Uitzicht op toneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnmixing
    • Feb 2004
    • 214

Uitzicht op toneel

Beste mensen,

In mijn vrije tijd doe ik techniek bij een lokaal toneelgezelschap, voor het volgende stuk dat gebracht wordt in december is het decor een mooi en groot appartement op de 12e verdieping van een flatgebouw.
    De regisseurs vroegen me of ik een realistisch uitziend uitzicht kon creeren met licht als je door het grote raam van het appartement kijkt. (achteraan in het decor) Je moet het gevoel hebben dat je echt op het 12e verdiep zit, dus vooral lucht. Maar opgepast zowel snachts en overdag - uitzicht. Ik heb zoiets al gezien bij het Echt Antwaarps Theater (België), maar nu vraag ik me af of er echte technieken voor bestaan
    En ja we hebben LJ + fingers... olé
  • showband
    • May 2001
    • 4524

een projectie op het witte basisdoek achter het toneel met een beamer?
    lekker belangrijk!

Comment

• Jugfire
      • Oct 2004
      • 91

je zou idd een projectie kunnen doen op doek of zorgen voor een achtergrond doek met die sfeer die je zoekt.
      Maar dat ligt er ook aan of je dat doek de kap in kunt trekken of niet.

Als je een projectie doet moet je alleen misschien een meganische shutter voor je projector hebben
      Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Ik denk dat je met alleen al een doek heel ver kunt komen. Dat belicht je vervolgens met een aantal lampen, 1 groepje met een kleur voor daglicht, 1 groepje met een kleur voor nacht.

Met een beamer kun je uiteraard nog veel meer leuke dingen doen, zoals af-en-toe een paar vogels voorbij laten vliegen, wolken projecteren overdag, 's nachts een maan maken (hoewel dat ook kan met een spot met gobo) en eventueel onder in het beeld een paar daken van andere gebouwen projecteren.

Afgelopen jaar speelden 'De Vrienden Van De Dansmuziek' / Theater Omega het stuk "De Toevallige Dood Van Een Anarchist". Hierin werd het verschil heel ludiek gemaakt met dia's vanaf achter projecteren op een dun wit doek.

Comment

• gnmixing
          • Feb 2004
          • 214

Ik dacht idd ook al aan een beamer, maar ik vrees dat ik dit praktisch niet mooi kan laten uitkomen : De beamer moet dan ergens onzichtbaar achter het decor staan en de afstand achter het decor en het witte doek dat ik dan zou spannen is max. 2 meter. Volgens mij krijg je dan een veel te kleine projectie zodat niet heel het raam een uitzicht is. Ook moet ik dan de beamer van onderaan laten projecteren (om het ding achter het decor , de vensterbank, te verstoppen) wat een trapezium-vormig beeld gaat geven... of zie ik iets over het hoofd en heeft iemand daar een ander inzicht in.
          Bij het echt antwaarps theater creerde ze wel het gevoel dat je op een verdieping zat zonder echt details van wat er buiten allemaal te zien is weer te geven. Ze deden dat gewoon door het witte doek te belichten... zoals hierboven wordt aangegeven : een groepje voor dag en één voor nacht. Maar welke kleuren gebruik ik of hoe hang ik mijn spots dan het beste? Bestaan daar misschien theorieën over of lichtplannen?
          Alvast bedankt voor de reacties !
          Gert.

Comment

• thyzerrr
            • Nov 2004
            • 92

Originally posted by gnmixing
            Ik dacht idd ook al aan een beamer, maar ik vrees dat ik dit praktisch niet mooi kan laten uitkomen : De beamer moet dan ergens onzichtbaar achter het decor staan en de afstand achter het decor en het witte doek dat ik dan zou spannen is max. 2 meter. Volgens mij krijg je dan een veel te kleine projectie zodat niet heel het raam een uitzicht is. Ook moet ik dan de beamer van onderaan laten projecteren (om het ding achter het decor , de vensterbank, te verstoppen) wat een trapezium-vormig beeld gaat geven... of zie ik iets over het hoofd en heeft iemand daar een ander inzicht in.

Alvast bedankt voor de reacties !
            Gert.
            Een beetje beamer is voorzien van een mogelijkheid tot trapeziumcorrectie, ook wel keystone. Ook zou je een beamer met een groothoeklens kunnen proberen, dan kun je op een relatief korte projectieafstand toch een behoorlijk oppervlak beschijnen.

Wat het ook wordt, veel succes ermee!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Bij weinig butget en een vereniging zou je ook met twee of drie overheadprojektors uit het kantoor kunnen werken....

sheet wisselen en het is acte twee.
              lekker belangrijk!

Comment

• gaffer
                • Nov 2004
                • 118

Ik zou als ik jou was gewoon wat horizonbakken nemen en die met filter 201 voor overdag,195 voor nacht boven je horizondoek hangen.
                Kun je niet aan horizonbakken komen,neem gewone bouwspots.
                wolkengobo erbij,eventueel schuin zijlicht 158 voor weerschijn van straatlantaarns,of een lichtere kleur geel voor maanlicht en klaar ben je.

Maar maak het jezelf niet te moeilijk.
                Met simpele verlichting kun je al een hoop bereiken.

Succes!

Groeten Gaffer.

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

Wat dacht je van een stuk ouderwets decor?
                  Iemand die goed kan schilderen even zich laten uitleven op een groot doek is vaak ook mooi. Beetje goed uitlichten doet wonderen.

Comment

• gnmixing
                    • Feb 2004
                    • 214

Originally posted by gaffer
                    Ik zou als ik jou was gewoon wat horizonbakken nemen en die met filter 201 voor overdag,195 voor nacht boven je horizondoek hangen.
                    Kun je niet aan horizonbakken komen,neem gewone bouwspots.
                    wolkengobo erbij,eventueel schuin zijlicht 158 voor weerschijn van straatlantaarns,of een lichtere kleur geel voor maanlicht en klaar ben je.

Maar maak het jezelf niet te moeilijk.
                    Met simpele verlichting kun je al een hoop bereiken.

Succes!

Groeten Gaffer.
                    Hier ben ik wel iets mee. Ik vraag me alleen af (kwestie dat ik dit nog nooit gedaan heb) of het licht uit horizonbakken ook niet op het decor zou vallen (strooilicht) of is dit verwaarloosbaar.

Comment

• SmeP
                      • May 2006
                      • 37

Dat strooilicht kan je wegwerken met doek etc lijkt me.
                      Hoe groot is het raam eigenlijk? als het wat kleiner is zou je ook een grote tv-monitor kunnen plaatsen (is tegenwoordig in de verhuur goedkoper omdat iedereen een plasma/lcd wil), en zelf wat content schieten op een 12e etage...

Comment

• gaffer
                        • Nov 2004
                        • 118

Als je je decor een meter van het horizondoek af houd en je hangt boven je achterwand een friesje en daarachter je horizonbakken dan heb je wel strooilicht op de achterkant van je decorwand maar dat ziet het publiek niet dus strooilicht is niet zo erg.

En je hoeft ook niet perse het hele doek aan te lichten als je daar niet genoeg lampen voor hebt.
                        Je moet ff kijken vanuit de zaal wat het publiek ziet van het horizon,bekeken vanuit de meest verre hoeken van de zaal en tot aan daar hoef je maar te belichten,de rest ziet het publiek toch niet.
                        Kan je wel eens wat schelen.

Succes en vooral veel plezier.
                        Want hou het wel leuk voor jezelf!

Groeten Gaffer.

Comment

• gnmixing
                          • Feb 2004
                          • 214

Het raam is 2m hoog (tot op de grond) en 1m80 breed ongeveer. Zodus een TVmonitor is niet mogelijk...
                          Ik ga het gewoon proberen met horzionbakken etc... beetje proberen en dat lukt wel. Misschien de horizonbakken op de grond zetten is ook een optie (links en rechts van het raam) ?

Alvast bedankt voor jullie reacties en ik hou het altijd tof ! (anders is het geen vrije tijd meer)

Comment

Working...