet zijn,
                          enz enz.
                          Ook dat is allemaal nergens bepaald in Wet, Besluit of een TT-norm. Maar wel redelijk gemeengoed geworden in de grote en middelgrote theaters.

Welke 'TT-mutant' gaat dan vervolgens een roede verzinnen waarbij we het als gebruiker norm-aal (?) moeten vinden,
                          dat er om de zoveel meter tussenruimte een stuk van 15-25cm van die buis zo ongeveer
                          voor zijn doel (aanbrengen/ophangen van lasten) onbruikbaar wordt?

Waarom komt zoiets in een bestek of waarom accepteert een adviseur zoiets als de trekkenwandbouwer het voorstelt?
                          Waarom mogen de gebruikers (HTD en T-technici) niet tegen dit soort onzin in het geweer komen?

Comment

• KlankOntwerp
                            • Jun 2008
                            • 130

Ik kan mij voorstellen dat dit probleem het meest speelt bij het ophangen van grote(re) decors(tukken) daar die vaste ophangpunten verdeeld over vaste afstanden heeft, wat je dus niet volgens een vaststaande lengte kan spatiëren. Dus dan maar overengineeren en meer vlieghaken monteren..?

Zelf heb ik er het meest last van met topjes (profielen) die ik echt top top en op een vaste plek wil hebben. De grote theaters hebben op al hun profielen trigger clamps dus daar ga je... Vooral lekker inderdaad als je hem precies in het midden van een zeer schuine spijl wil hebben en je dus ettelijke centimeters moet opschuiven wat dus kan leiden tot visuele onbalans omdat je toch je decor of lamp net aan moet passen. In de praktijk kan ik daar wel mee leven overigens, je hebt geen keuze maar ik draai dan ook geen supergrote produkties waarbij de kap knettervol hangt (grootste voorstelling die ik nu draai heeft 10 2kw fr waarvan 1 top, 8 profiels waarvan 5 top, 6 PAR zij, gevlogen rook, 2 strobes en 2 LED-bollen in de kap hangen...

Comment

• kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

Waarom komt zoiets in een bestek of waarom accepteert een adviseur zoiets als de trekkenwandbouwer het voorstelt?
                              Waarom mogen de gebruikers (HTD en T-technici) niet tegen dit soort onzin in het geweer komen?
                              Omdat in 95% van de gevallen dit bestek gemaakt wordt door ambtenaren met evenveel kennis van theaters als de AI en de brandweer van hijstechniek in onze branche? En dat dit gebeurt ver voordat de mensen die ermee moeten werken bekend zijn.

Laatst in de Vorstin in Hilversum de set armaturen en losse bekabeling afgeleverd en die was niet eens op elkaar afgestemd, laat staan dat ook de vaste bekabeling, die gemonteerd werd door de E-installateur, en de vaste dimmers en huispatch, die door weer een andere leverancier werden geleverd allemaal op elkaar afgestemd waren.
                              Het hele gebouw is een opeenstapeling van fouten, architectonische blunders en weggegooid belastinggeld!
                              Wie bouwt er in 2010 nog een loadingdock dat ruim genoeg is om 2 trailers binnen te zetten (en je moet ook helemaal naar binnen om bij het loading-dock te komen), maar waar de hoogte maar 3m70 is?

Dus als we voortaan bestekken laten schrijven door mensen die hun sporen in de praktijk ruim verdiend hebben en de laatste 5 jaar nog regelmatig op de vloer zijn geweest, dan gaat het vast al een stuk beter.

Verder is gewoon zelf een pijpje onder de trek scaffen verdomde handig.
                              Kan je al je merken gewoon lekker op laten zitten, scaff's kan je een beetje om de obstakels heen schuiven.
                              Vooral bij onze Oosterburen noodzaak omdat daar ook heel veel 60mm trekroedes worden gebruikt. (Dus ook scaff's 60/50 meenemen)
                              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...