Huislijn theater en ARTnet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • devries
    • Dec 2009
    • 13

Huislijn theater en ARTnet

Een korte maar misschien zeer belangrijke vraag voor de komende jaren.

Welk universe nummer is het meest logisch voor de huislijn van het theater?

Wij zijn namelijk zover dat we het hele huis ook via artnet kunnen aansturen. 0 Lijkt mij het meest logisch maar misschien zijn er gegronde redenen om dat niet te doen!?
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Euhm gewoon bij het begin beginnen zou ik zeggen?
    ik zie niet in waarom je ergens midden in zou beginnen. Is niet logisch enzo...
    Als het om het patch idee gaat dan maakt dat ook niet zoveel uit normaal want op de huidige tafels kan je soft patchen...
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Maakt natuurlijk niet uit. Extra nodes die op een ander universe moeten komen van bijvoorbeeld gast-technici kun je gewoon (laten) instellen op een willekeurig ander nummer. Of jij nu met je huis-nodes op universe 0 of een andere lijn zit.
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• rene.derksen
        • Feb 2004
        • 649

Wij zijn inmiddels ook voorzien van node 3's. Standaard zit alles op lijn 1.1, en een extra lijn op 1.2 als ik me niet vergis. Maar zoals hierboven, wanneer iemand het anders wenst, kan dit natuurlijk direct eventjes aangepast worden, evenals extra in of uitgangen.
        Licht is altijd zwaar.

Comment

• devries
          • Dec 2009
          • 13

Uiteraard kan het aanpast worden . Maar ik ben niet van plan om alle dimmers opnieuw te gaan instellen en het huislicht, omdat een bezoekenden technicus zijn patch niet wil om gooien. Mijn idee is dat elke huis lijn 0 als standaard gebruikt voor huisdimmers/huislicht.

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Als je dat duidelijk in je rider opneemt lijkt me er niets aan de hand. Dan weet een bezoekende technicus tevoren waar hij aan toe is.

Comment

• Funmaker
              • Jun 2006
              • 922

Ik snap niet waarom je je dimmers enzo opnieuw zou moeten installeren...
              Elk artnet lijntje bestaat uit x aantal universes en 1 universe is 512 DMX kanalen

Als jij je dimmers/fixtures hebt geadresseerd op universe x dmx adres y en dan wil je dat naar een andere universe veranderen dan verandert dat niks aan je dimmers of andere fixtures want die behouden hun dmx adres maar krijgen het gewoon van een ander universe... dus dan zouden het universe z dmx adres y zijn... Of wat bedoel je met opnieuw instellen?

Ok denk dat ik mislezen heb en dat het hier over het adres (10.0.0.1 en verder) gaat maar dat verandert nog niks aan de zaak... want eer je zo een lijntje volgestouwd hebt met Data heb je ofwel je podium dicht staan met apparatuur ofwel ergens iets grondig fout gedaan kwa databeheer... dus je kan ze perfect laten aansluiten op je huis systeem en als zowel jij als zij met hun dimmers/fixtures op adres nul begint geef je hen of jezelf gewoon een ander universe... en dan is het gewoon kwestie van overleg en klein beetje patchwerk...
              Last edited by Funmaker; 22-02-10, 12:08.
              Hold on a second, relax and listen...

Comment

• CoenCo
                • Feb 2005
                • 230

Je zal toch echt zelf moeten gaan inventariseren:
                - Hoeveel bezoekende gezelschappen maken gebruik van Art-net?
                - Hebben deze gezelschappen voordeel bij het aansturen van het huislicht m.b.v. Art-net?
                - Welke IP-adressen worden door de verschillende gezelschappen gebruikt, en welke houden ze vaak vrij?
                - Welke Art-net Universes worden door de verschillende gezelschappen gebruikt, en welke houden ze vaak vrij?
                - Zijn reizende gezelschappen bereid om zelf moeite te doen om overlappende adressen te verhelpen?
                - Hebben deze gezelschappen ook een alternatief voor Art-net voor het huislicht (DMX) als Art-net niet werkt?
                - Wil een bezoekend gezelschap hun eigen Art-net netwerk wel aan dat van het theater hangen? Normaal hang je een vrije DMX-lijn aan het huislicht, en kan het huislicht dus geen storing op de rest van het systeem veroorzaken. Met Art-net kan een configuratiefout op een willekeurige plek echter het hele systeem platleggen!
                - Wil je als theater wel dat een reizend gezelschap op jouw netwerk kan? (zie hierboven)

Zodra je op al deze vragen een bevredigend antwoord hebt, kan je je netwerk op een nuttige manier openstellen voor reizende gezelschappen. Uiteraard met actuele/kloppende documentatie over ingebruik zijnde IP-adressen en Art-Net Universes op een plek waar een gasttechnicus er ook wat aan heeft

Tot die tijd kan je natuurlijk een willekeurig adres nemen en DMX als reserve houden.

Comment

• devries
                  • Dec 2009
                  • 13

Originally posted by CoenCo
                  Je zal toch echt zelf moeten gaan inventariseren:
                  - Hoeveel bezoekende gezelschappen maken gebruik van Art-net?
                  - Hebben deze gezelschappen voordeel bij het aansturen van het huislicht m.b.v. Art-net?
                  - Welke IP-adressen worden door de verschillende gezelschappen gebruikt, en welke houden ze vaak vrij?
                  - Welke Art-net Universes worden door de verschillende gezelschappen gebruikt, en welke houden ze vaak vrij?
                  - Zijn reizende gezelschappen bereid om zelf moeite te doen om overlappende adressen te verhelpen?
                  - Hebben deze gezelschappen ook een alternatief voor Art-net voor het huislicht (DMX) als Art-net niet werkt?
                  - Wil een bezoekend gezelschap hun eigen Art-net netwerk wel aan dat van het theater hangen? Normaal hang je een vrije DMX-lijn aan het huislicht, en kan het huislicht dus geen storing op de rest van het systeem veroorzaken. Met Art-net kan een configuratiefout op een willekeurige plek echter het hele systeem platleggen!
                  - Wil je als theater wel dat een reizend gezelschap op jouw netwerk kan? (zie hierboven)

Zodra je op al deze vragen een bevredigend antwoord hebt, kan je je netwerk op een nuttige manier openstellen voor reizende gezelschappen. Uiteraard met actuele/kloppende documentatie over ingebruik zijnde IP-adressen en Art-Net Universes op een plek waar een gasttechnicus er ook wat aan heeft

Tot die tijd kan je natuurlijk een willekeurig adres nemen en DMX als reserve houden.

Kijk je hebt er over na gedacht... Er van uit gaande dat ART-net (al is dit misschien niet het protocol van de toekomst) het DMX gaat overnemen. (net als analoog door DMX werd overgenomen) Is het dan een domme vraag om hier nu alvast over na te denken!? Hoevaak loop je niet achter de feiten aan ? Misschien had ik mijn vraag wat breder moeten stellen dan de openingsvraag.

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Dus ik kom binnen met mijn tourset, alles geprept, 1 netwerk voor licht en video, beide in eigen IP range en dan moet ik voor een paar kanelen huislicht alles gaan omgooien?
                    Dat lijkt mij de omgekeerde wereld. Je kan een DMX lijntje van me krijgen en zorg maar dat het werkt.

Klinkt een beetje bot waarschijnlijk, maar wat je in mijn ogen als theater moet faciliteren is de fysieke infrastructuur en niet de electronica.
                    Last edited by kokkie; 24-02-10, 20:12. Reason: taalfout
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

Makkelijkste optie: Zorg voor een patch-plek met een aantal ethernet (ethercon) aansluitingen, een fatsoenlijke professionele netwerkswitch, zorg dat er netwerkkabels naar achter stage, naar dimmers en naar regie lopen. Eventueel ook richting bruggen zodat daar een node van een gastgezelschap kan hangen voor bijvoorbeeld intelligent/LED.

Vervolgens een enkele DMX-node bij je huisdimmers zodat die op art-net gebruikt KUNNEN worden. De gasten kunnen inprikken op 't netwerk hoe ze willen en die ene Node bij de dimmers kunnen ze gebruiken of niet, kwestie van IP checken en universe kiezen van dat ding.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Misschien is het handig om via het forum in contact te treden met Joost van Eensbergen (ELC). Die ontwikkelt deze materialen en ik gok dat hij ons op dit gebied een stapje of 5 voor is. Er is ongetwijfeld al nagedacht over een protocol, werkwijze of "onderlinge afspraak".
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• devries
                          • Dec 2009
                          • 13

Originally posted by kokkie
                          Dus ik kom binnen met mijn tourset, alles geprept, 1 netwerk voor licht en video, beide in eigen IP range en dan moet ik voor een paar kanelen huislicht alles gaan omgooien?
                          Dat lijkt mij de omgekeerde wereld. Je kan een DMX lijntje van me krijgen en zorg maar dat het werkt.

Klinkt een beetje bot waarschijnlijk, maar wat je in mijn ogen als theater moet faciliteren is de fysieke infrastructuur en niet de electronica.
                          Tuurlijk ben het helemaal met je eens... maar er zal een tijd komen dat dmx zal verdwijnen. En nu is natuurlijk nog helemaal niet duidelijk of ART-NET de standaard is/word. Maar het is op moment een van de weinige protocollen die door bijna alle tafels worden ondersteund! En wat is verkeerd met een beetje vooruit denken?

Comment

• Joost1989
                            • Feb 2009
                            • 20

ik denk dat het nog wel even duurt voordat in de Nederlandse theaters Art-Net DMX gaat vervangen

er geen noodzaak,
                            dmx heeft met 512 kanalen meer dan genoeg,
                            overschakelen op Art-Net word volgens mij pas interesant als het aantal universes hard gaat groeien.

voorlopig zie ik dat in het theater nog niet gebeuren, aangezien we alleen inprikken op conventioneel licht

Comment

• JeroenVDV
                              • Mar 2004
                              • 963

Och, ik kan je toch echt al een redelijk aantal theaters noemen die standaard ethernet-lijnen hebben liggen door 't hele grid, dimmer-city, regie en eventuele andere ruimtes. En of je daar nou art-net overheen jaagt, een video-kanaaltje op gebruikt of je geluidsprocessing mee regelt, da's aan de huurder/"bezoeker". In 't geval van intelligent licht of LED van de bezoekende partij wordt er toch in mijn ervaring vaak naar Art-net gegrepen.

Comment

Working...