Waar is die tijd gebleven,..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

Waar is die tijd gebleven,..

Als freelancer werk ik veel in verschillende theaters,

maar wat ik tegenwoordig mis is het verschil met nu en 2 jaar geleden.

simpel voorbeeld:

voorstelling is geweest en afstopping moet terug gehangen worden naar de orginele afstopping. Veel gezelschappen staan dan lekker bij het loading een sigaretje te doen terwijl er wel eens een tijd was dat ook de gezelschappen mee hielpen met het terughangen, baantjes rollen. ... e.d.

Nu zeg ik niet dat elk gezelschap zo is hoor, maar er zijn toch echt wel producties waarbij dit voorkomt...soms toch wel beetje jammer.

mijn motto: gewoon even samen alles opruimen en terughangen en dan lekker een biertje drinken...
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?
  • axys
    • Aug 2006
    • 107

Ik zit dan bijna nooit in een theater, maar ik moet je wel gelijk geven, Stage-Q.
    Als je gezamenlijk even opruimt, dan ben je ook sneller klaar. Dan heb je tenminste meer tijd om een sigaretje te roken en een biertje te drinken.
    JP/PA Geluid & Licht

Comment

• dexter
      • Jul 2005
      • 433

Ik werk nog regelmatig in theaters en ik moet zeggen dat ik dit nog mar zelden heb meegemaakt, meestal helpt iedereen gewoon mee.

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Is dit niet iets voor de lounge ??

Maar goed, ik werk dus in de decorbouw en daar is dus niemand die je komt helpen na een klus hoor, er wordt zelfs nog van ons verwacht dat we de troep van de productie en de licht/geluid boeren gaan aanvegen!!
        Gaffatape/kleurfilters/draaiboeken/koffiebekers alles laten ze los zodra de opname klaar is en dan allemaal zo snel mogenlijk aan het bier en wij mogen in hun troep werken....
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• rene.derksen
          • Feb 2004
          • 649

Ik zit wel eens in het theater, maar wij ruimen onze echte troep (Lees: bekertjes, gaffa, zakjes, draaiboeken) netjes op. Maar baantjes rollen en afstopping terughangen wordt óf duidelijk gemaakt dat dat niet hoeft (het blijft hangen & liggen, of het wordt een andere keer gedaan) , óf we zijn gelijktijdig met het theater klaar. De enkele keer dat we moeten gaan omdat we verweg zitten o.i.d. wordt er eigenlijk nooit raar opgekeken ofzo.
          Licht is altijd zwaar.

Comment

• Stage-Q
            • Sep 2007
            • 389

ik zeg ook niet dat elk gezelschap zo is hoor,

maar vooral de grote "van den ende" type gezelschappen hebben dr nog wel eens een handje van weg om dus niet te helpen.

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Ik denk dat het niets te maken heeft met de productie, maar de intermenselijke samenwerking tussen gezelschap en theater. Er zijn theaters waar ze je zo'n kutdag bezorgen dat je aan het einde zoiets hebt van "sterf maar af met je rommel". Daarnaast zijn er gelukkig veel meer theaters waarbij het gezellig is, en men op basis van sfeer nog even meehelpt. Feit is wel dat het theater betaald wordt om het gezelschap te helpen, en andersom niet. Wel ben ik ben met je eens dat het een veel betere situatie is om nog even 5 minuten te helpen.
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Stage-Q
                • Sep 2007
                • 389

precies,

maak er samen een leuke dag van, en sluit het gezamelijk af met het terughangen van de situatie en ga daarna lekker samen een biertje drinken.

Tuurlijk heeft iedereen wel eens een kutdag in het theater, maargoed...bedenk wel, de theatertechnici halen wel de vloer weg voor jullie en hangen de afstopping wel om voor jullie voorstelling.

En ja aan de andere kant betaald het theater inderdaad voor de voorstelling,

Maargoed...samen uit, samen thuis

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Tsjah, er is allemaal wat voor te zeggen. Feit blijft dat het hun werk NIET is.
                  Zou uiteraard collegiaal en aardig zijn als ze helpen, maar als ze na HUN werk gaan zitten is dat (of we dat nu leuk vinden daargelaten) wel hun goed recht.

Eigenlijk is het dus een goed teken dat jij ervan opkijkt als iemand het niet doet. Dat betekend dat de meeste het dus wel doen.
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Originally posted by Stage-Q
                    Tuurlijk heeft iedereen wel eens een kutdag in het theater, maargoed...bedenk wel, de theatertechnici halen wel de vloer weg voor jullie en hangen de afstopping wel om voor jullie voorstelling.

En of ik op een festival ook nog even de aggregaten weg wil halen, de wc's wil schoonmaken en het podium af wil breken?

Is het niet gewoon waar je voor betaald wordt, wat in je functieomschrijving staat?

De keren dat ik met een theatertourtje binnenkom ben ik al een stuk flexibeler dan dat ik met een internationaal bandje binnenkom.
                    In de zin van: Hier hangt afstopping, moet eigenlijk 2 trekjes naar voren, maar ik kom wel uit met de kapindeling, laat maar hangen.
                    Tegenover: Dit is het centerpunt van het podium, hier is het riggingplan, heren huisriggers, dit is het.
                    En: oh, jullie hebben geen 2 CEE125A, maar 125 en 63 en hij zit in de hoek, dan moet ik ff een kabeltje leggen in plaats van 'waarom liggen die 2 runs Powerlock 400A midden achter het podium en niet stage right? Regel dat!'

Misschien is die tijd niet gebleven, maar is de branche professioneler geworden, maar in het theater zit je absoluut op de plek waar je nog het meeste saamhorigheid hebt.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Hoe het gebruikelijk is weet ik niet. Maar enkele bandleden doen ook wel van der ende producties in de orkestbak of in de cast. (dingen als JCS, en binnenkort flashdance) Als je hun bruto dag salaris zou kennen. (tweecijferig!) En zou weten hoeveel uren zij daarvoor moeten opdraven inclusief contractueel verplichte onbetaalde promotiedingen bij TV programma´s snap je misschien wel waarom zij uiteindelijk bij het opruimen van het toneel afhaken. Dingen als omkleden en afschminken gebeurt ook nog wel eens in de tijd die door de crew als eenzaam werkend zou kunnen worden gevoeld.

De technici bij mijn band zitten al op 2x het gage van een bandlid. (en je vind nog amper goede) Enkele muzikanten zijn eenvoudig te slap en te klunzig om een kist naar de bus toe te werken. De zangeresjes wil je echt niet van dat ze iets van je techniek aanraken want dan gaat het stuk. En dat krijgen de meeste muzikanten ook gewoon van de crew te horen.

Conclusie wat mij betreft. Ik snap wel dat niet alle gezelschappen de afstoppingen terug gaan helpen hangen na de voorstelling.

Oh ja. Als freelancer doe je als je eenmaal jezelf in het wereldje hebt ingewerkt veel klussen bij dichtbijzijnde theaters. (ik ken er die alleen in den haag werken omdat daar voldoende theaters zijn. die gaan met de fiets naar het werk) Als je met een theater-personeelbus uit schubbekutterveen via amsterdam naar den haag moet. Terwijl de technici een half uur van huis zijn maakt m.i. ook wel uit voor je enthousiasme om na te blijven.

ben ik nu egoistisch?
                      lekker belangrijk!

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Nee je bent niet egoistisch.

Ik help ook makkelijker, eigenlijk altijd, als ik in mijn hometown Zoetermeer (bv Stadstheater) sta te werken, 10 minuten fietsen ben ik thuis. Als ik nog een paar uur moet sturen dan controlleer ik of ik mijn eigen zooi weg heb inclusief afval, schut de handen met een bedankje voor de gastvrijheid en ga rijden.

Het verhaal van Showband is verder erg herkenbaar. In veel theaters doen ze het toch liever zelf. Ze kennen de weg en weten waar alles moet worden opgeborgen om het de volgende keer weer makkelijk en snel terug te vinden. Het theater inclusief personeel wordt gehuurd door een productieteam en niet andersom. Dit productieteam betaald voor de service. Vind je het onderbetaald, tijd voor overleg met je werkgever lijkt mij.

Comment

• Stage-Q
                          • Sep 2007
                          • 389

tja,

aan de verhalen te zien kun je het mes dus aan 2 kanten snijden.

Als ik kijk naar m'n werkzaamheden in de rock 'n roll wereld ben ik ook zo van, ja ik ga jou afvalzakken niet naar de container brengen of jou dmx kabel oprollen. Tuurlijk, ieder z'n functie...niemand zit op een festival op meer werk te wachten, ieder is druk genoeg.

vond het wel leuk om eens de reacties van anderen te zien op dit onderwerp.

En ook met gezelschappen die liever niet helpen met het terughangen o.i.d. kan ik nog steeds gezellig een biertje drinken hoor

Comment

• Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

En aan het einde van de dag gaat het uiteindelijk toch daarom.. Of niet soms??

Dat dacht ik ook!
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Ruud_de_Koning
                              • Aug 2003
                              • 112

Goede ouwe tijd

In den echten goeien ouwen tijd, toen ik ook nog veel in het theater werkte.....grijns....
                              Toen eh toen, toen plande je het als theater altijd zo dat je gelijk met het gezelschap klaar was....
                              Maar in de hele echte goeie ouwe tijd, van toen zelfs ik nog op reis was (ja ja lieve kijkbuiskinderen generatie..), en veel in het theater kwam, ja toen.... toen tipte iedereen ook gewoon even de kistjes mee.

Ikzelf was van het type die graag even ging vegen. Tot verbazing van de boys in het theater. Ik zie altijd: "laat mij dat nou doen, want jullie doen het elke dag al". In Arnhem werd de bezem altijd al voor me klaar gezet. In de Komedie was het tijdens een eindserie 'mijn klussie'. Niks niet werk niet jouwklus-mijnklus.

Tis toch Artikel 19 waar wij onder vallen? Twee samenwerkende werkgevers op één werkvloer? Dat valt toch onder de Sesamstraatwet?

Lekker blijven samenwerken! En de beste wensen.
                              "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

Working...