Geluid 'gymzaaltheater'

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Geluid 'gymzaaltheater'

Ergens half maart ga ik hoogstwaarschijnlijk een talentenjacht op een middelbare school van licht & geluid voorzien.
    De school neemt deze productie (om het jaar talentenjacht, om het jaar musical) zeer serieus en gaat altijd voor een professionele aanpak.
    De gymzaal wordt hiervoor omgebouwd tot theater. het betreft een dubbele gymzaal, volgens de gymzaalspecificaties van het KVLO zou het 24*44 meter moeten zijn (maar kan natuurlijk afwijken, geeft een beetje een idee van de ruimte).

Alle muren worden met theaterdoeken bekleed, lekkere demping dus

Het podium wordt in het midden aan de lange zijde gezet (dus in het midden van die 44m) en is 12m breed en 6m diep.
    Geluid enkel naar 'voren' richten heeft dus als gevolg dat de zijkanten niks horen.

Nu was mijn idee om een subje op de grond (evt combi erop) te zetten en mid/hoog aan de truss (5m hoog) te hangen, beide zijden recht naar voren, en daarnaast (iets naar buiten gericht) hetzelfde nogmaals.
    Van weerkaatsing heb je in een gymzaal sowieso relatief weinig last van reflecties/weerkaatsing (normen voor een dergelijk gymzaal aka sporthal zijn maximaal 1,6s), met doeken nog minder. uit ervaring in deze zaal weet ik dat de reflectie/weerkaatsing van geluid enorm meevalt.

Na dit hele verhaal een simpele vraag: wat vinden jullie van dit idee of hebben jullie een beter idee om de infills te realiseren?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

gymzaal

Hallo,

wat is het type van de luidsprekers en de afstraal hoek?

Ik denk dat je ook zeker van out fill kunt spreken, wellicht ook nog infill plaatsen...

groet e-sonic.
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Outfill... duh...
      Ben er weer lekker bij vandaag.

Speakers weet ik eigenlijk nog niet, ga diverse offertes laten maken.
      Het gaat in ieder geval om een conventioneel systeem, absoluut geen line-array.
      De kandidaat met mijn voorkeur is Synco STS (MH'tje als top, low+evt combi op de grond), andere opties heb ik nog niet echt bekeken maar ik denk dat een EV setje (Rx153 met RX118 subs) in ieder geval een andere optie zou zijn (maar alleen als de eerste optie te duur wordt... ik denk het eigenlijk niet ).

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Originally posted by renevanh
        De kandidaat met mijn voorkeur is Synco STS (MH'tje als top, low+evt combi op de grond)
        Synco MH in zo'n zaaltje? Dat is toch echt wel zwaar overkill...

Zet op elke zijde 2x Synco SR5 en je hebt (qua hoog) meer dan zat.

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Heb ik ook aan zitten denken, maar ken de kracht van de STS kastjes indoor niet zo goed en buiten is toch wel heel anders.
          Daarnaast zijn het er dan meestal ook meer dan 2 per kant (in ieder geval de showtjes waar ik kom), dus ik vind het heel lastig om dat goed te vergelijken.
          Dit was ook nog wel een vraag van mij richting de mensen die iets meer met die speakers gewerkt hebben.

2x SR5 is overigens wel een stuk mooier qua formaat denk ik. Paar van die vierkante subjes eronder... goed plan.

Comment

• qvt
            • Oct 2009
            • 721

Een stackje Synco Combi's of L'acoustics ARCS'en is zeer waarschijnlijk genoeg voor deze situatie en nog goed betaalbaar ook

Ik zou zelf arcsen pakken, omdat je dan zelf heel gemakkelijk kunt bepalen hoe breed je wil gaan met je geluid en zo dus geen in/outfills nodig hebt.
            There is no substitute for imagination

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Zware fan van de SR5-en hier, maar met twee kastjes per kant ga je tekort komen in zo'n zaal is mijn ervaring. Voor theatervoorstelling zou het kunnen, wanneer er "talenten" aan te pas komen is het beetje krapjes denk ik.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Originally posted by moderator
                Zware fan van de SR5-en hier, maar met twee kastjes per kant ga je tekort komen in zo'n zaal is mijn ervaring. Voor theatervoorstelling zou het kunnen, wanneer er "talenten" aan te pas komen is het beetje krapjes denk ik.
                Even kijken: we hebben een zaaltje van 44 meter breed, daarvan neemt het podium al 12 meter in beslag, we houden over: 32 meter (dus per kant nog 16 meter. Als je op elke kant van het podium nu 2 SR5'en gebruikt (in totaal dus 6) dan ben ik echt niet bang dat je te kort hebt.

Een collega uit de buurt zet 2 SR5'en per kant weg op 4 subs voor een live-band in een grote feesttent en dat wil uitstekend (hoewel ik dan liever naar een CE3 combi zou grijpen).

Naar mijn idee moet je in zo'n klein gymzaaltje helemaal niet met MH's aan komen zetten, die dingen zijn veel te long-throw voor die toepassing. Een combi zou kunnen maar is ook wel erg groot.

Ik blijf erbij: lekker 6 SR5'en pakken en een paar leuke subs eronder (18RR) en je zult je prima moeten kunnen redden.

Ik ben zelf in het bezit van meerdere RH SR5 kasten en RH CE3 (combi) en kan wel aardig inschatten of je uit komt met dat spul...

Groeten Hugo

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Zes in totaal, drie per kant is alweer anders dan twee per kant.
                  Ik heb zelf geen eigen kasten, ik gebruik wat het beste past voor de klus.
                  Met 15 jaar ervaring met diverse systemen denk ik dat ik ook wel mag zeggen wat ik vind, niet?

Blijft feit dat je weinig trow hebt met SR5 topjes, 25 meter is een heel eind voor die kastjes, om het achteraan netjes te houden moet je vooraan brullen.
                  Kan anders.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Ik trek je kennis ook totaal niet in twijfel hoor, don't worry.

Zoals in de openingspost stond, staat het podium in het midden van de lange lengte van de zaal, er is dus een voorkant en 2 zijkanten (3 zijden) op elke zijde gebruik je 2 SR5'en: maakt dus een totaal van 6.

Als je de maten van het podium van de zaal aftrekt moet je dus voor de zijkanten maximaal 16 meter ver en op de voorkant 18 meter. Lijkt mij goed te doen met een SR5.

Maar je zou ook een combi kunnen pakken. Of een combinatie van combi op de voorkant en SR5'en op de zijkanten...

Groeten Hugo

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Zijkant moet ik even relativeren denk ik, schuin voor is dan een beter verhaal. De echt zijkanten zijn deel van de backstage. vanaf de voorste lijn van het podium zit publiek.

Combi's recht naar voren en outfill (evt infill) met SR5 is ook wel een leuke... ik ken de SR5 helaas niet goed genoeg om het bereik ervan in te kunnen schatten, maar 18m is wel veel...

Comment

• e-sonic
                        • Aug 2004
                        • 329

afstraling

Ik heb even gekeken naar de afstraling van b.v. de SR5, deze kast was te krijgen in 60x40 of 90x 40 graden. bron renkus heinz legacy onderdeel.

Dus wellicht even goed om te kijken, zeker als het luistervlak zeer breed is.

Om de kasten te vliegen zal zeker helpen, ook om de zichtlijnen te houden.

Ga niet uit van een goeie akoestiek in een gymzaal, aandacht voor de akoestiek in sportzalen is pas iets van de laatste tijd, en men kijkt dan meestal alleen naar mid en hoog absorptie, er kan dan nog steeds veel galm onder de 250 Hz zitten.
                        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• RayM
                          • Jan 2006
                          • 742

Waarom alle speakers vanaf het podium? 16 m is toch een behoorlijke afstand. Om het achteraan hoorbaar te maken moet het vooraan toch wel hard. En gezien de akoestiek van de meeste sportzalen is dit niet wenselijk.
                          Ik zou gaan voor links en rechts bij het podium en daar ook de subs plaatsen.Dan aan iedere kant nog 2 topjes op een statief. Alles verdeeld over de afstand.
                          Ik heb dit eens gedaan bij een bedrijf, de ruimte had een vergelijkbare afmeting. Resultaat was een egale spreiding van het geluid, zowel voor spraak als voor de dj die erna kwam.
                          De topjes die ik gebruikt had waren EV ZX1 en als subs had ik EX Xcb.
                          Heerlijk die stilte

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by RayM
                            Waarom alle speakers vanaf het podium? 16 m is toch een behoorlijke afstand. Om het achteraan hoorbaar te maken moet het vooraan toch wel hard. En gezien de akoestiek van de meeste sportzalen is dit niet wenselijk.
                            Ik zou gaan voor links en rechts bij het podium en daar ook de subs plaatsen.Dan aan iedere kant nog 2 topjes op een statief. Alles verdeeld over de afstand.
                            Extra speakertjes op statief is om diverse redenen geen optie. Ten eerste is de boel behoorlijk breed, dus links/rechts tegen de muur een extra speakertje is leuk voor de mensen links/rechts, maar het midden heeft dan dus gewoon niks achterin.
                            In het midden van de zaal nog wat extra speakers zetten lijkt me geen strak plan.

Voorgaande jaren is het ook vanaf het podium met een conventioneel en eenmaal een line-array systeem gedaan, ging prima maar waren gewoon andere speakers (die ik al helemaal niet ken :P).
                            Line-array (3 kastjes overigens, JBL Eon's als outfill) klonk wat mij betreft gewoon brak, veel te direct op het publiek in een dergelijke ruimte, waardoor je praktisch de hele stereo ervaring direct kwijt bent.

Comment

• RayM
                              • Jan 2006
                              • 742

Originally posted by renevanh
                              waardoor je praktisch de hele stereo ervaring direct kwijt bent.
                              In een ruimte die breder is dan dieper ben je bijna je stereo effect kwijt tenzij je recht voor het podium zit. Als ik halverwege links van het podium zit hoor ik amper wat er uit de speakers aan de rechterzijde komt.
                              Heerlijk die stilte

Comment

Working...