Zelf maken van gobo's - advies

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Zelf maken van gobo's - advies

Beste mede theaterdieren,

Het moet er toch van komen, de firma rosco kan me met haar mooie en complete aanbod gobo's dit keer niet helpen.

Concreet:
    Ik wil zelf a-size gobo's gaan maken, nu zijn er onder jullie vast mensen die dit met enige regelmaat doen.

Voor die mensen de onderstaande vragen:
    - Welk materiaal laat zich het gemakkelijkst verwerken?

- Maak ik eerst een sjabloon dat ik later uitsnij?

- Tip's and trics????

Als "beloning" zal ik mijn vorderingen op foto vastleggen....

Alvast dank voor de waardevolle reacties.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Er zijn naast Rosco toch nog wel andere "Goboisten" die je zouden kunnen helpen?
    Ik weet dat er vroeger ene Remco (achternaam niet paraat) bij de RTL-studio's werkte, mar die ook zelf gobo's kon maken.... er zitten nogal wat kosten aan investeren in materiaal aan heb ik begrepen.
    Ga jij dat op 1 gobo terugverdienen?
    Overigens heb ik ooit zelf dat soort dingen van blik en alu-plaat staan maken - letterlijk met een figuurzaag.
    Maar dat hebben we het wel over een andere eeuw....
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• JohnHa
      • Jan 2002
      • 57

Kijk eens op de site van Gobo-image, als zij het niet kunnen leveren dan wel maken, kun je beter iets anders bedenken.

John

Comment

• tomv
        • Jun 2003
        • 331

Het ligt eraan hoever je hierin wil gaan.

Bij ons in de schouwburg hebben we er een heel deel zelfgemaakt. Veel gaatjes-gobos, maar ook engeltjes enz.

Wij gebruiken aluminiumfilm die vroeger gebruikt werd voor drukwerken. Weet niet juist hoe het heet. En dan met een mesje uitsnijden.

Succes ermee
        Tom

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Ben bekend met de makers van gobo's.
          Ik wil het echt zelf gaan proberen...
          Zie het als een hobby project.

Ik zie materialen voorbij komen:
          alu film (whatever that may be)
          Blik...
          Alles is te koop tgenwoordig, maar welke dikte is aan te bevelen?

2TomV: welke schouwburg heb je het over?
          Ik weet dat ze in Utrecht zelf ook het nodige fabriceren, dat was eigenlijk mijn inspiratiebron om ook zelf aan de slag te gaan

Comment

• Ruud_de_Koning
            • Aug 2003
            • 112

Ik heb geen idee of je dit eenmalig voor een project wilt doen, of dat je dit voor de hobby gewoon wel eens wat vaker wilt doen.

Als ik voor een speciale gebeurtenis een gobo wil maken dan stap ik uiteraard eerst naar Aad. Meestal betaalt de opdrachtgever het dan. Maar als ik snel en 'goedkoop' iets moois wil hebben dan frees ik ze zelf. Bij mij in de werkplaats staat een CNC freesmasjien. Die freest alles wat je kunt tekenen... Ook gobo's dus.
            Het voordeel is dat je ze van 1 mm aluminium of RVS maakt, en dat die oneindig lang mee gaan. En je hebt geen gepruts met gobohouders, omdat ik ze meteen in de goede maat van de gogosleuf laat frezen.

Ik heb uiteraard het voordeel dat ik zo'n masjien heb staan. Dat snap ik. Maar frezen kan dus ook nog. De Dremel heeft de figuurzaag al zo'n 15 jaar verdreven, Rinus! Dus dat zagen moet in je vroege jeugd geweest zijn, toen je het woord 'licht'nog durfde uitspreken...

Wie ooit serieus zo'n ding wil laten frezen moet maar bellen. Uiteraard wel zelf ontwerpen. Daar begin ik niet aan.

Ruud

Cue Two SFX
            "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

He De Koning! Een herhaald welkom op dit forum!
              Jouw kennis zal hier bij tijd en wijle zeker gewaardeerd worden.
              Originally posted by Ruud_de_Koning
              De Dremel heeft de figuurzaag al zo'n 15 jaar verdreven, Rinus!
              OK, het kan ook 25 jaar geleden geweest zijn... en een mini-frees-machientje een sleufje van 0,5mm dik laten maken?
              Dus dat zagen moet in je vroege jeugd geweest zijn, toen je het woord 'licht' nog durfde uitspreken...
              Het is natuurlijk wel geheim dat ik tussen 1970 en 1983 ook geregeld met 'lampies enzo' in de weer geweest ben.
              Het heette toen ook 'light show', dus ik heb nooit 'licht' gezegd
              Tussen 1970 en 1972 bijna anderhalf jaar jaar lang zwarte vingers gehad van de weekeinden draaien met vloeistof projecties.
              Maar goed dat we toen niet wisten wat er allemaal voor rotzooi in al die inkten zat.
              Zeker als je af en toe ook je fikken nog openhaalde aan zo'n bloedscherpe effect-glasschijf.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

Leuke metode kwam ik tegen op internet:

Vroeger maaktje je zo je eigen printplaten maar voor gobo's moet dit natuurlijk ook kunnen, heb alleen geen resultaten kunnen terug vinden.
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

Comment

• tomv
                  • Jun 2003
                  • 331

Originally posted by ralph
                  2TomV: welke schouwburg heb je het over?
                  Dommelhof - Neerpelt (B)
                  Tom

Comment

• speakerfreak
                    • May 2002
                    • 1446

Wat voor gobos moeten het worden dan? heel gedetaileerde preciezi gobos? of komt het niet zo nauw?
                    Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

@ ruud,

ik wil het ook wel eens proberen om een gobo-logo te maken.
                      de info van 1mm dikte is al heel welkom
                      aluminium werkt uiteraard gemakkelijker dan rvs,
                      heb je geen slechte ervaringen met aluminium m.b.t. verbranden?

gr leen
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Reuze dank voor de reacties.

Het etsen van een gobo dat is niet de techniek waar ik naar op zoek was, maar wel een leuke eye opener. Toch ga ik dat ff in de koelkast zetten.

Inmiddels ook "off-line" wat info gekregen.
                        Blik wat gebruikt wordt/werd in de offset drukkerij is het materiaal wat zich het fijnst laat verwerken.
                        Heeft een makkelijk verwerkbare dikte, wat zich met name in de scherpte van een gobo zou laten zien.

Nou is dat blik dus niet echt een gangbaar metaal, das best jammer.
                        Ik ben bij de bron begonnen, de drukkerij wereld en heb daar wat visjes(lees;mail) uitgegoid naar de beschikbaarheid van dit blik.

humor: Was al iemand die me vertelde dat hij genoodzaakt was een pallet af te nemen ....dan kan je der in ieder geval gneg verknallen

Ik wil gen breakupjes gaan fabrieken, die zijn er standaard zat te koop,maar bijvoorbeeld een bedrijfslogo, een poppetje....ik noem maar wat.
                        Is dus bedoeld voor de hobby, maar wel om in mn werk te gebruiken.

Ik ben dus naarstig op zoek naar een leverancier van dun blik, het spul wat vroeger (pre-digitale tijdperk) in een offset pers werd gebruikt.
                        Alle input blijft van harte welkom!

Comment

• axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

is geen blik, maar een speciaal materiaal.
                          IS hetgene wat wordt gebruikt om de offset platen te maken.
                          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

simpele één/weinigmalige gobo's kun je eventueel ook proberen te maken uit black wrap. Misschien voor sommige toepassingen iets te makkelijk te verwerken.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Ruud_de_Koning
                              • Aug 2003
                              • 112

Aluminum van 1-1,5 mm dikte blijft zich netjes gedragen, en zal niet snel verbranden. Het werd naar mijn weten vroeger ook door het NOB op deze wijze gebruikt. Ik heb ooit een prachtig smeedijzeren sierhek gezien dat uit alu plaat gezaagd (!) was. De spijltjes waren niet veel dikker dan een mm.

Ik heb trouwens zelf nog heel veel met de M&M gobomaker gewerkt. Volgens mij moet die nog in het Zaantheater zwerven. Ik geloof dat ik nu wel mag verklappen dat ik destijds in De Speeldoos in de verloren uurtjes op die manier de 'custom made' gobo's voor Aad zat te maken. Ha ha ha, nu niet meer voor te stellen!

En Rinus, ja hoor, je kunt met een Dremel behoorlijk fijn werken. Er zijn freesjes met een doorsnede van 0,5 mm...

De link hierboven verwijst naar een methode die gebruik maakt van dezelfde techniek die gebruikt wordt om printplaat te etsen. Maar ze gebruiken geen koperlaag op epoxy, maar een volkoper plaat.
                              Ik weet uit ervaring dat dit geen mooi resultaat oplevert, omdat er ook ongeveer een mm horizontaal uit je koperplaat wordt weggevreten. Onregelmatig en oncontroleerbaar. Niet bepaald een methode om fijn werk mee af te leveren dus. Ik overdrijf niet: je ziet dat in de beschrijving geadviseerd wordt om de gobomaat een paar millimeter groter te nemen. Omdat het etsmiddel door de lange bewerkingstijd een stuk van de rand afknabbelt...

Al het gedoe met etsen en chemicalien hebben er bij mij juist toe geleid dat ik op freestechniek ben overgegaan. Voornamelijk om printplaat mee te maken. Nu hoef ik niet meer te sjouwen met jerrycans met chemisch afval.

Groets!
                              Last edited by Ruud_de_Koning; 04-04-06, 12:58.
                              "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

Working...