vluchtwegsignalering tijdelijk uitschakelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • megabas
    • Nov 2004
    • 14

vluchtwegsignalering tijdelijk uitschakelen

Beste mensen,

Een hypothetisch geval, zeg maar:

Een gezelschap heeft een voorstelling bedacht waarin het licht heel langzaam uitgaat. Aan het einde moet het helemaal donker zijn.
    Nu willen zij graag dat de vluchtwegsignalering ergens halverwege de voorstelling ook uitschakelt.
    Er staat theater boven onze deur, en ik heb geleerd dat daar niets onmogelijk is.
    In Amsterdam in de Pathe's doen ze dit aan het begin van de hoofdfilm. Daar hebben ze blijkbaar toestemming voor. Dus het mag?
    Nu lijkt mij een volgend systeem erg geschikt:
    (versimpelde versie)
    Demux met relais. In rust is de stroomkring van de vluchtwegsignalering in tact.
    Bij het 'hoog' maken van een dmx kanaal trekt het relais aan en verbreekt het de stroomkring van de vluchtwegsignalering.
    Mocht de stroom in het gebouw uitvallen dan valt het relais dus af --> vluchtwegsignalering gaat aan.
    Bij het wegvallen van de DMX gebeurd hetzelfde.

wat is jullie mening hierover, liefst met een onderbouwing die gebaseerd is op ervaring, danwel droge feitenkennis.

Bas
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

op deze manier mag het niet, maa ik weet dat er per brandweerkorps verschillend gedacht wordt.

de meeste truuks die ik ken zijn gebaseerd op de dodemans-knop, dwz dat er een verbreekcontact wordt gemaakt dat bij uitval van de spanning meteen de accu's aanzet, en dus de lampjes. En de aansturing moet met een dubbel contact, zodat je er zeker van bent datie ook daadwerkelijk afvalt.
    Verder moet er in de regie een enkele knop zijn die dat relais weer af laat vallen, en dus de lampjes weer aanzet. En met een continue bediening in die regieruimte....
    DeMuX blijft bij wegvallen van signaaal het laatste standje vasthouden.

ASl je er maar 100% zeker van bent dat de lampjes weer aangaan is het goed. Dus dubbel bedraden, (redundant) enzo.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Interessant topic, heb even alle onzin gewist... Ga vooral door; zinvolle info...
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• sidhe
        • Nov 2003
        • 22

Hey Bas,

Ik ben zelf werkzaam bij Pathe Arena en wij mogen idd de noodverlicht bij aanvang van de hoofdfilm uit doen, hieraan heeft
        de brandweer wel een heleboel eisen gesteld...
        Ten eerste betreft het de nieuwe (minder dan 10 jaar oud) theaters die dit mogen doen.Verder staat de noodverlichting en zaal- verlichting direct met de brandmeldcentrale geschakeld, dit betekent dat zodra er een brandalarm is in een bepaalde groep, de projector stopt de noodverlichting en zaal verlichting aan gaat en er een slow woop aan gaat.
        Ik denk dat dit jouw grootste struikelblok gaat zijn aangezien je niet even kunt inprikken op de brandmeldcentrale .
        Het idee om een relais te gebruiken op de noodspanning lijkt me ook niet de bedoeling.. immers de spanning hoeft niet weg te vallen bij een calamiteit.

Ik denk dat bij een reizend gezelschap dit niet echt haalbaar is.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er al theaters zijn die ook gebruik maken van dit systeem?

Sidhe

Comment

• megabas
          • Nov 2004
          • 14

Ah kijk, zo komen we ergens. Dat inprikken op de BMC is geen probleem; het geluid moet uitgeschakeld worden op het moment dat er een brandmelding komt. Praktisch wordt bij ons de geluidsgroep dus geschakeld door de BMC. ALs de demux uit deze groep gevoed wordt valt hij dus uit bij een melding. Dat stukje is dan dus gedekt.
          Dit lijkt me overigens een eis in ieder theater.

Mcgyversound: dubbel bedraden? moeten er dan twee relais parallel geschakeld worden, zodat als de ene weigert de andere het nog doet?
          Een demux die bij het wegvallen van de DMX vergeet wat hij aan het doen was is gewoon te koop.

Bas

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

redundant wil zeggen dat je met een verbreek contact ( wat je dubbel aanstuurt) een zekerheid hebt dat je relais , na afvallen, ook weer een contactje maakt. Waardoor je er zeker van bent dat de noodverlichting aangaat. Systeem van de machinerichtlijn-klasse 4, met overal dubbele draadjes, waardoor een stroompje loopt dat je relais laat opkomen, en het contact laat verbreken. Is er een calamiteit, dan moet tenminste 1 van die 2 lussen de spanning van het relais halen, waardoor je verbreekcontact weer gaat maken, en je noodverlichting in bedrijf komt. Denk hierbij aan de noodstop-relais van de machinerichtlijn. En met zo'n systeem zal de brandweer minder moeite hebben. Wel deugdelijk bouwen, onderbouwen, keuren, etc.

Ps, er zijn noodverlichtingen in de handel met een schakel-contact-ingang. De normale (bedrijfs) verlichting is hiermee schakelbaar, als de spanning van de extra ingang valt oid gaat-ie in accu-bedrijf.

Comment

• soundcheckfrits
              • Jan 2005
              • 455

citaat:Geplaatst door **************

redundant wil zeggen dat je met een verbreek contact ( wat je dubbel aanstuurt) een zekerheid hebt dat je relais , na afvallen, ook weer een contactje maakt. Waardoor je er zeker van bent dat de noodverlichting aangaat. Systeem van de machinerichtlijn-klasse 4, met overal dubbele draadjes, waardoor een stroompje loopt dat je relais laat opkomen, en het contact laat verbreken. Is er een calamiteit, dan moet tenminste 1 van die 2 lussen de spanning van het relais halen, waardoor je verbreekcontact weer gaat maken, en je noodverlichting in bedrijf komt. Denk hierbij aan de noodstop-relais van de machinerichtlijn. En met zo'n systeem zal de brandweer minder moeite hebben. Wel deugdelijk bouwen, onderbouwen, keuren, etc.

Ps, er zijn noodverlichtingen in de handel met een schakel-contact-ingang. De normale (bedrijfs) verlichting is hiermee schakelbaar, als de spanning van de extra ingang valt oid gaat-ie in accu-bedrijf.

dat werkt echt prima!!! dat de spanning wegvalt.
              je zou haast daarmee nog een klik-klak ding tussen zetten (zo'n draadloos geval) om als er overhoops wat gebeurt in allertyden de noodverlichting aankunnen zetten.!!!! (beetje amateuristies maar het werkt wel)
              de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• som
                • Nov 2002
                • 787

dit bedrijf; http://www.pilz.com/isapi/dutch/default.asp
                weet als geen ander met veiligheid om te gaan.
                Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

citaat:Geplaatst door som

dit bedrijf; http://www.pilz.com/isapi/dutch/default.asp
                  weet als geen ander met veiligheid om te gaan.
                  klopt, die maken dus die mr-klsse4-relais, voor oa nood-uit voor bewegende machines.
                  En zijn dus ook toepasbaar in redundant-veilige systemen.

Comment

• Martin Hoogeind
                    • Sep 2003
                    • 60

Volgens mij werken onder andere het compagnioe theater te Amsterdam en theater de regentes te den haag met een systeem waarbij de vluchtweg indicatie bij aanvang uitgeschakeld wordt. Mocht je daadwerkelijk geintereseerd zijn hoe je dit kunt realiseren en wat de randvoorwaarden zijn dan zou ik eens contact opnemen met de hoofden technische dienst van een van beide theaters!

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door Martin Hoogeind

... dan zou ik eens contact opnemen met de hoofden technische dienst van een van beide theaters!
                      zullen we met alle forum deelnemers tegelijk naar die mensen gaan mailen? Dat was nou net het doel van dit forum, om specifieke techniek voor een breed publiek te verduidelijken.

Doorgefikte printplaatjes etc : OK, ff de importeur mailen. Maar in dit geval...

Comment

• CoenCo
                        • Feb 2005
                        • 230

In enkele kleine theaters wordt de noodverlichting niet uitgezet, maar staat er gewoon iemand met een soort zwart-bakje-aan-een-bezemsteel bij de nooduitgang. Tijdens de black-out (en vlak ervoor) houdt hij het bakje om de noodverlichting, zodra daarna het licht weer aangaat kan ie weglopen en koffie zetten ofzo.

kosten (per deur):
                        1 man personeel gedurende blackout semi-gratis
                        1 houten-bakje-aan-een-steel € 30,00
                        en ZEER geschikt voor reizende gezelschappen

Comment

• JohnHa
                          • Jan 2002
                          • 57

De knulligheid ten top, dus.

Comment

• CoenCo
                            • Feb 2005
                            • 230

citaat:Geplaatst door JohnHa

De knulligheid ten top, dus.
                            mwah.. het is maar hoe je het bekijkt.
                            als je mensen netjes in theater-zwart gekleed zijn, en zachtjes opkomen tijdens een drukke scene, is het voor die éne essentiele blackout een prima oplossing. Als je het theater de hele voorstelling donker wilt hebben is het natuurlijk niet optimaal.

ik heb liever zo'n (volgens jou) "knullige" oplossing dan dat een "handige knutselaar" onder het motto van: "al die dubbele contacten en bedrading is toch nergens voor nodig, er is DMX!!" iets bedenkt dat niet veilig is.

Het gaat natuurlijk allemaal om het budget en wat je wilt bereiken.

Comment

Working...