Line array in theater?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TVVL
    • Jan 2006
    • 53

Line array in theater?

Ons theater (400 zitjes) is op zoek naar een nieuw geluidssyeem...

Zelf zijn wij aan het twijfelen voor een line array of de traditionelekasten.

Wat denken jullie hiervan?

Zo ja, welk systeem?

Pro & contra's? (koppeling van de kastjes,...)

gr, Thijs
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1086

Line array??? Lijkt me niet. Is heel goed met conventionele kasten op te lossen. Scheelt je een boel geld!

Gr, Alex

PS pro's en cons van koppeling???
    Last edited by Radar; 17-03-08, 00:01. Reason: Opgelost door moderator
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

Originally posted by TVVL
      Ons theater (400 zitjes) is op zoek naar een nieuw geluidssyeem...

Zelf zijn wij aan het twijfelen voor een line array of de traditionelekasten.

Wat denken jullie hiervan?

Zo ja, welk systeem?

Pro & contra's? (koppeling van de kastjes,...)

gr, Thijs

wat voor vooronderzoek heb je zelf al gedaan? ben je al wezen luisteren bij diverse dealers van geluidssystemen?
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

400 zitplaatsen zegt niet heel veel. Wat voor geluidssysteem je beter in kan zetten hangt heel erg van de zaal zelf af. Voordeel van een line-array is wel dat je je geluid beter kan richten, dus dit zal schelen in de hoeveelheid reflecties.

Maar gaat het alleen om PA? Goede processing is namelijk ook belangrijk (BSS SoundWeb bij voorkeur). Mocht er binnen een paar jaar ook een verbouwing gepland zijn, zou het misschien wijs zijn die ook eerst af te wachten om zo het geluidsbeeld uiteindelijk optimaal te kunnen maken.
        Last edited by jurjen_barel; 16-03-08, 22:45.

Comment

• DVSL
          • Feb 2007
          • 23

Zoals wij het hebben in een van onze zalen; de Magdalenazaal in brugge. 440 plaatsen.

2 of 4 d&b C7 subs en 2 C7 tops
          In de portaalbrug nog 4 d&b E3 kastjes als opvulling voor de bovenste rijen.

Heb je toevallig geen fototje van de zaal om ons een idee te geven waarover we spreken?

Grtz

Comment

• dexter
            • Jul 2005
            • 433

Een heel groot nadeel van een line array is dat je ze ver weg moet plaatsen of zo hoog mogelijk, omdat de openingshoeken zowel horizontaal als verticaal heel klein zijn.
            Hierdoor heb je dus al snel infill's nodig.

Kortom neem gewoon een normale conventionele set, die is goedkoper en werkt net zo goed als een line array.

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Over welke zaal gaan we het hebben?

Ken voldoende kleinere zalen ( voor het gemak alles onder de 500pax klein noemend...) waar een array prima zou kunnen, maar evenzoveel waar met een paar simpele gevlogen kastjes en subjes los op de grond een keurig resultaat kan worden geboekt.

Volgens mij is deze vraag te abstract om zinvol te behandelen op een forum.
              De afwegingen voor een conventionele PA versus array, die kan je bespreken.
              Voor- en nadelen kan je afwegen, maar en advies, dat kan je alleen maar maken op basis van luister demo's.

Ik laat me graag overtuigen van het nut van dit onderwerp, zal het met bijzondere belangstelling volgen!
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• flash-a-new-generation
                • Nov 2006
                • 228

Originally posted by dexter
                Een heel groot nadeel van een line array is dat je ze ver weg moet plaatsen of zo hoog mogelijk, omdat de openingshoeken zowel horizontaal als verticaal heel klein zijn.
                Hierdoor heb je dus al snel infill's nodig.

Kortom neem gewoon een normale conventionele set, die is goedkoper en werkt net zo goed als een line array.
                die infill zal wel onvermijdelijk zijn. conventioneel is denk ik ook veel goedkoper al vind ik ondanks al dat gezwam over array systemen de meeste (indien goed geplaatst) 10x beter klinken dan wat voor een conventionele set dan ook.
                zelf gebruiken we TAD 1inch icm jbl 2310 maar ook de T4 array van dB. en als ik mag kiezen neem ik deze liever mee zelfs al stacken we het apparaat. dit weekend weer een hele fijne klank eruit gekregen..
                maar budgetair gezien zou ik in dit geval ook kiezen voor een goede conventionele set.
                EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• TVVL
                  • Jan 2006
                  • 53

De dag van vandaag hoor je overal dat er massaal line arrays worden aangekocht. Heeft het wel allemaal zin of laten we ons gewoon beïnvloeden door de frabrikanten?

Theater in kwestie heeft volgende afmetingen:

Breedte 15m
                  Eerste rij op 2,5m van luidspreker
                  Laatste rij op 22m met een hoogteverschil van 5m

Nu werken we met een convectioneel L-C-R systeem.

Mogelijke systemen:

L'accoustic Kiva
                  D&B Q
                  Meyer M1D

D&B E12 (E12/E12D + center E12)

Comment

• martijn r
                    • Oct 2006
                    • 4

alcons?

he tvvl,

Overweeg misschien eens een systeem van Alcons (check alcons audio - evolutionary audio solutions ®. ), bv een klein line array als lr14, 2x6,5" met een ribbon ( alcons audio - evolutionary audio solutions ® ) of misschien wel line source array als qr 18 of qr36 ( alcons audio - evolutionary audio solutions ® ).
                    Ik vind het systeem erg fijn in het gehoor liggen, maar smaken verschillen...

gr. Martijn

Comment

• badboyscrew
                      • Aug 2000
                      • 304

L'aoustic Kiva is ook een line source array
                      En ik moet zeggen we draaien er nu een paar maanden mee en het setje blijft ons verbazen ondanks het kleine formaat.
                      groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• janneman32
                        • Dec 2005
                        • 65

Ik zou inderdaad eens een demo aanvragen bij Alcons. Het LR14 systeem is in het theater erg goed bruikbaar door zijn 120 graden afstraalhoek. Verder is de klank van de ribbon driver erg aangenaam waarbij op zachte volumes zoals die in het theater vaak voorkomen het hoog erg goed overeind blijft. Eventueel in combinatie met twee SR9 infills heb je echt een set waar iedere bezoekende technicus graag op door zal willen prikken.

Greetzzz, Jan (LR14 freak)

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

meyer M'elodie is vaak de aangewezen oplossing.

maar ook de CPQ-1 (opvolger van de MSL2) of een stel UPA's kunnen prima voldoen..
                          Ff rekenen, eerst, en dan pas met een oplossing komen.

Het doel is de verstaanbaarheid , voor alle stoelen. En daarmee kan een LineArray vaak net te breed zijn, en moet je smaller..

Comment

• TVVL
                            • Jan 2006
                            • 53

Het doel is de verstaanbaarheid , voor alle stoelen. En daarmee kan een LineArray vaak net te breed zijn, en moet je smaller..
                            Wel, dat is nu de grote vraag... Is het nuttig om een fortuin uit te geven aan een line array, terwijl je voor minder budjet hetzelfde of zelf betere resultaten kan krijgen met gewone kastjes.

Ikzelf merk dat je met een line array de koppeling tussen de kastjes kan horen, wat je met een convectioneel systeem niet (minder) zal hebben.

Nadeel aan convectionele systemen is dat het niet zo ver draagt...

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

Zit er een balkon in die zaal?
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...