Microfoons toneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daan.hzndnk
    • Feb 2006
    • 2

Microfoons toneel

Op school hebben we sinds kort een eigen licht- en geluidsploeg.
    Er worden zo af en toe toneelvoorstellingen gehouden in onze aula.
    We hebben een podium van 7 bij 6m.
    Er komen zo'n 150 mensen in de zaal te zitten, dus we willen het podium versterkt hebben.
    Wat zijn geschikte microfoons om over deze oppervlakte het meeste geluid op te vangen?
    Op school spraken ze over richtmicrofoons, ik heb echter geen idee waar ik deze kan vinden/kopen.

Alvast bedankt,
    Last edited by moderator; 19-02-06, 14:05.
  • The dreamer
    • Jan 2006
    • 2

heey daan,

Ik heb afgelopen december ook zo'n soort project gedaan, ging om een kerstshow waar ook rond de 150 mensen aanwezig waren alleen waren er ook 50 toneel spelers! Het podium daar was 8 bij 6 meter.

Wat wij toen voor mic's gebruikten waren Crown PZM 30's, dat zijn condensator mic's en moeten dus ook phantoom hebben. Maar zijn kwalitatief heel erg goed vangen veel op en gaan niet echt gauw rondzingen! Om te kopen lijkt me in jou geval geen optie omdat ze ongeveer 450 euro per stuk zijn! Ik weet wel dat Art&Flywork in rotterdam er een paar heeft liggen in de verhuur.
    Veel succes,

Groetjes Danny

Comment

• daan.hzndnk
      • Feb 2006
      • 2

Ah zo..

Ah zo.. dan is een draadloos systeem misschien toch wa slimmer

maar bedankt voor de info!

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Originally posted by daan.hzndnk
        dan is een draadloos systeem misschien toch wa slimmer
        Ligt maar net aan het aantal spelers dat je hebt staan hoeveel zenders je dan nodig hebt. Een beetje draadloze set van kwaliteit gaat erg makkelijk de 450 euro voorbij. En als de Crown PZM 30 al boven het budget is dan gaat een draadloze set nog veel verder over je budget heen. Beetje set begint snel op 500 euro (per set/speler). Ik zou zeggen niet zo slim, zeker als jullie kijken naar een prijs van waarschijnlijk een soort Gemini setje in de VHF band voor 150 euro die al bij 1 mobiele telefoon in de zaal zal gaan uitvallen.

Misschien dat je ook kunt kijken naar de shotgun microfoons van Audio Technica AT897 (kosten ongeveer 350 euro) of de Rode NTG2 (kosten rond de 200 euro).

Waar je dit soort shotguns kunt kopen is als je merk en types hebt natuurlijk wel via de fabrikant en/of Google te vinden.

Andere optie is natuurlijk kijken waar en voor wat voor een prijs je kunt huren. Doen jullie 1 รก 2 voorstellingen per jaar dan is aanschaf misschien wel helemaal niet zo ideaal omdat je dan ook zelf moet afschrijven, onderhouden en na verloop van tijd weer nieuwe moet aanschaffen in verband met slijtage.
        Last edited by vasco; 20-02-06, 13:33.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Leuk microfoontje om eens te proberen is de superlux pra-268.
          Absoluut geen top microfoon maar kost dan ook nog geen 30 euro.
          Ik heb er ondertussen 12 en ze bevallen mij uitstekend voor amateur
          gezelschappen en school voorstellingen.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• NIVA
            • Apr 2004
            • 62

Het is ook overal hetzelfde! Iedereen die een toneel voorstelling wil gaan doen met een wat kleiner budget begint meteen met het woord 'richtmicrofoon' te strooien, zonder te weten wat het eigenlijk is, nou ja, je kunt hem van grote afstand ergens op richten en dan vangt hij dat geluid op. Lag het maar zo simpel! Maar goed, het is in zo'n geval wel de beste en slimste methode om een voorstelling aan te pakken. Misschien is het wel een idee om te zorgen dat je een equalizer bij hebt, want gevoelige microfoons aan de rand van een podium is niet altijd praktisch, vooral niet als je te maken hebt met van die zachte kinderstemmetjes. Je zit dan snel tegen het rondzingen aan.

Kijk anders ook eens even op onze site: www.soundnlight.nl, ik zit namelijk ook bij een soort licht en geluids ploeg op een school.
            If you mess with me, I'll fade you out !!!

Comment

Working...