Pri&e

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Greendiek
    • Jan 2010
    • 32

    Pri&e

    Hallo allemaal,

    momenteel zit ik in het laatste jaar van mijn opleiding Facilitair Leidinggevende.

    In het kader van een eindopdracht ben ik momenteel bezig met het schrijven van een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Nu heb ik voor het gehele gebouw eigenlijk al een RI&E opgesteld, maar ik loop tegen het volgende aan. Er is ook een theater aanwezig in het gebouw waar ik stage loop. Nu heb ik hiervoor een Productie Risico Inventarisatie & Evalutair (PRI&E) opgesteld. Echter ik blijf met een vraag zitten.
    Het is namelijk zo dat er ongeveer 2 keer in de week een andere productie is in dit theater. Ik snap dat er voor iedere productie een PRI&E dient te worden ingevuld, maar moet deze PRI&E nu voor iedere productie naar de ARBO dienst om beoordeeld te worden, of niet?

    Tevens vraag ik me af of jullie de PRI&E zoals ik hem momenteel heb geschreven zouden willen lezen, en hier eventueel commentaar op zouden willen geven.

    PRIE Theater 1.doc

    Met vriendelijke groet,

    Greendiek
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Als je nu even een plekje op het internet vindt voor je file, dan is het wat makkelijker lezen

    Je mag de file ook even aan mij doormailen, verzorg ik de hosting voor je.
    zie profiel voor de contactgegevens.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Mark Vriens
      • Oct 2009
      • 139

      #3
      misschien een beetje offtopic, maar ik kan het gewoon openen hoor?
      er staat in dat grote blok een downloadbutton
      CDJ 2000's zijn in tha pocket!

      Comment

      • Greendiek
        • Jan 2010
        • 32

        #4
        Onder de 2 grote reclame blokken staat een knop. Hier moet je 15 seconden wachten, en dan kun je hem downloaden. Het is misschien niet de meest handige site, maar hij werkt wel.

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          Ik heb de indruk dat jouw opleiding niet echt deugt
          als ze het antwoord op dit soort vragen schuldig moeten blijven
          en je daarvoor doorsturen naar een forum.
          De 'leiding' ontbreekt daar dus je volgt een "op facilitair gevende".
          Er is een RI&E voor het theater = pand, machinerie en persoenen+organisatie,
          en
          er is een RI&E voor de productie = voorstelling, machine(gebruik) en pers+org.
          En die twee moeten dan uiteindelijk op elkaar worden gelegd om
          de risicos van de voorstelling in dat theater vast te stellen.
          En als je de vraagt stelt zoals jij doet,
          kan een rechtgeaarde bureaucraat alleen maar met "ja" beantwoorden....
          Zoals vroeger een kraanbedrijf elke keer dat ze een werkbak wilden gebruiken bij de AI toestemming moesten aanvragen.... LOL.
          Veel papier en nog meer stempels en hele reeksen aan bureaubanen van mensen die niks wezenlijks meer bijdragen - behalve dan het 'verstroopen' van de processen, omdat ze geen snars begrijpen van wat er echt in de (voorbereiding van de) voorstelling plaatsvindt.

          Ik vraag me af wat je daar dan allemaal op die school wel leert,
          als je met een typische "leidingever-vraag" als dit, al in het donker komt te staan...
          Misschien moeten ze maar wat meer aandacht besteden aan IT
          - aan wat bijvoorbeeld wel 'handiger' sites zijn dan deze viagra-handel.
          Last edited by rinus bakker; 23-04-10, 16:33.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • Greendiek
            • Jan 2010
            • 32

            #6
            Waarschijnlijk heb ik de vraagstelling verkeerd neergezet. Ik heb namelijk al contact met de ARBO gehad, en hun mijn vraagstuk voorgelegd. Hier kreeg ik echter geen eenduidig antwoord vandaan. Ik heb meerdere personen gesproken die allemaal wat anders zeiden. Daarom heb ik besloten om mijn vraag hier op het forum neer te zetten.
            Dit in de hoop dat er hier mensen aanwezig zijn welke regelmatig met een PRI&E werken, of deze regelmatig opstellen.

            Laat ik proberen mijn vraagstelling iets te verduidelijken;
            Zou iedere risico-inventarisatie beoordeeld moeten worden? In dat geval jaag je de boel op kosten en ben je in een tijdsgejaagde wereld afhankelijk van een arbo-medewerker die niet werkt op zaterdag. (bijvoorbeeld).

            Of:

            Een afspraak maken met de ARBO dienst dat er een lege PRI&E door hun wordt beoordeelt. Indien de vragenlijst goed gekeurd wordt kunnen wij deze gebruiken voor iedere voorstelling. Zodra deze ingevuld is sturen we deze niet naar de ARBO, maar we deze archiveren zelf. Wel komt de ARBO steekproefgewijs controleren op het invullen van de PRI&E.

            Ik hoop dat mijn vraagstelling zo iets duidelijker wordt. Simpel gezegd: Wat zijn de opties/mogelijkheden?

            Maar Rinus, om even op jou stukje over mijn opleiding terug te komen:

            Ik geef toe dat de opleiding die ik volg er niet een is die goed in elkaar zit. Er is weinig communicatie tussen leraren onderling, het ontbreekt aan specifieke kennis in de opleiding, maar er wordt voldoende geleerd om de basis te beheersen van alles. Indien ik echt alles over de RI&E had willen weten dan had ik de opleiding: ARBO-deskundigen moeten volgen. Ik heb nu echter voldoende basiskennis om een RI&E op te kunnen stellen en invullen. Echter het stukje van de Productie RI&E hebben wij geen onderwijs in gekregen. De reden hiervan is mij niet bekend.

            Over het stukje IT, ook hier hebben wij een aardige basis. Het is echter aan jezelf om deze basis te benutten, bij te houden, en verder te ontwikkelen. Ik heb meerdere site's gelezen, en verschillende mensen gesproken. Er is echter niemand die mij een duidelijk en eenduidig antwoord kan geven. Daarom grijp ik nu naar deze manier van informatievoorziening. Ik koester dan ook de hoop dat er hier op het forum iemand aanwezig is welke genoeg kennis over PRI&E's heeft om mijn vragen te kunnen beantwoorden.

            Met vriendelijke groet,

            Greendiek

            Edit:

            Wegens feedback op de vragenlijst door de huis technici, bij deze een aangepaste versie van de PRI&E. Indien jullie op en/of aanmerkingen hebben hoor ik deze graag.

            Last edited by Greendiek; 26-04-10, 11:19.

            Comment

            • Greendiek
              • Jan 2010
              • 32

              #7
              Inmiddels eindelijk wat informatie kunnen vinden. De vragen die ik had worden beantwoord op het internet op deze site:

              ArboPodium

              Gezien het jaartal wat er bij staat, heb ik toch telefonisch contact met de arbodienst gehad. Deze hebben mij kunnen vertellen dat het stuk wat hier geschreven staat nog steeds actueel is.

              Hierbij een quote van het stukje wat voor mij het meest relevant is:

              samengevat komt het er op neer dat als in de reguliere RI&E al is aangegeven hoe men als theater of theatergroep met gewijzigde omstandigheden (lees: nieuwe te ontvangen produkties of te bezoeken theaters) zal omgaan en de genomen maatregelen in een bijlage (de produktie RI&E) heeft beschreven, zal de Arbeidsinspectie niet verlangen dat deze aanvulling (de produktie RI&E) ook nog eens wordt getoetst door een arbodienst.
              Iedereen toch bedankt voor het lezen en meedenken.

              Indien er nog op en/of aanmerkingen zijn op de aangepaste PRI&E hoor ik deze heel graag.
              De PRI&E is hier te downloaden.
              MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service


              Met vriendelijke groet,

              Greendiek

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                Een standaardvragenlijst voor een PRIE kan een goede lijdraad zijn om te bekijken of je overal over na hebt gedacht. Helaas is een beetje volledig vragenlijst dusdanig lang dat niemand zin heeft om dat door te lezen, dus dat gaat z'n doel voorbij.

                Ons (studenten van een theatertechniekopleiding uit Amsterdam) is geleerd om zelf een PRIE op te schrijven in een soort briefstijl wat de risicofactoren van de productie zijn en welke maatregelen zijn genomen om dit risico zo klein mogelijk te laten zijn. Dit gaat van zware bewegende constructies tot nooduitgangbordjes en overstekende kabels waarover iemand kan struikelen.

                Tijdens mijn stage (2007) heb ik bij een toneelgezelschap de DigiRIE gebruikt. Dit is een soort van digitale vragenlijst, waarbij de ontvangende theaters dan de evaluatie mogen doen. Werkte m.i. niet lekker, te onduidelijk.

                Wellicht de standaardvragenlijst opsturen naar een arbo-dienst ter controle, de rest iedere keer archiveren voor een eventuele controle. Zie ook deze pagina.
                Last edited by jurjen_barel; 05-05-10, 17:50.

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #9
                  Originally posted by jurjen_barel
                  Tijdens mijn stage (2007) heb ik bij een toneelgezelschap de DigiRIE gebruikt. Dit is een soort van digitale vragenlijst, waarbij de ontvangende theaters dan de evaluatie mogen doen. Werkte m.i. niet lekker, te onduidelijk.
                  En dat was dan zo ongeveer het enige gedeelte van alle Arbopodium-gedoe waar door de Evaluatie-werkgroep (van het Ministerie ?) nog iets positiefs over te melden was.
                  Voor de rest een dikke miljoen Euro door een putje gespoeld!

                  En daarna is er nog weer eens ca. 20.000 (!) Euro uitgegeven om die (succesvolle? Hoezo ?) Digi-PRIE te 'verbeteren'.
                  Leve de bureaucratie -> Die het verschil niet echt schijnt te (willen?) snappen tussen het verpletterd raken door een 'neerstortende' trek, of het bekneld raken van een voet of teen door een iets te ver doorzakkend decorvak.
                  Dus alle risico's moeten op papier -> tot en met de bedwelmende geur van een forse scheet, na flink Indisch tafelen.
                  ik hoor nogal eens deze opmerking van hoofden techniek:
                  "Ik ga die al die onzin niet allemaal zitten doorlezen. Het belangrijkste bespreken we 'smorgens gewoon even bij de koffie met de 1e man".
                  Maar ja, dat is zoals het vroeger ook al ging - en echt niet tot tientallen doden heeft geleid.
                  Maar daarmee was er geen werk te creeeren voor de (haast per definitie incompetente) papier-schuivende bureau-managers.
                  In elk geval wel mooi dat we nu het gaat moeten 'ergens' op kunnen bezuinigen.
                  Er ligt nog genoeg zwervuil op straat om deze 'papierverslaafden'
                  een mooie invulling van hun kunde aan te bieden.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  • Ruud_de_Koning
                    • Aug 2003
                    • 112

                    #10
                    Hoe zit het nou?

                    Tja, ieder zijn vak, zullen we maar zeggen...

                    Het antwoord is: als in de RI&E van het bedrijf een specifieke methode is vastgelegd voor het uitvoeren van de PRI&E (Project Risico Inventarisatie & -Evaluatie, in het theater omgedoopt tot Productie RI&E), en de RI&E is getoetst, dan mag de PRI&E daarna zonder toetsing plaatsvinden.
                    Voorwaarden:
                    - Er is binnen de procedure vastgesteld wie verantwoordelijk is (functie).
                    - Er is binnen de procedure vastgesteld welke deskundigheid de verantwoordelijke moet hebben (opleidingsniveau).
                    - Elke PRI&E dient als bijlage bij de RI&E te worden toegevoegd, en geldt als TOEVOEGING. Met andere woorden: bij herhaling geen PRI&E meer nodig.

                    Geen procedure vastgesteld in de RI&E? Dan dient elke PRI&E te worden getoetst door een gecertificeerde deskundige.

                    Jawel: de praktijk wijkt zeer sterk af van wat ik hierboven schrijf. Maar zo is het wel voor onze branche vastgesteld.

                    Meer lezen? http://www.omtt.info/downloads/verbandrieendeprie.pdf

                    Grondslag? http://www.omtt.info/downloads/01110...irieenprie.pdf


                    Hartelijke groet van Ruud



                    (Zouden ze bij brand ook aan het gezelschap gedacht hebben?)
                    "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

                    Comment

                    • Ruud_de_Koning
                      • Aug 2003
                      • 112

                      #11
                      Mag ik nog even?

                      Ja, wie goed leest, die ziet inderdaad dat het niet de bedoeling is dat we elkaar gaan bestoken met dikke pakken papier. Het opsturen van checklists en dergelijke is, in de zin van de regelgeving, volkomen flauwekul. Ook het versturen van een uitgebreide omschrijving van alle 'Arbo-maatregelen' is onzin.

                      Waar gaat het om? Dat staat allemaal in artikel 19 van de Arbowet. "Verschillende Werkgevers". Die is voor 90% van de gevallen van toepassing in het theater. Er is over het algemeen sprake van een samenwerking tussen diverse werkgevers. En dan geldt dat er "op doelmatige wijze overleg gepleegd dient te worden om de risico's te verminderen".

                      "Doelmatig" is omschreven: dit mag schriftelijk zijn, maar dat moet niet. Belangrijk is dat de communicatie niet tot doel wordt verheven. Het gaat om het overleg en het terugdringen van de risico's. (Hoofddoel van de Arbowet...)

                      Moeten we alle risico's met elkaar delen? NEE!
                      De ander hoeft niet te worden geinformeerd over risico's die reeds zijn weggenomen of tot een redelijk minimum zijn beperkt.
                      De ander hoeft niet te worden geinformeerd over risico's die niet op hem of haar van invloed zijn. Een mooi voorbeeld: "de risico's van huiduitslag door het gebruik van schmink" hoeven niet aan het theater te worden doorgegeven.
                      We informeren de ander alleen over restrisico's (dat zijn risico's die niet door organisatorische maatregelen of risicoreductie konden worden teruggedrongen) die van invloed zijn op zijn/haar werkzaamheden.
                      We informeren elkaar over het gebruik van Persoonlijke Beschermingsmiddelen.

                      - Dus eerst een RI&E. Dat betekent dat 85% van de risico's van een gezelschap al zijn opgenomen.
                      - Voor de overige 15% geheel niet in te schatten onvoorzienbare risico's een procedure voor PRI&E opstellen, en mee laten toetsen.
                      - PRI&E procedure in gang zetten bij onvoorziene risico's waarvoor in de RI&E nog geen maatregelen zijn vastgesteld.
                      - Restrisico's vaststellen.
                      - Bepalen welke restrisico's van invloed zijn op 'derden' en 'andere werkgevers'
                      - Communicatie plegen met andere werkgevers over restrisico's.
                      - Risico's voor derden wegnemen of beschemringsmaatregelen treffen.

                      Gangbare risico's die in het theaterbedrijf algemeen bekend zijn, hoeven niet te worden gecommuniceerd. Maar soms is het wel zo aardig om elkaar even aan de feiten te herinneren.

                      In de praktijk zou dat betekenen: af en toe ontvangt een theater een half A4tje van een gezelschap. Toegevoegd aan de technische lijst.

                      Voor de communicatie over restrisico's tussen theater en gezelschap is vastgesteld dat deze bij voorkeur schriftelijk wordt gepleegd.

                      Wat zijn typische voorbeelden van restrisico's die we als gezelschap zouden moeten melden aan het theater?
                      - Decor bestaat uit metalen delen. In de winter komen deze koud uit de vrachtwagen. Draag handschoenen.
                      - Decor bestaat uit ongeschaafd hout. Risico van splinters. Draag goede werkhandschoenen.
                      - Er wordt met rookvloeistoffen gewerkt. In de bijlage treft u het certificaat van de fabrikant met de opgave van de giftige stoffen (PPM)
                      - Gewichten van kisten zijn zo veel als mogelijk afgestemd op het maximaal toelaatbare tilgewicht per persoon. Er zijn twee onderdelen die hiervan afwijken. Graag eerst overleg voor aanvang van de werkzaamheden. Maatregelen zijn afhankelijk van de situatie bij u ter plaatse.
                      - Het geluid van het zaalsysteem overschrijdt binnen een straal van 8 meter rondom de luidsprekers de toelaatbare grens van 105 dB(A). U dient hier bij de kaartverkoop rekening mee te houden.
                      - Voor het decor en de omgeving van het speelvlak is geen ontruimingsplan opgesteld. Graag vooraf overleg over de wijze van ontruimen bij calamiteiten. Wilt u een verzamelpunt voor ons toewijzen?
                      - Het is organisatorisch niet te vermijden dat een deel van het licht gesteld zal worden tijdens de souncheck. Dit levert beperkingen op voor de normale verbale communicatie. U dient zorg te dragen voor een intercomsysteem voor de lichttechnici in de bruggen.
                      - Er zal 1 changement worden uitgevoerd waarbij het niet mogelijk is om volledig zicht op de baan van het gehesen decorvak te houden. Deze situatie dient vooraf met u besproken te worden om passende maatregelen te kunnen treffen. Tijdens dit changement is het zaak dat er zich alleen bevoegd personeel op het toneel bevindt.



                      (Of ik de balletvloer met cola wil dweilen....??)
                      Last edited by Ruud_de_Koning; 05-06-10, 08:59.
                      "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

                      Comment

                      Working...