Stel dat we ooit iets voor elkaar zouden krijgen als een classificatie van schouwburgtonelen - kwa technisch 'laadvermogen' zeg maar....
dus hoeveel
1) vloerbreedte
2) vloerdiepte (achter KK) en
3) ruimte op voor-, zij- en achtertoneel, en wat voor
4) opening
er voor type-A schouwburgen minimaal nodig zou moeten zijn.
En natuurlijk vanuit mijn belangstelling welke
5) vrije hijshoogte (toneelvloer <> onderzijde trek in hoogste stand)
6) kapbelasting
7) rollenzolder-vloerbelasting (want we krijgen een vloedgolf aan punttrekken na de mechanisring/automatiseringsveldslag)
er minimaal aanwezig zou moeten zijn.
Maar natuurlijk horen daarbij de
- laad en losvoorzieningen (want trailers worden vast ook over 10 jaar weer groter!),
- vloerbelasting,
- kleedkamers, en ook wel
- aantal stoelen in ze zaal enz enz
En dan bedoel ik dus schouwburgen waar de grote gesubsidieerde zowel als de grote vrije producties terecht moeten kunnen zonder (hele stapels) aan kunstgrepen en aanpassingen.
Mijn stelling is dat alle tonelen met minder dan 18m vrije hijshoogte eigenlijk dit soort voorstellingen met goed fatsoen niet meer aankunnen.
20m minimum als norm?
En dan zoeken de directies, wethouders en andere (dom)bo-bo's maar uit wat ze met zo'n norm doen....
En een rollenzolder moet(!) erop
en die moet ook normaal beloopbaar zijn, zonder 'pygmeeenfactor' en met 2m vrije hoofdruimte.
Nu de mening maar eens van de mensen uit de techniek.
Dan komt er misschien wat tegengewicht tegen alle a-technische blaters die hier wel elke keer over meepraten, maar veel erger over meebeslissen!
Barst los!
dus hoeveel
1) vloerbreedte
2) vloerdiepte (achter KK) en
3) ruimte op voor-, zij- en achtertoneel, en wat voor
4) opening
er voor type-A schouwburgen minimaal nodig zou moeten zijn.
En natuurlijk vanuit mijn belangstelling welke
5) vrije hijshoogte (toneelvloer <> onderzijde trek in hoogste stand)
6) kapbelasting
7) rollenzolder-vloerbelasting (want we krijgen een vloedgolf aan punttrekken na de mechanisring/automatiseringsveldslag)
er minimaal aanwezig zou moeten zijn.
Maar natuurlijk horen daarbij de
- laad en losvoorzieningen (want trailers worden vast ook over 10 jaar weer groter!),
- vloerbelasting,
- kleedkamers, en ook wel
- aantal stoelen in ze zaal enz enz
En dan bedoel ik dus schouwburgen waar de grote gesubsidieerde zowel als de grote vrije producties terecht moeten kunnen zonder (hele stapels) aan kunstgrepen en aanpassingen.
Mijn stelling is dat alle tonelen met minder dan 18m vrije hijshoogte eigenlijk dit soort voorstellingen met goed fatsoen niet meer aankunnen.
20m minimum als norm?
En dan zoeken de directies, wethouders en andere (dom)bo-bo's maar uit wat ze met zo'n norm doen....
En een rollenzolder moet(!) erop
en die moet ook normaal beloopbaar zijn, zonder 'pygmeeenfactor' en met 2m vrije hoofdruimte.
Nu de mening maar eens van de mensen uit de techniek.
Dan komt er misschien wat tegengewicht tegen alle a-technische blaters die hier wel elke keer over meepraten, maar veel erger over meebeslissen!
Barst los!

[8)][:X]
Comment