welke kleuren van filters worden het meest gebruikt in het theater?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • honkytonky
    • Jun 2007
    • 2

welke kleuren van filters worden het meest gebruikt in het theater?

hallo ik ben chris 22j uit roosdaal.
    in mijn gemeente zijn ze een cultureel centrum aan het opbouwen
    nu krijg ik de eer om daar technieker te worden en sta dus in voor het geluid en het licht telkens als er iets te doen is.het zou gaan om schoolvoorstellingen,amateurtoneel,concerten van fanfare's,plaatselijke muzikanten die een voorstelling komen geven....enz

nu komt de aap uit de mauw,,,ik heb wel de nodige ervaring als dj met de discobar en een paar festivals in het buitenland maar dit is toch wel nieuw.
    er zijn een 30tal theaterspots aangekocht van het merk ADB waaronder 500w spots en 1000w spots denk zelfs zwaarder ook als ek mijn niet vergis.
    ik moet ook een 20 tal kleurenfilters uitzoeken om te beginnen en dan in de toekomst verder uitbreiden.

nu is de vraag welke kleuren worden zo het meest gebruikt?
    ik had gedacht aan de bekende leefilters zoals 101/yellow en 105/orange
    beetje de basiskleuren.zeg maar gerust als ek fout ben zeg het het is allemaal nieuw voor mij dus ja.

hopelijk zijn er hier mensen die mij willen en kunnen helpen.
    met heel veel dank

chris.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Chris,

Op de eerste plaats; van harte welkom op het forum.

Gezien de inhoud van je openingsbericht zal bij een hoop deelnemers de bloeddruk stijgen.
    Immers: theater maken is in alle gevallen anders dan een plaatje en een knipperend lampje.

Het lijstje met standaard kleurtjes is doorgaans wel wat langer dan 20 kleurtjes.

147 - 152 - 158 - 201 - aanvulling...

101 - 106 - 111 - 119 - 126 - 136 - 195 -

is wat er zo zonder kijkje in mn filterkist te binnen wil schieten...
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Kilian
      • Dec 2005
      • 179

Originally posted by moderator
      Chris,
      is wat er zo zonder kijkje in mn filterkist te binnen wil schieten...
      Was hier laatst al niet een onderwerp over?

Comment

• tomv
        • Jun 2003
        • 331

Denk dat je meerdere onderwerpen zult vinden.

Maar kleur is een kwestie van smaak. Lijstje van de mod zou ik zeker als basis gebruiken. Als er producties langskomen zullen ze wel hun lijstje mee doorgeven. Op deze manier krijg je echt wel een aardig arsenaal bij elkaar.

Je kan natuurlijk ook even binnenspringen bij een schouwburg in de buurt, die zullen je ook zeker op weg willen helpen.

Persoonlijk gebruik ik zeer veel 137-152-151-201-107-109-180-134-135-142-119-106-105-139-124-... kan nog wel even doorgaan zo uit het kopke
        Tom

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Altijd:
          Primaire kleuren: Rood, Groen en Blauw.
          Secundaire kleuren: Cyaan, Magenta en Geel.

Wat correcties:
          Gold, Apricot, CTO, CTB

Een leuke oranje en mooie donkere Congo.

Dan hou je nog 8 kleurtjes over ...
          Op één blauw kun je niet leven en zoek er nog een paar leuke pastels bij.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• William
            • Oct 2002
            • 233

Lee 101
            Lee 106
            Lee 120
            Lee 126
            Lee 136
            Lee 139
            Lee 147
            Lee 152
            Lee 151
            Lee 156
            Lee 158
            Lee 195
            Lee 201
            Lee 202
            Lee 205

plus wat frostjes....

Dan heb je wel redelijk de standaard kleuren
            V*L...........punt

Comment

• JustME125
              • Jun 2006
              • 297

Als ik zo een lijstje moet geven zit ik op 16 kleuren die ik veel gebruik:

106
              118
              119
              120
              126
              136
              139
              147
              152
              158
              164
              165
              180
              181
              201
              204

Wanner je vragen hebt dan hoor ik het wel.
              Mzzls
              Correct me if I'm wrong

Comment

• Soniqx
                • Oct 2007
                • 2

Belichting

Hallo,

Ik heb over deze topic ook een beetje advies nodig, Ik ben al enkele jaren actief bij een theatergezelschap eerst voor geluid ondertussen ook voor licht. Maar om het kort te houden, voor onze volgende productie zou ik een koud totaaltje moeten maken. ik heb wel enige ideën, maar zou eens graag willen horen wat jullie denken.

Grijs en grauw zou de belichting moeten zijn.

En voor mijn tegenlicht?

Thanks
                S

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Koud totaaltje pak je L201

Tegenlichtje? wat wil je daarmee dan ?
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• JohnHa
                    • Jan 2002
                    • 57

Hallo,

Als ik Soniqx goed begrijp dan is hij met een theatervoorstelling bezig.
                    En dan vind ik de vraag: "" Wat wil je met een tegenlichtje ?"" wel redelijk simpel.
                    Ik denk, dat hij een beetje diepte in zijn totalle plaatje wil maken, en dat vind ik een goed idee.
                    En of dat dan met het gebruikelijke 119 of 195 , of met iets anders gebeurd geeft nie'. Nog steeds blijf ik tegenlicht voor mijn sferen belangrijker vinden dat een frontlichtje.

John.

Comment

• Elmo
                      • Jun 2006
                      • 208

Originally posted by JohnHa
                      Hallo,

Als ik Soniqx goed begrijp dan is hij met een theatervoorstelling bezig.
                      En dan vind ik de vraag: "" Wat wil je met een tegenlichtje ?"" wel redelijk simpel.
                      Ik denk, dat hij een beetje diepte in zijn totalle plaatje wil maken, en dat vind ik een goed idee.
                      En of dat dan met het gebruikelijke 119 of 195 , of met iets anders gebeurd geeft nie'. Nog steeds blijf ik tegenlicht voor mijn sferen belangrijker vinden dat een frontlichtje.

John.
                      tsja ik ben het in dit geval wel met AJB eens, probeer uit te leggen welke sfeer je wil.
                      een frontje 201 logisch duidelijk simpel...
                      maar om diepte in het verhaal te brengen wat is de bedoeling daarvan? wat speelt er op de buhne?
                      Gaan we zijlicht gebruiken? dekkend totaal tegen? zeg het maar..

Comment

• JustME125
                        • Jun 2006
                        • 297

Ik ben het met Elmo eens. Een tegenlicht is bij mij toch net iets meer dan "diepte in het totaal brengen". Tegenlicht kan volgens mij redelijk sfeerbepalend zijn. Wanneer het tegenlicht echter niets meer moet doen dan diepte brengen kan ik me in John's optie voor 119 of 195 wel vinden. Wel een beetje heel standaard maar toch..."beter goed gejat dan slecht verzonnen". Waarom moet je altijd iets nieuws bedenken he
                        Correct me if I'm wrong

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

Grijs en grauw...die sfeer, dan adviseer ik je om niet alleen in kleuren te denken, maar zeker ook in je spot/armatuurkeuze hier rekening mee te houden.

Door in verhouding met je front en tegen relatief veel toplicht te gebruiken. Zijlicht helpt ook als je dat kan laten oversteken, zo creeer je schaduwen over de gezichten, samen met grauwe schmikvegen heb je al snel een onguuur/ mijnwerkers/slachthuis sfeertje.
                          Ik ben aanhanger van de combi donkerblauw/mauve in top, zij en tegen voor deze sfeer, maar....allemaal afhankelijk van beschikbare spots, aantallen en gewenste effect.
                          Ga experimenteren, plaats een "ding" op een podium en ga aan de gang met lampjes....kost enorm veel tijd, maar het blijft zo leuk om steeds nieuwe belichtingsmanieren te ontdekken!
                          Neem de tijd en wees niet bang om op je bek te gaan, bijstellen van een lichtplan kan altijd nog...

Comment

• Soniqx
                            • Oct 2007
                            • 2

Koud totaaltje

Hi,

Beetje Uitleg:
                            Ik ga jullie het plan laten zien. Met diepte bedoel ik dat de rommel van het speelvlak moet worden gescheiden.

De 10 en 17 zijn toplichten. Ik ben er nog niet uit of er in de 10 de 201 zal zitten of gewoon open wit. de 17 en 18 dienen voor een bloed rode gloed over heel de scene en publiek.

Picasa-webalbums - Thierry - TNT

Alvast bedankt

Cheers S
                            Last edited by Soniqx; 30-10-07, 13:03.

Comment

• JustME125
                              • Jun 2006
                              • 297

Originally posted by ralph
                              Ik ben aanhanger van de combi donkerblauw/mauve in top, zij en tegen voor deze sfeer, maar....allemaal afhankelijk van beschikbare spots, aantallen en gewenste effect.
                              Die combi was ik in deze setting niet opgekomen moet ik eerlijk bekennen. Leuk om te onthouden.

Ik gebruik Mauve (LEE 126) vaak in mijn hoog zijlicht bij de wat mysterieuzere sfeertjes maar misschien pakt het ook erg leuk uit in deze setting.

@Soniqx
                              Originally posted by Soniqx;
                              de 17 en 18 dienen voor een bloed rode gloed over heel de scene en publiek.
                              Ik weet niet hoe hoog je zaal is maar als ik zo die 18 zie hangen denk ik dat het publiek er wel eens niet zo vrolijk van kan worden. Wanneer het te licht te laag inkomt dan heeft he publiek er last van, ik weet niet of daaraan is gedacht. 17 wordt dit top of tegenlicht? Misschien dat een hoog zijlicht een optie is als je dit over laat steken. Vind ikzelf altijd wel mooi om een gloed te maken.

Mzzls
                              Correct me if I'm wrong

Comment

Working...