Theater geluidset Ja of Nee?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Originally posted by rinus bakker
    OK MusicSupport, je hebt zeker een punt:

1e) is zo'n huis-setje voor iedereen / voor alle acts werkbaar...
    2e) als dat niet zo is, wat mankeert eraan ?
    3e) wat hang je dan zelf op ?
    4e) wat weegt het tour-setje?
    5e) is het tour-setje zwaarder (kg!) dan de niet gebruikte huis-set?

Mijn rigging-achtergrond is natuurlijk geintersseerd of
    die hijspunten (geluids-takels of -trekken) die in de theaters aanwezig zijn
    ook adequaat zijn ontworpen kwa hijsvermogen voor andere dan de huis-sets.
    En in elk geval al bedankt voor de rappe reactie!
    De grote theaters in nederland hebben het tegenwoordig goed voor mekaar (uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk...). Wat je veel ziet is combinaties van het huissysteem (balkon en center) aangevuld met het PAtje van het gezelschap (vaak gestackt).

Bij de kleinere zaaltjes zijn de contrasten wat groter.

Reden dat er nog steeds eigen speaker worden neergezet: Wat ik vaak tegenkom zijn PAtjes die op het eerste gezicht dik voor mekaar zijn maar...

Na een (fabrieks)setting met de nodige correcties, een geluidsontwerper die het nodige heeft gecorigeerd en huistechnici die ook nog eens hun eigen smaak in het setje hebben gestopt, is er zoveel aan de geluidset gesleuteld dat er weinig geluid en dynamiek over blijft. Daarom is het lekker om op safe te spelen en je eigen setje 'erbij' te zetten. Met je eigen setje als 'main' PA pak je dan 80% van de zaal en met het huisPAtje de overige hoeken en gaten.

Rigging technisch: In mijn geval zou ik dus gaan voor een eigen stackje aangevuld met huisPA. Qua rigging veranderd en dan dus weinig.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• KlankOntwerp
      • Jun 2008
      • 130

Ik zit op dit moment in Oss in de Lievenkamp en ze hebben het hier (zoals veel schouwburgen en middelgrote + zalen) prima op orde mijns inziens. Goede set (D&B) en bij de regie wordt je begroet met een laptop met Soundweb en de mededeling: hij staat op onze standaard instelling maar ga je gang. Dit kom je toch wel vaak tegen bij de grotere en goed georganiseerde theaters. Het ophangen van je eigen systeem scheelt je dan wellicht inregeltijd en/of je weet waar je mee draait dus je kent het systeem en klank, maar echt troepinstallaties vind je niet (meer?) in de grotere schouwburgen.

De heerlijkste klank (warm bad) qua akoestiek en apparatuur vind ik overigens in een gevulde Stadsschouwburg Groningen, maar dat is heel persoonlijk

Ergo: we zijn in Nederland eigenlijk een stel verwende snotapen. Het meeslepen van eigen apparatuur is in buitenlandse theaters wellicht vaak noodzaak, in Nederland kan het wellicht puur uit handigheid zijn.
      Last edited by KlankOntwerp; 17-11-09, 15:48.

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1086

Hoi Rinus,

Mijn antwoorden:

1e) is zo'n huis-setje voor iedereen / voor alle acts werkbaar...
        Helaas niet altijd

2e) als dat niet zo is, wat mankeert eraan ?
        A1. zaal-PA staat/hangt veel te hoog (bijvoorbeeld ondoordachte conventionele systemen en line/curvilineair/etc arrays die bijna altijd erg hoog hangen; mijn acteurs/muzikanten staan op de vloer terwijl het geluid soms wel zeven meter boven de vloer klinkt)
        A2. Zaal-PA staat/hangt veel te breed (sommige zalen zelf tot 18m; niet wenselijk als de manteaux op 10m staan)
        B. Slechts zelden komt het voor dat er kwalitatief eea mis is (tot aan novanex en een Bose consumentensysteem aan toe, maar dat is inmiddels plm 7jr geleden)
        C. Soms is de kennis van de audio-matrix zo slecht of geheel afwezig (één techneut die weet hoe het werkt en die met vakantie is) en/of is men dus bang dat wijzigingen in de matrix door de tourend techneut de systeem setup van de installateur om zeep worden geholpen.
        D. Soms is de arrogantie over de eigen kwaliteit van de instellingen zo groot dat men vind dat iedereen ermee moet kunnen werken (dus niet zoals in Oss!). Instellingen mogen niet worden veranderd 'want jij kan het binnen een uur inregelen toch niet beter krijgen dan wij in meerdere dagen'

3e) wat hang je dan zelf op ?
        Ik zet in het geval dat het mij niet aanstaat meestal mijn eigen setje neer. Als er geen cluster in het theater aanwezig is (en er zijn er inderdaad nog steeds enkele; een zeer recent gemaakte opmerking: 'een centercluster is niet nodig met dit PA') hang ik twee toppen op in de sluier-trek als deze er is.

4e) wat weegt het tour-setje?
        Cluster weegt 80kg (twee toppen). Rest staat op de vloer en weegt per kant zo'n 130kg

5e) is het tour-setje zwaarder (kg!) dan de niet gebruikte huis-set?
        Cluster is dus het enige dat ik ophangt en dus alleen als er geen huiscluster is. Vraag is dus in mijn geval niet van toepassing.

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...