Auto Musical Grease rijdt orkestbak in

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 377

En nog steeds geen duidelijkheid. Hullen in stilzwijgen helpt niet echt mee aan het stopzetten van de geruchtenmachine...

Ik snap er echt geen ene mallemoer van. Juist in een scene waar veiligheid je met de paplepel wordt ingegoten, zelfs bij kleine jongens als Top40-bands; Bij ons hangen de dorpsbrandweermannetjes regelmatig aan de backdrops te snuffelen of aan de trusstowers te wiebelen. Bij zo'n megaproduktie heeft er blijkbaar niemand nagedacht over een rijdende auto (!!!) op een podium zonder afbakening (!!!!!!!). Sorry hoor, er zullen ongetwijfeld details zijn die ik niet ken maar dit gaat er bij mij gewoon niet in! Je gaat simpelweg NIET met een speelgoedauto op een paar vierkante meter rondrijden waarbij het risico overduidelijk aanwezig is om een verkeerde afslag te nemen.

Hoe moeilijk kan het zijn om één of meerdere beveiligingen in te bouwen? Mannetje met noodstop en een thermoskan sterke koffie in de coulissen, poortje van laser + lichtgevoelige cel die de noodstop triggert op een meter van de podiumrand, staalkabel aan de auto (of rijdt dat ding de hele avond rond op het podium?), etc. etc. etc.

Heel sneu voor Jim en die meid, maar ik hoop serieus dat hier een point wordt gemaakt door de verantwoordelijke instanties. Zal wel weer niet, er is teveel geld mee gemoeid. Toch zou het van ruggegraat getuigen als ze die hele show tot op het laatste schroefje (opnieuw) gaan keuren. Dit soort dingen mogen niet gebeuren. Je doet niks aan overmacht of stom toeval maar je gaat simpelweg geen paar honderd kilo ijzer over een speelvlak verplaatsen zonder noodscenario. Ik ken de details niet, maar hier kan ik mijn zeer kortzichtige en eigenwijze conclusie aan verbinden: Blijkbaar bestond de mogelijkheid om iemand die auto elke (on)gewenste kant op te laten rijden. De leidinggevende in die produktie heeft dus een verkeerde risico-inventarisatie gemaakt, punt uit.

De reden van dit felle betoog? Net als met het fenomeen 'controle' in de normale samenleving wordt de kleine man slachtoffer van dit soort acties. Na de cafébrand in Volendam waren onze backdrops een jaar lang populairder dan Rembrandt's Nachtwacht en Van Gogh's zonnebloemen bij elkaar. We hadden dat jaar in ieder geval meer bezoekers! Nu rijden wij niet met auto's rond op het podium, maar ik gok dat in 2007 menig feestcommisievoorzitter weer regelmatig aan onze statieven en safeties gaat lopen trekken. Niemand wil natuurlijk dat de decorstukken en apparatuur het publiek om de oren vliegen. Nu hebben wij de spullen prima voor elkaar, maar het levert wel weer de nodige tijdsverspilling op.
    Last edited by Robert H; 05-03-07, 20:22.

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Niet zielig gaan doen over aandacht, niet verbaasd gaan doen over een mediastilte...
      In ieder geval niet als je ook maar een klein beetje grijze massa hebt die je kunt prikkelen zo nu en dan!

Er is een ongeluk gebeurt, niet alleen met economisch letsel, ook met lichamelijk letsel en in dit geval ook zeker van belang, een deukje in het imago van een musicalproducent.

Bij zo'n ongeval komt de arbeidsinspectie ter plaatse, deze instantie kenmerkt zich niet door een grote mate van vakinhoudelijke kennis, zaak voor de arbeidsinspectie is de gevolgde procedure en gang van zaken te toetsen met de normale gang van zaken en te toetsen of er voldoende is gegaan aan preventieve maatregelen.

Mede op basis van de bevindingen in het proces verbaal van de arbeidsinspectie zal het openbaar ministerie besluiten al dan niet tot vervolging over te gaan. Dit pv zal ook een grote rol spelen in de afwikkeling van de schade, verzekeingsmaatschappijen zullen gaan proberen om niet of zo min mogelijk uit te keren danwel de schuld en daarmee de financïele afwikkeling op het bordje van een ander te schuiven.

Zo is er bijvoorbeeld een avond niet gespeeld, gezien de populariteit van Grease zal het een nagenoeg uitverkocht Carré zijn geweest wat is gecanceld, tel uit de derving...

Mensen die zo kort op een dergelijk incident/ongeval verwachten dat alles kristal helder is die leven in de 19e eeuw!

Bovenstaande laat onverlet dat ik eveneens erg benieuwd ben in de oorzaak van deze navigatiefout.
      Last edited by moderator; 08-03-07, 11:07.

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Originally posted by Robert H
        En nog steeds geen duidelijkheid. Hullen in stilzwijgen helpt niet echt mee aan het stopzetten van de geruchtenmachine...

Ik snap er echt geen ene mallemoer van. Juist in een scene waar veiligheid je met de paplepel wordt ingegoten, zelfs bij kleine jongens als Top40-bands; Bij ons hangen de dorpsbrandweermannetjes regelmatig aan de backdrops te snuffelen of aan de trusstowers te wiebelen. Bij zo'n megaproduktie heeft er blijkbaar niemand nagedacht over een rijdende auto (!!!) op een podium zonder afbakening (!!!!!!!). Sorry hoor, er zullen ongetwijfeld details zijn die ik niet ken maar dit gaat er bij mij gewoon niet in! Je gaat simpelweg NIET met een speelgoedauto op een paar vierkante meter rondrijden waarbij het risico overduidelijk aanwezig is om een verkeerde afslag te nemen.

Hoe moeilijk kan het zijn om één of meerdere beveiligingen in te bouwen? Mannetje met noodstop en een thermoskan sterke koffie in de coulissen, poortje van laser + lichtgevoelige cel die de noodstop triggert op een meter van de podiumrand, staalkabel aan de auto (of rijdt dat ding de hele avond rond op het podium?), etc. etc. etc.

Heel sneu voor Jim en die meid, maar ik hoop serieus dat hier een point wordt gemaakt door de verantwoordelijke instanties. Zal wel weer niet, er is teveel geld mee gemoeid. Toch zou het van ruggegraat getuigen als ze die hele show tot op het laatste schroefje (opnieuw) gaan keuren. Dit soort dingen mogen niet gebeuren. Je doet niks aan overmacht of stom toeval maar je gaat simpelweg geen paar honderd kilo ijzer over een speelvlak verplaatsen zonder noodscenario. Ik ken de details niet, maar hier kan ik mijn zeer kortzichtige en eigenwijze conclusie aan verbinden: Blijkbaar bestond de mogelijkheid om iemand die auto elke (on)gewenste kant op te laten rijden. De leidinggevende in die produktie heeft dus een verkeerde risico-inventarisatie gemaakt, punt uit.

De reden van dit felle betoog? Net als met het fenomeen 'controle' in de normale samenleving wordt de kleine man slachtoffer van dit soort acties. Na de cafébrand in Volendam waren onze backdrops een jaar lang populairder dan Rembrandt's Nachtwacht en Van Gogh's zonnebloemen bij elkaar. We hadden dat jaar in ieder geval meer bezoekers! Nu rijden wij niet met auto's rond op het podium, maar ik gok dat in 2007 menig feestcommisievoorzitter weer regelmatig aan onze statieven en safeties gaat lopen trekken. Niemand wil natuurlijk dat de decorstukken en apparatuur het publiek om de oren vliegen. Nu hebben wij de spullen prima voor elkaar, maar het levert wel weer de nodige tijdsverspilling op.
        Heb je ook een inhoudelijke reactie gebaseerd op feiten of wil je alleen roepen dat jij het allemaal beter kan?

Blijkbaar weet je meer dan ons, bijvoorbeeld dat er niemand heeft nagedacht over de veiligheid. En ik zou ook graag weten wat er is gebeurt, want er is geen beter vermaak dan leedvermaak, maar voor ik ga roepen dat het allemaal kut is zou ik graag wat feiten weten en die zijn in dit topic nog niet aangedragen.
        Er is tenslotte nog niemand die gezegd heeft dat hij erbij was en een beschrijving heeft gegeven, mocht dit wel gebeuren, dan was het waarschijnlijk een bezoeker aan wiens oordeel een minieme waarde kan worden toegekend.
        Het feit dat we allemaal makkelijker een drive inn show afkraken is, omdat die zelf de foto's met de gemaakte fouten op internet zetten, omdat ze zelf niet weten dat het niet zo hoort.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Enrico
          • Jun 2004
          • 28

Nu in de winkel de nieuwe single van Jim orkestbakkum, Crash lightnin'!

Okay, flauw.

Tis heel erg wat er gebeurd is. De schrik, het letsel en ook voor het nieuwe theater is het geen goed begin! gelukkig is het (redelijk) goed afgekomen. zoals meer mensen hier hebben gezegd, het had allemaal veel erger gekunt.

Hoe en wat er nou precies gebeurd is, dat zullen ze niet zomaar in de krant zetten. misschien dat iemand van het gezelschap zelf een tipje van de sluier hier kan oplichten, maar dat zal wel niet.

Ik heb zelf ook eens met het oranje race monster gewerkt, in november geloof ik. het ding rijd, remt, maar heeft geen handrem. alleen een grote voet er onder, waardoor het ding om z'n as kan draaien. wanneer dit ding gebruikt wordt, komt de auto echter een stukje van de grond, en dat is een raar gezicht.

Of Jim 'm in een on oplettend moment zelf de bak in gemikt heeft, of dat de rem van de auto het begaf... dat weet niemand.
          Het zal ongetwijfeld een samenloop van omstandigheden zijn.

't is jammer dat het gebeurd. maar we leren er weer van.
          Ik hoop vooral dat het geheel snel achter de rug is!
          BOEM is HO!

Comment

• Hansound
            • Apr 2006
            • 832

Wat ik me dan afvraag, is er dan helemaal niemand van de technici op de lokatie geweest die dit had voorzien ?
            Iemand die nu zegt, tja ik had er al voor gewaarschuwd.
            Meestal als er een ongeluk gebeurt, dan zeggen veel mensen, Ik wist al dat het een keer is moest gaan, of Ik zei het nog...

Comment

• rene.derksen
              • Feb 2004
              • 649

Een ongeluk is altijd een samenloop van verschillende (verkeerde) omstandigheden, een kwestie van de verkeerde plek, het verkeerde moment. We kunnen eeuwig bakkelijen over waarom waarom waarom. Maar er zijn 1001 verschillende mogelijke scenario's. Dus het heeft geen nut.

Degene die zelf ooit een ongeluk mee hebben gemaakt zullen het zelf wel weten. Na een ongeluk wordt er altijd gezegd "had ik maar dit gedaan, had ik maar zo gedaan, was ik maar..." Je kan er zo lang over doorgaan, maar het heeft geen enkel nut!

Laten we eerst maar eens wachten op een paar concrete en goede feiten.
              Licht is altijd zwaar.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Ik vat één posting toch een tikkie persoonlijk op, maar vooruit we schieten allemaal wel eens door...

Van alle geruchten die we hier al voorbij hebben zien komen mis ik er een paar: de techniek van dat ding. Waaraan was allemaal gedacht bij de mogelijke gevaren, en hoe waren die risico's in technisch opzicht weggewerkt of althans geminimaliseerd.
                En dan de allerbelangrijkste en één waarvan we allemaal de omvang wel weten: De menselijke factor!
                Het schijnt dat Jim zo ongeveer helemaal was opgebrand van het dag-in-dag-uit repeteren, spelen en de vele andere schnabbels eromheen.
                En dat er al enkele malen in de week eraan voorafgaand door 'omstanders' was geopperd dat ie beter eens wat rust kon nemen, en een paar voorstellingen aan de 'understudy' zou laten.....

Maar dat is niet gebeurd.
                Iedere vrachtwagenchauffeur met een tachograaf weet wanneer ie "over zijn uren gaat". Dat waren (en zijn?) ook notoire "urendraaiers" met alle gevolgen vandien.
                Maar zo ken ik nog een paar disciplines.
                Tijd voor inbouwen van tacho's in artiesten en entertainment-technici?
                Degenen die voor die inbouw het meest zullen vrezen zijn natuurlijk wel de producenten, want dan kost het plotseling weer veel meer (van hun???) geld.

En dan hebben we de kneep weer te pakken.
                Wie neemt de verantwoordelijkheid voor menselijk handelen?
                En welke techneut mag / durft / kan ingrijpen (of zelfs dat maar maar suggereren?) bij de cast of artistieke processen om de risiso's daarvandaan te minimaliseren ?
                Gelukkig kunnen producenten hiervan ook wat leren:
                Spelers of techneuten zonder tacho (of ander onverantwoordelijk gedrag) kosten uiteindelijk ook geld!
                Maar wat leren we ervan als techneut:
                Al is de techniek ook nog zo goed,
                een akteur verkloot het met gezwinde spoed.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

En toch lijkt het voorkomen van zo'n ongeval me niet zo lastig.

Het kan heel eenvoudig (steel aan de achteras van de auto en aan een of andere beugel aan de achterkant van het podium) of wat ingewikkelder (een soort ATB in die auto, weet ik veel), maar het moet zeker mogelijk zijn.

Van de andere kant: wie had er nou gedacht dat dit zou gebeuren? Ik neem even aan dat Jim Bakkum een rijbewijs heeft, dan sta je er als technici/stagemanager toch niet eens bij stil dat iemand kan vergeten op een rem te trappen (dat de rem het begeeft is natuurlijk uitgesloten, het is een mooie auto!!).

Ergo: denk dat iedereen er wel schuld aan had, acteur, technici, stagemanager, decorbeheerder (weet ik hoe dat heet). Gevalletje dikke pech misschien?

René
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Ik vraag me zowiezo af of Jim de rand van het podium duidelijk kon zien met al het licht waar je in staat op het podium. Als de rand niet te zien is, is het ook lastig op tijd te remmen lijkt me.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

denk dat een geremde motor, met noodstop vanaf de zijkant een erg goeie oplossing is. Denk trouwens uberhaupt dat alle mechanische bewegingen op een podium van een noodstop moeten worden voorzien. juist vanwegen het feit dat de operators van die dingen vaak ook de artiesten van vanafvond zijn, en dus niet volledig geconcentreerd zijn op de beweging.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

ik weet een ding zeker. Ik ben met mijn gitaartje lopend op minder serieuze podia al zeker een paar keer vennijnig bij vollebewustzijn in gaten gestapt. (een jaar terug nog lelijk mijn enkel bij verstuikt)

Onderschat niet waar je op het toneel allemaal tegelijk mee bezig bent. Licht in je ogen, rook, centimeters shminck op je kop en opgeplakte snorren/pruiken/wimpers, toneelkleding+zenders, luisteren waar de cue´s zitten, spelen en, oh ja, uitkijken waar je loopt.

Artiesten zijn de lucky guys in het circus, maar het is niet voor niets dat er vakmensen omheen moeten lopen.
                        lekker belangrijk!

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Ik heb me afgevraagd of ik hierop inhoudelijk zou moeten reageren, alleen al gezien de onkune en gebrek aan kennis die afstraalt van de beredeneringen en daaraan vastgekoppelde conclusies. Omdat het er zo oprecht staat toch even een inhoudelijke reactie:
                          Originally posted by renevanh
                          En toch lijkt het voorkomen van zo'n ongeval me niet zo lastig.
                          Zo lastig dat in de professionele werkomgeving van deze musical het toch kon gebeuren...
                          Het kan heel eenvoudig (steel aan de achteras van de auto en aan een of andere beugel aan de achterkant van het podium) of wat ingewikkelder (een soort ATB in die auto, weet ik veel), maar het moet zeker mogelijk zijn.
                          Ja, lekker veeg je met die kabel direct alle andere zaken die op het podium vand atzelfde podium af....goed denkwerk...not!
                          Met name de oplossing "weet ik veel" lijkt me passend!

Van de andere kant: wie had er nou gedacht dat dit zou gebeuren? Ik neem even aan dat Jim Bakkum een rijbewijs heeft, dan sta je er als technici/stagemanager toch niet eens bij stil dat iemand kan vergeten op een rem te trappen (dat de rem het begeeft is natuurlijk uitgesloten, het is een mooie auto!!).
                          1. Wie had dit gedacht: Ooit van een risico inventarisatie gehoord?
                          2. Je neemt aan dat een rijbewijs nodig is om op het podium in een electrokar te mogen rijden.
                          Heb nieuws voor je: rijbewijs heb je alleen nodig op de openbare weg.
                          Heeft Jim een rijbewijs....als ie het al heeft, nog niet zo lang
                          Fij zou/gaat namelijk meewerken aan een tv programma over het ebhalen van het rijbewijs.
                          3. als je ergens niet bij stilstaat, dan moet het op een andere manier zijn afgedekt!
                          Ergo: denk dat iedereen er wel schuld aan had, acteur, technici, stagemanager, decorbeheerder (weet ik hoe dat heet). Gevalletje dikke pech misschien?
                          Hoe vaak kan je in 1 conclusie de plank volkomen misslaan, doe je zelf een lol, lee sveel, leer veel, reageer inhoudelijk wanneer je ikets zinnigs te melden hebt, maar alsjeblieft. Doe de professionals alhier en alle lezers een lol, denk heel goed na voordat je een bericht plaatst!

Bovenstaande niet om je de grond in te trappen, dat mag duidelijk zijn, maar als korte inhoudelijke reactie op het etaleren van zoveel kromme redenaties dat het simpelweg storend werd!

BOT!

mac en showband geven duidelijk aan waardoor een artiest allemaal kan worden afgeleid en hoe dat kan resulteren in potentieel gevaarlijke situaties, de oplossing is in dit geval iets te laat gevonden.
                          Ben wel; benieuwd of er in de productie aanpassingen zijn aangebracht waardoor een 2e crash wordt voorkomen, lijkt me wel, maar daar hoor je als buitenstaander, logischerwijs, weinig over.
                          Last edited by moderator; 17-03-07, 15:32.
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by moderator
                            Ja, lekker veeg je met die kabel direct alle andere zaken die op het podium vand atzelfde podium af....goed denkwerk...not!
                            Was een beetje brainstorm idee, en het leek/lijkt me ook niet echt toepasbaar bij een productie, maar het laat wel zien dat er mogelijkheden zijn om een dergelijk ongeluk te voorkomen.

René
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3148

Het blijft een beste-stuurlui topic.

Ik meen een keer te hebben gelezen (kan nieuwsbericht zijn geweest, weet niet meer precies) dat er inderdaad al een beveiliging was die een technicus op het zijtoneel in werking kon stellen. Waarom dit ongeluk toch is voorgevallen.... Joost mag het weten, de betrokkenen hopelijk ook.

Ik mag aannemen dat er van te voren toch wel hard over zo'n auto is nagedacht, voordat deze in elkaar is gezet. Je zet toch niet zomaar van de ene op de andere dag een gemodificeerd golfkarretje op een podium van een lijsttheater. Lijkt me stug dat ze hiervoor iedere keer de orkestbak over het hoofd hebben gezien. En zo'n karretje test je op z'n minst uit, inclusief noodvoorzieningen.

Of de techniek onfeilbaar is, is uit dit alles niet op te maken. De mens heeft weer eens bewezen het wel te zijn. Een klein hulpmiddel om de toneelrand extra op te vallen is toch wel het voetlicht, maar ik heb geen idee of dit al wel of niet in de voorstelling zit/zat. Verplaats deze een meter naar achteren en Jim kan een botsing voelen en dan alsnog snel op de rem trappen.

Ik denk dat we gewoon moeten wachten op een bericht vanuit V&V of één van de betrokken technici. Zo blijft het gissen.

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by renevanh
                                Was een beetje brainstorm idee, en het leek/lijkt me ook niet echt toepasbaar bij een productie, maar het laat wel zien dat er mogelijkheden zijn om een dergelijk ongeluk te voorkomen.

René
                                er is een goedgekeurde daadloze noodstop voorhanden, die echt de motor er wel afgooid.

Comment

Working...