Geluid amateur theater

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muziekfan
    • Feb 2010
    • 4

Geluid amateur theater

Beste mensen,

Even voorstellen:
    Na 20 jaar omzwervingen door onze stad, heeft het amateurgezelschap waarbij ik betrokken ben sinds kort een eigen theater.
    In eigen beheer is een bedrijfspand gekocht en dit is verbouwd tot klein theater. Bij het gezelschap zijn omstreeks 150 vrijwilligers betrokken die jaarlijks tussen 4 en 6 producties brengen.

Qua opbouw betreft het een vlakke vloer theatertje met omstreeks 145 zitplaatsen. Vanwege de contstructie van het pand hangt het grid niet aan het dak, maar is het een constructie van trussen. Speelbare breedte tussen de trussen is 10 m. Afstand tussen trussen en eerste rij in diepte is omstreeks 1.5 m.
    Akoestiek is niet geweldig. De ruimte is geheel afgewerkt met gipsplaten (4 lagen) voor geluid isolatie. Ook zijn de stoeltjes van plastic. Reflectie te over. Demping wordt voornamelijk verzorgd door het publiek en de poten e.d.

Alle techniek (licht en geluid) is in eigendom. Omdat er zowel kinderen als volwassenen spelen, wordt meestal gebruik gemaakt van zenders. We hebben beschikking over 21 stuks EW100 voorzien van MK2E.

Nu dan het probleem waar ik jullie advies voor zou willen hebben.
    Momenteel stelt de P.A. niet veel voor: een versterker 2*250 W en een paar 15" speakers. De speakers hangen aan weerszijde aan de trussen.
    Nu er een permanente stek is, voldoet dit niet meer.

Het grootste probleem betreft de verstaanbaarheid op de eerste twee rijen. Hoewel het publiek er bovenop zit is het ongelofelijk hoe zacht kinderen kunnen praten. Er zit een joekel van een gat in het midden dat opgevuld moet worden.
    De verzonnen oplossing waarmee techniek wel kan leven maar regie niet, bestaat uit 4 kleine speakertjes voor rij 1 op de vloer. Met een high-pass filter vanaf zo'n 300 Hz werkt het best ok.
    De volgende test was twee extra kleine speakers erbij in de trussen links en rechts en twee boven rij 1 in het grid (ong. 4.5 m. hoog). Geheel volgens verwachtingen werkt dit niet.

De vraag is dus hoe dat kan worden opgelost. De grootste uitdaging is volgens mij het verschil in richting waar de kijker verwacht dat het geluid vandaan komt en waar het werkelijk vandaan komt.
    Spelers staan recht voor het publiek, maar de eerste rijen horen het geluid van uiterst links en rechts. Heeft iemand een idee voor een oplossing.

Verder willen we de P.A. vervangen. De wens is om geen grote kasten te hebben hangen in de zaal, dus we zoeken zoiets als zuilspeakers en een aanvulling van subwoofer. Aangezien alles uit eigen middelen wordt gefinancierd zoeken we een balans tussen budget en kwaliteit.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Wat vaak helpt is je main PA delayen naar een denk beeldige lijn op het podium .
    Ik zou eens proberen te vertragen met 10 ms mischien iets meer of minder op je l/r .
    Die oplossing van zuilen met een sub die zijn er maar wordt zeer waarschijnlijk erg duur .
    3 systemen die ik ken die op deze manier werken
    Axis intelivox (duur)
    Renkens Heinz iconix(duurder)
    meyer sound . (is nog niet klaar voor productie en zal ook zeer waarschijnlijk niet goedkoop zijn ).

Comment

• Muziekfan
      • Feb 2010
      • 4

L/R delay lijkt mij niet te helpen om dat dit primair het geluid verbreedt. Dit is natuurlijk een veel gebruikte methode om kamerbreed gitaargeluid te krijgen.

Daarnaast loop je ernstig risico om allerlei faseproblemen te introduceren waardoor bepaalde frequenties worden uitgedoofd en andere worden versterkt.

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Dit is ook een leuke set: Linea: Fohhn Audio AG.
        Mooi smal, klinkt goed, niet te duur en de meeste hebben een horizontale spreiding van 140 graden. Verticaal verschilt per type, maar is bij de meeste niet zo'n grote spreiding. Lijkt mij voor jullie ideaal!

Raar dat een downfill toch niet werkt. Zou toch moeten werken. Overigens hebben wij ook gewoon een aantal kleine kastjes op de rand van het podium liggen. Werkt nog altijd het beste...
        Last edited by Outline; 15-02-10, 23:37.

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

is het een optie om (voor de verstaanbaarheid) 2 nearfield speakers te laten vliegen vanaf het grid? dus niet vast zetten aan je grid maar echt vliegen, voorkeur met een pijp (kan ook de bekabeling door)

en dan een halve meter voor de eerste rij op 3 meter hoogte (zo kan men het hoofd er ook niet tegen stoten)
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Heb je al geëxperimenteerd met een centercluster? Verder is niet elke speaker gelijk aan elkaar. Het kan dus ook zijn dat je met de ene speaker een stuk betere verstaanbaarheid hebt dan met een andere.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Muziekfan
              L/R delay lijkt mij niet te helpen om dat dit primair het geluid verbreedt. Dit is natuurlijk een veel gebruikte methode om kamerbreed gitaargeluid te krijgen.

Daarnaast loop je ernstig risico om allerlei faseproblemen te introduceren waardoor bepaalde frequenties worden uitgedoofd en andere worden versterkt.
              Het is ook niet het delayen van links t.o.v. rechts of andersom maar het delayen van links en rechts tegelijk zodat de set virtueel naar achteren wordt verplaatst.
              Je zult hierdoor de verstaanbaarheid alleen niet verbeteren, dit kun je zo dicht voor het podium alleen met een centerspeaker bereiken. Eventueel weggewerkt in de rand van het podium en vooral niet te hard.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• world sound
                • Jan 2007
                • 77

Hoi ik heb laatst de nieuwste nova zuilluidsprekers gehoord, en moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was van dit kleine setje.
                En ik denk dat je er niet onderuit komt om een kleine luidspreker vooraan op het toneel te leggen.
                Google maar eens op nova in-8 en vraag een demo aan bij verschillende winkels bij jou in de buurt.

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Het is al genoemd, ook ik zou gaan werken met een centercluster om het gat in het midden op te vullen. Dat het bij jullie test niet werkte zegt, ben ik bang, meer over de gebruikte extra kleine speaker(tjes) dan over de toch wel bewezen techniek van centerclusters. Zomaar een paar kleine speakertjes bij plaatsen geeft geen garantie dat het geheel op elkaar is afgestemd en het gewenste resultaat zal gaan geven. Je gehele set dient wel afgestemd te zijn op elkaar en de zaal als je een goed resultaat wil halen.

Wanneer je gaat kijken naar een nieuwe PA voor jullie theaterzaal dan moet je dus gaan kijken naar een complete oplossing waarbij centerclusters zijn inbegrepen om het geheel op elkaar afgestemd te krijgen. Ik denk dat het dan ook erg moeilijk wordt om hier een goed passend advies te geven zonder de situatie te hebben gezien/gehoord.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

zie dat je in de occasionlijst ergens 2 UPA-1P's vind voor L&R, en een UPA-2P voor je center, die je bovenin de 1e trek hangt.
                    Of een paar kleine dingetjes achter je voetlichtbak leggen, ben je er ook.

Comment

• Muziekfan
                      • Feb 2010
                      • 4

Iedereen allereerst hartelijk dank voor de reacties.

@shure-fan: Helaas is vliegen niet mogelijk vanwege de zichtlijnen en de positie van het licht.

@BJD: We hebben nog geen grotere speakers als center geprobeerd. Dit zal moeten vliegen en vormt dan al vrij snel een probleem. Waarschijnlijk zullen we daar toch naar toe moeten.

@MusicXtra: Bedoel je dat L/R worden gedelayed ten opzichte van center?

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Muziekfan
                        Iedereen allereerst hartelijk dank voor de reacties.

@shure-fan: Helaas is vliegen niet mogelijk vanwege de zichtlijnen en de positie van het licht.

@BJD: We hebben nog geen grotere speakers als center geprobeerd. Dit zal moeten vliegen en vormt dan al vrij snel een probleem. Waarschijnlijk zullen we daar toch naar toe moeten.

@MusicXtra: Bedoel je dat L/R worden gedelayed ten opzichte van center?
                        Ik bedoel dat L/R wordt gedelayed ten opzichte van het mastersignaal. Bij gebruik van een centercluster kun je die eventueel nog een paar ms meer delay geven.
                        Een centercluster voor jouw toepassing hoeft niet groot te zijn en die moet je dus ook niet bovenin hangen, een heel simpel dubbel 8 of 6" met een 1" hoogdrivertje plat voor op het podium vanaf pakweg 100 Hz, en net hard genoeg om te horen is al voldoende om het geluidsbeeld 'natuurlijk' te laten klinken. Eventueel leg je er twee neer met een meter of 5 tussenafstand.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Originally posted by MusicXtra
                          Een centercluster voor jouw toepassing hoeft niet groot te zijn en die moet je dus ook niet bovenin hangen, een heel simpel dubbel 8 of 6" met een 1" hoogdrivertje.
                          En weer kom ik met een leuke lijn van een eigenlijk ondergewaardeerde en ook niet te dure fabrikant... Linea: Fohhn Audio AG.

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Originally posted by Outline
                            En weer kom ik met een leuke lijn van een eigenlijk ondergewaardeerde en ook niet te dure fabrikant... Linea: Fohhn Audio AG.
                            NIET te duur?
                            Dan vraag ik me af wat voor prijslijst ik heb. Daarop zie ik astronomisch hoge prijskaartjes voor producten waar ikzelf zéér slechte ervaringen mee heb. (deze verhalen over opgeblazen woofers&drivers, kil en schel geluid houd ik maar voor me, omdat de reden niet bij de fabrikant te leggen is)

Mvg,

Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Originally posted by MusicXtra
                              Een centercluster voor jouw toepassing hoeft niet groot te zijn en die moet je dus ook niet bovenin hangen, een heel simpel dubbel 8 of 6" met een 1" hoogdrivertje plat voor op het podium vanaf pakweg 100 Hz, en net hard genoeg om te horen is al voldoende om het geluidsbeeld 'natuurlijk' te laten klinken. Eventueel leg je er twee neer met een meter of 5 tussenafstand.

Bij "ons" in de Bond (www.stadstheaterdebond.nl) hangt KS solo, 1 topje links, 1 rechts en 1 center, met 2 CW118. Daarbij hebben we als frontfill 2* KS CL208 passief.

Werkt prima voor ons, en is zeker het proberen waard! (Blijft over de prijs...

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...