Rolstoel op scherp in de kap

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gaffer
    • Nov 2004
    • 118

Rolstoel op scherp in de kap

Collega's,

Ik had vandaag een voorstelling van een bekend en gerenomeerd gezelschap.
    Kortom daar mag je wel iets van verwachten op het gebied van veiligheid.

Een uurtje voor aanvang word ik als toneelmeester door 1 van mijn technici aangesproken op het feit dat er een rolstoel aan een quick release systeem in de kap hangt.
    Ik wist van niks.

Op links komt het touw (zwart) van de quick release, tegen een poot aan (nachtblauw), naar beneden waarvan de overlengte in een grote knoop op de grond ligt.
    Met een doekenklem is het touw vast gezet aan de poot en dient tevens ter geleiding.

Onder het punt waar de rolstoel zal vallen ligt een houten plaat met een wit kruis erop. ( ongeveer 2m. x 1m.)
    Deze word vlak voor aanvang weg gehaald.

Verder is er geen beveiliging of markering te zien.
    Ook had de quick release geen safety pin
    En heeft de inspecient niet aan mij gemeld dat er een rolstoel op scherp in de kap hangt.

Ik weet dus niet hoe lang dat ding er al hing.
    En volgens mij stond er ook niks over in de prie, maar dat kijk ik nog wel even na.

Mijn vraag:

Weet iemand hoe de regels zijn op dit gebied?
    En ook qua communicatie over dit soort onderwerpen tussen inspecient en toneelmeester.
    Is het bijv. voldoende als de inspecient het meld bij de toneelmeester en de toneelmeester zijn eigen mensen instrueert.
    Of moet de inspecient het bij iedere technicus afzonderlijk melden?

En hoe zit het met afbakening van het gevaarsgebied en de beveiliging van een quick release systeem?

Dus........kom maar met al uw wijsheden!

Groeten Gaffer.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by gaffer
    Collega's,

Ik had vandaag een voorstelling van een bekend en gerenomeerd gezelschap.
    Kortom daar mag je wel iets van verwachten op het gebied van veiligheid.

Een uurtje voor aanvang word ik als toneelmeester door 1 van mijn technici aangesproken op het feit dat er een rolstoel aan een quick release systeem in de kap hangt.
    Ik wist van niks.

Op links komt het touw (zwart) van de quick release, tegen een poot aan (nachtblauw), naar beneden waarvan de overlengte in een grote knoop op de grond ligt.
    Met een doekenklem is het touw vast gezet aan de poot en dient tevens ter geleiding.

Onder het punt waar de rolstoel zal vallen ligt een houten plaat met een wit kruis erop. ( ongeveer 2m. x 1m.)
    Deze word vlak voor aanvang weg gehaald.

Verder is er geen beveiliging of markering te zien.
    Ook had de quick release geen safety pin
    En heeft de inspecient niet aan mij gemeld dat er een rolstoel op scherp in de kap hangt.

Ik weet dus niet hoe lang dat ding er al hing.
    En volgens mij stond er ook niks over in de prie, maar dat kijk ik nog wel even na.

Mijn vraag:

Weet iemand hoe de regels zijn op dit gebied?
    En ook qua communicatie over dit soort onderwerpen tussen inspecient en toneelmeester.
    Is het bijv. voldoende als de inspecient het meld bij de toneelmeester en de toneelmeester zijn eigen mensen instrueert.
    Of moet de inspecient het bij iedere technicus afzonderlijk melden?

En hoe zit het met afbakening van het gevaarsgebied en de beveiliging van een quick release systeem?

Dus........kom maar met al uw wijsheden!

Groeten Gaffer.
    Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp echt totaal niets van dit verhaal
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Dat ligt dan inderdaad aan jou, want ik begrijp het wel :P
      Heb alleen geen antwoord voor TS...
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• AH
        • Apr 2004
        • 248

Mijn rolstoel staat hier ook zonder enige vorm van beveiliging op zolder,
        Anne Homan

Comment

• gaffer
          • Nov 2004
          • 118

Maar die hangt niet meer dan een uur op 10 meter hoogte aan een quick release die op scherp staat terwijl er op toneel nog gewerkt word.
          Toch?

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Even een paar vraagjes hoor:

- wat was jouw functie tijdens de voorbereidingen van deze uitvoering ?
            - heeft niemand van het huis gezien dat de rolstoel naar boven ging ?
            - toch wel erg benieuwd of er iets over dit verhaal in de technische gegevens en/of prie te vinden was.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Tsja... Lastige situatie.

Allereerst is het uiteraard zeer stom dat de inspicient niets bij jou als toneelmeester heeft gemeld. In principe zou je meteen die rolstoel naar beneden kunnen halen en mag de inspicient eerst zich verantwoorden met een RIE voor dat effect. Daarna moet JIJ beslissen of je dat voldoende vindt. Immers, als toneelmeester ben je verantwoordelijk voor wat er op jouw toneel gebeurt (maar dat hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen).

Sowieso klinkt die houtje-touwtje-oplossing erg twijfelachtig. Een touw langs een pootje met een doekenklem geleiden? Als ik zo'n omschrijving in een PRIE tegenkom, ben ik niet overtuigd. Ook leuk dat zo'n touw dan voor iedereen bereikbaar is (en struikelbaar met het mogelijke gevolg dat de rolstoel onbedoeld naar beneden komt). Als jij niet weet wat dat touw daar doet, hoe moeten jouw technici het dan allemaal weten? En de avondploeg zeker?

Dit hoeft niet te betekenen dat je alles moet dwarsbomen, want the show must go on ("8 uur moet het doek op"). Maar een flinke waarschuwing (evt. zelfs naar de directie van het gezelschap?) lijkt me op z'n plek. Ik ben zelf welliswaar geen toneelmeester, dus ik heb dit soort situaties nog nooit meegemaakt, maar bovenstaand is wat ik zou doen.

Wat betreft de communicatie: in principe is het genoeg als de inspicient alleen met jou commununiceert. Jij moet dan bekijken wie van jouw mensen op de hoogte gesteld moet worden van welke info. Uiteraard kan het gezelschap ook direct jouw technici aanspreken, zolang jij ook maar alle belangrijke info hebt!

(Wat leuk dat iedereen hier reageert zonder toevoeging...)
              Last edited by jurjen_barel; 27-06-09, 10:03.

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1087

Hallo,

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat dit de situatie is die je aantrof toen je als member van de avondploeg het toneel betrad. Maw dit alles is gebouwd voordat jij ten tonele (haha) verscheen?

Als mijn aanname klopt:

Onder wiens gezag (ws je collega) is de voorstelling opgebouwd? Ga eerst met hem in gesprek en vraag hem hoe hij (samen met de stage manager van het gezelschap) tot de conclusie is gekomen dat dit veilig is. Probeer dan uit te leggen dat dit niet kan en dat er naar en veilige oplossing moet worden gezocht.

Als mijn aanname niet klopt:

Hoe kan het gebeuren dat er zo'n voorwerp aan een twijfelachtig valsysteem de lucht in gaat (toch waarschijnlijk aan een van jouw trekken) zonder dat dit je is opgevallen? Jij bent verantwoordelijk en zal het dus direct met de stage-manager moeten bespreken.

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• gaffer
                  • Nov 2004
                  • 118

Originally posted by MarkRombouts
                  Even een paar vraagjes hoor:

- wat was jouw functie tijdens de voorbereidingen van deze uitvoering ?
                  - heeft niemand van het huis gezien dat de rolstoel naar boven ging ?
                  - toch wel erg benieuwd of er iets over dit verhaal in de technische gegevens en/of prie te vinden was.

* mijn functie is die van toneelmeester,technisch verantwoordelijk voor het gebeuren op de vloer samen met de inspecient van het gezelschap.

* Nee, ik en mijn collega's hebben niet gezien dat de rolstoel d.m.v. een genie omhoog is gebracht en aan het quick release systeem is vastgemaakt.

* heb de prie nog even nagekeken en zowel daarin als in de technische lijst is niets over deze constructie te vinden.

Comment

• gaffer
                    • Nov 2004
                    • 118

@ Jurjen: Dank voor je onderbouwde reactie.
                    Zoals je zelf al zegt is het een optie om onmiddelijk de rolstoel weer naar beneden te laten halen.
                    Nu is het wel zo dat er een truss carre van 10 x 7 x 6 onder de trekken staat en de trek dus niet geheel omlaag kon.
                    En om verdere scheve gezichten te voorkomen heb ik ervoor gekozen om in overleg met de inspecient het geval te laten hangen en afdoende maatregelen te nemen om het risico zodoende zoveel mogelijk te beperken.
                    En heb inderdaad ook naar mijn jongens toe gecommuniceerd wat er aan de hand was en dat daar niemand meer in de buurt mocht komen tot aanvang.

Maar wilde gewoon even weten hoe er in den lande met dit soort zaken word omgegaan.
                    Kunnen we weer iets van elkaar leren toch?

Groeten gaffer.

Comment

• gaffer
                      • Nov 2004
                      • 118

@ Alex:

Ik ben de gehele dag aanwezig geweest in de functie van toneelmeester.
                      Ik heb die dag ook een bevoegde trekkenwand operator gehad dus die wist ook wel wat kan en wat niet.
                      Als er tijdens de bouw een vaag soort van railsysteem de kap in gaat,althans zo zag het er uit.
                      Met verder nog niks eraan of erin.
                      En de inspecient hangt de rolstoel er vlak voor einde bouw in als ik lekker buiten een sigaretje sta te roken met wat collega's dan is het voor mij niet te controleren als hij me dat niet meld.
                      En als ik het zo beschrijf en me bedenk dat er ook niks over in de prie of technische lijst staat dan zou dat best eens een bewuste keuze kunnen zijn van die inspecient natuurlijk.
                      Al ga ik daar niet vanuit maar het zal ook echt niet de eerste zijn die dingen illegaal in de kap hangt en er niks van zegt.
                      Dat heb ik toch echt al een aantal keren meegemaakt.
                      Dus voor mij als toneelmeester is het echt onmogelijk om alles wat de kap in gaat te bekijken of het wel toegestaan is.
                      Tenslotte heeft het gezelschap hier ook een grote verantwoordelijkheid in.

Groeten gaffer.

Comment

• Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

Ik kan me toch niet indenken dat het gezelschap staat te wachten tot er even niemand van het theater is, en dan snel en sneaky een rolstoel in de kap hangen.

* hoe reageerde het gezelschap toen je ze er op aansprak?

Ik zou het ze sowiso kwalijk nemen dat het niet in de PRIE staat. ( daar is dit document toch precies voor bedoeld)

als dit daadwerkelijk stiekem is gebeurd en opzettelijk niet is gemeld had ik persoonlijk de rolstoel omlaag gehaald.
                        Dan krijg ik namelijk de vraag "waarom is dit express niet gemeld?" te gevaarlijk om goedgekeurd te worden?

Begrijp me niet verkeerd, ik doe niets liever dan meedenken en oplossingen zoeken, maar rigging moet gewoon VEILIG.
                        En dan wil ik graag zwart op wit WAT er hang, HOE het er hangt, WAARAAN het hangt+certificatie, en WAAROM het er hangt.

En als ze het veilig aanpakken is het toch geen probleem?

Conclusie:
                        - Als het aantoonbaar veilig is... is het prima, met kanttekening dat het de volgende keer wel in de PRIE moet!

- Als het stiekem gebeurd en/of onveilig is....aangetekende brief naar de betreffende directie. en de rolstoel gaat de kap uit; dan praten we verder.

Leks
                        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• gaffer
                          • Nov 2004
                          • 118

Originally posted by Leks
                          Ik kan me toch niet indenken dat het gezelschap staat te wachten tot er even niemand van het theater is, en dan snel en sneaky een rolstoel in de kap hangen.

* hoe reageerde het gezelschap toen je ze er op aansprak?

Ik zou het ze sowiso kwalijk nemen dat het niet in de PRIE staat. ( daar is dit document toch precies voor bedoeld)

als dit daadwerkelijk stiekem is gebeurd en opzettelijk niet is gemeld had ik persoonlijk de rolstoel omlaag gehaald.
                          Dan krijg ik namelijk de vraag "waarom is dit express niet gemeld?" te gevaarlijk om goedgekeurd te worden?

Begrijp me niet verkeerd, ik doe niets liever dan meedenken en oplossingen zoeken, maar rigging moet gewoon VEILIG.
                          En dan wil ik graag zwart op wit WAT er hang, HOE het er hangt, WAARAAN het hangt+certificatie, en WAAROM het er hangt.

En als ze het veilig aanpakken is het toch geen probleem?

Conclusie:
                          - Als het aantoonbaar veilig is... is het prima, met kanttekening dat het de volgende keer wel in de PRIE moet!

- Als het stiekem gebeurd en/of onveilig is....aangetekende brief naar de betreffende directie. en de rolstoel gaat de kap uit; dan praten we verder.

Leks
                          @ Leks:

De inspecient reageerde verbaasd toen ik er over begon.
                          Ik stelde hem ook meteen de vraag of hij deze opmerking nog niet eerder van een toneelmeester had gehad.
                          Hij zei van niet, maar dat zeg je natuurlijk in elk theater als je weet dat je iets aan het doen bent wat niet helemaal ok is.

Intussen heb ik ook een goed gesprek gehad met de productieleider en hij gaat mijn opmerkingen wel meenemen om het volgend jaar in de reprise anders te doen.

En zo is er weer een productie een stukje veiliger geworden.

Groeten gaffer.

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

Originally posted by gaffer
                            @ Alex:

Ik ben de gehele dag aanwezig geweest in de functie van toneelmeester.
                            Ik heb die dag ook een bevoegde trekkenwand operator gehad dus die wist ook wel wat kan en wat niet.
                            Als er tijdens de bouw een vaag soort van railsysteem de kap in gaat,althans zo zag het er uit.
                            Met verder nog niks eraan of erin.
                            En de inspecient hangt de rolstoel er vlak voor einde bouw in als ik lekker buiten een sigaretje sta te roken met wat collega's dan is het voor mij niet te controleren als hij me dat niet meld.
                            En als ik het zo beschrijf en me bedenk dat er ook niks over in de prie of technische lijst staat dan zou dat best eens een bewuste keuze kunnen zijn van die inspecient natuurlijk.
                            Al ga ik daar niet vanuit maar het zal ook echt niet de eerste zijn die dingen illegaal in de kap hangt en er niks van zegt.
                            Dat heb ik toch echt al een aantal keren meegemaakt.
                            Dus voor mij als toneelmeester is het echt onmogelijk om alles wat de kap in gaat te bekijken of het wel toegestaan is.
                            Tenslotte heeft het gezelschap hier ook een grote verantwoordelijkheid in.

Groeten gaffer.
                            Ik heb heel erg het gevoel dat ik nu ga lopen zeiken, maar het is wel zoals het is:

A. Als er 'een vaag soort van railsysteem' de kap in gaat kan je als ervaren toneelmeester je afvragen waarom het de kap ingaat en wat er dus aan komt te hangen.

B. Als je een sigaretje buiten staat te roken... Ik weet niet of je jonge kinderen hebt, maar ik zou (als ik kids zou hebben) ze bijvoorbeeld absoluut niet bij een brandend gasfornuis of bij het zwembadje in de tuin in hun eentje achterlaten... Dat is verantwoordelijkheid nemen voor het werk dat je doet.

C. Je hebt toen je de baan aangeboden kreeg (of gepromoveerde) de verantwoordelijkheden die daarbij horen aanvaard. Daarbij hoort dus ook de verplichting alles wat de kap in gaat te bekijken. Is dit te veel voor je dan moet je dat aan iemand anders overlaten of je verantwoordelijkheden delen.

@lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Superfly
                              • Sep 2008
                              • 86

Heren,

Nou heb ik helemaal geen verstand van rigging en theater, maar mag je dan zomaar een rolstoel of iets dergelijks uit de kap naar beneden laten vallen.
                              Want quick release zegt mij "touwtje trekken en hij komt ongecontroleerd naar beneden of heb ik dat verkeerd?.
                              Als hij van 10 meter hoog naar beneden valt blijft er niet veel van over en vliegen de onderdelen je om de oren en het publiek in.

Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd begrepen.
                              Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet

Marcel
                              Last edited by Superfly; 12-07-09, 23:58.
                              Make My day, Blow your Amp

Comment

Working...