Theaterbezoek neemt toe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Theaterbezoek neemt toe

Bezoek theater stijgt 2,5 procent

Gepubliceerd: 29 november 2007 00:00 | Gewijzigd: 29 november 2007 15:59

Bron: NRC Handelsblad(kunstredactie)

AMSTERDAM, 29 NOV. Het aantal bezoekers aan theaters en concertzalen is in 2006 gestegen met 2,5 procent en bedraagt 12,7 miljoen.
    [LEFT] Grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg, met het decor van King Lear van het RO Theater.
    (Foto Leo van Velzen)
    [/LEFT]

Gemiddeld gaat iemand in Nederland 3,5 keer per jaar naar een voorstelling of muziekuitvoering. Deze cijfers heeft de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) vandaag bekend gemaakt.

Volgens directeur Hans Onno van den Berg is de toename ten opzichte van 2005 een trend die zich zal voortzetten. Hij noemt het theater ‘booming business’. De stijging van het aantal bezoekers aan toneel is mede te danken aan de toetreding van enkele grote theaterfestivals tot de VSCD, zoals Oerol op Terschelling en Over ’t IJ Festival in Amsterdam.

Ook de professionele musical, klassieke muziek en het amateurtheater tonen een stijgende lijn. In 2006 waren 9000 voorstellingen uitverkocht; 1700 meer dan een jaar eerder. Voor cabaret en musical geldt dat bijna de helft van de voorstellingen is uitverkocht. Nederland beschikt over 258 zalen met ruim 123.000 zitplaatsen. De totale omzet van de bij de VSCD aangesloten podia is in 2006 met 8 procent gegroeid naar 532 miljoen euro.

Opmerkelijk is dat het rijksgesubsidieerde toneel met 10 procent is teruggelopen. Een verklaring is dat het voor de grote rijksgefinancieerde repertoiregezelschappen moeilijk is om „goed lopende stukken op het repertoire te behouden en slecht bezochte voorstellingen snel af te gelasten. Het systeem eist telkens nieuwe voorstellingen met verwaarlozing van repertoire dat meer dan een seizoen standhoudt”, aldus Van den Berg. In de nieuwe basisstructuur voor theater pleit de VSCD dan ook voor zes grootstedelijke gezelschappen die als een ensemble met een flexibele programmering kunnen opereren.
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

...Met als gevolg dat het niveau van het theater afneemt. Decor wordt in het oostblok gebouwd uit kostenbesparing (heb al menig uurtje op zijtonelen decors opnieuw staan lassen of bekabelen...) en ook het niveau van spel is de laatste jaren fors gedaald bij middenmoot-voorstellingen. Ik vind de diepgang van musicals over het algemeen achteruit gegaan... Misschien om ook de 'minder intelligente' bezoekers (die zijn er dus ook bijgekomen, volgens dit onderzoek) een goeie avond te geven?

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Ach, met de nodige Albert Heijn-acties zijn de zalen van de grote musicals inderdaad prima vol te krijgen (en daarmee daalt het niveau van de gemiddelde bezoeker evenredig).. Niks mis met de iets minder intellectuele mensen, wel wat mis met de sjonnies die het theater binnengelopen komen in hun trainingsbroekje.
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

Volgens mij is de oorsprong van het toneel nog altijd het volksvermaak..In de tijd van Shakespeare was het de boer en burger die het toneel bezocht, en de nobelen bonden toneelgroepen aan zich om richting de hovelingen aanzicht te winnen, hun mening over te dragen...eigenlijk is er dus niks veranderd, en zijn Joop en Albert de hovelingen van nu..dus graag iets meer respect voor die traninngsbroekdragende klant!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Niet alleen gezellige musicals. Er zijn de laatste jaren natuurlijk een hoop leuke theatertours van podiumbands bijgekomen. Dat vult de zetels ook goed.

Dat schept een kritisch publiek bij de "gewone" optredens van bands wat voor de hele branche dan weer leuk is.
          lekker belangrijk!

Comment

• JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

Originally posted by R. den Ridder
            dus graag iets meer respect voor die traninngsbroekdragende klant!
            Je gaat toch ook niet in je galakleding naar de sportschool of in je SM-pakje naar de kleuterklas waar je les geeft?

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by R. den Ridder
              dus graag iets meer respect voor die traninngsbroekdragende klant!
              eens!
              jammer dat die gouden ankerketting zo reflecteert....

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Asocialen zullen zich nooit aanpassen: it's in a name.

Die man met zijn trainingsbroek die braaf geniet vind ik niet zo erg ('t is toch donker in de zaal, laat hem). De rotary-business huftertjes die te laat, en half dronken binnenkomen en denken te mogen praten tijdens een show... Gegen die mauer !
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Inderdaad, die kampers in campingsmoking heb ik geen last van die zitten lekker te genieten van hun gekochte kaartjes.

Nee een klas van een VWO die verplicht een voorstelling moet bijwonen tegenwoordig i.v.m. cultuur waarvan zelfs de leraar zit te ouwehoeren terwijl die een voorbeeld hoort te geven stoor ik mij wel aan in het theater.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Maar het is allemaal wel goed voor de bezoekers aantallen.
                    Het wachten is op de vorming van theatrical hooligan clans,
                    want waar veel volk komt kan fijn veel rotzooi getrapt worden....
                    ;-)
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Ruud_de_Koning
                      • Aug 2003
                      • 112

ff snel rekene

Meteen ff checke of HansOnno gelijk heeft als ie zegt dat de opleidingen voor theater te duur zijn:

532 mil delen door 125 VSCD schouwburgen
                      ff met het potlood op m'n biervilt, slurp
                      dat komt op een omzet van, wacht ff,
                      ja ik heb 't: da's 4,26 miljoen per hok

wacht nog ff; waar staat het nou?
                      A hier: "de industrie reserveert 1% van de omzet als budget voor onderwijs en instructie"
                      Effe het potlood bevochtigen.....
                      4,26 delen door honderd, da's nie moelijk
                      ff uit het hoofd, ik kan dat nog:
                      Dan zouden de theaters elk 42.600 Euri per jaar reserveren voor onderwijs

Ik ga nog maar gauw een cursusje schrijven....
                      Rinus, aan de bak!

(Verhip, er zitten hier nog touwen)
                      "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• Ruud_de_Koning
                        • Aug 2003
                        • 112

Voorkant van het bierviltje

Even echt rekenen. Want dat kan ik ook natuurlijk.

Laten we eens uitgaan van een omzet van 4 miljoen gemiddeld per theater. Dat is redelijk.

We weten van theaters dat dit getal geen realistisch beeld geeft van de bedrijfsomzet, stomweg omdat ongeveer 80% direct weer wordt uitgegeven aan de inkoop van voorstellingen. Ik begrijp dan ook niet waarom dit nooit bij deze cijfers vermeld staat. Het is een totaal ander omzetgetal dan van welk ander soort bedrijf ook.
                        Het is beter om de 20% omzet uit de normale bedrijfsvoering te hanteren. Dat levert een getal op van 800.000 Euro. Kijk, en dan klopt het weer een beetje voor organisaties met gemiddeld 6-8 FTE.

Een realistisch budget voor onderwijs en instructie komt dan op ongeveer € 8000 per jaar.

En dan snappen we direct waarom bij een enorme toeloop op bijvoorbeeld de VBT cursussen van het IAB er direct nergens anders meer cursisten worden aangemeld.

De ESF subsidie voor 2008 is overigens ook weer goedgekeurd. Dus werkgevers kunnen een groot deel van de kosten van een veiligheidscursus weer terugkrijgen. De VBT (BMT) cursussen van het IAB vallen daar onder. Dus ook met een wat kleiner budget is het mogelijk om deel te nemen aan belangrijke (verplichte) veiligheidscursussen.

Er was even sprake van een wijziging in de eindtermen van de BMT. Maar dat blijken geruchten te zijn waar geen feiten aan hangen. Er komt in het najaar een nieuwe aanbieder uit de regio Rotterdam, maar de cursussen blijven op basis van de huidige eindtermen.

(Ga nou toch eens voor één avond een keer op je kruisje staan!)
                        "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• Upgrading your system
                          • May 2003
                          • 1684

Originally posted by JeroenVDV
                          Je gaat toch ook niet in je galakleding naar de sportschool of in je SM-pakje naar de kleuterklas waar je les geeft?

Heb jij die dan jeroen??
                          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

Originally posted by Upgrading your system
                            Heb jij die dan jeroen??
                            Nee (- ik heb geen volledige galakleding).

Comment

• Ruud_de_Koning
                              • Aug 2003
                              • 112

Msm

Nou dan kom ik in mijn SM pakje wel even constateren dat ook hier de bijdrages een prachtniveau halen. Pffff.

("Ik wil best een AKG'tje voor je halen, maar je hebt helemaal geen fantoom op je tafel...)

Comment

Working...