Stop-Beveiliging Portaalbrug

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

Stop-Beveiliging Portaalbrug

Of het in dit topic mag of in de rigging afdeling laat ik even aan de mods over.

Waarom hebben alle laad & losdeuren e.d. in een theater wel een stop-strip aan de onderkant zitten en de portaalbrug.

Oke, nou kan ik me er iets bij voorstellen dat je de portaal bediening moet in blijven drukken om hem te laten zakken, maar in deventer schouwburg hebben wij een bediening die aan de wand is gemonteerd. Zo ben je niet flexibel om te kijken of er iets "per-ongeluk" toch nog onder is gekomen.

En elk jaar wordt het systeem toch weer goed gekeurd.

Een portaalbrug stopt echt niet voor een kistje of katheder...het drukt gewoon door met z'n volle gewicht.
    Dus ik bedacht mijzelf, waarom geen soort van stop-strip aan de onderkant van de brug die de beweging van de portaalbrug stopt als het ergens tegenaan komt?
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Omdat iedereen weleens denkt: "Bah, wat koud, het tocht hier, ff gauw die overhead deur dicht" en dat van de mensen die de portaalbrug bedienen wel mag worden verwacht dat ze iets alerter zijn.

Volgens mij is zo'n stop strip op een overhead deur ook niet verplicht trouwens, maar meer om schade aan de deur te voorkomen, want die dingen kunnen meestal niet zoveel hebben.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Stage-Q
      • Sep 2007
      • 389

volgens mij is zo'n stop strip op een automatische deur wel verplicht..!

Maar ook ik kan dat fout hebben.

En dan nog, officieel moet je je A-Certificaat hebben om de portaalbrug te mogen bedienen. Eenknopsbediening. Maar een portaalbrug stopt niet als er iets onder staat...dat gewicht gaat maar door. En ja, ik vind het raar dat er voor zoiets geen beveiliging is.
      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Ruud_de_Koning
        • Aug 2003
        • 112

Verplicht?

Een stopstrip op een overhead-deur is verplicht als de deur na één druk op de knop zelf naar het eindpunt beweegt. En voila: zie daar meteen het verschil met een portaalbrug.
        En uiteraard plaatsen we ze ook als het enigzins voorspelbaar is dat er afknelling kan plaatsvinden. Dus ook op zo'n grote goederenlift aan de voorkant van het toneel. Waar iedereen toch gewoon lekker op gaat staan. Eh, hoe heet zo'n ding ook alweer?

Verder graag de opmerking dat voor hefwerktuigen de verplichting geldt dat de bediener den gehelen baan van den masjien kan overzien...

(Zat de laad en los hier altijd al op links?)
        "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• thijsow
          • Jan 2008
          • 4

heeft laatst de directeur van een niet nader te noemen theater ook gedaan gewoon duer dicht laten lopen zat de laad klep er nog onder en toen was de duer kapot dat gaat hij nog lang aanhoren ^^

Comment

• Ruud_de_Koning
            • Aug 2003
            • 112

Truukje

Originally posted by Stage-Q
            En dan nog, officieel moet je je A-Certificaat hebben om de portaalbrug te mogen bedienen. Eenknopsbediening. Maar een portaalbrug stopt niet als er iets onder staat...dat gewicht gaat maar door. En ja, ik vind het raar dat er voor zoiets geen beveiliging is.
            Tja, ik vraag me soms ook wel eens af waarom zo'n vrachtwagenchauffeur eigenlijk een diploma moet halen. Als je de voet van het pedaal haalt stopt zo'n ding toch ook vanzelf? Het heeft met zicht op de baan van de machine ook niks van doen. Ik zie regelmatig zo'n ding in een sloot liggen, of tegen een boom gevouwen staan. Waar ligt dat toch aan?

Hoe meer materiaal hoe veiliger? Of was het: hoe meer mensen, hoe veiliger?

Rinus, hoe was het ook alweer? Een Volvo met acht airbags is veiliger dan een 2CV? Of hoe zat dat ook alweer?

(Na de black-out eerst maar eens een sjekkie)
            Last edited by Ruud_de_Koning; 11-01-08, 17:48. Reason: Call for the Rhino
            "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• stefan90kauw
              • Jun 2005
              • 189

In het theater waar ik momenteel stageloop zit de Portaalbrug 'verbonden' met de trekkenwand bediening.

Dus alles gaat simpelweg met een joystick op vrij laag en veilig tempo.
              Maar evengoed niet beveiligd.

Comment

• Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

Debieningfoutje

Dat is interessant. Ik ben heeeeeeeel nieuwsgierig geworden aan welk besturingssysteem die pak 'm beet 2000 kg dan hangt.

Uit de statistiek van de cursusopdracht 'bedieningsfouten' blijkt dat het bij veel systemen nog mogelijk is om een trek te selecteren door het intoetsen van de cijfercombinatie plus nog wat. Waarbij blijkt dat het vrij vaak voorkomt dat iemand 33 geselecteerd dacht te hebben, maar -oeps- één van de drietjes werd niet goed ingevoerd. De operator kijkt achter in het toneelhuis - wacht tevergeefs op 33 die in zicht komt (!) - en hoort naast zich een lichttrek (3) die zich in de hoogwerker boort.

Op welk nummer zit dan die portaalbrug? En hoe groot is de kans dat door een bedieningsfout dat hele ding omlaag komt?

Het komt op mij tamelijk stupide over dat je een hefwerktuig van het type 'portaalbrug' gaat combineren met hijswerktuigen van het type 'trek'. Ik weet dat er al discussie was over het bedienen van een "kraan" met meerdere haken. Staat de Machine Richtlijn toe dat je dit soort combinaties maakt? Valt dat nog onder 'enkelvoudige en eenduidige bedieningsfuncties?

Het lijkt me dat hier een combinatie gemaakt wordt van twee werktuigen op één bedieningslessenaar. Uit mijn blote hoofdje zeg ik dat je elk hijs- of hefwerktuig een eigen bedieningseenheid moet hebben. Zoals ooit ook de lichtbruggen elk hun eigen bediening hadden.
                Ik wacht even tot heer Bakker -onze wandelende MR vraagbaak- weer terug is uit eh...Tokio? Taipee? Okisotowakie? Bejing?

Ik hoop toch niet dat het een besturingssysteem is waarvan de trekken soms ook spontaan blijven hangen, of soms 'ongewild in beweging komen'... De verhalen over trekken die spontaan gaan wandelen bezorgen me soms al nachtmerries. Ik denk dat ik gillend wakker ga worden als daar portaalbruggen aan toegevoegd gaan worden.

(Heb ik nou die batterij uit de handzender vervangen?)
                Last edited by Ruud_de_Koning; 14-01-08, 08:43. Reason: bedieningsfoutje

Comment

• maarten74
                  • Feb 2008
                  • 1

bedieningsfoutje?????

Bij ons zit de portaal ook op de trekkenwand aangesloten.(Trekwerk)
                  maar een bedieningsfoutje, eerst kijken dan doen!
                  Je bent als operator verantwoordelijk voor wat je doet dus als je trek 33 bedoeld en trek 3 beweegt heb je niet op je scherm gekeken welke trek je geselecteerd hebt dus dan ben je fout bezig.

Comment

• Ruud_de_Koning
                    • Aug 2003
                    • 112

Debienigsvoutje...

De genoemde foutief geselecteerde trek, is wel de meest gemaakte bedieningsfout in Nederland. (Bron: negen lichtingen cursisten VBT-B)

Waarbij opgemerkt mag worden dat de Machine Richtlijn eigenlijk dit soort bediening verbiedt. Dit mag helemaal niet op deze wijze op een desk zijn uitgevoerd. Er motten gewoon knoppen met de nummers van de trek zitten.

En als iemand weet dat we de mens tegen zichzelf moeten beschermen, en niet de machine, dan ben ik het wel......

Ook lijkt het me verstandig om in de kap te kijken, en niet op het beeldscherm.

85% van de storingen zijn bedieningsfouten. 10% materiaal en machinebreuk. Van de overige 5% weten we het niet. Het lijkt dus verstandiger om de persoon, die verantwoordelijk is voor alle processen die uit het gebruik van de trekkenwand voortkomen, tegen zichzelf te beveiligen.

Ik vind het dus niet zo'n verstandige uitspraak om te roepen dat een oplettende operator dat niet zal overkomen. Meestal wordt zoiets geroepen door iemand die van zichzelf tamelijk overtuigd is dat het hem nooit zal overkomen. En dan heb ik veel liever iemand die zich bewust is van het risico. Want een hoger bewustzijn verlaagt het risico.

En het lijkt me ook niet helemaal de bedoeling dat je door middel van één programmeerfoutje een portaalbrug van een paar ton per abuis kunt laten zakken. Ik zie het nut er niet van. En ik vraag me zelfs af of het is toegestaan om zo'n formaat hefwerktuig nog aan het bestaande hijswerktuig toe te voegen. Er zitten nu daadwerkelijk twee werktuigen op één desk.

(Tjeempie, wat piept die tribune zeg...)
                    Last edited by Ruud_de_Koning; 05-02-08, 14:05.

Comment

• koen heringa
                      • Jan 2005
                      • 25

Originally posted by Ruud_de_Koning
                      En ik vraag me zelfs af of het is toegestaan om zo'n formaat hefwerktuig nog aan het bestaande hijswerktuig toe te voegen. Er zitten nu daadwerkelijk twee werktuigen op één desk.
                      Op een trekkenveld van 50 trekken á 500 kg hefvermogen lijkt me 2000 kg niet zoveel. Als je over formaat hebt dan.

Maar goed er is wat voor te zeggen om een extra beveiliging te plaatsen op een portaalbrug die aan de desk gekoppeld is, zodat het (on)ding niet lager dan een meter of drie kan zonder een extra handeling.

Op het moment dat de portaalbrug aan een enkelvoudige bediening hangt moet je gewoon zorgen dat de kabel lang genoeg is om goed zicht op de baan van de beweging te hebben. Om even terug te komen op het begin van deze discussie.

(Had ik nou de pauze-bordjes uit gedaan?)
                      Last edited by koen heringa; 29-02-08, 20:56.
                      Pick any two: Cheap Fast Good

Comment

• Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

Ik heb persoonlijk geen trekkenwand-bedien-ervaring ( daarentegen wel redelijk veel hoogwerker ( allerlei soorten) en takel ervaring)

Maar het lijkt mij een goede zaak dat onder een portaalbrug ( en een trek ook, maar dit lijkt me lastiger te realiseren) een beveiliging komt zodra het gewicht aan de takels/motoren afneemt ( oftewel iets weerstand geeft vanaf de onderkant v/d brug) ( kan lastig zijn bij een trek qua belasting)

Dit hoeft niet gelijk een noodstop te zijn, maar een tijdelijke stop met de vraag aan de gebruiker om te stoppen of verder te gaan ( als je dan zo dom bent om gelijk weer, zonder kijken, op go te rammen dan is het je eigen schuld)

Of een beveiliging door middel van optica ( denk aan: laser+spiegel+ fotodiode onder je brug/trek) die ook een beveiliging triggerd.

Tuurlijk moet je goed kijken en opletten, en nog een keer kijken, en nog beter opletten etc, maar je KAN ALTIJD iets missen.
                        En dan is een portaal brug van pak em beet 2 a 3 ton een vervelend object om ergens op te parkeren ( een lege trek van 300 kg ook btw)

Dit lijkt me geen onmogelijk haalbare ingreep opzich. tuurlijk kost het geld, maar veiligheid boven alles nietwaar?

ps. ze mogen mij ook een hoogwerker doen met " achteruitrij/ proximity" sensoren rondom + zelfde sensoren aan de onderkant v/d arm en bak

leks
                        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Ruud_de_Koning
                          • Aug 2003
                          • 112

T-3

Ik heb er de branchenorm T-3 nog maar even op nageslagen. Er staat niet letterlijk vermeld dat er een sensor of knelbeveiliging geplaatst moet worden. De norm gaat er van uit dat de bediener heeft gecontroleerd of er geen materialen staan, of dat er niemand onder loopt. Die nadrukkelijke instructie moet in de handleiding staan.

De dagelijkse praktijk kennende, zien we dat de bedienkast heel vaak in het hoekje van het voordoektouw geplaatst is. En daar zie je echt niet alles (zeker de bordessen niet!). Ook zien we dat juist het prosceniumgebied (onder de portaalbrug) een prachtig afzetgebeid is voor kisten en materialen.

Ik vind de bovenstaande suggesties dan ook erg goed. Ik zou iets simpels als een paar noodstoppen onder de brug helemaal niet zo gek vinden. Ook wel fijn als je met een hoogwerker onder de brug even een gobo in je profiel steekt, en een onoplettende bediener drukt per ongeluk op de neerknop...
                          Een simpel lasertje zou inderdaad ook al erg goed zijn.

Maar puur principieel, en met het wetboek in de hand vind ik dat de portaalbrug niet samen met de trekken op één bedienkast mag zitten. De trekkeninstallatie en de portaalbrug zijn twee onafhankelijke werktuigen. Die moeten elk een eigen bedienpost hebben.

(Staat de afluistering aan?)

Comment

Working...