Podium en evenementen techniek eindhoven

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ahmed Al Dayri
    • Oct 2005
    • 354

    #16
    ik denk niet dat het mogelijk is om een mbo diploma te halen voor een verkorte traject te volgen. Dit omdat je een minimuum aantal uur op school moet zitten en op stage moet zijn geweest (staat vastgesteld!)

    Comment

    • DJ_Compact
      • Jan 2004
      • 234

      #17
      Originally posted by Tom van Kameren
      Dj Compact. Je antwoord is zo kort door de bocht als de informatie die je in je profiel hebt staan. Weinig inhoudelijk.

      Ik concludeer hieruit dat jij onlangs nog een opleiding aan De Eindhovense School hebt gevolgd.

      Een opleiding afkraken is niet moeilijk. Maar bedenk dat je in het eerste jaar (niveau 4 heeft een tweede theoriejaar) bagage meekrijgt naar je stages. Veel vmbo-leerlingen hebben weinig ervaring met theatertechniek, laat staan met muziektheorie. Elektriciteit, arbo-wetgeving, communicatieve vaardigheden... er zijn veel zaken die voor een MBO-student van groter belang zijn dan muziektheorie.

      De Niveau-4 opleiding is twee jaar geleden van start gegaan en als in AJB's post is te lezen dat er wordt gezocht naar mensen uit de praktijk die deze nieuwe opleiding kunnen gaan ondersteunen bij het specialiseren van de studenten.
      Beste Tom,

      Een opleiding afkraken is niet zo moeilijk. Alleen geef ik gewoon antwoord op een vraag. Ik kan er wel een heel lulverhaal omheen maken, maar het komt er gewoon op neer dat er totaal niets aan muziektheorie gedaan word. Als je lichtman bent, moet je de muziek doorhebben, en dance is weer totaal anders dan jazz als voorbeeld. Een geluidsman moet weten hoe bijvoorbeeld hardrock in elkaar zit om de goede mix te maken, want dat is anders dan bluesmuziek. Dat zijn dingen waar naar mijn mening toch wel aandacht aan besteed mag worden. Het hoeft niet 5 uur in een week te zijn, maar af en toe daar aandacht voor kan geen kwaad mijn inziens.

      Hoevaak heb ik niet al stagiaires gezien die eigenlijk geen idee hebben wat voor een muziek een band speelt, of totaal niet voelen wanneer een break komt bij dancemuziek. Dat zijn dingen die aangeleerd moeten worden, en dat is iets waar een school aan mag meehelpen. Je kunt wel zeggen dat het maar op stage aangeleerd moet worden, maar dan kun je bij wijze van spreken de leerlingen meteen in het eerste jaar op stage laten gaan, want over alles kun je dat wel zeggen....
      Mjaaaa....

      Comment

      • AJB
        • Jul 2003
        • 2289

        #18
        Muzikaal gevoel en gehoor moet je hebben, dat valt niet aan te leren. Het valt echter wel te ontwikkelen. Allereerst moet je liefhebbers hebben, en die passie is schijnbaar voor opleidingen moeilijk meetbaar. Als ik mensen een cursus moet geven, vraag van wat voor muziek ze houden, en het antwoord is "hardcore" wat moet ik dan nog? Op zo'n moment rest mij niets anders dan diep zuchten, een traantje wegpinken, en moedeloos op een stoel gaan zitten...

        Natuurlijk moet er aandacht aan muziek besteed worden! Maar ook aan theatergeschiedenis, aan 3D ontwerp, aan dans, aan speltechniek, aan cameraregie, en aan nog 10000 onderwerpen die ik zo kan opratelen. De vraag is nu: wat kan ik als opleiding bieden, en ook nog binnen 4 jaar ? Dat zijn keuzes afwegingen etc. Dat is de worsteling voor de scholen.

        Wat mij betreft is het grootste probleem de selectie van leerlingen... Er zijn veeeel ongeschikte mensen die toch inschrijven, en scholen mogen niet zomaar weigeren. Talentscouting is normaal in de voetbalwereld: waarom niet binnen onze scene ?
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #19
          Originally posted by Stage-Q
          goh kan ik over meepraten,

          opleiding op het deltion te zwolle.

          zonde geld dus bij het deltion ( toen destijds )...
          HH - een bekende naam.
          Door een inkoper van die lesfabriek ben ik ooit (midden/eind 2005) benaderd om een keer één (1!) middag iets over rigging te komen vertellen.
          Want ze wilden een 'goed stuk onderwijs' neerzetten, maar het mocht natuurlijk niet teveel kosten.
          Ik heb de man uitgelegd dat ie geen idee had waar ie het over had.

          En vervolgens mijn kritiek op het falende Nederlandse onderwijs nog maar eens uiteengezet. Met inkopers, managers, inventariseerders, evalueerders en weet ik niet veel wat, die stuk voor stuk nooit voor een klas hebben gestaan, maar daarover wel allerlei oordelen kunnen vellen.

          Leuk voor mij om dit eens op deze manier te horen (cq. lezen),
          al is het natuurlijk niet zo leuk voor de betreffende leerlingen.

          Maar ja in het huidige onderwijs kan alles
          - de timmerman geeft electra en metaal, en
          - de smid geeft rigging en autotechniek.
          Als het allemaal maar in het rooster past en eerst en vooral niet te duur is.
          Want het geld is broodnodig om al die schimmige randfiguren te kunnen betalen.
          En die zakkenwassers vangen vaak ook nog meer dan degene die het echte feitelijke verhaal moet (kunnen) houden!

          Sinds de Mammoetwet van Cals (1966) is er een hele hoop naar de kloten geholpen, en maar verrotte weinig verbeterd.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • Ruud_de_Koning
            • Aug 2003
            • 112

            #20
            En AJB vergeet het IAB. Die toch al weer mooi met een tweede jaar Dagopleiding Theatertechniek gestart zijn. Waar je wel leert luisteren. Laat dat maar aan Erik en Frans over. Na een half jaartje mixen die jongens al lekker 32 spoortjes weg, en moeten over separatie, positie en klankkleur praten.
            Wie een paar centjes over heeft, en in één jaar alleen maar de harde kern van het vak wil leren, is naar mijn smaak daar het beste op z'n plek. Licht, geluid en toneeltechniek. Meer niet. Hands on, en met superfacilitieten. Wat zeg ik nou weer? O o o. Freud again.


            (Ik word gek van die wenteltrap naar de artiestenfoyer)
            "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

            Comment

            • ikweetvannix
              • Oct 2006
              • 66

              #21
              Die Freud toch... eens met Ruud. Ik ben dan eerstejaars van eerdergenoemde dagopleiding IAB, en ik kan het iedereen, mits je er de centen voor hebt en er 110% voor gaat, aanraden.

              (Wat betreft die wenteltrap, niet alleen de artiestenfoyer, maar ook de filterkamer... za-lig :S)
              "Speakons in je oren..."

              Comment

              • BS
                • Feb 2005
                • 24

                #22
                Originally posted by Stoney3K
                Als ik een voltijds opleiding zou willen wel. Maar dan ben ik weer 4 jaar full-time aan die opleiding kwijt, terwijl je goed kans hebt dat ik deze MBO opleiding in veel kortere tijd af kan ronden, en voor een bedrijf komt het toch aantrekkelijker over als je een opleiding in die richting gevolgd zou hebben.
                Op het Mediacollege in Amsterdam is er een deeltijdopleiding (BBL) op MBO 3 niveau. Dan wordt er vanuit gegaan dat je al voldoende basiskennis hebt en al werkt in de sector, dus daardoor sneller door de opleiding heen kan gaan. (die dan overigens nog steeds 3 jaar duurt).

                Comment

                • gaffer
                  • Nov 2004
                  • 118

                  #23
                  Originally posted by Ruud_de_Koning
                  En AJB vergeet het IAB. Die toch al weer mooi met een tweede jaar Dagopleiding Theatertechniek gestart zijn. Waar je wel leert luisteren. Laat dat maar aan Erik en Frans over. Na een half jaartje mixen die jongens al lekker 32 spoortjes weg, en moeten over separatie, positie en klankkleur praten.
                  Wie een paar centjes over heeft, en in één jaar alleen maar de harde kern van het vak wil leren, is naar mijn smaak daar het beste op z'n plek. Licht, geluid en toneeltechniek. Meer niet. Hands on, en met superfacilitieten. Wat zeg ik nou weer? O o o. Freud again.


                  (Ik word gek van die wenteltrap naar de artiestenfoyer)
                  Hier ben ik het helemaal mee eens!!

                  Ik raad iedere leerling aan om na het afronden van het MBO nog een jaartje IAB erachteraan te doen als dit binnen je mogelijkheden ligt.
                  Hier leer je namelijk pas echt hoe het vak in elkaar zit,de MBO opleiding is een mooie basis voor het IAB.
                  En daarna lekker gaan werken en daar je draai vinden en specialiseren.

                  Comment

                  • AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

                    #24
                    Ik raad mensen helemaal niet aan om na een 4 jaar MBO nog eens IAB te gaan doen. Mijn ervaring is vooral dat mensen hier veel geld betalen voor relatief verouderde materie. Op geluidsgebied kan ik dat niet meer met zekerheid zeggen: op lichtgebied is dit een actueel probleem.

                    Mijns inziens is een opleidinginstituut maar een klein onderdeel van elke carriere. Cruciaal zijn docent en cursist. Aan diverse opleidingen gaan ze nogal nat met het verhaal docenten. Daarnaast is de doorsnee cursist vooral mengtafel geobsedeerd en zal nooit ergens terecht komen. Kortom: zonder talent komt men nergens, maar mocht men doorstromen: is ultieme begeleiding noodzakelijk. Of het IAB die begeleiding op topniveau biedt, durf ik op lichtgebied sterk in twijfel te trekken. Dat mensen daar 32 sporen kunnen mixen prachtig: dit zegt helemaal NIETS maar dan ook NIETS over iemands kwaliteiten en inzichten.
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

                    Comment

                    Working...