Draadloos systeem aanschaffen of huren ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Draadloos systeem aanschaffen of huren ?

Voor een theatershow die waarschijnlijk vanaf september/oktober gaat lopen ben ik op zoek naar een geschikt draadloos systeem. De show zal vanaf die tijd zeker een 40 keer worden uitgevoerd in theaters van rond de 400/500 personen.

Ik ben op zoek naar een 8 voudige set. 6 x druppel voor spraak/zang en 2 x microfoon voor instrumenten. Misschien dat er nog twee handhelds bij moeten komen, maar dat maakt denk ik voor de rest van het verhaal niet zo gek veel uit.

Ik ben dus wat gaan zoeken naar sets in de verhuur bij de grotere verhuurbedrijven hier in de regio, maar wordt niet echt gelukkig van de grote bedragen die hiervoor betaald moeten worden. (zeg niet dat ze te duur zijn, maar het is wel veel geld).

Hiedoor ben ik gaan denken dat het wellicht voordeliger is om zelf een set te gaan aanschaffen.

Ik zit zelf hierbij te denken aan het Sennheiser EW500 G2 systeem. Dus 4 EM 550 G2 dubbele ontvangers met 8 SK50 bodypacks. Met bijbehorende microfoons, antennes, accu''s en laders.

Wat denken jullie ? Is het verstandig te huren of te kopen ?
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

als je 5 keer een volle zaal hebt ( 500 man x 10 euro per persoon ) dan heb je in principe de set er wel uit,

Maar even een klein vraagje: Waarom 4x een em 550 g2 en dure sk50 beltpacks, is het niet mogelijk om voor de ew300 g2 te gaan? scheelt je aanzienlijk in de kosten voor aanschaf.
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Sorry,

Dat SK50 is een typefoutje, moet zijn SK500 G2.

Ik ga liever voor de EW500 serie, omdat met 8 tot 10 zenders in gebruikk de 300 serie al aardig vol zit volgens mij. Ik loop liever "geen" risico in het gebruik van mijn zenders.

Jouw berekening kan ik overigens niet helemaal volgen. Het is niet zo dat de volledige opbrengst van de theatertour naar mij als bedrijf dat het geluid verzorgd gaat hoor.

Comment

• JohnHa
        • Jan 2002
        • 57

Mark,

Wij werken regelmatig met Sennheiser EW100, en bij goede instelling kun je gerust met 12 stuks tegelijk werken zonder problemen.

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

zie hier http://members.home.nl/********/sennheiser%20frequenties.pdf een pdfje van sennheiser, hier staat in dat je best meer dan 8 setjes kunt gebruiken naast elkaar, en zoals johnha ook al zegt, bij een goede instelling kun je meerdere sets prima naast elkaar gebruiken,

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Uit het pdf-je haal ik dat je met de 100 serie 4 sets naast elkaar kunt gebruiken, met de 300 8 sets en met de 500 serie 20.

Waar zien jullie dat er meer mogelijkheden zijn ??

Comment

• shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

als je zelf een beetje creatief de frequenties gaat uitrekenen dan kun je gerust meerdere zenders naast elkaar gebruiken,

officieel gesproken mag je in de uhf-a band en de uhf-band tegen de 40 zenders gebruiken geloof ik, nou met een beetje creatief narekenen kwam ik er in de praktijk achter dat het mogelijk is om 60 zenders netjes naast elkaar te draaien, gewoon dus creatief denken,

je kunt bijvoorbeeld gerust een zender op 600,100 zetten en de volgende op 600,900 is geen probleem, plus dat de ew300 een mooie scan funtie heeft die de vrije frequenties kan opsporen.

en vervolgens kun je met de user " bank" zelf ook nog frequentie presets maken, extra vrijheid dus.
              Last edited by shure-fan; 31-01-06, 17:07.

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Trouwens,

Het hoeft voor mij persoonlijk ook niet per sé een Sennheiser systeem te worden. Andere gerenommeerde merken als Shure en ...? mogen wat mij betreft ook.

Iemand suggesties ??

Wat ik persoonlijk wel heel handig vind aan de EM550 G2 dubbele ontvangers is de mogelijkheid antennesignalen door te koppelen, waardoor je dus geen extra distributieversterkers e.d. nodig hebt.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by MarkRombouts
                  Uit het pdf-je haal ik dat je met de 100 serie 4 sets naast elkaar kunt gebruiken, met de 300 8 sets en met de 500 serie 20.

Waar zien jullie dat er meer mogelijkheden zijn ??
                  Die 4 mogelijkheden zijn 4 preset memories, om snel te kunnen schakelen. Maar idd, lees de pdf ff anders, en zie : ew100 = 4 presets, 300 en Em=8 presets, maar er zijn echt 16 frequencies die eilkaar (ook met bovenharmonischen) elkaar vrij laten.

de achterliggende theorie staat op sennheiser.com wel, en ook in het manual

http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.n...nfo_freq_D.pdfbijv.
                  Last edited by Gast1401081; 31-01-06, 18:00.

Comment

• Rock On
                    • Jan 2004
                    • 250

Je gaf al aan dat je het niet erg vind om Shure te gebruiken. Misschien moet je dan eens bij AED in Willebroek (be) of Rotterdam (nl) gaan informeren. Zij hebben voor de lange termijn mooie staffels.
                    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Originally posted by MacGyverSounds
                      Die 4 mogelijkheden zijn 4 preset memories, om snel te kunnen schakelen. Maar idd, lees de pdf ff anders, en zie : ew100 = 4 presets, 300 en Em=8 presets, maar er zijn echt 16 frequencies die eilkaar (ook met bovenharmonischen) elkaar vrij laten.

de achterliggende theorie staat op sennheiser.com wel, en ook in het manual

http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.n...nfo_freq_D.pdfbijv.
                      Je zou dus gewoon de 100serie kunnen pakken en daarvan 20 systemen naast elkaar gelijktijdig en storingsvrij kunnen gebruiken ?

Wat zijn dan de verschillende tussen de 100/300/500serie ? Ik dacht namelijk altijd dat het in het aantal gelijktijdig te gebruiken systemen zat, maar dat zou dus niet waar zijn ??

Ook zou ik graag willen weten waarom je dan de duurdere series zou nemen als het met de eenvoudigste ook allemaal lukt ??

Comment

• shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

Originally posted by MarkRombouts
                        Je zou dus gewoon de 100serie kunnen pakken en daarvan 20 systemen naast elkaar gelijktijdig en storingsvrij kunnen gebruiken ?

Wat zijn dan de verschillende tussen de 100/300/500serie ? Ik dacht namelijk altijd dat het in het aantal gelijktijdig te gebruiken systemen zat, maar dat zou dus niet waar zijn ??

Ook zou ik graag willen weten waarom je dan de duurdere series zou nemen als het met de eenvoudigste ook allemaal lukt ??
                        je zou inderdaad 20 ew100 systemen naast elkaar kunnen gebruiken mits je dus de frequenties maar goed uit elkaar houd en goed met antenne verdelers gaat werken en vlaggen, als je namelijk dan 40 sprietjes hebt kan dat gaan werken als een magnetron waardoor de kans op storing groter word.

De verschillen voor zover ik weet, o.a. hoe hoger in de serie dat je komt hoe meer preset-plaatsen in de banken,

de 100 serie heeft een batterij indicator op de ontvanger wanneer de batterijen leeg zijn, de 500 heeft (geloof ik) een symbooltje die aangeeft hoeveel batterijeleven er nog inzit, en de 500 heeft een afluistermogelijkheid aan de voorkant van de ontvanger, de 300 heeft een 2 kleuren display.

pff nog wel veel meer dingen die ik nu even niet opnoemen kan

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

Ik had al een reserve setje ingerekend, heb er maar 7 nodig voor de show namelijk. Dit leek me al wel zo veilig.

Comment

• neeltje
                            • Apr 2003
                            • 295

Waarom blijven veel mensen bij zulke shows eigenlijk toch zweren bij goedkope zenders? Ik weet dat het dikwijls goed gaat, maar als het fout gaat, dan ga ik als geluidstech wel door de grond. Grote firma's hebben goed materiaal, dat doorgaans goed onderhouden wordt, dus waarom zou je zelf voor goedkoper materiaal gaan. Met het dure materiaal loopt, in mijn ervaring, al vrij vaak iets mis, dus met het goedkopere, ook in mijn ervaring, nog sneller. 8 zenders is inderdaad niet veel, maar ik zou persoonlijk gaan voor een SK50-rack bij een grote firma, liefst met DPA 4088 of 4066 erbij. Als er dan iets gebeurd moet je jezelf niet rot gaan voelen, en heb je gelijk keuze uit verschillende andere opties. Overlaatst had ik 4 camaraploegen in de zaal om een premiere te capteren, en dus waren in de sennheiser-500-reeks al 4 kanalen minder beschikbaar voor gebruik. Dan is het wel een luxe dat je even van frequentie kan veranderen, hetgeen zeker niet mogelijk is bij de ew100-reeks. Indien je dan nog in steden komt met meerdere theaters, porto's, taxidiensten etc in de buurt wordt zo'n dure set toch wel de moeite van de huurprijs waard. Het is een luxe, maar dan toch liever duur dan goedkoop. Mijn advies is dus te huren.
                            "En Go"

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by neeltje
                              1 Waarom blijven veel mensen bij zulke shows eigenlijk toch zweren bij goedkope zenders?
                              2 Dan is het wel een luxe dat je even van frequentie kan veranderen, hetgeen zeker niet mogelijk is bij de ew100-reeks. .
                              antwoord 1
                              Binnen nu en 1 jaar rijk worden,
                              antwoord 2
                              je hebt ongelijk in je stelling.

en
                              Last edited by Gast1401081; 10-02-06, 14:38.

Comment

Working...