Coemar moving head 4x wash + 4x spot (?)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 0059099
    • Mar 2006
    • 9

Coemar moving head 4x wash + 4x spot (?)

Hoi allemaal,

Hopenlijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb geen ervaring met moving heads, maar ben bezig met de inrichting van een school theater op een HBO (waar ik werk). Omdat de fulltime audio-visueel medewerker weigert een trap op te klimmen, wordt de installatie o.a. uitgerust met movingheads zodat er zonder te klimmen, wat basis uitgelicht kan worden.

Het gaat om een lijst theater met een speelvloer op 70 cm. hoogte, met een speelvlak van ongeveer 6,5 bij 8,5 meter. De moving heads zullen primair gebruikt worden bij kleine "producties" waar relatief voor op het podium "gespeeld" wordt. (bandje, diploma uitreiking, klein cabaret etc. etc. alles wat geen volledig lichtplan nodig heeft).

Ik ben later aangeschoven, zodat er al een (eerste) offerte ligt. Hier is nog niets vast aan, dit is puur ter orientatie door de huisinstallateur. In deze offerte worden 4x coemar pro wash 250's aangeboden.

Als ik het goed begrijp is dit te vergelijken ongeveer 2 kw. aan conventioneel licht, in mijn ogen goed voor het front. Alleen moet er dan nog natuurlijk tegenlicht komen. Nu ben ik een aanbieding tegen gekomen met 4 coemar MH 250 spot's waarbij het bord wat ik graag wil gebruiken (de zero88 fatfrog) praktisch "gratis" bijzit.

Nu mijn vragen:

-4x wash front, met 4x spot tegen, geeft dat een goed resultaat?

-De wash lampen, kunnen praktisch elke kleur weergeven, de spot lampen hebben een beperkt aantal kleuren, hoe bevallen deze kleuren in de praktijk?

-Ook in ogenschouw van een tegenlicht toepassing?

Ter info, hoewel absoluut niet nodig, vermoed ik dat de gobo mogelijkheid van de spots leuk gebruikt kunnen worden "omdat ze er toch zijn"

Omdat ik dus middel in het project instroom, probeer ik zo snel mogelijk informatie in te winnen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

Hoi.

Ik heb laatst meegewerkt aan een klus met ongeveer dezelfde situatie. Een podium van een meter of 8 breed dat werd uitgelicht met 4 MAC300's. Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk was. De kleurtemperatuur van die dingen is nogal koel, dus alles maakt een kille indruk. De lamp straalt van zichzelf bijna geen rood uit (zit nu eenmaal bijna niet in het spectrumk van een MSD). Dus als je je frontje "rood" wil maken komt er bijna geen licht meer uit.
    Zowel qua soort licht als qua aantal koppen dat nu op de planning staan denk ik dat dít niet de ideale oplossing is.
    Zéker voor het front zou ik kiezen voor conventioneel. Zorg dat je met steeds 2 PC of fresnels (kies wat jullie zelf mooier vinden) een plekje aan de zijkant, en één op het midden van het podium vast hebt uitgelicht. Dit voor het geval er een katheder nodig is, of voor presentaties. Maak verder nog een mooi uitgelicht totaaltje, voor mijn part ook nog eens hetzelfde totaaltje met rood en blauw.
    Ik denk dat dit een mooiere oplossing is dan de oplossing met yokes.
    Maar dat is slechts mijn smaak...
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• 0059099
      • Mar 2006
      • 9

Voor de duidelijkheid. Het serieuze werk wordt idd conventioneel voor gebruikt. Studenten zullen ook conventioneel opgeleid worden. De yokes / movingheads zijn dus puur voor zeer simpel licht (rood front zal er dus bv. nooit mee gedaan worden) En ter aanvulling van een uitgebreider lichtplan van conventioneel.

Comment

• Ruud_de_Koning
        • Aug 2003
        • 112

Fijn hoor, 35 dB achtergrondlawaai bij een diplomauitreiking. En een hoogcontrast slagschaduw over de blijde gezichtjes. Het zal er waarschijnlijk uit gaan zien als een foto met flitslicht.

Als dit een goede optie zou zijn dan hingen er in het hele land al beweegbare koppen in de bruggen. Want niemand zit te wachten op het stellen van een engels totaaltje voor een ledenvergadering of een symposium. Ik heb ook wel gedroomd van de situatie waarbij je 'even' vanuit de kabine de koppen zou kunnen richten. Tijd is tenslotte geld, en je kunt veilig één man op de grote zaal zetten. Maar het is er nooit van gekomen. Je krijgt voor veel geld weinig licht en veel lawaai.
        "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• tuurKE
          • Jan 2005
          • 252

Originally posted by Ruud_de_Koning
          Fijn hoor, 35 dB achtergrondlawaai bij een diplomauitreiking. En een hoogcontrast slagschaduw over de blijde gezichtjes. Het zal er waarschijnlijk uit gaan zien als een foto met flitslicht.

Als dit een goede optie zou zijn dan hingen er in het hele land al beweegbare koppen in de bruggen. Want niemand zit te wachten op het stellen van een engels totaaltje voor een ledenvergadering of een symposium. Ik heb ook wel gedroomd van de situatie waarbij je 'even' vanuit de kabine de koppen zou kunnen richten. Tijd is tenslotte geld, en je kunt veilig één man op de grote zaal zetten. Maar het is er nooit van gekomen. Je krijgt voor veel geld weinig licht en veel lawaai.
          Dit probleem heeft ADB toch opgelost met hun nieuwe Warp moving head.
          Alle voordelen van een moving head, zonder al te veel lawaai te maken.

Alleen kleurfilters moeten nog manueel gestoken worden en de prijs zal waarschijnlijk nog een probleem zijn voor sommigen.

greetz Tuur
          Last edited by tuurKE; 05-04-06, 05:17.
          Maar wij hebben.......
          .......chamsys!!

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Het stellen van frontlicht met moving light is practisch onmogelijk. Natuurlijk kan het wel, maar dan zul je de allermooiste lampjes moeten hebben...

1- Neem een Tungsten (wolfraam) moving head, van bijv VL o.i.d.
            2- Je zult de optiek moeten hebben van een Zoom1200 (ClayPaky) of Vl1000

Als je aan deze voorwaarden kunt voldoen, en minimaal 8 fixtures hebt, kun je mooi front maken, met weinig lawaai (idd Ruud altijd iets meer dan conventioneel, maar de topspots hebben beduidend minder herrie dan bijv een mac300)

Veel succes, en voor goedkope en goeie optie; lekker de Profiel/Fresnell manier kiezen
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• 0059099
              • Mar 2006
              • 9

Inmiddels zijn er 4 pro wash besteld voor het front. Ikzelf zal ook altijd conventioneel gebruiken voor front, maar ja de fulltimer wil de ladder niet op. Ikzelf kan de de MH's iig wel gebruiken voor effectverlichting bij sommige producties. (als ze er toch hangen).

Comment

• Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

Bevooroordeeld door mijn eigen ervaring als studieleider aan de HBO TT te Amsterdam schat ik in dat er ook bij de HBO van '59099' niet de financiele middelen aanwezig zullen zijn voor topspots. Vandaar mijn 'ietwat' cynische opmerking over het ventilatorlawaai.

En dan zou ik nog willen toevoegen dat ik van mening ben dat dit spul niet ontworpen is voor de genoemde toepassing. Daar zit 'm inderdaad het grote knelpunt. We wachten nog steeds op een betaalbare mooie beweegbare zoomprofiel. Toch?

Voor de genoemde toepassing van kleine events op het voortoneel zou ik eerder kiezen voor het toepassen van wat in het Muziektheater 'het REP' wordt (werd) genoemd. Een conventioneel fronttotaal uit 6 of 8 schijnwerpers, en dan VASTLASSEN. Voor alle andere toepassingen hangt er licht naast dat verstelbaar is. En dan twee zoemende gillende filtsende draaiende beweegbare koppen voor het effectwerk...

Een stuk goedkoper, en mijns inziens een stuk mooier en werkbaarder. Je zou dan nog kunnen kiezen voor kleurenwisselaars.

Groetzzzz
                "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Regelmatig frontjes gemaakt met VL1000TS en ook op jobs VL3500 in front gehad.

Als je variabele CTO met een goede optiek aan boord hebt samen met framing mogelijkheden, dan lukt het goed.
                  Wordt wel meteen denken aan VL1000 (is niet meer of minder dan een moving profiel met CMY) of VL3500Q voor het betere werk.

Maarre.. voorkeur blijft nog steeds uitgaan naar gewoon conventioneel in het front!
                  Zou in dit geval dus zeker voor conventioneel in het front gaan, werkt meestal toch nog sneller en is veel goedkoper!
                  Resultaat is meestal nog beter ook...
                  Last edited by axs; 05-04-06, 13:37.
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Ruud_de_Koning
                    • Aug 2003
                    • 112

Als ik als manager zou moeten kiezen tussen een ladder en een fulltimer, dan koos ik voor de ladder.

Dan kon ik daarna mooi licht stellen met mijn nieuwe hoogwerker....

Comment

• Ruud_de_Koning
                      • Aug 2003
                      • 112

Originally posted by axs
                      Regelmatig frontjes gemaakt met VL1000TS en ook regelmatig op jobs VL3500 in front gezien.
                      HBO

BETAALBAAR
                      HAALBAAR
                      NEE

Toch?

Als je niet uitgaat van deze droomwens, maar je zou het moeten doen met wat ze nu hebben aangeschaft? Zou jij er dan de genoemde evenementjes mee willen uitlichten vanaf het front? Nah, nee toch? Koud, hard, kil, te hoog contrast, foute kleurtemperatuur....denk ik dan.

(Hé, er huppelt een hertje door de bosrand. Wat is het toch mooi in Baarn. Mooi licht vandaag)

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

Originally posted by Ruud_de_Koning
                        HBO
                        Als je niet uitgaat van deze droomwens, maar je zou het moeten doen met wat ze nu hebben aangeschaft? Zou jij er dan de genoemde evenementjes mee willen uitlichten vanaf het front? Nah, nee toch? Koud, hard, kil, te hoog contrast, foute kleurtemperatuur....denk ik dan.
                        Mij aub wel volledig quoten als je wil... anders heb je idd het verkeerde beeld!

Zoals ik dus al zei: Enkel doen als je de beschikking hebt over variabele CTO-mogelijkheden, serieuze optiek en framing! anders.. conventioneel!
                        Last edited by axs; 05-04-06, 14:15.
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

CTO is niet nodig als je een tungsten versie gebruikt Ruud. Da's gewoon een lampje als in een willekeurige profiel. Ook met een echte dimmer Wat Tom al zegt; met VL's is het prima te doen, maar een zeer prijzige optie. Weliswaar is conventioneel de meest practisch optie, maar vergis je niet in een theaterbrug met 8 Vl1000TS.... Da's namelijk eenvoudig frontje maken, in elke kleur, en ff een break-up frontje, of speciaaltje bij eenakter, is natuurlijk stukken eenvoudiger ! De toekomst zal wel degelijk bewegend zijn, maar het probleem hierbij zit hem in de standarisering... Men moet het liefst allemaal dezelfde spot gebruiken, omdat er anders veel te veel tijd in programmeerwerk gaat zitten. (of natuurlijk overal high qualified operators opzetten, ben ik ook niet tegen )
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• 0059099
                            • Mar 2006
                            • 9

Ik heb juist gestreden tegen vaste lampen in het grid, simpelweg omdat we veel te weinig lampen hebben. Het volledige systeem wordt nu:

speelvlak bxd 8x7meter.
                            1x front 8 meter F33 truss 10x DWCD
                            1x voortop 8 meter F32 met 9x DWCD
                            1x midtop 8 meter F32 met 8x DWCD
                            1x tegentop 8 meter F32 met 8x DWCD + 4x 2,3kW horizonlicht
                            1x tegen 8 meter F32 met 9x DWCD
                            Zijkant beiden 6 meter 50mm alu

Totaal 48 contactpunten softpatch (4*12 GLP dimmers)

In het front 4x Coemar Pro Wash LX

Tafel: Zero88 FatFrog

Horizonlicht 4x4 selecon 500W

Verder:
                            Nieuw: 6x PC 1 kW
                            Al aanwezig 17x PC's en fresnel 0,5 kW.

Het idee is dat nu er een redelijk grid is, er altijd lampen bijgekocht kunnen worden, of bijgehuurd.

Comment

• axs
                              Moderator
                              • Jun 2002
                              • 2687

8x7 meter met 4x coemar pro wash in het front... gaat leuke plaatjes opleveren! NOT!

Je hebt dan nog eens een hoopje PC's? waarom die niet in het front???
                              Teveel tijd verlies tijdens het stellen??? Succes dan om met je washen een (mooi) front te maken in een kortere tijd!

Comment

Working...