Vraag en stelling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lena
    • Feb 2006
    • 32

Vraag en stelling

Beste mensen,

Voor mensen die mij graag een plezier willen doen:
    Ik ben op zoek naar mensen die een tijdje (laten we zeggen meer dan een jaar) regelmatig werkzaam zijn in het theater (technicus huis of gezelschap) die willen reageren op de volgende stelling:

Ten gevolge van digitalisering wordt de prepoductiefase steeds belangrijker. Speciale effecten, licht, geluid, posities en decorsets kunnen virtueel worden voorbereid en getest. Programmeringvaardigheden en het gebruik van virtuele en digitale techniek worden steeds belangrijker. De apparatuur waarmee wordt gewerkt krijgt steeds meer de vorm van een ‘black box’. Een storing moet wel herkend worden maar kan meestal niet meer zelf verholpen worden. Ook door het principe van ‘plug and play’ wordt kennis van de techniek minder belangrijk.

Eens of oneens? En waarom?

Alvast heel erg bedankt!
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Beste Lena,

Je stelling bevat zoveel "stellingen" dat het ondoenlijk is om hier zinvol antwoord op te geven. Ik neem aan dat je de antwoorden nodig hebt voor een afstudeer-onderzoek o.i.d.

Persoonlijk denk ik dat je dit het beste kunt doen door een aantal mensen te interviewen en in een gesprek te bepalen hoe e.e.a. volgens deze personen in elkaar steekt.

Vanuit mijn ervaringen als producent en eigenaar van een 3D studio wil ik je hier best mee helpen. Het is niet handig om dit op een forum te laten stranden in een chaotische discussie.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Beste Lena. Ik vind het niet een (1) stelling. Maar daar gaat een ander forum over

Ten gevolge van digitalisering wordt de prepoductiefase steeds belangrijker.
      Oneens, preproductie wordt anders, niet belangrijker. Voorbeeld: Vroeger moest je weten of je midas door de deur past en in een in de zaal kon staan. Nu moet je settings in je yamaha voorbereiden. Allebei niet meer of minder belangrijk. En hij past soms nog niet trouwens...

Speciale effecten, licht, geluid, posities en decorsets kunnen virtueel worden voorbereid en getest.
      Getest valt tegen. Voorbeeld: als die vuureffecten goed werken in je PC zet je er nog niet gelijk een acteur naast zonder realitycheck… Voorbereiden kan er veel meer dan vroeger, maar er worden ook hogere eisen gesteld. En er wordt meer tegelijk gedaan. Er kan dus ook meer “interface-fout gaan”

Programmeringvaardigheden en het gebruik van virtuele en digitale techniek worden steeds belangrijker.
      Natuurlijk. Wat werd er in de jaren 50 geprogrammeerd?

De apparatuur waarmee wordt gewerkt krijgt steeds meer de vorm van een ‘black box’.
      Hmmm, op de vloer functioneerd het waarschijnlijk zo. apparatuur wordt steeds goedkoper. Daarom is het mogelijk met spares te werken waar vroeger reparatie kosteneffectiever was. (wat kost een extra amp tegenwoordig? Vroeger repareerde je ‘em) De totale productie moet je echter als een “multimedia geheel” zien. De samenwerking en interfacing tussen kleuren, beweging, mechanische beweging, muziek, projecties, zenders en effecten is heel intensief. Je bouwt als techniek een mutimedia-geheel uit samenwerkende black-boxen. Soms zo groot dat je een projectdeel doet en die op moet leveren “dovetail” aan diverse andere deelprojecten. Waarmee de dozen zelf goedkoop en inwisselbaar worden, maar de klus zich gaat richten op “het geheel als een machine”. Begrijp je dat het werk van de technicus niet “operating een aantal black boxes” is maar het aansturen en onderhouden van een enorme veelkoppige “white box”. Die is ook niet meer te doorgronden zonder kennis van het gewrochte totaalsysteem. Waar je vroeger als technicus gewoon overal wel die dimmerset kon repareren.

Een storing moet wel herkend worden maar kan meestal niet meer zelf verholpen worden.
      Als je jouw systeem goed optoold met de juiste spares, dan is die volledig te repareren. Dat je niet meer een computer openschroeft is duidelijk. Maar een uitvallende geluidsset wordt toch echt geacht direct opgelost te worden. En dat is tegenwoordig soms een surroundset met alle toeters en bellen. Dan praat je niet over een eindbuis in de zaalversterker wisselen en biassen. Maar een van de tientallen eindversterkers in een netwerk wisselen en inregelen. Ander werk, wel vergelijkbaar. Dan gaan zeuren dat de eindbak een blackbox is, is wel een beetje flauw. Die eindbuizen van vroeger maakte je ook niet zelf.

Ook door het principe van ‘plug and play’ wordt kennis van de techniek minder belangrijk.
      NEEEEEEHHHH! AAAARGH!. Ga terug naar het andere forumdeel. Als je deze vraag stelt heb je niets van de toneel wereld begrepen.
      Herinner je toevallig nog die grease krantenkoppen waar Jim met actrice en auto en al de orkestbak in reed?? Alleen al dat zou voldoende moeten zijn om belangrijkheid van technische kennis te bewijzen. Iets anders is het feit dat je steeds meer voorschriften voor de veiligheid krijgt. Wie anders dan een technicus met kennis zal ervoor kunnen zorgen dat on-the-road veilig gewerkt wordt?
      Last edited by showband; 09-08-10, 15:50.
      lekker belangrijk!

Comment

• Lena
        • Feb 2006
        • 32

Beste AJB en Showband,

Bedankt voor de reacties!

Even ter toelichting:
        Doel is inderdaad om dit mee te nemen in een afstudeer onderzoek. Deze stelling is niet het onderzoek (!). Qua fieldresearch: er zijn via internet kwantitatieve enquêtes gehouden en per telefoon kwalitatief onderzoek (interviews). Qua deskresearch al een aantal bronnen geraadpleegd en nu dacht ik mijn verhaal te schrijven en conclusies te kunnen trekken.

Eén van mijn deskresearch bronnen komt met bovengenoemde stelling. Ik wilde in eerste instantie niet mijn mening hierover geven, maar wil ook niet al te blond overkomen.

Wat ik in mijn verhaal en conclusies zeg, staat haaks op:
        Een storing moet wel herkend worden maar kan meestal niet meer zelf verholpen worden. Ook door het principe van ‘plug and play’ wordt kennis van de techniek minder belangrijk.

Ik wil in mijn scriptie niet zeggen dat dit pertinent onwaar is. Ik pretendeer geen verstand van theatertechniek te hebben, omdat ik geen theatertechnicus ben. Aangezien ik denk dat op dit forum mensen met ervaring actief zijn, dacht ik, misschien kan iemand zijn mening botvieren op deze stelling. Het ging mij eigenlijk alleen om de zin Een storing moet wel herkend worden maar kan meestal niet meer zelf verholpen worden maar om het niet helemaal uit z'n context te laten vallen, heb ik het hele stukje geplaatst.

Ik denk dat reacties mijn vraagtekens hier weg kunnen nemen, zo niet, zal ik een paar technici bellen.

Maar voor nu bedankt AJB en Showband.

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

JA de pre-productiefase wordt steeds belangrijker, maar NEE dit heeft niets te maken met digitalisering. Het heeft te maken met de complexiteit van shows. Waar het vroeger ging om een PA, een lichtinstallatie en een podium, gaat het tegenwoordig om moving light (in ENORME aantallen), video, interactieve video, projectie-techniek, LED, zenderparken, bewegende decor-stukken etc.etc.

Een productie bevat tegenwoordig zo enorm veel (complexe) disciplines, dat het pre-productie proces een cruciale rol speelt in de samenwerking van deze disciplines.

Daarnaast is de techniek dusdanig gevorderd, dat veel voorwerk (zoals licht programmatie) in 3D software kunnen geschieden. Hiermee bespaar je geld. Het is echter niet belangrijker dan op locatie programmeren, omdat het uiteindelijk allemaal hoort bij pre-productie.

Dankzij 3D techniek, is het mogelijk voor diverse disciplines zoals regie, productie, grime en muziek, om zich te mengen in discussies die voorheen niet gevoerd konden worden, door gebrek aan visueel materiaal. Een regisseur kan een podium overgang nu BEKIJKEN terwijl hij vroeger moest leunen op de kennis en ervaring van zijn team. Camera-shots, licht-overgangen etc: het kan nu allemaal worden voorbereid in de digitale werkelijkheid.

Tot zover my 2 cents
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by Lena
            ...... maar wil ook niet al te blond overkomen.
            HiepHiep, een blonde dame op het forum..
            (ff een nieuw toetsenbord aanbreken.. haha)..

Zonder gein, als je ziet dat de grote acts touren met een rider waarop alles tot in de puntjes uitgetekend is, en vervolgens de geheugenkaart in de tafel wordt gestoken, een linecheck wordt gedaan, en er dus binnen 3 minuten een band speelklaar staat vraag je je wel af hoe ze Woodstock in vredesnaam hebben kunnen laten draaien...

Aangezien een techneut op locatie het dubbele kost van het bedrag dat een techneut op kantoor kost is de pre-pro fase erg belangrijk geworden. Verder ligt het niet zozeer aan de complexiteit van de shows, maar meer aan het uitsparen van buiten-uren. Wat vroeger door 5 grote mannen aan licht geschoven werd komt nu uit de muis van 1 jochie.

En inderdaad is het storingzoeken lastiger, als bijvoorbeeld een kanaal op je stageblock uitvalt is het omprikken en inregelen geen 3seconden klusje meer, maar heb je bijna een telefonische help-lijn met het hoofdkantoor nodig om de settings door te sturen. Ook voor licht , een wapper die het niet doet is lastiger te repareren dan een PAR die los in zn spiegel zit.

Maar of dat nou het gevolg van digitaliseren is, of het gevolg van kostenbesparingen bij de grote theaterbureaus, ik weet het niet.
            Een toptechneut laat je liever niet met een analoge set voor de hoofdprijs bij de concurrent snuffelen, maar die hou je lekker van 8 tot 5 achter zn bureautje, in plaats van hem bij nacht en ontij door nederland te laten racen, denk ik..

Verder zie ik theatergezelschappen draaien op digitale instrumenten waarvan ik denk : dat had ook met een 16 kanaals hobbyding gekund, ipv een pm5d of erger.

Niet in de laatste plaats is toevallig in dezelfde periode de budgettering erg verdraaid, waar vroeger een zaalgeluidstafel van 50.000 werd vergezeld door een effectenrack van 50.000 (ex monitor) zit nu alles ( steeds vaker inclusief monitoring) in een tafel van 35.000, maar de wapperkoppen etc hebben die besparing geheel opgeslokt, zodat er toch nog wat omgezet wordt in de verhuur.....

Kortom : denk aan de kosten / baten analyse, waarna je de digitalisering ineens een stuk helderder hebt.
            Nog afgezien van het feit dat je nu ineens gemakkelijk 5 shows per week kunt wegzetten waar vroeger er maar 2 mogelijk waren, (dagje bouwen, dagje repetitie / inregelen, dagje breken is nu bouwen, ijkpuntjes zoeken, en cue-en maar..)

zo blond kun je toch niet zijn dat je dit niet zelf had kunnen bedenken?
            Last edited by Gast1401081; 09-08-10, 17:20.

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Een beleefde vraag wordt doorgaans met plezier beantwoord, echter is deze stelling dermate complex dat het antwoord niet kort en volledig zal zijn, dat op voohand.
              Beste mensen,

Voor mensen die mij graag een plezier willen doen:
              Ik ben op zoek naar mensen die een tijdje (laten we zeggen meer dan een jaar) regelmatig werkzaam zijn in het theater (technicus huis of gezelschap) die willen reageren op de volgende stelling:
              Onderstaande inhoudelijke reactie met enkele jaren ervaring met compacte reizende producties (1-2-3 acteurs/1 tech die zowel licht als geluid verzorgd)
              Tevens met de ervaring van het inplannen van sets, technici en budgetten voor dergelijke producties, dit om het referentiekader af te bakenen.

Daar waar vroeger een diskette met de lichtstanden voor de compulite en ADB tafel volstond aangevuld met een A4 met dimmerkanalen en kleurtjes en een priklijst voor de audio is het tegenwoordig standaard dat voor de audio het mengpanel met outboard, microfoons en monitoring met het gezelschap meereist, zodra er eigen licht mee gaat tevens een eigen lichtcomputer.

Digitalisering is het in mijn ogen niet, maar het meenemen van meer eigen materiaal en het benutten van de mogelijkheden om audio, licht en beeld te implementeren als showproduct en te synchroniseren maakt wel dat de preproductiefase uitgebreider is dan 5-8 jaar geleden.

Speciale effecten, licht, geluid, posities en decorsets kunnen virtueel worden voorbereid en getest. Programmeringvaardigheden en het gebruik van virtuele en digitale techniek worden steeds belangrijker. De apparatuur waarmee wordt gewerkt krijgt steeds meer de vorm van een ‘black box’. Een storing moet wel herkend worden maar kan meestal niet meer zelf verholpen worden.
              Een herkenbare stelling, wordt doorgaans gebezigd nadat iemand ervaring heeft opgedaan met technische ondersteuning die:
              a. In de preproductie niet de bottlenecks heeft herkend en ondervangen in een productie
              b. tijdens de uitvoering incompetent is gebleken in het herkennen van benodigde aanpassing van de quelist, tijden en procedures

c. doorgaans een combi van a. en b.

Dit deel van de stelling is dermate zwart/wit opgesteld dat ik het als te abstract omschrijf om te kunnen onderschrijven.

Ook door het principe van ‘plug and play’ wordt kennis van de techniek minder belangrijk.
              Wat mij betreft het bullshit gedeelte van de stelling, heb sterk de indruk dat dit deel er staat om een reactie uit te lokken.
              Mocht dit niet zo zijn dan komt dit deel van de stelling van een ander persoon dan die de eerdere delen van de stelling heeft geponeerd.

Plug and play doet vermoeden dat er door de voorbereiding geen theater specifieke kennis meer benodigd is bij het bouwen van de set en het doortikken van de show.

Deels wordt dit bevestigd door bedrijven die een technicus aanbieden en de productie laten uitvoeren door een stagiair.
              Gelukkig valt dit ( de positieve uitzonderingen daargelaten) ook terug te zien in de kwaliteit van de technische uitvoering van een show.

Aanvulling op de stelling: Betere preproductie geeft eerder en volledig overzicht in productiebudgetten en helpt in het optimaal benutten van middelen, budgetten en creatieve processen.

Ben ik de enige die benieuwd is naar het afstudeerproject?!
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Eens of oneens? En waarom?

Alvast heel erg bedankt!
                Denk dat je met deze stelling andersom verder komt....
                Door het principe van 'plug and play' zijn er inmiddels veel mensen werkzaam met onvoldoende kennis van de techniek. Dat wil niet zeggen dat die kennis niet meer nodig is. Zolang alles goed gaat zul je geen verschil merken, op het moment dat er technische problemen ontstaan ga je zien wie de echte 'vakmensen' zijn.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Beste mensen,
                  A) Voor mensen die mij graag een plezier willen doen:
                  1) Ten gevolge van digitalisering wordt de prepoductiefase steeds belangrijker.
                  2) Speciale effecten, licht, geluid, posities en decorsets kunnen virtueel worden voorbereid en getest.
                  3) Programmeringvaardigheden en het gebruik van virtuele en digitale techniek worden steeds belangrijker.
                  4) De apparatuur waarmee wordt gewerkt krijgt steeds meer de vorm van een ‘black box’.
                  5) Een storing moet wel herkend worden maar kan meestal niet meer zelf verholpen worden.
                  6) Ook door het principe van ‘plug and play’ wordt kennis van de techniek minder belangrijk.
                  A) Ja hoor, ook al zou je een 'natural brunette' zijn
                  1) Ten gevolge van de steeds complexere voorstellingen is het prettig dat er digitale apparatuur van tevoren geprogrammeerd kan worden. Nu kunnen er heel wat vooraf geschreven draaiboekjes en 'show-cue-sheets' verdwijnen.
                  2) Maar bij het 'virtueel programmeren' van hijsapparatuur dient wel de nodige terughoudendheid in acht worden genomen. Zeker zolang de mensen op toneel nog niet met sensors en encoders zijn uit te rusten.
                  3) En het hebben van een goed handschrift wordt steeds minder van belang.
                  4) Ja. Niks mis mee. De röntgenlaborant is toch ook geen machinebouwer.
                  5) Dat doet de trailerchauffeur in de Geindustrialiseerde Wereld ook niet meer. Maar in de 3e Wereld moet ie wel.
                  De machines worden bij ons wel steeds beter en betrouwbaarder.
                  Als er maar goede regels, normen en beproevingsmethoden en -eisen voor zijn.
                  6) Nee natuurlijk niet, die kennis wordt steeds belangrijker.
                  Maar de kennis wordt ook heel anders verdeeld:
                  De één bouwt de machines - de ander weet ze goed te gebruiken.
                  Net als met gitaren: daar zijn de beste gitaristen echt niet de beste gitaarbouwers ... en/of omgekeerd...

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...