Horizon licht, welke RGB/CYM lampen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 0059099
    • Mar 2006
    • 9

Horizon licht, welke RGB/CYM lampen?

Hoi Allemaal,

Voor uitgebreide achtergrond, zie mijn andere bericht over Coemar MH's.

Ik ben voor een schooltheater renovatie o.a. op zoek naar horizonlicht. Er komt een horizondoek van ongeveer 8,5 meter breed en 4 meter hoog. Nu mijn vragen:

-Welke kleur zouden jullie kiezen voor het horizondoek, lichtgrijs, gebroken wit, of andere?

-Welke (dmx aangestuurde) horizonlampen zouden jullie gebruiken?
    Het is de bedoeling om het horizondoek in verschillende kleuren aan te lichten, aan te sturen vanaf het lichtbord (waarschijnlijk zero88 fatfrog). Conventioneel assymetrisch kan ik weinig over vinden. Led kan ik meer over vinden, maar weinig over prijzen. Het voordeel lijkt mij de eenvoud van bediening/onderhoud, maar het nadeel lijkt een hoog prijskaartje?

Wie kan mij helpen?
  • JohnHa
    • Jan 2002
    • 57

Om met het eerste te beginnen: ik zou kiezen voor een gebroken wit horizon-doek. De kleuringsmogelijkheden zijn naar mijn idee daarmee het meest, los nog van eventuele beamertoepassingen of gobo's.

Voor het aanlichten zou ik kiezen voor ee stuk of 8 horizonarmaturen, elk van 1 Kw, en natuurlijk a-symetrisch. Bijvoorbeeld Strand.
    Kleuren doe je dan met filters en DMX-aansturing via je dimmers, niet rechtstreeks aab je lampen.

Led-toepassing voor je gehele horizon lijkt me voor een school erg duur en daarbij erg kwetsbaar.

Tot zover,

John

Comment

• 0059099
      • Mar 2006
      • 9

Zijn er geen DMX aangestuurde lampen horizon lampen, als intelligent licht, waarbij je op je bord de kleur kiest (of kleurverloop als chaser)?

Led is vrees is ook te duur, maar het is moeilijk prijzen te vinden, aangezien ik ook niet weet hoeveel lampen er nodig zijn. Voor de duidelijkheid het gaat hierom om een HBO en niet een middelbare school.

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

Originally posted by JohnHa
        Voor het aanlichten zou ik kiezen voor ee stuk of 8 horizonarmaturen, elk van 1 Kw, en natuurlijk a-symetrisch. Bijvoorbeeld Strand.
        8 lijkt me een te klein aantal. Ga er immers vanuit dat je meer dan één kleuren wilt gaan gebruiken. In de meeste theaters is de horizon standaard uitgevoerd met rood, groen en 2x blauw. (Blauw is dubbel uitgevoerd ivm lichtopbrengst) Zo kan je een redelijke hoeveelheid mengkleuren maken.

Op 8 meter breed zou ik toch zeker 3 of 4 setjes inhangen, dus dat zouden dan 12 of 16 asymmetrische horizonbakken zijn.

Comment

• marciano
          • Feb 2006
          • 164

Originally posted by delighted
          8 lijkt me een te klein aantal. Ga er immers vanuit dat je meer dan één kleuren wilt gaan gebruiken. In de meeste theaters is de horizon standaard uitgevoerd met rood, groen en 2x blauw. (Blauw is dubbel uitgevoerd ivm lichtopbrengst) Zo kan je een redelijke hoeveelheid mengkleuren maken.

Op 8 meter breed zou ik toch zeker 3 of 4 setjes inhangen, dus dat zouden dan 12 of 16 asymmetrische horizonbakken zijn.
          je kan kijken naar iris 4 van strand lighting

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Originally posted by 0059099
            Zijn er geen DMX aangestuurde lampen horizon lampen, als intelligent licht, waarbij je op je bord de kleur kiest (of kleurverloop als chaser)?
            Dan zou je uitkomen op Color Changers, vaak geen mooi effect wegens ronddraaiende kleurenschijf. High-End maakt wel een par met daarin 3 lampen (Rood, Groen en Blauw). RGB Dus. prijs rond de 500 euro de stuk (Showtec versie 200 euro). Lichtopbrengst is redelijk hoog (3x 500 watt). Daar zit een dimmer ingebouwd.
            Led verlichting is niet extreem duur maar de lichtopbrengst valt vaak behoorlijk tegen.
            Anders gewoon met Horizonbakken.
            Last edited by MEEO Licht en Geluid; 26-03-06, 16:07.
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• 0059099
              • Mar 2006
              • 9

Ok.

Ik begrijp dat er geen simpele druk op de knop oplossingen zijn. Dan moet ik even wat beginners vragen stellen, aangezin ikzelf nog niet veel ervaring heb met horizonlicht.

Als ik het goed begrijp met horizonbakken; Voor 8 meter breed, 4 meter hoog heb ik 3 of 4 sets van 500W nodig. Bv. de Strand coda 500/4, die ik verdeel over de lengte. Hiernaast reserveer je 4 kanalen van 2kw (voor elke kleur 1). Lampen verdeel je voor RGB primair + B i.v.m. lage transmissie blauwe filters.

- Hoeveel sets (van 4x 500w) zouden jullie gebruiken? (gezien gemiddeld budget, maar moet wel effectief zijn, anders schrappen we het horizonlicht (doe het goed, of niet)

- Ik begrijp dat de lampen op ongeveer 1,5 meter afstand van het doek moeten hangen, mengen de kleuren mooi op het doek? (heb nog niet vaak kleuren gemengd )

- Welke filters zouden jullie gebruiken? (Lee 079, 139, 106? En alleen HT filters? (in dat geval 106 vervangen door 026?)

Alvast bedankt allemaal!
              Last edited by 0059099; 27-03-06, 11:47. Reason: tikfout

Comment

• DeMennooos
                • Aug 2000
                • 1416

@JohnHa
                Led-toepassing voor je gehele horizon lijkt me voor een school erg duur en daarbij erg kwetsbaar.
                Er zijn legio LED armaturen te noemen die niet kwetsbaar zijn. Zeker omdat deze zijn gemaakt met touring in het achterhoofd. Denk maar eens aan de Thomas PixelLine. Ook is duur een ruim begrip. Als het alleen over aanschaf gaat ben ik het er helemaal mee eens. Echter heeft LED ook nog een besparende factor (stroom, lampen, filters en gewicht van de units zelf en minder bekabeling) en een langere levensduur (al zou je dat richting de besparing op lampen kunnen schuiven). En wanneer je ze niet als horizon gebruikt kun je ze voor andere toepassingen gebruiken. Maar voor een school gaan ze waarschijnlijk al snel over het budget heen.

Ik heb een rekenvoorbeeld met betrekking tot investering / besparing tussen horizon en LED voor handen, dus bij interesse even een mailtje sturen.

@MEEO
                Led verlichting is niet extreem duur maar de lichtopbrengst valt vaak behoorlijk tegen.
                Echte onzin! Een goed LED product is over het algemeen duur. En over tegenvallende lichtopbrengsten heb je met de echte merken (Xilver, Thomas, SGM, Pulsar) toch echt niet te klagen. Als voorbeeld haal ik maar het topic uit het foto forum naar boven waar een Thomas Pixelbrick naast een MAC300 staat....

Pas als je gaat praten over de hobby parretjes van Showtec dan ga je gelijk krijgen. Die zijn idd niet duur, maar geven dan ook geen licht.
                Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Ik had het inderdaad ook over de showtec ledparren
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Originally posted by DeMennooos
                    Echter heeft LED ook nog een besparende factor (stroom, lampen, filters en gewicht van de units zelf en minder bekabeling)
                    Volgens mij heb je juist meer bekabeling bij LED, spanning en DMX per lamp. Conventioneel kun je per vier lampen één DMX kabel leggen aan een dimmerpack, scheelt je drie kabels per vier lampen.

Nu ben ik geen lichtman dus kan het fout hebben.
                    Last edited by vasco; 29-03-06, 12:09.

Comment

• DeMennooos
                      • Aug 2000
                      • 1416

Het staat er misschien een beetje onduidelijk, maar in zijn totaliteit wordt er zeker op voedingskabels bespaard.

Een Pixelpar 90 verbuikt bij maximale intensteit en bij 240V maar 120W. Op 1 16A/240V voedingslijn kun je er dus een stuk of 25 hangen. Met een Mac250/Mac300 houdt dit al snel op met 8 en dan moet je weer een nieuwe voedingskabel trekken. Met parren ben je nog eerder klaar.

Als je het vergelijkt met parren die nog met 10-polige of 16-polige hartings worden aangesloten scheelt het in bekabeling vooral in de zin van gewicht.

Je zou de 90L ook op een 4, 6 of 8 bar kunnen monteren en volstaan met een enkele voeding-DMX lijn en van daar doorlinken. Of dat het er zo handelbaar op maakt is dan weer een tweede. Ze wegen 6.8kg per stuk....

Een PixelLine 110ec heeft voor de voedingsspanning zowel een in als een link. Scheelt dus weer blokjes e.d.
                      Greetz,

DeMennooos

Comment

• smmeij
                        • Aug 2000
                        • 110

Originally posted by DeMennooos
                        Echte onzin! Een goed LED product is over het algemeen duur. En over tegenvallende lichtopbrengsten heb je met de echte merken (Xilver, Thomas, SGM, Pulsar) toch echt niet te klagen. Als voorbeeld haal ik maar het topic uit het foto forum naar boven waar een Thomas Pixelbrick naast een MAC300 staat....
                        Dan moet ik wel zeggen dat ik de led-producten als horizon niet mooi vind mengen, de afstand van je doek wordt zo groot voordat het pas een egale kleur is, en dat gaat ten koste van je licht opbrengst...
                        The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Comment

• DeMennooos
                          • Aug 2000
                          • 1416

Dan moet je ook de juiste spots nemen
                          Greetz,

DeMennooos

Comment

• marciano
                            • Feb 2006
                            • 164

led producten zijn gewoon duurder dus waarom neem je niet gewoon horizonbakken. scheelt je een hoop geld kan je dat geld beter besteden aan een betere kwaliteit of meer bakken.

Comment

• vectorpijl
                              • May 2006
                              • 14

Originally posted by smmeij
                              Dan moet ik wel zeggen dat ik de led-producten als horizon niet mooi vind mengen, de afstand van je doek wordt zo groot voordat het pas een egale kleur is, en dat gaat ten koste van je licht opbrengst...
                              Citaat:
                              Origineel gepost door DeMennooos

Sander

Sander, je wil toch niet zeggen dat alle CMY-systemen mooie kleurenmenging hebben?

Comment

Working...