Beste theatermensen,
Ik ben met mijn huidige tour tegen een vreemd fenomeen aangelopen. Het gaat om het fenomeen pariteit. Voor hen die dat niet weten: voor elke technicus van het gezelschap staat er een technicus van het huis tegenover (je bent dus altijd met een even aantal). Dit systeem wordt weinig meer gebruikt bij producties die met één technicus reizen. Gebouwen hebben vaak gewoon al twee mensen nodig ivm ontruimingsprocedures en BHV (nog daargelaten de veiligheid mbt bediening mechanische trekkenwand).
De situatie:
Ik ben al een aantal jaar met een muzikale productie onderweg. Aantal muzikanten/zangers op toneel varieert tussen vier en zes, ik doe altijd in mijn eentje licht en geluid. Laatste jaar heb ik naast een geluidset ook een bescheiden lichtsetje meegenomen. Overal zijn we in drie a vier uur opgebouwd zonder stress. We worden verkocht als muziekvoorstelling. Er wordt nooit moeilijk gedaan over het feit dat ik in mijn eentje licht en geluid doe. Mensen kennen me en ik word altijd hartelijk ontvangen. Er staan altijd zonder vragen twee, maar soms zelfs wel tot zes mensen klaar om mijn voorstelling te helpen bouwen.
Ik ben dit seizoen met eenzelfde soort productie onderweg. Enige verschil is dat we negen muzikanten/zangers op toneel hebben en dat het hele gebeuren met 11 zenders gaat (ivm enkele draadloze instrumenten). Voor de rest wat betreft techniek is het verhaal niet anders. Geen extra decor, zeer klein eigen lichtsetje voor wat effectlicht. Enige ding is: we staan nu in het programma boek bij de afdeling (kleine) musical.
Nu heb ik in een seizoen al vier keer een probleem gehad met pariteit. In theaters waar voorheen zonder vragen twee/drie mensen stonden krijg ik nu nog maar een technicus.
Wie weet waar daarvan de oorzaak ligt? Is dit een gevolg van de recessie? Graag ook reactie van de technici van de theaters!
Dank, @lex
Ik ben met mijn huidige tour tegen een vreemd fenomeen aangelopen. Het gaat om het fenomeen pariteit. Voor hen die dat niet weten: voor elke technicus van het gezelschap staat er een technicus van het huis tegenover (je bent dus altijd met een even aantal). Dit systeem wordt weinig meer gebruikt bij producties die met één technicus reizen. Gebouwen hebben vaak gewoon al twee mensen nodig ivm ontruimingsprocedures en BHV (nog daargelaten de veiligheid mbt bediening mechanische trekkenwand).
De situatie:
Ik ben al een aantal jaar met een muzikale productie onderweg. Aantal muzikanten/zangers op toneel varieert tussen vier en zes, ik doe altijd in mijn eentje licht en geluid. Laatste jaar heb ik naast een geluidset ook een bescheiden lichtsetje meegenomen. Overal zijn we in drie a vier uur opgebouwd zonder stress. We worden verkocht als muziekvoorstelling. Er wordt nooit moeilijk gedaan over het feit dat ik in mijn eentje licht en geluid doe. Mensen kennen me en ik word altijd hartelijk ontvangen. Er staan altijd zonder vragen twee, maar soms zelfs wel tot zes mensen klaar om mijn voorstelling te helpen bouwen.
Ik ben dit seizoen met eenzelfde soort productie onderweg. Enige verschil is dat we negen muzikanten/zangers op toneel hebben en dat het hele gebeuren met 11 zenders gaat (ivm enkele draadloze instrumenten). Voor de rest wat betreft techniek is het verhaal niet anders. Geen extra decor, zeer klein eigen lichtsetje voor wat effectlicht. Enige ding is: we staan nu in het programma boek bij de afdeling (kleine) musical.
Nu heb ik in een seizoen al vier keer een probleem gehad met pariteit. In theaters waar voorheen zonder vragen twee/drie mensen stonden krijg ik nu nog maar een technicus.
Wie weet waar daarvan de oorzaak ligt? Is dit een gevolg van de recessie? Graag ook reactie van de technici van de theaters!
Dank, @lex
Comment