Trekkenwand BMT/VBT-lachertje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Hallo, (geen inspiratie voor een mooie opening)

Ik ben momenteel bezig met mijn opleiding podium en evenementen techniek op het GLR.
    Of deze opleidingen nu wel of niet nuttig zijn loopt al een topic over klik.

Op de opleiding word de mogelijkheid tot certificaat trekkenwand aangeboden.
    Nou wil ik mij altijd ver van tevoren overal in verdiepen omdat licht/geluid en rigging mij altijd geintreseerd heeft, en ik er nu al zo'n 8 jaar mee bezig ben en ook steeds meer professioneel.

Ik heb al een aardig idee wat het certificaat inhoud, niet alleen knopjes indrukken maar ook het doorberekenen van de lasten aan de trekkenwand.
    De laatste paar dagen heb ik het rigging gedeelte van dit forum behoorlijk doorgespit maar het werd soms alleen maar onduidelijker (de nu gesloten WLL dicussie...)

Zijn er nog handige site's met de normen en/of regels over het veilig hijsen met een trekkenwand en de berekeningen die hierbij horen?
    Aangezien ik de laatste tijd theater steeds leuker begin te vinden wil ik mij hier meer in verdiepen (de kleinere festivals loop ik nu al even rond).

Ik ga nog kijken of ik in een theater bij mij in de buurt eventueel uitleg zou kunnen krijgen.
    Dit valt niet onder huiswerk maken aangezien ik het certificaat pas in de 3e kan halen, maar omdat ik graag overal goed voorbereid in ga.

MVG Mark
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

ik heb ook m'n certificaat A gehaald bij het IAB. ook al ben ik freelancer, ik mag nu wel in theaters waar ik veel kom eenvoudige handelingen met een trekkenwand verrichten.

Het B certificaat is volgens mij afgelopen zomer compleet op de schop gegaan en vernieuwd / veranderd. Hoe dit precies zit weet Rinus Bakker vast en zeker te vertellen.

Je zou eens een theater in de buurt kunnen bezoeken om te vragen of je er eens wat uitleg over zou kunnen krijgen. Alhoewel ik het wel betwijfel of theaters er momenteel tijd voor hebben aangezien het seizoen weer is begonnen.
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• mhsounds
      • Sep 2009
      • 933

Ik hoop hier bij een theater in de buurt te kunnen kijken, een doordeweekse dag is volgens mij minder druk

En gelijk kijken of ik daar een leuke stage plek kan regelen, want het is wel de bedoeling om iets te leren!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

De farce over het "certificeren" van de opleiding Trekkenwand (uit de Norm2) is alweer netzo belachelijk geworden als die rond 2003 was.
        Toen waren er ruim twee jaar de roemruchte Eindtermen BMT met allerlei vage en hoogdravende (en deels onzinnge) eisen, en andere zaken totaal vergeten.
        Maar wel met de pretentie om 3 MTS opleidingen van 2 a 3 jaar in één cursus van pakweg één maand te kunnen proppen.
        En de AHK in Amserdam was de enige die dat deed - er daarvoor ook 'gecertificeerd' was = NB gecertificeerd door zichzelf want de 'certificeerders' waren de eigen Arbopodium-docenten!!!.
        (En die BMT sloeg volgens de cursisten totaal op kruik, want de hele trekkenwand kwam in die cursusmap niet 1 keer ter sprake. Sommige docenten wisten niet eens wat het was!!!)

Ondergetekende heeft toen met enkele anderen daar een antwoord op willen geven, met een cursus waarin het hijsen in theater wel ter sprake kwam. Die werd door het IAB 'in de markt gezet' als VBT.
        Dat kwam wel neer op schrappen, passen en meten, en het zich in allerlei (on-)mogelijke bochten wringen (en vooral "bureaucratisch creatief" zijn) om aan die Eindtermen te voldoen - en de certificering te verkrijgen. Ook toen hadden we zo'n 20 dagen als absoluut minimum nodig.

Daarnaast kwam Blom met een 'trekkenwand-opleiding' in 5 dagen en iedereen snapte dat die Eindtermen daar natuurlijk nooit in in te passen waren.... Dus Blom kreeg geen "certificaat"....
        Maar AHK-BMT en IAB-VBT waren toch voor veel mensen een zware opgave. Wis- en natuurkunde ligt 'af en toe' nou eenmaal hinderlijk op de loer! Dus mijn suggestie - gooi de onzin uit de Eindtermen en geef dat gewoon toe. Je hoeft geen dieselmonteur te zijn om op een trailer te rijden, en geen MTS-werktuigbouwer om een Hijsbewijs voor mobiele kraan te halen.

En nu anno 2009:
        Nu kan het IAB met beroep op nog steeds diezelfde Eindtermen het plotseling wèl in een dag of 5 "erinrommelen".
        | IAB opleidingen - Instituut voor audio- en belichtingstechniek |
        | IAB opleidingen - Instituut voor audio- en belichtingstechniek |

En kan het Mediacollege in Rotterdam
        MediaCollege®, cursussen en bedrijfs opleidingen voor DTP, web design, vormgeven en video
        met weer dezelfde "Eindzwermen" als legitimering het zelfs in 4 dagen (8 avonden)....

Oftewel 'certificeren' van die opleiding is 100% politiek-bureaucratisch gel*l dat met de vak-technisch inhoudelijke eisen geen bal van doen heeft.
        Een stempeltje daar gaat het om. Dat stempeltje kost geld aan de opleider, maar brengt ook geld aan hem op (en aan de stempelaar).
        En of die cursisten er nou wel of niet voldoende (?) bij gebaat zijn. Who gives a f*ck?
        Ook 2009:
        Minister Donner schaft de beleidregels (met daaraan gekoppeld de Eindtermen) voorlopig niet af.
        (Inkonsekwente politiek is ook typerend voor de polderpraatprutsers!)
        Dus straks zijn er 5 of 6 soorten rijbewijzen met allemaal verschillende inhoud - die allemaal gelden voor "brommerbakfiets" tot "road-train".
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Hebben we het hier over toeval?
          Ik heb net in het "theater" forum-deel daar mijn licht eens [met sky-tracker (? hoe heten die dingen ?)] overheen gehaald / laten schijnen.
          (of weten jullie andere plekken dan theater waar je een trekkenwand kunt vinden?)

Mod ? Can you replace the lot ?

Comment

• mhsounds
            • Sep 2009
            • 933

Originally posted by rinus bakker
            Who gives a f*ck?
            I do,

Rinus, na het lezen van dit draadje heb ik het gevoel dat je die van mij net hebt gelezen.

Als ik de link van het mediacollege volg zie ik ook een link naar mijn school (GLR) staan.
            Ik neem hierbij aan dat zij deze cursus verzorgen en deze naar jouw inzicht niet voldoende zijn.

Ik ga hier zeker vragen over stellen op school, maandag ga ik uitzoeken hoe dat precies zit.
            Ik heb niet het geld voor de opleiding die ik jouw link vind, nu hebben wij op school een trekkenwand en volgens mijn mentor leer je niet alleen het knopje indrukken maar ook de berekeningen.

Waar zou ik aan kunnen signaleren of het certificaat, wat ik op school kan halen voldoende is of niet?
            Want ik ben benieuwd waar jouw mening is op gebaseerd.

Ik probeer hier niet bijdehand over te komen, ik schijn de ongelovelijke gave te hebben dat vaak te doen excusses hiervoor

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Dus FF pauze tot we het in één kopje zien staan
              onder het "theater"-forum natuurlijk....

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Dit is het theater forumdeel en hier wil ik verder wel reageren.
                Ik ga niets ten nadele zeggen van iemand als Vincent [010] ;-) of Han [020] ;-),
                want dat zijn simpathieke gasten met het hart op de goede plek.
                Die waarschijnlijk ook meer van het onderwijs weten dan ik
                - maar die ook geheel zijn ingekapseld in de bureaucratische lulkoek.
                En daarmee wordt van alles naar de verdommenis geholpen, behalve de salarissen van directies en vergoedingen voor besturen....
                Die hele certificering is een volslagen ridicule affaire geworden en dat danken we aan het heilig verklaren van een stinkend slecht vod - de "Zweintermen" ;-).
                Maar vrijwel niemand heeft de moed gehad om dat hardop uit te spreken, en ook niemand heeft durven / willen uitzoeken hoe dat totr stand gekomen is....
                Belangenverstrengeling is mij ooit verweten...
                Nota bene door iemand die uiteindelijk verzopen is in zijn eigen verstrengelde belangen. LOL
                Dus download die eindtermen van de Arbopodium site en check zelf maar wat er van jouw opleiding in terug te vinden is....
                En ga ook maar eens na of je als je de vloer oploopt, het idee hebt dat alle aspecten van het 'bedienen van de trekkenwand' in zo'n 5 dagen voldoende behandeld zijn.
                Voor 4 wielen, 1 motorblok, 3 pedalen en 1 stuur liggen de zaken redelijk vast.
                Geen rocketscience - maar toch een aantal uren theorie - en heel veel oefenen.
                Mijn idee over 'oefenen' werd in 2004 cdoor IAB afgeschoten vanwege de organisatorische rompslomp en de kosten voor de theater directeuren.
                Maar nu kan het plotseling weer wel, en is 80-90% van alle theorie die in die "Peintermen" verland wordt er domweg uit te laten - en dan ben je nog steeds gecertificeerd.
                Met je rijbewijs lukt zoiets alleen bij corrupte examinatoren - en ja die bestaan.
                [Of als je een ongelofelijk korte rok aantrekt als uiterst aantrekkelijke dame = met de benen van Maria Sjarapova, en dat dan bij een examinator die daar gevoelig voor is.]

Ik ****** natuurlijk alles bij elkaar - meestal krijg ik pas na 10-15 jaar gelijk - maar ik doe tegelijk ook al jaren mijn best in de (soms tenenkrommende) polder-praat-groepen. En nadat VPT en OSAT dik zeven jaar in de eigen drek zijn blijven rollen,
                hebben we uiteindelijk binnen de werkgroep van het NEN - aangevuld met onafhankelijke deskundigen zoals van VVEM - maar besloten om te laten zien dat die slappe VPT-OSAT-hap nergens op sloeg.
                We hebben een maand of 6-7 gedaan om dat in te vullen (weer het bekende liefde-werk-oud-papier!) en de entertainment-hijswerkzaamheden in detail te beschrijven en de beroepskwalificaties erbij te gaan formuleren.
                En plotseling staan de voornoemde (en goeddeels voor zulk werk betaalde) afkortingen in onze nek te hijgen. Niet in de laatste plaats die zg. certificerende Kenniscentra, die daarvoor al dik geld ontvangen van de overheid, maar feitelijk over vakkennis= 0 beschikken! Meer dan 200 pagina's over beroepscompetenties vol-leuteren over podium-techniek, maar eigenlijk maar het liefst uit de weg gaan dat er een installatie boven en onder zit voor hijs en hefwerk!
                Gimme-a-break....
                Het is wat de Belgen zeggen: één Hollander kan een scheet laten van 30 seconden maar er daarna 30 uur met 30 man over moeten ouwehoeren.
                Het NEN groepje van ~ 8 man heeft in pakweg een half jaar datgene voor elkaar waar de VPT, OSAT en K-GOC met 25-30 m/v in geen 8 jaar uit konden komen.
                Bijna allemaal omhooggevallen stropdassen, die een baan (gehad) hebben zonder één enkele relatie met hijswerk. Toch allemaal in het 'entertainment' vak.
                Zoiets als automonteurs die zich plotseling gaan bemoeien met de chemische samenstelling van brandstoffen. Beiden in het auto-vak.
                Of de slager die denkt dat ie het vak van 'brood maken' wel effe kan vastleggen.
                Beiden in het voedingsvak.
                De voetbaltrainer die nu de 10-kampers we ff onder handen zal nemen. Beiden in het sportvak.
                Af en toe moest ik praten met zelfbenoemde "deskundigen" die het verschil niet wisten tussen een trek en een truss, tussen een staalkabel en een touw.
                Maar wel een stropdas om hadden.
                En dan wel hardop blijven zwetsen over Nederland-kennisland ?
                LOL

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Dank je wel Mod!
                  De volgorde is nu niet zo fraai meer, maar alles staat wel op een topic!

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Inderdaad is er in het verleden heel veel getouwtrek geweest over de inhoud van 'een cursus BMT'. Wat Rinus hierboven aanhaalt is een flinke opsomming van oudere (veelal afgeschoten) BMT-cursussen (alleen de VBT van het IAB heeft standgehouden).

In de tussentijd heeft het OSAT-onderwijsoverleg lang nagedacht over hoe ze zelf met de BMT-certificering aan de slag konden om dit programma aan hun studenten aan te bieden.

Vanuit mijn oogpunt kan ik niet zien wat de MBO's voorheen hebben aangeboden, maar in het OTT-cursusprogramma zat al wel langere tijd een lessenpakket 'Trekkenwandtechniek': vooral veel oefenen, huiswerk maken en leskrijgen op een aangepaste Stalogic, zonder daadwerkelijke trekkenwand eraan. Uiteindelijk praktijkexamen in de Schouwburg van Amstelveen, maar er kon helaas nog geen certificaat aan gekoppeld worden.
                    Sinds vorig jaar is dit anders: de lessen trekkenwand zijn verplaatst naar de Grote Zaal van de theaterschool (één van de meest recente Centurion-versies). Hier worden studenten voorbereid op een praktijkexamen ('Proeve van Bekwaamheid'), waarbij een gecommiteerde aanwezig is en wat afgesloten wordt met BMT-certificaat. Enkele MBO's waren een jaar eerder al begonnen met dit nieuwe certificaat. Nog steeds geldt: een flink stuk voorbereiding, doorrekenen van bewegingen, een klein dossier opbouwen. Dit moet al in orde zijn, voordat aan het praktijkexamen wordt deelgenomen. Dan moet je tot slot je eigen opdracht uitvoeren met de trekkenwand.

Over deze nieuwe cursus, die als onderdeel van de HBO- en MBO-dagopleidingen wordt gegeven, kun je meer info vinden op de VPT-website: Zichtlijnen - Vereniging voor Podiumtechnologie

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

Bedankt

Ik ga even heel iritant doen op school en hier een paar vragen over stellen

@ Rinus, zodra iemand dit examen heeft afgelegd http://www.vpt.nl/media/onderwijs/mb...en_student.pdf is hij in jouw ogen niet bekwaam genoeg?
                      Last edited by mhsounds; 10-10-09, 08:42. Reason: kleine aanpassing

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

[FONT=Arial]Weer een fraai stukje bureacratisch politiek/correcte larie. [/FONT]
                        [FONT=Arial]Maar laten we bij het begin beginnen: de [/FONT][FONT=Arial]“Peijntermen-BMT”. [/FONT]
                        [FONT=Arial]Want ook dit stukje onderwijskundige elastiek baseert zich daar weer op.[/FONT]
                        [FONT=Arial]En ik zal niemand direct afvallen [ afvallen kan ik beter zelf doen :-) ], maar[/FONT]
                        [FONT=Arial]tot op de dag van vandaag is de totstandkoming van die “Peijntermen-BMT” [/FONT]
                        [FONT=Arial]en bijna net zo groot en goed bewaard staatgeheim als hoe onze MinisterPresident [/FONT]
                        [FONT=Arial]ons land destijds Irak heeft ‘ingerommeld’.[/FONT]
                        [FONT=Arial]En de meningen over de inhoud daarvan zijn echt niet 100% positief.[/FONT]
                        [FONT=Arial]Ik ken iemand in de jouw direct onderwijs-omgeving, die zei [/FONT]
                        [FONT=Arial]“ze zijn zo heerlijk vaag, je kunt er alle kanten mee op”.[/FONT]
                        [FONT=Arial]En als je begint met de verkeerde kant op te gaan, wil het niet zeggen dat als je daar dan van afwijkt je ook vanzelf weer de goede kant op gaat.[/FONT]
                        [FONT=Arial][/FONT]
                        [FONT=Arial]Kortom die [/FONT][FONT=Arial]“Peijntermen-BMT” [/FONT][FONT=Arial]zijn (en blijven) een politiek-correcte natte scheet, [/FONT]
                        [FONT=Arial]waarvan de VSCD directies denken dat ze niet meer aansprakelijk zullen zijn [/FONT]
                        [FONT=Arial]als hun technisch-personeel van zo’n papiertje zijn voorzien. [/FONT]

[FONT=Arial]Trouwens er is in Nederland nooit iemand Aansprakelijk of Verantwoordelijk. [/FONT]
                        [FONT=Arial]Want het is altijd “kolder in de polder”, en kolder heeft twee betekenissen.[/FONT]
                        [FONT=Arial]Die [/FONT][FONT=Arial]“Peijntermen-BMT” [/FONT][FONT=Arial]eigenlijk ook - en misschien wel vijf (of meer): [/FONT]
                        [FONT=Arial]1) AHK-OTT (20 dagen, dacht ik)[/FONT]
                        [FONT=Arial]2) AHK-OTT + SBW (26 dagen)[/FONT]
                        [FONT=Arial]3) IAB VBT-B 1e versie = 16 dagen. [/FONT]
                        [FONT=Arial]4) IAB VBT-B 2e versie = 5 dagen (meen ik, dat het nu is).[/FONT]
                        [FONT=Arial]5) Mediacollege (4 dagen)[/FONT]
                        [FONT=Arial]BMT=Trek eraan, en je zult gaan. [/FONT]
                        [FONT=Arial]En het certificerende clubje laat zich wel weer masseren, want voor die stempels worden ze betaald. En wat 4 jaar geleden nog ab-so-luut niet kon (Blom 'BMT' in 5 dagen) kan nu plotseling weer wel. (Madiacollege in zelfs 4 dagen!) [/FONT]
                        [FONT=Arial]En die stempelaars zijn toch niet V en/of A.[/FONT]
                        [FONT=Arial]Je snapt dat ik niet meer meedoe aan dit boerenbedrog bij IAB. [/FONT]
                        [FONT=Arial][/FONT]
                        [FONT=Arial]Ik maak wel een de vergelijking met de drukpers, want de onderwijs-certificeerder die de trekkenwandopleidingen moet legitimeren is dezelfde als die over de drukpersopleidingen gaat. Kenniscentrum GOC.[/FONT]
                        [FONT=Arial]Theater als onderdeel van de grafische sector? Klopt dat? [/FONT]
                        [FONT=Arial]Iedereen heeft wel eens inkt aan z’n fikken als een cartridge is gewisseld. Maar daarmee houdt het vergelijken ook echt wel op. [/FONT]
                        [FONT=Arial]Hoeveel akteurs kruipen er op de vloer onder die draaiende persen? [/FONT]
                        [FONT=Arial]En hoeveel operators van die persen staan achter een zwart doek in een hoekje van de machine-hal? [/FONT]
                        [FONT=Arial]En als er gehesen moet worden boven een offset-rotatiepers (zo heette zon ding vroeger meen ik) is het dan normaal dat er een mafkees tegelijk zijn ghetto-blaster helemaal opendraait ?[/FONT]
                        [FONT=Arial]LOL – zo kan ik wel een tijdje doorgaan. [/FONT]
                        [FONT=Arial]Maar in onze sector varen alle ‘hot shots’ aan stropdassen blind op die K-GOC deskundigheid ? Nog meer LOL - als het niet zo treurig was. [/FONT]

[FONT=Arial]De “TT-onwetenden” van de AI hebben ook geen idee wat een trekkenwand is – of zou moeten zijn. [/FONT]
                        [FONT=Arial]Dus die vinden alles best wat de sector op papier zet. En of daar nu veel te veel of veel te weinig in staat.... ze kunnen (willen?) het toch niet beoordelen.[/FONT]
                        [FONT=Arial]Maar genoeg over de Nederlandse politiek en de door haar toedoen ontstane uitwassen van weerzinwekkende “burokraatpraat paperassen”....[/FONT]

[FONT=Arial]Aan jou deze twee vragen:[/FONT]
                        [FONT=Tahoma]1) Wat leren jullie voorafgaand aan dit “ProevenVanOnbekwaamheid-BMT” over de Wet- en regelgeving en de normering van de drie onderstaande (hijs-hef-)machinegroepen:[/FONT]
                        [FONT=Arial]a) handmatig aangedreven[/FONT]
                        [FONT=Arial]Jazeker, zelfs in de polder mogen die nog. En in alle landen buiten de NL-polder is ook de[/FONT]
                        [FONT=Arial]komende decennia nog 85-90% van alle theaters voorzien van ‘touwwanden’.[/FONT]
                        [FONT=Arial]b) mechanisch aangedreven[/FONT]
                        [FONT=Arial]Dat was de kern van de roemruchte Norm2. Terugdringen van de fysieke belasting door inzet van machines (lieren). Heb ik op zich niks op tegen, want dat Middeleeuwe ijzer verslepen “trekt op niks” zoals de Zuiderburen zeggen. En die domme lieren zorgen dat “theater maken” een beetje een robot-achtige schokkerigheid zou opleveren. Geen hond die daar ooit in de Cie VGW-T over nagedacht heeft, want het woord computer of automatisering komt in die hele Norm 2 niet voor! [/FONT]
                        [FONT=Arial]c) geautomatiseerd. [/FONT]
                        [FONT=Arial]De praktijk in de grote meerderheid in de polder. Zelfs op plekken waar dat redelijk zinloos is: een computer hangen aan een trommeltrekken plafond op op 10-12m slaat totaal op kruik. Maar het staat wel stoer en is goed voor de omzet van adviseur en installateur. De [/FONT][FONT=Arial]“Peijntermen-BMT”[/FONT][FONT=Arial] bulken van de computer verwijzingen terwijl in de titel van dat document en in Norm2 alleen maar “Mechanisch” wordt geeist.[/FONT]

[FONT=Arial]Over groep c) staat natuurlijk niet zoveel in de wet – zeker niet in het TheaterTechnische opzicht. Dus daarvoor zouden er normen moeten komen. De Duitsers waren daarmee bezig – maar zoals altijd ook weer helemaal doorgeschoten. En daar is in de (Europese) CWA weer aardig in gesneden, want ook de Engelsen en Italianen waren dat met (een deel van) de Hollanders eens. [/FONT]

[FONT=Tahoma]2) Wat is de waarde van een opleiding waarvoor iedereen altijd zal moeten slagen?[/FONT]
                        [FONT=Tahoma][/FONT]
                        [FONT=Tahoma]Teveel tekst alweer. [/FONT][FONT=Tahoma]Dat overkomt me altijd als ik met ergens kwaad over maak.[/FONT]
                        [FONT=Tahoma][/FONT]
                        [FONT=Tahoma]Maar ik neem aan dat ik wel duidelijk ben wat betreft jouw vraag....[/FONT]
                        [FONT=Tahoma]En ik hoop ook dat we met de werkgroep bij het NEN binnen een paar maanden een echt serieus document kunnen afleveren. De Fijntermen zullen we maar zeggen. [/FONT]

Comment

• mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

Die tekst was helemaal niet te lang, prima te doen.

1. Ik ben nog niet aan dat deel van de opleinding begonnen, mijn doel met het door mijn geopende draadje was informatie inwinnen zodat ik ver van tevoren informatie kon opdoen.

Het enigste wat mij hierover is verteld is dat je alles via de regels leert te doen.
                          Ook het doorbereken van de lasten die je aan de trekkenwand zou hangen + natuurlijk het bedienen van de trekkenwand.

Bij trekkenwand vul ik B in want die hebben wij op school in de praktijklokalen, geen idee of we hiervoor ook naar een ander theater gaan.
                          Examen is volgens mij in het theater verder in de straat (zeg ik niet met zekerheid!)

2. De opleiding zelf, rond dit onderwerp loopt al een topic in de LOUNGE.
                          Toch dan maar even mijn korte mening.

Jij hoeft geen waarde aan mijn opleinding te hechten als ik bij jou kom werken.
                          Ik kom zelf met een CV en Portofolio van wat ik al allemaal heb gedaan (buiten school)
                          Dankzij onze mooie wetten MOET je tot je 18e naar school en een startkwalificatie halen en liever hebben ze een diploma.

Ik moest een opleiding kiezen en waarom dan niet een podiumtechniek opleiding waar ik tenminste nog iets kan leren en ervaring kan opdoen tijdens stages?

en goedemorgen trouwens

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Toch wel fijn om openbaar te melden dat je een opleiding doet om die laatste paar jaar leerplicht op te vullen, maar er eigenlijk niets zinnigs aan hebt. Ik zou dan juist het onderste uit de kan halen om wèl wat van de opleiding te maken.

@Rinus: Wat is de combinatie OTT + SBW? Ik heb vorig eens gemaild met SOMA (SBW), maar die doen totaal niets meer met BMT-toestanden.
                            En van die 20/26 dagen ben ik ook wel benieuwd hoe je daar aan komt.

En de PED-opleiding in de grafimedia-industrie? Geen idee, toen ik het destijds las heb ik ook even achter de oren gekrabd. Maar maakt dat labeltje uit? Ik neem aan dat naampje van dat beestje niet het inhoudelijke programma bepaald. En voorlopig is deze naamgeving één van kleinste problemen die er heersen, is het niet?

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Originally posted by mhsounds
                              1 - (...) is dat je alles via de regels leert te doen.
                              2 - (...) het doorbereken van de lasten ...
                              3 - (...) het bedienen van de trekkenwand.
                              4 - trekkenwand B
                              5 - De opleiding zelf (...)
                              Jij hoeft geen waarde aan mijn opleiding te hechten ..
                              6 - Dankzij onze mooie wetten MOET je tot je 18e naar school
                              7 - een podiumtechniek opleiding waar ik tenminste nog iets kan leren en ervaring kan opdoen tijdens stages?
                              1 - DE regels bestaan helemaal niet in ons vak - en iemand die het tegendeel beweert zou ze mij even kunnen opsturen. Dan kan ik ook weer wat leren.
                              2 - Volgende de rekenregels van de methode die je leert aan de TU?
                              Of die ook werkbaar is voor niet-ingenieurs (maar dan wel met een grotere ingebouwde foutenmarge!) ?
                              3 - DE trekkenwand bestaat ook niet! Dat is nou juist waar al jarenlang de schoen het meeste wringt.
                              Er is een grote verscheidenheid van, en net als we voor verschillende soorten hijswerktuigen (buiten de toneeltoren) verschillende (tot geen!) opleidingen verlangen, en voor de diverse motorische vervoermiddelen ook diverse bestuurders-opleidingen+papieren hebben.
                              Maar dat is in die stompzinnige Peijntermen nooit onderkend. Heb je nu een handwandje met 10 trekken van 50kg - dan moet je formeel wel alles leren over computer-software en meet en regeltechniek.....
                              4 - Dus er worden mensen op een BE busje opgeleid om hun trailer-PvB/rijbewijs te gaan halen? Op de fiets kan men de papieren halen voor het besturen van de motorfiets?
                              5 - De slechte kwaliteit van de opleidingen ligt voor een deel ook aan de sector zelf. Maar over de kwaliteit van het onderwijs in NL in het algemeen hoef je de krant maar open te slaan. 30 jaar lang alleen maar bezuinigen-en-bureaucratiseren is nu goed te merken.
                              Maar over 30 jaar is alles weer een stuk beter. Als die dingen zoals de Peijntermen eerst maar eens aan de kant gegooid zijn, en de erkenning heeft postgevat dat techniek wel iets exacts is, waar je niet vaag artistiek-zweverig over kunt blijven zitten zwetsen.
                              6 - Gelukkig wel. Anders konden we 40-50% van de schooljeugd al op hun 12e een WW-uitkering gaan geven.
                              Er zijn veel te veel kinderen die er geen moer aanvinden, maar pas later in de gaten krijgen dat het wel degelijk zinvol vor ze is.
                              7 - Ik hoor het maar al te vaak van allerlei ex-studenten: "De opleidingen stellen eigenlijk geen moer voor, maar op de stages leer je wel een hele hoop." Dat is dan het resultaat van dingen zoals die "Peijntermen".
                              En dan willen die scholen ook nog vaak door het stage-bedrijf betaald worden voor het feit dat ze die stagiaires aanleveren. Het zou eerder andersom moeten zijn!
                              Ik heb stagiaires gehad waarvan ik me afvroeg wat ze in vredesnaam nog van hun vak op die school leerden. En ik ken stagebedrijven die er daarom mee gestopt zijn.
                              Lees verder maar weer de krant.

Even in het algemeen. Opleiding is in mijn ogen wel degelijk van het grootste belang. Maar op dit moment zit het probleem vooral in het verdelen van het geld. Voor leerkrachten en leermiddelen moet telkens hard worden gestreden, maar de bonus-cultuur bij directies en besturen viert hoogtij, en voor een nieuw (en soms overdreven duur) gebouw is altijd snel een lobby te vinden... (met het gebruikelijke "smerende" fr**degeld natuurlijk).
                              Een opleiding die 'onderwijs-inkopers' in dienst heeft is eigenlijk al volledig het spoor bijster.
                              Dan gaat het niet meer om kwaliteit, maar alleen nog om de prijs. En hoeveel zo'n dropl*l kan besparen op de inkoop, om zijn eigen baan te kunnen verantwoorden.

Probleem in het onderwijs is ook dat de kwalificatie-eisen voor docenten zelf eigenlijk een lachertje is. Op de basisschool begint dat al, de leraar die rekenen en taal moet geven kan er zelf al veel te weinig van.
                              Dat gaat ook in de hogere onderwijsvormen gewoon door.
                              Als je bent opgeleid voor MO-Duits, maar de school heeft even geen leerkracht voor Frans - nou dan doe je dat er gewoon een paar uur bij.

Probeer dat eens in en ziekenhuis: Je bent dan wel kaakchirurg, maar de hartspecialist staat voorlopig vast in de file - en snijden = snijden nietwaar. "Doe jij deze hartoperatie nou even - dan kan de rekening weer de deur uit".
                              Kijk bij veel van die opleidingen die allemaal Thetater- en/of PodiumTechniek pretenderen te geven: techniek = techniek.
                              "Weet je wat van hijsen - dan kun je ook wel licht-techniek geven. Dat hangt toch ook in de lucht".
                              En veel van die domme VSCD directeuren blijven maar zeuren over volledig 'all-round' inzetbare medewerkers. Tecnhiek is toch allemaal hetzelfde?
                              Dus de directie-secretaresse staat ook geregeld achter de kassa of de tap? En omgekeerd zie je ook dat garderobe medewerkers invallen bij ziekte van die secretasesse....
                              De autoverkopers zie je ook onmiddelijk bijspringen in de werkplaats als het daar heel druk met onderhoud is!
                              De piloten van de KLM sleutelen in het verre buitenland een handje aan die toestellen, mee om de kosten te drukken - ja toch, nia dah?

Wanneer stellen de technici nou eens de 'beroepscompetenties' voor de schouwburgdirecteuren op?
                              Dan zou de dag erna meer dan de helft zijn biezen kunnen pakken.

Comment

Working...