Flightcase voor kleding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Flightcase voor kleding

Voor een voorstelling/productie die nog een tijdje zal blijven draaien en eventuele vervolgen wil ik een flightcase (laten) maken voor de kleding. Het idee is om eigenlijk een soort van kledingkast op wielen te maken, maar dan wel in degelijke flightcase uitvoering. Dus een kast met hanggedeelte en wat laatjes voor de resterende kledingsstukken.

Heeft iemand hier een dergelijke kist in gebruik en kan deze voor en nadelen geven van een dergelijk systeem ? Ook eventuele tekingen en/of foto's zijn van harte welkom.

Ik ga uiteraard ook contact opnemen met enkele flightcase bouwers om daar na modellen en prijzen te vragen, dat spreekt voor zich.
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

Ik heb tijdens tourtjes wel eens zulke kisten voorbij zien komen.
    Denk dan aan een kist van 2 m hoog, 60 cm breed, 60 diep, en ingericht als hangkast ( met een extra halve buis ( vastzet-baar) over de buis waar de hangers aan hangen, zodat ze er niet afspringen bij een hobbel in de weg

de deur had eigen wieltjes (2) ( gewoon een vaste draaideur) en de kist 4
    in de deur zie je vaak een spiegel ( kan je em zo de kleedkamer in rijden)

een afsluitbaar vak onderin de kist voor schoenen is ook geen slecht idee.
    ( half hang, half laatjes in jouw geval is ook best handig)

mocht je tijd overhebben kan je ook altijd nog;
    * een batterij lampje in de kist maken
    * schotten tussen de kleding bouwen
    * de kist bekleden aan de binnenkant
    * inkepingen maken waar de hangers in vallen zodat ze niet schuiven
    * verdere ingenieuze ontwikkelen doorvoeren...

En afgezien van de ruimte die deze kisten innemen weet ik er geen nadelen van. Geef elke acteur een eigen kist en de verantwoordelijkheid voor de spullen erin. Vond ik het beste werken.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

voor verdere tekeningen, bouw adressen, ed stuur ff een mailtje
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Originally posted by Leks
      En afgezien van de ruimte die deze kisten innemen weet ik er geen nadelen van. Geef elke acteur een eigen kist en de verantwoordelijkheid voor de spullen erin. Vond ik het beste werken.
      Ik zie wel een nadeel... moet je die kisten eens tippen en dan vlak voor de voorstelling weer open maken

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

@Leks: ik wil je graag een mail sturen om meer informatie te krijgen, alleen......

Je e-mail adres is onbekend en niet te zien in je profiel.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

jerrie mensink van MusicFactory in Neede heeft al een stuk of 6 van dat soort kisten gebouwd..Incl schoenlaatjes, makup-speigel etc.

Ook DutyCase in Drachten heb ik mooi dingen zien doen.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Mensen...iedere profi case bouwer kan zo'n kist voor je bouwen. Nodeloos een namenlijstje te gaan samenstellen.
            Waar de onderwerpstarter wel wat aan heeft zijn gebruikerervaringen met verschillende uitvoeringen. Op basis van die info kan hij afwegingen maken voor de uitvoering die hij laat bouwen.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

OK, gebruikservaringen:

-Plaats geen hele grote spiegel in de deur, of gebruik een onbreekbare.. wanneer een case een klap krijgt veert het hout door en je kan je het gevolg voorstellen(NEE, Ik wil er niet over praten).
              - neem een kist met 2 deuren, maw: je kist wordt hoog, breed en niet erg diep. wanneer de kist op wielen staat en je de kist open maakt zal er een moment ontstaan en de case voorover komen wanneer hij niet erg zwaar beladen is.
              beter kun je 2 halve deuren maken welke naar beide kanten openslaan.(zoals deuren van een bakwagen zeg maar. het moment is dan kleiner.
              - gebruik de ruimte in de deur om kleine vakjes te maken voor het opbergen van kleine zaken als brillen en sieraden die bij bepaalde kostuums horen.
              - Zorg dat de kist een slot bevat. Je wil geen kostuums kwijtraken en er zijn heel wat leeghoofdige roadie´s en stagehands die het erg geestig vinden in een bruidsjurk te verschijnen voor het inhangen van lampen.
              - hangruimte is belangrijker dan laden. broeken, jurken, jasjes, het meeste aan een kostuum kun je ophangen. wanneer je een hele kist voorzien van vele laden zal deze erg zwaar worden door al het hout en geleiders. Natuurlijk staat hij op wielen, maar een zwaardere kist dan nodig zit niemand op te wachten. Zeker wanneer deze later wordt meegebracht met een kleinere bus is het fijn een lichtgewicht case te hebben.
              - Bezuinig niet op een handgreepje. Hoewel dit voor iedere case geldt: bespaar niet op een handgreep. je kan er niet genoeg hebben wanneer je zo'n kreng op een podium moet hijsen.
              - Voorzie de case van een labelhouder. Hierop kun je de productie, de kostuums en de kleedkamer waarheen het ding moet vermelden. Op die manier zijn verschillende cases eenvoudig uit elkaar te houden.

Even een aantal zaken die me te binnen schieten, maar er zijn er nog heel wat, daar ben ik van overtuigd. een kostuumcase heeft minder de lijden dan een materiaal case. In de praktijk zal deze dus langer meegaan dan bv. een takel case. Dit betekend dat je er dus langer tegenaan kijkt als je iets vergeet of verkeerd (laat) Maak(en). Denk dus goed na voor je de order verstuurt.
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Tilt
                • Jan 2006
                • 14

Vergeet ook niet wat luchtroosters te maken. Het verzamelde zweet van de artiesten samen in 1 kist en dan luchtdicht afsluiten is geen goed idee.

onder de deuren kun je een extra wiel zetten, de kist kan dan nooit voorover valen door het gewicht vande deur.

Allard

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Even hier kijken: kwam ik tegen in het 'koffie en thee' topic van een paar jaar terug. Lejan Professional Bags & Cases

Toen stond er een pdf'je met het product aanbod, die is weg, maar als je met de pijltjes onder even doorklikt dan kom je vanzelf zo'n kist tegen.

Maar inderdaad, denk dat iedere flightcasebouwer wel zoiets kan vervaardigen, Dutycases sowieso wel.

Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Of een dubbele uitvoering, te weten: 60x120x200. Is ook iets stabieler als je bijvoorbeeld een ramp op moet.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Kilian
                      • Dec 2005
                      • 179

Originally posted by sparky
                      Of een dubbele uitvoering, te weten: 60x120x200. Is ook iets stabieler als je bijvoorbeeld een ramp op moet.
                      En dan in 2 gelijke delen, in zijn geheel, open laten klappen.

Comment

• jeroenw
                        • Dec 2003
                        • 216

Ik zou opletten met de hoogte van de case, 2m is heel tof, maar 1,80 gaat vaak net wat beter met deuren (er komen ook wielen onder).
                        Dan hoef je je case niet te tippen om onder een deur door te komen.
                        Ik ken enkele casess (niet voor kleding) die de ontwerper mooi 2m hoog had gemaakt, als je er dan nog 11cm wielen onder zet kun je bij iedere deur dat ding op zn kant houden. is echt fijn....
                        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• DJ_matthias
                          • Jun 2005
                          • 620

hier enkele foto's van een "wardrobe-case"

Amptown Cases GmbH Flightcases, Transflex, Sip, Transportkisten

hopelijk heb je dr wat aan!
                          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Da's niet handig... Beste case is uit 1 stuk met hangrail en opbergbakken onderin. Binnenkant deuren beplakken met fullsize spiegel. Met die concept jaren getourd: werkt perfect. Duty Case maakt deze onder andere.

Suc7

PS: belangrijk in een kledingkist is ventilatie. Niets is erger dan mottige en muffe kleding.
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• DeMennooos
                              • Aug 2000
                              • 1416

Mail anders ook even met www.flightcaserental.com :: Homepage
                              Die hebben de flightcases zelf ontworpen naar ervaringen uit de praktijk.

Primaire doen ze verhuur, verkoop zal vast geen probleem zijn.
                              Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

Working...