school theater

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomaszzz
    • Aug 2009
    • 32

school theater

elk jaar doen we met onze school een toneel/theater. de refter wordt dan omgebouwd tot een theaterzaal. Dit jaar was het: "the hut", het ging over een legende over een hut. ook wordt er elkk jaar bijpassende muziek voor het stuk gemaakt.

BananAlbum

hier een paar fotootjes van het theaterstuk.
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

Ìn vrijwel alle foto's die er staan is er sprake van VERlichting, in plaats van BElichting. Er is geen gebruik gemaakt van achter-/toplichtjes (op dat ene speciaaltje na dan), het licht komt te laag in en op ALLE foto's is het witte plafond helder verlicht. Met een beetje creativiteit (barndoors huren/lenen bijvoorbeeld) had je de paar parretjes zó kunnen afklappen dat het plafond een stuk donkerder was geweest.
    De manier waarop het licht opgehangen is lijkt me echt niet helemaal jofel. Gewoon een paar steigerbuizen door de ruimte gehangen met daar wat parren aan bevestigd?
    Was er hier ook maar IETS afgezekerd? En dat boven publiek???

Tja, weet niet wat ik er nog meer van moet zeggen, maar positief is het niet...

Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• robbie
      • Sep 2009
      • 20

ik heb ook ff snel de foto's van de voorstelling gezien uit 2008. Ik zelf heb niet snel kretiek op dingen. Maar heb foto's gezien waarvan je denk dat kan en vooral Mag gewoon niet stond helemaal vol met verdeel kasten waarvan er ik zo ver ik zo snel kan zien niet een meer voldoet aan de normen. Stekker die helemaal wegebrand zijn waarschijnelijk omdat er te veel vermogen op stond. Ik zou graag andere meeningen willen weten van mensen hier wat dit zou eigenlijk niet zo moeten kunnen

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Naar het voorgaande jaar moeten we niet kijken, daar krijgen we hele nare gevoelens bij...
        Waarom men tijdens de opbouw de dimmers openschroeft, shuco's frituurt en lampjes aan de onderkant van de socket vasthoudt terwijl ze branden (de manier om jezelf te electrocuteren) weet ik niet... en wil ik ook niet weten.

Wat ik wel zie is dat het er dit jaar beter uit zag...

Anyway: dit is niet professioneel te noemen. Duidelijk geval van veel te veel hobbybobbers bij elkaar die veel van techniek maar niks van veiligheid weten.

Als het het doel is een professionele show neer te zetten: huur dan iemand in met goed materiaal (hoewel dat dit jaar zo te zien al stukken beter was daan het voorgaande), kennis EN oog voor veiligheid.
        Moet het een zo goedkoop mogelijke schoolprutsductie... eh... productie zijn... zorg dan in ieder geval dat het veilig is.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• DMiXed
          • Jan 2008
          • 370

Ben zelf ook 'leider' van licht en geluid op ons schooltje,
          maar de eerste dingen die ik de kinderkes vertel, gan allemaal
          over de VEILIGHEID! hoe om te gaan met safety's, stroom, bekabeling,
          andere mensen in je werkgebied. het kan veel te makkelijk fout gaan met een lampje op 3 4 meter, en nog eens een man of 50, soms 100 om je heen (op de repetities). Als je een spot inhangt, eerst haak om de truss, dan je safety, dan je haakje aandraaien, dan bekabelen en je bent klaar, niet anders. Ook niet te vergeten, dimmers patchen, stroom van je dimmerpacks af! Kabels voor je spotjes trekken, stroom van je dimmerpacks af! Mis ik ook maar één safety, roep ik de hele groep bij elkaar, om nog maar eens een keer te preken over hoe het wel moet. Wat een zeikerd, hoor je ze zeggen als ze de deur uit lopen. Tot dat het echt een keertje fout gaat, totdat er een lampje naar onder stort, of nog erger een complete truss (of hier een stijgerbuis), of totdat er iemand met zijn vingertjes in de 230 zit... ik denk niet dan de school verzekerd is voor gefrituurde leerlingen!

Safety4all, daarna leer ik je wel hoe je een dmx tafel programmeert of je monitors aansluit. Eerst leren hoe je moet zorgen dat je evenwicht houd, voordat je gaat lopen, ofwel even leren wat veiligheid betekend, voordat je aan de slag gaat!

ik kom misschien erg zeikerig over, maar dit moest ik even kwijt, kan er echt niet tegen als mensen lak hebben aan veiligheid en zo zichzelf, en anderen, in gevaar brengen, ook al is het onbewust!
          Jeroen van Geffen

Comment

• thomaszzz
            • Aug 2009
            • 32

Originally posted by robbie
            ik heb ook ff snel de foto's van de voorstelling gezien uit 2008. Ik zelf heb niet snel kretiek op dingen. Maar heb foto's gezien waarvan je denk dat kan en vooral Mag gewoon niet stond helemaal vol met verdeel kasten waarvan er ik zo ver ik zo snel kan zien niet een meer voldoet aan de normen. Stekker die helemaal wegebrand zijn waarschijnelijk omdat er te veel vermogen op stond. Ik zou graag andere meeningen willen weten van mensen hier wat dit zou eigenlijk niet zo moeten kunnen
            die weggebrande stekker was niet onze schuld, wij, de technische ploeg van de school, had tegen de leraren gezegd dat ze niet zoveel op 1 stekkerblok mochten aansluiten. Maar zoals leraars zij, ze luisterden niet, waardoor die stekker helemaal was weggebrand. De verdeelkasten leken op het eerste gezicht inderdaad niet veilig, maar het was echt wel veilig. Je moet er ook rekening mee houden dat al het materiaal we daar ter beschikking hebben van de leerlingen zelf is. Huren mogen we niet omdat dat teveel kost. Wij, de technische ploeg, zijn ook maar leerlingen tussen 14 en 16 jaar. De veiligheid kon inderdaad beter. Daar gaan we volgend jaar naar streven. Ook is de ruimte waar we het toneel/theater doen normaal een refter is. Volgend jaar is het te doen in een echte theaterzaal.

Comment

• thomaszzz
              • Aug 2009
              • 32

Originally posted by renevanh
              Naar het voorgaande jaar moeten we niet kijken, daar krijgen we hele nare gevoelens bij...
              Waarom men tijdens de opbouw de dimmers openschroeft, shuco's frituurt en lampjes aan de onderkant van de socket vasthoudt terwijl ze branden (de manier om jezelf te electrocuteren) weet ik niet... en wil ik ook niet weten.

Wat ik wel zie is dat het er dit jaar beter uit zag...

Anyway: dit is niet professioneel te noemen. Duidelijk geval van veel te veel hobbybobbers bij elkaar die veel van techniek maar niks van veiligheid weten.

Als het het doel is een professionele show neer te zetten: huur dan iemand in met goed materiaal (hoewel dat dit jaar zo te zien al stukken beter was daan het voorgaande), kennis EN oog voor veiligheid.
              Moet het een zo goedkoop mogelijke schoolprutsductie... eh... productie zijn... zorg dan in ieder geval dat het veilig is.
              Ja, vorig jaar was er iemand zich heel de tijd aan het amuseren om overal foto's van te trekken. degene die die socket vasthield was een acteur tijdens de reptities als de technische ploeg er niet was. hij heeft achteraf dan ook een lange preek gekregen. De spots leken niet vast te hangen, maar alles was vastgemaakt met colsonbandjes, wat dus wel veilig was.

Comment

• marcelvanhassel
                • Apr 2009
                • 50

Naast al het eerder genoemde:

Waarom staat er zo'n belachelijk groot scherm bij de regie?

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

alles was vastgemaakt met colsonbandjes, wat dus wel veilig was.
                  Spots worden nooit, lees duidelijk: NOOIT opgehangen met colsonbandjes (= tie raps, kabelbindertjes, ...)!! Dat is ABSOLUUT NIET VEILIG!!
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Originally posted by laserguy
                    Spots worden nooit, lees duidelijk: NOOIT opgehangen met colsonbandjes (= tie raps, kabelbindertjes, ...)!! Dat is ABSOLUUT NIET VEILIG!!
                    Misschien leuk om de reden waarom dat niet veilig is erbij te vermelden:

Tie wraps zijn sterk, de breeklast is best wel hoog, dus met oog op het gewicht zou iemand (overigens onterecht) kunnen bedenken dat het wel blijft hangen.
                    Echter: Wettelijk mag je er niks aan ophangen (ten eerste zijn ze daar niet voor, ten tweede geen WLL gespecificeerd).
                    Daarnaast wordt je lamp warm, heel warm zelfs, en tie wraps zijn van plastic. Dat smelt gewoon waar je bij staat. Hang je een frontspotje met 2 tiewraps op en laat je hem 5 minuten branden, dan kan hij zomaar naar beneden komen.

Dus: G-haak of triggerclamp (of andere, daarvoor gemaakte ophanging) gebruiken en safety erbij 'voor het geval dat'.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• thomaszzz
                      • Aug 2009
                      • 32

Originally posted by renevanh
                      Misschien leuk om de reden waarom dat niet veilig is erbij te vermelden:

Tie wraps zijn sterk, de breeklast is best wel hoog, dus met oog op het gewicht zou iemand (overigens onterecht) kunnen bedenken dat het wel blijft hangen.
                      Echter: Wettelijk mag je er niks aan ophangen (ten eerste zijn ze daar niet voor, ten tweede geen WLL gespecificeerd).
                      Daarnaast wordt je lamp warm, heel warm zelfs, en tie wraps zijn van plastic. Dat smelt gewoon waar je bij staat. Hang je een frontspotje met 2 tiewraps op en laat je hem 5 minuten branden, dan kan hij zomaar naar beneden komen.

Dus: G-haak of triggerclamp (of andere, daarvoor gemaakte ophanging) gebruiken en safety erbij 'voor het geval dat'.
                      die lampen werden wel een beetje warm, maar door dat er zoveel spots in een kleine ruimte hingen moest je de spots niet zo hard zetten waardoor ze minder warm werden. alleen de echte theaterspots, die werden bijna op hun hardste gezet, maar daar hingen dan ook geen colsonbanjes aan.

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by thomaszzz
                        die lampen werden wel een beetje warm, maar door dat er zoveel spots in een kleine ruimte hingen moest je de spots niet zo hard zetten waardoor ze minder warm werden. alleen de echte theaterspots, die werden bijna op hun hardste gezet, maar daar hingen dan ook geen colsonbanjes aan.
                        Kan wel zijn, maar je kunt niet zeggen "deze lamp brand niet of nauwelijks, dus kan ik hem wel met tyraps ophangen".

Er zijn regels en (fatsoens)normen. Als je een lamp kunt kopen, moet je ook een G-haak en een safety meebestellen.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3150

die weggebrande stekker was niet onze schuld, wij, de technische ploeg van de school, had tegen de leraren gezegd dat ze niet zoveel op 1 stekkerblok mochten aansluiten. Maar zoals leraars zij, ze luisterden niet, waardoor die stekker helemaal was weggebrand.
                          De leerkracht mag dan op staande voet worden ontslagen wegens poging tot brandstichting. Op stekkerblokken staat duidelijk hoeveel vermogen er doorheen mag, als men zich daar niet aan houdt (na opmerkingen erover), dan ben je verkeerd bezig.

Je moet er ook rekening mee houden dat al het materiaal we daar ter beschikking hebben van de leerlingen zelf is. Huren mogen we niet omdat dat teveel kost.
                          Ook dat leert school makkelijk af: neem gewoon niets meer mee, dan staat er geen productie meer. Er is maar 1 manier: je doet het veilig, of anders doe je het helemaal niet.
                          In het geval van de elektra-infrastructuur van 2008 is het heel makkelijk: dit soort nachtmerries mogen niet gebruikt worden. Ik ken een aantal technici die hier heel subtiel mee omgaan: leidingen doorknippen/stekkers eraf knippen met de mededeling: "Doe het maar opnieuw, en nu GOED!"

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Ten eerste zet je verlichting niet harder of zachter dat doe je met geluid. Verlichting kun je wel dimmen.

Ten tweede, als een lamp aan gaat produceert deze altijd warmte en plastiek smelt nu eenmaal bij warmte. Vel branden of niet maakt geen donder uit. Er zijn speciaal materialen gemaakt als G-haken om deze risico's te vermijden. Als het spul warm (of zelfs heet) naar beneden komt heeft iemand niet alleen een gebroken nek maar ook nog eens brandwonden. De school wordt aansprakelijk gesteld en terecht als dit gebeurt.

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Warm of niet: colsonbandjes zijn verboden om dingen mee op te hangen. GEEN excuses, uitzonderingen of verzachtende omstandigheden. De risico's en de gevolgen daarvan zijn te groot om hier lichtzinnig over te gaan.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...